
Raportul Special
realizat de specialisti
Blocul National Sindical a transmis, marti – 26 noiembrie – o pozitie oficiala privind salariul minim brut pe tara, aratatnd, intre altele, ca pana la 01.01.2022 salariul minim trebuie sa ajunga cel putin la 2.500 lei. De asemenea, BNS transmite ca, incepand din ianuarie 2023, salariile in sectorul bugetar trebuie sa fie stabilite prin raportare directa la salariul minim (coeficientii din lege*salariul minim pe economie).
“O decizie care sa vizeze salariul minim trebuie sa tina cont de o serie de premise existente in prezent in economia romaneasca”, arata BNS in pozitia oficiala.
BNS solicita:
In elaborarea acestor solicitari, BNS a tinut cont de angajamentele asumate de Romania in ce priveste salariul minim pe economie, intre care aminteste:
Romania a ratificat atat Conventia nr. 131/1970 privind fixarea salariilor minime, in special in ce priveste tarile in curs de dezvoltare, cat si Carta Sociala Europeana revizuita:
Art 3 din Conventia OIM 131/1970 prevede: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
”Elementele care se iau in considerare pentru a determina nivelul salariilor minime vor cuprinde, pe masura posibilitatilor, si tinandu-se seama de practica si conditiile nationale, urmatoarele:
a) nevoile lucratorilor si ale familiilor lor fata de nivelul general al salariilor in tara, costul vietii, prestatiile de securitate sociala si nivelurile de trai ale altor grupuri sociale;
Portal Codul Fiscal
Portal Codul Fiscal
Portal Codul Fiscal
Portal Codul Fiscal
Portal Codul Fiscal
b) factorii de ordin economic, inclusiv cerintele dezvoltarii economice, productivitatea si interesul care exista pentru a realiza si a mentine un inalt nivel de folosire a fortei de munca.”
Articolul 4 din Carta Sociala Europeana revizuita, ratificata de Romania, prevede:
”In vederea asigurarii exercitarii efective a dreptului la o salarizare echitabila, partile se angajeaza:
1. sa recunoasca dreptul lucratorilor la o salarizare suficienta, care sa le asigure acestora, precum si familiilor lor un nivel de trai decent;”
Ultimul raport elaborat de Comitetul pentru Drepturi Sociale in 2018, in monitorizarea art 4 din Carta Sociala Europeana, in ceea ce priveste situatia din Romania concluziona: ”Comitetul decide ca situatia in Romania nu este conforma cu art 4§1 din Carta in ceea ce priveste nivelul salariului minim care nu este suficient pentru a asigura un nivel de trai decent.”
De asemenea, BNS reaminteste ca, in cadrul Semestrului European s-a cerut in mod constant, in ultimii ani, introducerea unui mecanism pentru stabilirea salariului minim pe tara, astfel incat partenerii sociali sa poata exprima puncte de vedere cu privire la impactul acestei masuri.
O alta motivatie a solicitarilor BNS este rata saraciei in munca pentru cei cu contracte de munca cu program complet, care continua sa fie foarte ridicata, 11,2% din salariati cu contract de munca cu timp complet aflandu-se in saracie, rata fiind de 1,52 ori mai mare decat media europeana. Romania are cel mai ridicat nivel al saraciei in munca din Uniunea Europeana.
Pana la 01.01.2022 salariul minim trebuie sa ajunga cel putin 2500 lei, incepand din ianuarie 2023 salariile in sectorul bugetar sunt stabilite prin raportare directa la salariul minim (coeficientii din lege*salariul minim pe economie, spune BNS care reaminteste de Legea 153/2017 care prevede:
Art 12 (2) Incepand cu anul 2023, salariile de baza, soldele de functie/salariile de functie si indemnizatiile de incadrare se stabilesc prin inmultirea coeficientilor prevazuti in anexele nr. I-VIII cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata in vigoare.
Salariile din anexele legii 153 se refera la anul 2022, incepand din 2023 sunt prevazuti coeficienti pentru stabilirea salariilor. Orice incadrare a personalului nou incepand din anul 2023, in conditiile mentinerii salariului minim sub 2500 ar insemna aparitia unor noi cazuri de inechitati si inegalitati in sectorul public.
