Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sinteza: Inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatori in 2013

08-Feb-2013
5901
In Monitorul Oficial, Partea I, nr. 16/9.01.2013, a fost publicat Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.985/2012 privind aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de fiducie, a Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare.

Prin ordinul mentionat mai sus s-au aprobat:

- Procedura de inregistrare a contractelor de fiducie - Anexa 1;

- Procedura de inregistrare a contractelor de locatiune - Anexa 2;

- "Declaratia de inregistrare a contractelor de fiducie", cod 14.13.01.43 - Anexa 3;


- "Declaratia de inregistrare a contractelor de locatiune", cod 14.13.01.42 - Anexa 4.

In documentarul de mai jos, prezentam principalele reglementari privind inregistrarea contractelor de fiducie si locatiune.


1. Procedura de inregistrare a contractelor de fiducie

Definitie
Fiducia este operatiunea juridica prin care unul sau mai multi constituitori transfera drepturi reale, drepturi de creanta, garantii ori alte drepturi patrimoniale sau un ansamblu de asemenea drepturi, prezente ori viitoare, catre unul sau mai multi fiduciari care le exercita cu un scop determinat, in folosul unuia sau mai multor beneficiari. Aceste drepturi alcatuiesc o masa patrimoniala autonoma, distincta de celelalte drepturi si obligatii din patrimoniile fiduciarilor.


Partile contractului de fiducie

Orice persoana fizica sau juridica poate fi constituitor in contractul de fiducie.


Pot avea calitatea de fiduciari in acest contract numai institutiile de credit, societatile de investitii si de administrare a investitiilor, societatile de servicii de investitii financiare, societatile de asigurare si de reasigurare legal infiintate. De asemenea, pot avea calitatea de fiduciari notarii publici si avocatii, indiferent de forma de exercitare a profesiei.

Din punct de vedere fiscal, impunerea veniturilor realizate din operatiunea de fiducie este reglementata de Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.


Obligatie

Aceasta procedura se aplica contribuabililor care, potrivit prevederilor art. 780 din Legea nr. 287/2009 privind Codul Civil, republicata, cu modificarile ulterioare, detin calitatea de fiduciar si au obligatia de a inregistra contractele de fiducie si modificarile acestora la organul fiscal competent.

Organul fiscal competent este cel in a carui evidenta fiscala sunt inregistrati ca platitori de impozite si taxe contribuabilii care detin calitatea de fiduciar.


Completare si depunere

Contribuabilul care detine calitatea de fiduciar, depune, in termen de 30 de zile de la data incheierii contractului de fiducie, la organul fiscal competent "Declaratia de inregistrare a contractelor de fiducie", insotita de contractul de fiducie, in original si copie.

Declaratia se completeaza in doua exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal, iar copia se pastreaza de fiduciar.

Organul fiscal certifica conformitatea copiei contractului de fiducie cu originalul si restituie fiduciarului originalul.

In cazul in care fiduciarul depune declaratia prin posta, cu confirmare de primire, aceasta va fi insotita de o copie legalizata de pe contractul de fiducie.

Modificarea si incetarea contractului de fiducie se inregistreaza, de fiduciar, la organul fiscal, in termen de 30 de zile de la data producerii, prin depunerea declaratiei, avand bifata casuta "Modificare" sau "Incetare", dupa caz, din formular, insotita de documentele justificative.

Data inregistrarii contractelor de fiducie, a modificarilor ulterioare si a incetarii acestora, la organul fiscal, este data depunerii acestora la registratura organului fiscal sau data postei, dupa caz.

In cazul contractelor de fiducie/modificarilor ulterioare/incetarii inregistrate direct la registratura, dovada inregistrarii o constituie copia declaratiei avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal.

Pentru contractele de fiducie/modificari ulterioare/incetari transmise prin posta, cu confirmare de primire, dovada inregistrarii la organul fiscal o constituie copia declaratiei insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal.


Alte precizari

Declaratia si documentele depuse de fiduciar se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.

Organul fiscal va organiza evidenta contractelor de fiducie intr-un Registru al contractelor de fiducie, care se conduce informatizat, potrivit modelului prevazut in anexa care face parte integranta din procedura.

Inregistrarea in Registrul contractelor de fiducie se efectueaza in maximum 5 zile de la data depunerii contractelor de fiducie.


2. Procedura de inregistrare a contractelor de locatiune

Definitie
Locatiunea este contractul prin care o parte, numita locator, se obliga sa asigure celeilalte parti, numite locatar, folosinta unui bun pentru o anumita perioada, in schimbul unui pret, denumit chirie. Locatiunea bunurilor imobile si aceea a bunurilor mobile se numeste inchiriere, iar locatiunea bunurilor agricole poarta denumirea de arendare.


Inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatori, altii decat persoanele fizice

Potrivit prevederilor art. 1.798 din Legea nr. 287/2009 privind Codul Civil, republicata, cu modificarile ulterioare, locatorii pot inregistra la organele fiscale competente din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala contractele de locatiune pe care le incheie in calitate de locator atat cu persoane fizice, cat si cu persoane juridice.

Organul fiscal competent este cel in a carui evidenta locatorul este inregistrat ca platitor de impozite si taxe.

Completare si depunere

Pentru inregistrarea contractului de locatiune, locatorul depune "Declaratia de inregistrare a contractelor de locatiune", insotita de contractul de locatiune, in original si copie.

Declaratia se completeaza in doua exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal, iar copia se pastreaza de locator.

