Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Din 2011 se schimba modul de calcul al ajutoarelor sociale si al salariilor bugetarilor

09-Nov-2010
2474

Asistenta sociala (inclusiv ajutorul de somaj) si salariile bugetarilor nu vor mai avea ca referinta de calcul salariul minim. Atat bugetul, cat si angajatorii vor avea de castigat deoarece sindicatele nu vor mai lupta cu aceeasi inversunare pentru majorarea salariului minim.


Ajutorul de somaj nu va mai fi 75% din salariul minim , ci se va calcula in functie de alti indicatori. La fel si in cazul celorlalte indemnizatii si alte forme de ajutor social care, in prezent, depind de salariul minim. In acelasi timp, grila de salarizare a bugetarilor va incepe de la un coeficient rezultat din ?limitele bugetului?, dupa cum a afirmat seful misiunii Fondului Monetar International, adica de la atat cat isi permite fondul de cheltuieli cu personalul, stabilit la 39 miliarde de lei pentru 2011. Asadar, calculele privind nivelul salariilor bugetarilor se vor face in sens invers: pornind de la suma totala care poate fi impartita angajatilor, si nu de la baza grilei care genereaza cresterea salariilor pe tot lantul ierarhic odata cu majorarea salariului minim, ca pana acum.

Aceasta noua modalitate de calcul a fost utilizata la constructia bugetului pentru 2011, potrivit unor surse din Ministerul de Finante. Odata cu noua formula bugetara, miza negocierilor in vederea cresterii salariului minim isi va pierde importanta. Sindicatele nu ar mai fi motivate sa lupte pentru majorarea salariului minim si, in acest fel, patronatele ar scapa de aceasta presiune indirecta pentru cresterea arbitrara a salariilor, prin decizie administrativa in firme private. Deocamdata, sindicatele nu cedeaza. Legea bugetului, care depinde de legea salarizarii si de salariul minim, este tinuta inca la secret, iar discutiile de la Ministerul Muncii s-au blocat.

Lupta pentru salariul minim

De cealalta parte a baricadei, patronatele refuza orice majorare si sunt indignate de amestecul sindicatelor in modul de remunerare a angajatilor privati care nu sunt aproape deloc reprezentati de sindicatele respective. Impactul cresterii salariului minim asupra sectorului privat ar fi negativ, in opinia presedintelui CNIPMMR, Ovidiu Nicolescu.

?Salariul minim trebuie sa ramana la 600 de lei pentru ca trebuie corelat cu productivitatea, care in ultimul an nu numai ca nu a crescut, dar chiar a scazut, iar o majorare ar duce automat la majorarea tuturor celorlalte salarii. Cateva zeci de mii de firme ar putea ajunge la insolventa?, afirma Nicolescu. In replica, vicepresedintele Cartel Alfa, Liviu Apostoiu, spune ca un salariu minim de 750 de lei este posibil. ?Dar nu s-a dorit nicio simulare, pentru ca, vezi Doamne, omoram acele societati din privat care dau 600, dar nu e adevarat pentru ca circa un milion de angajati sunt platiti cu 600 pe cartea de munca si restul la negru?.

Apostoiu sustine ca o crestere a salariului ar putea fi suportata de firme pentru ca acum in Romania se face de fapt ?dumping social? in favoarea investitorilor si ca astfel s-ar reusi chiar sa se combata munca la negru. Ideea este larg impartasita doar de sindicate, iar recent, Blocul National Sindical a dat publicitatii un raport prin care vrea sa demonstreze ca majorarea salariului minim va scoate la lumina locuri de munca, majorand implicit incasarile bugetare. si in aceasta privinta patronatele au o parere contrara. ?Daca va creste salariul minim, va creste si evaziunea, pentru ca unele firme nu vor putea sustine costurile cu impozitele si contributiile?, arata Nicolescu.

Opinia sa este intarita de observatiile economistului-sef al ING Bank, Alexandru Nicolaie Chidesciuc. Potrivit acestuia, restrictiile de pe piata muncii, reprezentate de salariul minim, sau prevederile rigide ale Codului muncii, influenteaza negativ angajarile si competitia. In conditiile in care munca la negru este raspandita in Romania chiar si cu un salariu minim de 600 de lei, orice majorare nu ar insemna decat o stimulare a muncii la negru, pentru ca angajatorii nu vor putea plati costuri suplimentare, iar noile angajari vor fi cu atat mai putine. ?Nu poti doar sa zici ca tu crezi ca majorarea salariului minim va reduce evaziunea, trebuie sa explici mecanismul prin care ii va determina pe patroni sa treaca pe cartea de munca un salariu mai mare. Eu cred ca este exact invers?, spune Chidesciuc.

Efecte negative

?O crestere a muncii la negru este posibila, avand in vedere ca, in ultimii trei ani si mai ales in 2010, aceasta a explodat. Daca in iunie 2009 erau inregistrate sase milioane de contracte de munca, in iunie anul curent erau 4,3 milioane, iar aceasta scadere nu se regaseste in rata somajului?, explica Mihaela Scarlatescu, avocat Scarlatescu Law Office. Concedierile, dificultatea de a mai gasi un loc de munca, scaderea eficientei actualilor angajati care vor fi nevoiti sa lucreze mai mult pe masura ce personalul va fi mai putin numeros sunt efectele negative semnalate de avocatul specialist in dreptul muncii. O crestere a salariului minim nu este exclusa insa de Guvern, dar la 650 de lei. ?O crestere modica de pana la 650 de lei nu are efecte absolut negative, ci un impact usor?, spune Chidesciuc.

Negocierile dintre sindicate, patronate si Guvern, atat cele referitoare la salariul minim, cat si la legea salarizarii, sunt blocate, iar Executivul avanseaza o posibila asumare a raspunderii in fata Parlamentului pentru legea salarizarii. Din aceste motive, proiectul de buget nu este facut public. Constructia acestuia, implicand eliminarea dependentei unora dintre ajutoare, indemnizatii, salarii din sectorul public de salariul minim, nu va fi pe placul sindicatelor.

Surse din Finante spun ca proiectul de buget e batut in cuie dupa aceste principii, iar discutiile se poarta doar pe marginea coeficientilor de salarizare si exclusiv in anvelopa de 39 miliarde lei. Ramane de vazut cum va reusi Guvernul sa treaca de votul Parlamentului acest buget, fiind sustinut de o coalitie fragila.

Salariului minim cerut de sindicate pentru 2011 este de 750 de lei, in vreme ce patronatele sustin ca acesta ar trebui mentinut la valoarea actuala de 600 de lei.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Din 2011 se schimba modul de calcul al ajutoarelor sociale si al salariilor bugetarilor":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Elemente obligatorii factura in 2019, potrivit Codului Fiscal
    • "Este obligatorie completarea informatiilor privind expeditia: date delegat, mijloc de transport pe avizul de insotire si pe factura (in cazul in care livrarea nu s-a facut pe baza avizului)? Este obligatorie semnarea si stampilarea avizelor de insotire a marfii?", acestea sunt intrebarile, adresate de unul dintre cititorii nostri, care au stat la baza analizei propuse astazi de unul dintre expertii nostri. Raspunsul specialistului Pct. 24 din anexa nr.1 la O.M.F.P. nr. 2634/2015 privind...» citeste mai departe aici

  • Senator liberal: La MFP exista o criza de finantare
    • Potrivit unui senator din opozitie, Ministerul Finantelor Publice trece printr-o criza de finantare, dat fiind ca, recent, nu a reusit sa atraga sumele dorite de la banci. Florin Citu, senator liberal, a postat mesajul pe Facebook, precizand si ca MFP se pregateste sa se imprumute de la Fondul Monetar International (FMI). „CRIZA de finantare la ministerul finantelor publice! A doua emisiune de obligatiuni consecutiva a guvernului care este un esec total. Saptamana trecuta MFP a incercat sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF a publicat NOILE modele de Formulare 205, 207 si 230
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) anunta publicarea noilor formulare 205, 207 si 230, in sectiunea ”formulare fiscale si ghid de completare”. NOILE Formulare 205 si 207 OPANAF nr. 48/2019 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit" si 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe...» citeste mai departe aici

  • Peste 1.500 de locuri de munca pentru romani in Spatiul Economic European
    • Romanii interesati de un job in Spatiul Economic European (SEE) au la dispozitie 1.568 de locuri de munca, in 11 din cele 44 de tari din SEE. Tari precum Italia, Franta si Grecia, preferate, in general, de romanii care aleg sa lucreze in afara, nu au scos niciun post de munca la concurs prin reteaua EURES Romania. Asadar, romanii pot aplica la unul dintre cele 1.568 de joburi din SEE, dupa cum urmeaza: In Spania sunt 1.007 locuri de munca vacante: 800 muncitor necalificat in agricultura...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016