Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Din 2011 se schimba modul de calcul al ajutoarelor sociale si al salariilor bugetarilor

09-Nov-2010
2643

Asistenta sociala (inclusiv ajutorul de somaj) si salariile bugetarilor nu vor mai avea ca referinta de calcul salariul minim. Atat bugetul, cat si angajatorii vor avea de castigat deoarece sindicatele nu vor mai lupta cu aceeasi inversunare pentru majorarea salariului minim.


Ajutorul de somaj nu va mai fi 75% din salariul minim , ci se va calcula in functie de alti indicatori. La fel si in cazul celorlalte indemnizatii si alte forme de ajutor social care, in prezent, depind de salariul minim. In acelasi timp, grila de salarizare a bugetarilor va incepe de la un coeficient rezultat din ?limitele bugetului?, dupa cum a afirmat seful misiunii Fondului Monetar International, adica de la atat cat isi permite fondul de cheltuieli cu personalul, stabilit la 39 miliarde de lei pentru 2011. Asadar, calculele privind nivelul salariilor bugetarilor se vor face in sens invers: pornind de la suma totala care poate fi impartita angajatilor, si nu de la baza grilei care genereaza cresterea salariilor pe tot lantul ierarhic odata cu majorarea salariului minim, ca pana acum.

Aceasta noua modalitate de calcul a fost utilizata la constructia bugetului pentru 2011, potrivit unor surse din Ministerul de Finante. Odata cu noua formula bugetara, miza negocierilor in vederea cresterii salariului minim isi va pierde importanta. Sindicatele nu ar mai fi motivate sa lupte pentru majorarea salariului minim si, in acest fel, patronatele ar scapa de aceasta presiune indirecta pentru cresterea arbitrara a salariilor, prin decizie administrativa in firme private. Deocamdata, sindicatele nu cedeaza. Legea bugetului, care depinde de legea salarizarii si de salariul minim, este tinuta inca la secret, iar discutiile de la Ministerul Muncii s-au blocat.

Lupta pentru salariul minim

De cealalta parte a baricadei, patronatele refuza orice majorare si sunt indignate de amestecul sindicatelor in modul de remunerare a angajatilor privati care nu sunt aproape deloc reprezentati de sindicatele respective. Impactul cresterii salariului minim asupra sectorului privat ar fi negativ, in opinia presedintelui CNIPMMR, Ovidiu Nicolescu.

?Salariul minim trebuie sa ramana la 600 de lei pentru ca trebuie corelat cu productivitatea, care in ultimul an nu numai ca nu a crescut, dar chiar a scazut, iar o majorare ar duce automat la majorarea tuturor celorlalte salarii. Cateva zeci de mii de firme ar putea ajunge la insolventa?, afirma Nicolescu. In replica, vicepresedintele Cartel Alfa, Liviu Apostoiu, spune ca un salariu minim de 750 de lei este posibil. ?Dar nu s-a dorit nicio simulare, pentru ca, vezi Doamne, omoram acele societati din privat care dau 600, dar nu e adevarat pentru ca circa un milion de angajati sunt platiti cu 600 pe cartea de munca si restul la negru?.

Apostoiu sustine ca o crestere a salariului ar putea fi suportata de firme pentru ca acum in Romania se face de fapt ?dumping social? in favoarea investitorilor si ca astfel s-ar reusi chiar sa se combata munca la negru. Ideea este larg impartasita doar de sindicate, iar recent, Blocul National Sindical a dat publicitatii un raport prin care vrea sa demonstreze ca majorarea salariului minim va scoate la lumina locuri de munca, majorand implicit incasarile bugetare. si in aceasta privinta patronatele au o parere contrara. ?Daca va creste salariul minim, va creste si evaziunea, pentru ca unele firme nu vor putea sustine costurile cu impozitele si contributiile?, arata Nicolescu.

Opinia sa este intarita de observatiile economistului-sef al ING Bank, Alexandru Nicolaie Chidesciuc. Potrivit acestuia, restrictiile de pe piata muncii, reprezentate de salariul minim, sau prevederile rigide ale Codului muncii, influenteaza negativ angajarile si competitia. In conditiile in care munca la negru este raspandita in Romania chiar si cu un salariu minim de 600 de lei, orice majorare nu ar insemna decat o stimulare a muncii la negru, pentru ca angajatorii nu vor putea plati costuri suplimentare, iar noile angajari vor fi cu atat mai putine. ?Nu poti doar sa zici ca tu crezi ca majorarea salariului minim va reduce evaziunea, trebuie sa explici mecanismul prin care ii va determina pe patroni sa treaca pe cartea de munca un salariu mai mare. Eu cred ca este exact invers?, spune Chidesciuc.

Efecte negative

?O crestere a muncii la negru este posibila, avand in vedere ca, in ultimii trei ani si mai ales in 2010, aceasta a explodat. Daca in iunie 2009 erau inregistrate sase milioane de contracte de munca, in iunie anul curent erau 4,3 milioane, iar aceasta scadere nu se regaseste in rata somajului?, explica Mihaela Scarlatescu, avocat Scarlatescu Law Office. Concedierile, dificultatea de a mai gasi un loc de munca, scaderea eficientei actualilor angajati care vor fi nevoiti sa lucreze mai mult pe masura ce personalul va fi mai putin numeros sunt efectele negative semnalate de avocatul specialist in dreptul muncii. O crestere a salariului minim nu este exclusa insa de Guvern, dar la 650 de lei. ?O crestere modica de pana la 650 de lei nu are efecte absolut negative, ci un impact usor?, spune Chidesciuc.

Negocierile dintre sindicate, patronate si Guvern, atat cele referitoare la salariul minim, cat si la legea salarizarii, sunt blocate, iar Executivul avanseaza o posibila asumare a raspunderii in fata Parlamentului pentru legea salarizarii. Din aceste motive, proiectul de buget nu este facut public. Constructia acestuia, implicand eliminarea dependentei unora dintre ajutoare, indemnizatii, salarii din sectorul public de salariul minim, nu va fi pe placul sindicatelor.

Surse din Finante spun ca proiectul de buget e batut in cuie dupa aceste principii, iar discutiile se poarta doar pe marginea coeficientilor de salarizare si exclusiv in anvelopa de 39 miliarde lei. Ramane de vazut cum va reusi Guvernul sa treaca de votul Parlamentului acest buget, fiind sustinut de o coalitie fragila.

Salariului minim cerut de sindicate pentru 2011 este de 750 de lei, in vreme ce patronatele sustin ca acesta ar trebui mentinut la valoarea actuala de 600 de lei.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Din 2011 se schimba modul de calcul al ajutoarelor sociale si al salariilor bugetarilor":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • MFP a decis repartizarea pe unitati administrativ - teritoriale a sumelor defalcate din TVA (proiect de Hotarare)
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in Transparenta decizionala, luni - 14 octombrie, un proiect de Hotarare privind repartizarea pe unitati administrativ-teritoriale a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru echilibrarea bugetelor locale, conform art. 20 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr.12/2019 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2019. In Nota de fundamentare se arata ca, in prezent, in anexa nr.4, la pozitia 3226 - "Sume rezervate" s-a aprobat o suma...» citeste mai departe aici

  • Oficial de la ANAF: Limite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal
    • Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov vine in intampinarea contribuabililor cu un material exemplificativ in care arata concret care sunt limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal. La baza acestor informatii stau Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Guvernului 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile...» citeste mai departe aici

  • Modificari aduse Codului fiscal prin Legea 172
    • Prin Legea 172/2019 publicata in M.Of. nr. 815 din 08.10.2019 au fost aduse modificari si completari Codului fiscal. Modificarile vizeaza: - modificarea art. 270 alin. (3) lit. b) care prevedea ca se considera livrare de bunuri, din punct de vedere al TVA, transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor, in urma executarii silite. Conform modificarilor aduse, incepand cu 11 octombrie 2019, nu se considera livrare de bunuri transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor, in urma...» citeste mai departe aici

  • Teodorovici: Guvernul a incercat modificarea a doua scheme de ajutor de stat, fara succes!
    • Ministrul demis al Finantelor Publice sustine ca Executivul a incercat sa modifice doua scheme de ajutor de stat gestionate de MFP, fara succes, motivul fiind acela ca este interimar si actele ar excede atributiile sale. "Am incercat sa discutam in sedinta de Guvern doua Hotarari de Guvern pentru modificarea celor doua scheme de ajutor de stat pe care Ministerul de Finante le gestioneaza. Cea aprobata prin Hotararea de Guvern 807/ 2014. Stiti, s-au semnat foarte multe proiecte pentru mediul de...» citeste mai departe aici

  • Optiune privind aplicarea impozitului pe profit. Salariati cu timp partial. Trecere la impozit micro.
    • Un SRL infiintat in luna iulie cu un capital social de 45.000 lei a optat, la infiintare, pentru a fi platitor de impozit pe profit. Societatea nu a desfasurat activitate pana in prezent, fiind in organizarea business-ului pentru care a fost infiintata aceasta firma. La inceputul lunii octombrie au fost angajate doua persoane cu timp partial (cumulat 3 ore). In aceste conditii, aceasta firma ramane in continuare platitoare de impozit pe profit sau trebuie sa aiba doi salariati (respectiv...» citeste mai departe aici

  • Persoanele cu venituri mici ar putea beneficia de subventii majorate pentru plata chiriei (proiect de HG)
    • Potrivit unui proiect de Hotarare de Guvern pus in dezbatere publica de Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratuei Locale, subventia pentru plata chiriei la locuintele sociale ar putea fi majorata pentru cei cu venituri mici, astfel incat sa acopere si cheltuielile cu utilitatile. Proiectul de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea Strategiei Nationale a Locuirii include asumarea anumitor obiective, precum majorarea subventiilor pentru plata chiriei si utilitatilor, acordate...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016