Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Din 2011 se schimba modul de calcul al ajutoarelor sociale si al salariilor bugetarilor

09-Nov-2010
2128

Asistenta sociala (inclusiv ajutorul de somaj) si salariile bugetarilor nu vor mai avea ca referinta de calcul salariul minim. Atat bugetul, cat si angajatorii vor avea de castigat deoarece sindicatele nu vor mai lupta cu aceeasi inversunare pentru majorarea salariului minim.


Ajutorul de somaj nu va mai fi 75% din salariul minim , ci se va calcula in functie de alti indicatori. La fel si in cazul celorlalte indemnizatii si alte forme de ajutor social care, in prezent, depind de salariul minim. In acelasi timp, grila de salarizare a bugetarilor va incepe de la un coeficient rezultat din ?limitele bugetului?, dupa cum a afirmat seful misiunii Fondului Monetar International, adica de la atat cat isi permite fondul de cheltuieli cu personalul, stabilit la 39 miliarde de lei pentru 2011. Asadar, calculele privind nivelul salariilor bugetarilor se vor face in sens invers: pornind de la suma totala care poate fi impartita angajatilor, si nu de la baza grilei care genereaza cresterea salariilor pe tot lantul ierarhic odata cu majorarea salariului minim, ca pana acum.

Aceasta noua modalitate de calcul a fost utilizata la constructia bugetului pentru 2011, potrivit unor surse din Ministerul de Finante. Odata cu noua formula bugetara, miza negocierilor in vederea cresterii salariului minim isi va pierde importanta. Sindicatele nu ar mai fi motivate sa lupte pentru majorarea salariului minim si, in acest fel, patronatele ar scapa de aceasta presiune indirecta pentru cresterea arbitrara a salariilor, prin decizie administrativa in firme private. Deocamdata, sindicatele nu cedeaza. Legea bugetului, care depinde de legea salarizarii si de salariul minim, este tinuta inca la secret, iar discutiile de la Ministerul Muncii s-au blocat.

Lupta pentru salariul minim

De cealalta parte a baricadei, patronatele refuza orice majorare si sunt indignate de amestecul sindicatelor in modul de remunerare a angajatilor privati care nu sunt aproape deloc reprezentati de sindicatele respective. Impactul cresterii salariului minim asupra sectorului privat ar fi negativ, in opinia presedintelui CNIPMMR, Ovidiu Nicolescu.
Rambursarea si restituirea TVA
Rambursarea si restituirea TVA
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii


?Salariul minim trebuie sa ramana la 600 de lei pentru ca trebuie corelat cu productivitatea, care in ultimul an nu numai ca nu a crescut, dar chiar a scazut, iar o majorare ar duce automat la majorarea tuturor celorlalte salarii. Cateva zeci de mii de firme ar putea ajunge la insolventa?, afirma Nicolescu. In replica, vicepresedintele Cartel Alfa, Liviu Apostoiu, spune ca un salariu minim de 750 de lei este posibil. ?Dar nu s-a dorit nicio simulare, pentru ca, vezi Doamne, omoram acele societati din privat care dau 600, dar nu e adevarat pentru ca circa un milion de angajati sunt platiti cu 600 pe cartea de munca si restul la negru?.

Apostoiu sustine ca o crestere a salariului ar putea fi suportata de firme pentru ca acum in Romania se face de fapt ?dumping social? in favoarea investitorilor si ca astfel s-ar reusi chiar sa se combata munca la negru. Ideea este larg impartasita doar de sindicate, iar recent, Blocul National Sindical a dat publicitatii un raport prin care vrea sa demonstreze ca majorarea salariului minim va scoate la lumina locuri de munca, majorand implicit incasarile bugetare. si in aceasta privinta patronatele au o parere contrara. ?Daca va creste salariul minim, va creste si evaziunea, pentru ca unele firme nu vor putea sustine costurile cu impozitele si contributiile?, arata Nicolescu.

Opinia sa este intarita de observatiile economistului-sef al ING Bank, Alexandru Nicolaie Chidesciuc. Potrivit acestuia, restrictiile de pe piata muncii, reprezentate de salariul minim, sau prevederile rigide ale Codului muncii, influenteaza negativ angajarile si competitia. In conditiile in care munca la negru este raspandita in Romania chiar si cu un salariu minim de 600 de lei, orice majorare nu ar insemna decat o stimulare a muncii la negru, pentru ca angajatorii nu vor putea plati costuri suplimentare, iar noile angajari vor fi cu atat mai putine. ?Nu poti doar sa zici ca tu crezi ca majorarea salariului minim va reduce evaziunea, trebuie sa explici mecanismul prin care ii va determina pe patroni sa treaca pe cartea de munca un salariu mai mare. Eu cred ca este exact invers?, spune Chidesciuc.

Efecte negative

?O crestere a muncii la negru este posibila, avand in vedere ca, in ultimii trei ani si mai ales in 2010, aceasta a explodat. Daca in iunie 2009 erau inregistrate sase milioane de contracte de munca, in iunie anul curent erau 4,3 milioane, iar aceasta scadere nu se regaseste in rata somajului?, explica Mihaela Scarlatescu, avocat Scarlatescu Law Office. Concedierile, dificultatea de a mai gasi un loc de munca, scaderea eficientei actualilor angajati care vor fi nevoiti sa lucreze mai mult pe masura ce personalul va fi mai putin numeros sunt efectele negative semnalate de avocatul specialist in dreptul muncii. O crestere a salariului minim nu este exclusa insa de Guvern, dar la 650 de lei. ?O crestere modica de pana la 650 de lei nu are efecte absolut negative, ci un impact usor?, spune Chidesciuc.

Negocierile dintre sindicate, patronate si Guvern, atat cele referitoare la salariul minim, cat si la legea salarizarii, sunt blocate, iar Executivul avanseaza o posibila asumare a raspunderii in fata Parlamentului pentru legea salarizarii. Din aceste motive, proiectul de buget nu este facut public. Constructia acestuia, implicand eliminarea dependentei unora dintre ajutoare, indemnizatii, salarii din sectorul public de salariul minim, nu va fi pe placul sindicatelor.

Surse din Finante spun ca proiectul de buget e batut in cuie dupa aceste principii, iar discutiile se poarta doar pe marginea coeficientilor de salarizare si exclusiv in anvelopa de 39 miliarde lei. Ramane de vazut cum va reusi Guvernul sa treaca de votul Parlamentului acest buget, fiind sustinut de o coalitie fragila.

Salariului minim cerut de sindicate pentru 2011 este de 750 de lei, in vreme ce patronatele sustin ca acesta ar trebui mentinut la valoarea actuala de 600 de lei.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Din 2011 se schimba modul de calcul al ajutoarelor sociale si al salariilor bugetarilor":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Noul Ghid ANAF privind limita deducerilor unor cheltuieli incluse la calculul rezultatului fiscal
    • ANAF a publicat noul ghid care prezinta Limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal [articolul 25 alineatul (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si punctul 15 din Hotararea Guvernului 1/2016, ambele cu modific?rile si complet?rile ulterioare]. Litera a) Cheltuieli de protocol in limita de 2%; Baza de calcul la care se aplica cota de 2% este profitul contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile...» citeste mai departe aici

  • Termen amanat pentru mai multe declaratii fiscale din iunie
    • Deoarece data de 25 iunie este o zi nelucratoare, se prelungeste pana pe 26 iunie a.c. termenul pentru mai multe declaratii fiscale, dupa cum urmeaza: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare, formular 097. - Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cu termen lunar pentru obligatiile bugetului de stat aferente lunii mai 2017, formular 100.; - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta...» citeste mai departe aici

  • Lagarde, FMI, considera ca evaziunea fiscala si corupta sunt marile provocari ale economiei
    • Christine Lagarde, directorul general al Fondului Monetar International, a declarat recent ca evaziunea fiscala, coruptia si finantarea terorismului, precum si excluziunea financiara sunt marile provocari ale economiei globale. Declaratiile au fost facute in cadrul reuniunii Grupului de Actiune Financiara impotriva spalarii banilor, care se desfasoara joi si vineri in orasul spaniol Valencia, Lagarde a cerut "intensificarea luptei impotriva coruptiei si evaziunii fiscale", informeaza Agerpres....» citeste mai departe aici

  • Achizitie teren cu o constructie in baza unui contract de dare in plata. Cum facturam si ce regim TVA se aplica?
    • Prin analiza urmatoare supunem atentiei dumneavoastra cazul in care s-a achizitionat in mai 2017 un teren cu o constructie de la un client in baza unui contract de dare in plata. Clientul factureaza terenul cu TVA inclusa 19% in valoare de 270.000 lei. Stabilim daca se pot receptiona terenul si constructia in baza acestui contract de dare in plata, care este tratamentul fiscal in ce priveste TVA-ul si daca se aplica taxarea inversa in acest caz. In ceea ce priveste procedura denumita "Dare...» citeste mai departe aici

  • Grup fiscal unic. Care e tratamentul fiscal in prezent?
    • In randurile de mai jos, avem situatia in care, la data de 01.02.2015, s-a constituit un grup fiscal unic din punct de vedere TVA intre doua societati prin Decizie privind aprobarea implementarii grupului fiscal emisa de ANAF. Stabilim astfel daca exista termen de valabilitatea pentru acest grup fiscal. Grupul fiscal unic este reglementat la art. 269 alin. (9) din Codul fiscal si pct. 5 din Normele metodologice. Astfel, grupul de persoane impozabile stabilite in Romania, independente din punct...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.