In prezent, aprox 1,3 milioane de salariati cu CIM cu timp complet au salariul de incadrare egal cu salariul minim.
De asemenea, BNS precizeaza ca resursele de munca au cunoscut o reducere permanenta, doar in 2018 resursele de munca s-au redus cu aprox 194 mii persoane: “Intre 2009 si 2018 mai mult de un sfert din populatia Romaniei si-a exprimat intentia de a se stabili in afara tarii daca ar avea aceasta oportunitate. Este cel mai mare % inregistrat vreodata intr-o tara europeana, intentia fiind mai mare in special in cazul tinerilor. Aceasta decizie are legatura cu oportunitatile reduse de ocupare din Romania, in special pentru tinerii cu studii superioare. Calitatea ocuparii din Romania este una dintre principalele cauze ale deciziei de emigrare, 2/3 din emigrantii din Romania au mentionat calitatea ocuparii ca fiind principalul motiv de emigrare. Iar fenomenul nu este unul care s-a stopat, in 2016 6% din intrarile totale de emigranti din tarile OECD proveneau din Romania (OECD, 2019)”.
Alte premise din economia romaneasca prezenta amintite de BNS sunt:
Insa, pentru a respecta angajamentele internationale asumate raportul ar trebui sa creasca, astfel incat sa se apropie de 50%.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Romania e singura tara cu un sistem de securitate sociala exclusiv in carca salariatului din 120 de state monitorizateBNS anunta ca Romania este singurul stat UE care incalca sistematic drepturile fundamentale ale lucratorilorPiata de munca din Romania se pregateste de relansare cu ajutorul FMIApel BNS catre Guvern pentru a renunta la transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilorComunicat ITM privind negocierea colectiva pentru punerea in aplicare a prevederilor OUG 79/2017Ultimele articole
Cine initiaza negocierea colectiva? Numar de angajati si etape concreteBNS: Reglementarea din OUG 82/2017 este extrem de ambigua cu privire la cine reprezinta partea sindicala in negociereAjutorul de somaj, indemnizatiile si plata salariilor in caz de insolventa, in pericol din 2018 daca CAS si CASS trec in sarcina angajatuluiProtest in Piata Constitutiei pentru conversia in lei a creditelor in valutaS-a suspendat sedinta Comisiei pentru buget pe tema creditelorArticole similare
Video: Impozitarea salariilor in 2018 - Monografie salarii part time sub salariul minimCalcul CAS si CASS in cazul suspendarii si incetarii contractului individual de muncaMinistrul Finantelor: A doua rectificare bugetara va avea loc in luna noiembrieBiris revine asupra declaratiilor privind obligatia celor fara venituri de a plati CASS. Noi clarificariPFA-urile, sacrificate pentru buget in 2016. Ce alte surprize aduce noul OUG?Ultimele articole
Depunere Declaratie Unica. Care este plafonul minim si valoarea de plata a CASS pentru 202412+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitateaTaxe PFA 2024. CASS de 10% intra la calculul plafonului de 6 salarii minime?Majorarea salariului minim brut pe economie la inceputul lui 2024 si impactul adusSalariul minim trebuie majorat, obligatoriu, dupa 2 ani, chiar si pentru salariatii cu CIM partialArticole similare
Din 2011 se schimba modul de calcul al ajutoarelor sociale si al salariilor bugetarilorMinistrul Muncii spune ca patronatele nu vor scadea salariile si recomanda sindicalistilor sa invete matematicaStart la Garantiile pentru tineri. Sprijinul se acorda unui numar de peste 5052 tineri pana in 24 aniBNS: Reglementarea din OUG 82/2017 este extrem de ambigua cu privire la cine reprezinta partea sindicala in negociereRomania e singura tara cu un sistem de securitate sociala exclusiv in carca salariatului din 120 de state monitorizateUltimele articole
Cine initiaza negocierea colectiva? Numar de angajati si etape concreteAjutorul de somaj, indemnizatiile si plata salariilor in caz de insolventa, in pericol din 2018 daca CAS si CASS trec in sarcina angajatuluiBNS anunta ca Romania este singurul stat UE care incalca sistematic drepturile fundamentale ale lucratorilorSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?
[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA