Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sinteza: Inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatori in 2013

08-Feb-2013
6092
In Monitorul Oficial, Partea I, nr. 16/9.01.2013, a fost publicat Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.985/2012 privind aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de fiducie, a Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare.

Prin ordinul mentionat mai sus s-au aprobat:

- Procedura de inregistrare a contractelor de fiducie - Anexa 1;

- Procedura de inregistrare a contractelor de locatiune - Anexa 2;

- "Declaratia de inregistrare a contractelor de fiducie", cod 14.13.01.43 - Anexa 3;


- "Declaratia de inregistrare a contractelor de locatiune", cod 14.13.01.42 - Anexa 4.

In documentarul de mai jos, prezentam principalele reglementari privind inregistrarea contractelor de fiducie si locatiune.


1. Procedura de inregistrare a contractelor de fiducie

Definitie
Fiducia este operatiunea juridica prin care unul sau mai multi constituitori transfera drepturi reale, drepturi de creanta, garantii ori alte drepturi patrimoniale sau un ansamblu de asemenea drepturi, prezente ori viitoare, catre unul sau mai multi fiduciari care le exercita cu un scop determinat, in folosul unuia sau mai multor beneficiari. Aceste drepturi alcatuiesc o masa patrimoniala autonoma, distincta de celelalte drepturi si obligatii din patrimoniile fiduciarilor.


Partile contractului de fiducie

Orice persoana fizica sau juridica poate fi constituitor in contractul de fiducie.


Pot avea calitatea de fiduciari in acest contract numai institutiile de credit, societatile de investitii si de administrare a investitiilor, societatile de servicii de investitii financiare, societatile de asigurare si de reasigurare legal infiintate. De asemenea, pot avea calitatea de fiduciari notarii publici si avocatii, indiferent de forma de exercitare a profesiei.

Din punct de vedere fiscal, impunerea veniturilor realizate din operatiunea de fiducie este reglementata de Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.


Obligatie

Aceasta procedura se aplica contribuabililor care, potrivit prevederilor art. 780 din Legea nr. 287/2009 privind Codul Civil, republicata, cu modificarile ulterioare, detin calitatea de fiduciar si au obligatia de a inregistra contractele de fiducie si modificarile acestora la organul fiscal competent.

Organul fiscal competent este cel in a carui evidenta fiscala sunt inregistrati ca platitori de impozite si taxe contribuabilii care detin calitatea de fiduciar.


Completare si depunere

Contribuabilul care detine calitatea de fiduciar, depune, in termen de 30 de zile de la data incheierii contractului de fiducie, la organul fiscal competent "Declaratia de inregistrare a contractelor de fiducie", insotita de contractul de fiducie, in original si copie.

Declaratia se completeaza in doua exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal, iar copia se pastreaza de fiduciar.

Organul fiscal certifica conformitatea copiei contractului de fiducie cu originalul si restituie fiduciarului originalul.

In cazul in care fiduciarul depune declaratia prin posta, cu confirmare de primire, aceasta va fi insotita de o copie legalizata de pe contractul de fiducie.

Modificarea si incetarea contractului de fiducie se inregistreaza, de fiduciar, la organul fiscal, in termen de 30 de zile de la data producerii, prin depunerea declaratiei, avand bifata casuta "Modificare" sau "Incetare", dupa caz, din formular, insotita de documentele justificative.

Data inregistrarii contractelor de fiducie, a modificarilor ulterioare si a incetarii acestora, la organul fiscal, este data depunerii acestora la registratura organului fiscal sau data postei, dupa caz.

In cazul contractelor de fiducie/modificarilor ulterioare/incetarii inregistrate direct la registratura, dovada inregistrarii o constituie copia declaratiei avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal.

Pentru contractele de fiducie/modificari ulterioare/incetari transmise prin posta, cu confirmare de primire, dovada inregistrarii la organul fiscal o constituie copia declaratiei insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal.


Alte precizari

Declaratia si documentele depuse de fiduciar se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.

Organul fiscal va organiza evidenta contractelor de fiducie intr-un Registru al contractelor de fiducie, care se conduce informatizat, potrivit modelului prevazut in anexa care face parte integranta din procedura.

Inregistrarea in Registrul contractelor de fiducie se efectueaza in maximum 5 zile de la data depunerii contractelor de fiducie.


2. Procedura de inregistrare a contractelor de locatiune

Definitie
Locatiunea este contractul prin care o parte, numita locator, se obliga sa asigure celeilalte parti, numite locatar, folosinta unui bun pentru o anumita perioada, in schimbul unui pret, denumit chirie. Locatiunea bunurilor imobile si aceea a bunurilor mobile se numeste inchiriere, iar locatiunea bunurilor agricole poarta denumirea de arendare.


Inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatori, altii decat persoanele fizice

Potrivit prevederilor art. 1.798 din Legea nr. 287/2009 privind Codul Civil, republicata, cu modificarile ulterioare, locatorii pot inregistra la organele fiscale competente din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala contractele de locatiune pe care le incheie in calitate de locator atat cu persoane fizice, cat si cu persoane juridice.

Organul fiscal competent este cel in a carui evidenta locatorul este inregistrat ca platitor de impozite si taxe.

Completare si depunere

Pentru inregistrarea contractului de locatiune, locatorul depune "Declaratia de inregistrare a contractelor de locatiune", insotita de contractul de locatiune, in original si copie.

Declaratia se completeaza in doua exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal, iar copia se pastreaza de locator.

Organul fiscal va certifica conformitatea copiei contractului de locatiune cu originalul si va restitui locatorului originalul.

In cazul in care locatorul depune declaratia prin posta, cu confirmare de primire, aceasta va fi insotita de o copie legalizata de pe contractul de locatiune.

Modificarea si incetarea contractului de locatiune pot fi inregistrate, de locator, la organul fiscal prin depunerea declaratiei avand bifata casuta "Modificare" sau "Incetare", dupa caz, din formular, insotita de documentele justificative.

Data inregistrarii contractelor de locatiune a modificarilor ulterioare si a incetarii acestora este data depunerii acestora la registratura organului fiscal sau data postei, dupa caz.

In cazul contractelor de locatiune/modificarilor ulterioare/incetarii inregistrate direct la registratura, dovada inregistrarii o constituie copia declaratiei avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal.

Pentru contractele de locatiune/modificari ulterioare/incetari transmise prin posta, cu confirmare de primire, dovada inregistrarii la organul fiscal o constituie copia declaratiei insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal.

Declaratia si documentele depuse de locator se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.


Inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatorul persoana fizica

Obligatie

Persoanele fizice care au calitatea de locator si obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal si venituri din arendare au obligatia inregistrarii contractului intre parti potrivit art. 81 alin. (2) Cod Fiscal.

Organ fiscal competent este cel in a carui raza teritoriala:

- persoana fizica isi are domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuieste efectiv, daca aceasta este diferita de domiciliu - in cazul persoanelor fizice rezidente;

- se afla bunul supus impunerii - in cazul persoanelor fizice nerezidente.


Completare si depunere

Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal si venituri din arendare si opteaza pentru determinarea venitului net, in sistem real, depun la organul fiscal contractul de locatiune, in original si copie, in termen de 15 zile de la incheierea acestuia, odata cu Declaratia privind venitul estimat/norma de venit, formular 220.

Organul fiscal va certifica conformitatea copiei cu originalul si va restitui locatorului originalul. In cazul in care locatorul depune declaratia prin posta, cu confirmare de primire, aceasta va fi insotita de o copie legalizata de pe contractul de locatiune.

Data inregistrarii contractelor de locatiune este data depunerii acestora la registratura organului fiscal sau data postei, dupa caz.

Pentru contractele de locatiune inregistrate direct la registratura organului fiscal, dovada inregistrarii o constituie copia declaratiei avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal.

In cazul contractelor de locatiune transmise prin posta, cu confirmare de primire, dovada inregistrarii la organul fiscal o constituie copia declaratiei insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal competent.

Declaratia si documentele depuse de locator se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.

Important! Pentru contribuabilii care obtin venituri din arendare pentru care impunerea este finala sunt aplicabile prevederile privind inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatori, altii decat persoanele fizice


Alte precizari

Organul fiscal va organiza evidenta contractelor de locatiune intr-un Registru al contractelor de locatiune, care se conduce informatizat, potrivit modelului prevazut in anexa care face parte integranta din procedura.

Inregistrarea in Registrul contractelor de locatiune se efectueaza in maximum 5 zile de la data depunerii contractelor.

Sursa: DGFP Valcea



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Arhivarea documentelor. Exceptii de la perioada standard de arhivare de 5 ani

    • Arhivarea documentelor financiar-contabile reprezinta o obligatie legala esentiala pentru orice entitate, asigurand pastrarea si disponibilitatea informatiilor economice pe o perioada determinata. Desi perioada standard de arhivare este de 5 ani, legislatia prevede anumite exceptii in functie de natura si importanta documentelor. In continuare, vom prezenta principalele categorii de documente si termenele specifice de pastrare aplicabile, inclusiv situatiile in care durata de arhivare depaseste...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Proces verbal compensare datorii reciproce si aspecte cheie

    • Compensarea datoriilor reciproce reprezinta o modalitate legala prin care doua societati isi pot stinge obligatiile una fata de cealalta. Aceasta procedura este reglementata de Codul civil si de normele contabile in vigoare, asigurand o evidenta corecta in contabilitate. In continuare, veti regasi un model de proces-verbal de compensare a datoriilor reciproce, elemente obligatorii pe care trebuie sa le contina, dar si informatii importante despre cum se poate face compensarea intre doua...» citeste mai departe aici

  • Bon de transfer. MODEL si reglementari cheie

    • Bonul de transfer este un document contabil si de gestiune important pentru firme, iar in continuare vom vedea ce este acesta exact, un model de bon de transfer, precum si ce documente justificative sunt necesare pentru a documenta transferul produselor finite in materii prime.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende: 10% sau 16%? Ce cota se aplica profitului din perioada octombrie-decembrie 2025

    • Contribuabilii vor sa stie daca mai pot aplica cota de impozit de 10% pentru dividendele distribuite din profitul anului 2025 si in ce conditii se poate face acest lucru. Totodata, acestia sunt interesati sa afle cand este necesara intocmirea situatiilor financiare interimare si care sunt pasii legali pentru repartizarea profitului obtinut in cursul anului. Avem acest caz. Societatea vrea sa repartizeze la dividende din profitul anului 2025 o suma, are profit. Va avea hotarare AGA de...» citeste mai departe aici

  • Vouchere eMAG primite de la persoane fizice. Tratament fiscal si contabil

    • In contextul utilizarii tot mai frecvente a voucherelor digitale, societatile comerciale se pot confrunta cu situatii in care aceste instrumente sunt primite de la persoane fizice, fara a exista o relatie comerciala directa. Analiza tratamentului contabil si fiscal al acestor operatiuni devine astfel esentiala pentru respectarea prevederilor legale si reflectarea corecta in evidenta financiara. Iar in continuarea articolului vom clarifica modul de incadrare si inregistrare a voucherelor eMAG...» citeste mai departe aici

  • Depunere declaratii ANAF. Calendar obligatii fiscale NOIEMBRIE 2025

    • In acest articol vom vedea principalele termene fiscale din luna noiembrie pentru contribuabilii din Romania, precum depunerea declaratiilor de TVA, notificari privind regimul special pentru agricultori sau TVA la incasare, dar si situatiile centralizatoare pentru produse accizabile. Sunt evidentiate formularele necesare, categoriile de contribuabili vizate si baza legala aferenta fiecarui termen. Informatiile sunt utile pentru o buna planificare fiscala si respectarea obligatiilor legale.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016