Organul fiscal va certifica conformitatea copiei contractului de locatiune cu originalul si va restitui locatorului originalul.

In cazul in care locatorul depune declaratia prin posta, cu confirmare de primire, aceasta va fi insotita de o copie legalizata de pe contractul de locatiune.

Modificarea si incetarea contractului de locatiune pot fi inregistrate, de locator, la organul fiscal prin depunerea declaratiei avand bifata casuta "Modificare" sau "Incetare", dupa caz, din formular, insotita de documentele justificative.

Data inregistrarii contractelor de locatiune a modificarilor ulterioare si a incetarii acestora este data depunerii acestora la registratura organului fiscal sau data postei, dupa caz.

In cazul contractelor de locatiune/modificarilor ulterioare/incetarii inregistrate direct la registratura, dovada inregistrarii o constituie copia declaratiei avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal.

Pentru contractele de locatiune/modificari ulterioare/incetari transmise prin posta, cu confirmare de primire, dovada inregistrarii la organul fiscal o constituie copia declaratiei insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal.

Declaratia si documentele depuse de locator se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.


Inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatorul persoana fizica

Obligatie

Persoanele fizice care au calitatea de locator si obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal si venituri din arendare au obligatia inregistrarii contractului intre parti potrivit art. 81 alin. (2) Cod Fiscal.

Organ fiscal competent este cel in a carui raza teritoriala:

- persoana fizica isi are domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuieste efectiv, daca aceasta este diferita de domiciliu - in cazul persoanelor fizice rezidente;

- se afla bunul supus impunerii - in cazul persoanelor fizice nerezidente.


Completare si depunere

Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal si venituri din arendare si opteaza pentru determinarea venitului net, in sistem real, depun la organul fiscal contractul de locatiune, in original si copie, in termen de 15 zile de la incheierea acestuia, odata cu Declaratia privind venitul estimat/norma de venit, formular 220.

Organul fiscal va certifica conformitatea copiei cu originalul si va restitui locatorului originalul. In cazul in care locatorul depune declaratia prin posta, cu confirmare de primire, aceasta va fi insotita de o copie legalizata de pe contractul de locatiune.

Data inregistrarii contractelor de locatiune este data depunerii acestora la registratura organului fiscal sau data postei, dupa caz.

Pentru contractele de locatiune inregistrate direct la registratura organului fiscal, dovada inregistrarii o constituie copia declaratiei avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal.

In cazul contractelor de locatiune transmise prin posta, cu confirmare de primire, dovada inregistrarii la organul fiscal o constituie copia declaratiei insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal competent.

Declaratia si documentele depuse de locator se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.

Important! Pentru contribuabilii care obtin venituri din arendare pentru care impunerea este finala sunt aplicabile prevederile privind inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatori, altii decat persoanele fizice


Alte precizari

Organul fiscal va organiza evidenta contractelor de locatiune intr-un Registru al contractelor de locatiune, care se conduce informatizat, potrivit modelului prevazut in anexa care face parte integranta din procedura.

Inregistrarea in Registrul contractelor de locatiune se efectueaza in maximum 5 zile de la data depunerii contractelor.

Sursa: DGFP Valcea



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CALCUL] Impozit intreprindere individuala si reglementari cheie

    • Intreprinderea individuala (II) este una dintre cele mai accesibile forme de organizare pentru persoanele fizice care doresc sa desfasoare activitati economice in nume propriu. Din punct de vedere fiscal, regimul aplicabil poate varia in functie de modul de impozitare ales: sistem real sau norma de venit. In acest articol, analizam reglementarile esentiale privind taxele, contributiile si obligatiile fiscale ale unei intreprinderi individuale si prezentam modul de calcul al impozitului pe venit...» citeste mai departe aici

  • SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?

    • Incepand cu implementarea Sistemului de raportare SAF-T in Romania, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita modului de completare si transmitere a fisierului D406, care cuprinde informatii fiscale esentiale precum: TVA, facturi, inregistrari contabile, stocuri, mijloace fixe etc. Totusi, una dintre cele mai frecvente intrebari in practica vizeaza raportarea stocurilor, mai ales in situatiile in care evidenta gestiunii este tinuta de societate, iar contabilitatea se realizeaza exclusiv...» citeste mai departe aici

  • Depunere Declaratia Unica. In atentia PFA-urilor care vor sa se asigure voluntar la CASS si CAS

    • In 2025, persoanele fizice autorizate (PFA) care inregistreaza venituri sub plafonul anual stabilit pentru contributiile obligatorii la sanatate (CASS) si pensii (CAS) trebuie sa fie atente la modul in care completeaza Declaratia Unica daca doresc sa isi pastreze calitatea de asigurat in sistemul public. Desi legea prevede contributii obligatorii doar peste anumite plafoane, contribuabilii care vor sa se asigure voluntar fie pentru acces la servicii medicale, fie pentru vechime la pensie....» citeste mai departe aici

  • Formular 230: Ce faci in cazul in care apar erori la completarea Formularului 230

    • Formularul 230 reprezinta un instrument prin care contribuabilii persoane fizice pot redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe venitul anual catre o entitate nonprofit, o unitate de cult, etc. Aceasta redirectionare nu presupune un cost suplimentar pentru contribuabil si poate fi o modalitate eficienta de a sprijini cauze sociale, educationale sau religioase. In acest articol explicam ce este Formularul 230, cum se completeaza si depune corect, care este termenul limita pentru anul 2025, precum...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016