Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sistemul TVA la incasare: Cele mai bune explicatii privind noile modificari

24-Apr-2013
5978
Asa cum stiti deja, incepand din ianuarie 2013, in Romania se aplica sistemul TVA la incasare, reglementat de O.G. nr. 15/2012 si H.G. nr. 1.071/2012.

Persoanele eligibile sunt persoanele impozabile care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
- sunt inregistrate in scopuri de TVA;
- au sediul activitatii economice in Romania;
- au inregistrat o cifra de afaceri mai mica de 2.250.000 lei in anul calendaristic precedent (din punctul de vedere al TVA, cifra de afaceri se determina ca cifra de afaceri din operatiuni impozabile plus cifra de afaceri din operatiuni scutite cu drept de deducere).

Intrarea in sistem se va face incepand cu prima zi a celei de-a doua perioade fiscale (respectiv luna sau trimestrul) din anul urmator celui in care cifra de afaceri nu a depasit plafonul de 2.250.000 lei. in acest sens, se depune o notificare (formularul 097) pana pe 25 ianuarie a anului urmator.

De asemenea, intrarea in sistem se mai face concomitent cu inregistrarea in scopuri de TVA in cursul anului.

Iesirea din sistem se face incepand cu prima zi a celei de-a doua perioade fiscale urmatoare celei in care s-a depasit plafonul. Persoanele eligibile vor figura in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare.

Pentru persoanele din sistem, TVA la incasare presupune amanarea TVA deductibile pana la data platii. Astfel, pentru deducerea TVA va fi nevoie de doua documente: factura si dovada efectuarii platii.

TVA colectata va fi amanata pana la data incasarii, dar nu mai mult de 90 de zile, restrictie ce va favoriza statul si care nu mai respecta principiul neutralitatii TVA.

Persoanele care nu aplica sistemul vor colecta TVA conform regulilor de baza, dar vor deduce TVA diferentiat:
- pentru achizitiile efectuate de la persoanele care nu aplica sistemul, conform regulilor
de baza;
- pentru achizitiile efectuate de la persoanele din sistem, deduc TVA la data platii.

Pe facturile emise pentru operatiunile pentru care se aplica sistemul, va fi obligatorie inscrierea mentiunii TVA la incasare. Daca pe factura nu este inscrisa aceasta mentiune, contribuabilii trebuie sa verifice existenta vanzatorului in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare.

Fiecare incasare totala/partiala se considera ca include si taxa aferenta (se va deduce prin inmultire cu 24/124, 9/109, 5/105, dupa caz).

Pentru operatiunile in valuta, cursul aplicabil este cel la care ar fi intervenit exigibilitatea taxei pentru operatiunea in cauza daca nu ar fi fost supusa sistemului TVA la incasare.

Pentru facturi emise inainte de data intrarii in sistemul de TVA la incasare, incasate sau nu, nu se aplica plata TVA la incasare.

Pentru facturi part iale emise inainte de data intrarii in sistemul de TVA la incasare, incasate sau nu, si pentru care livrarea/prestarea are loc dupa data intrarii in sistem, se va aplica sistemul de TVA la incasare numai pentru diferente.

La iesirea din sistem se aplica rationamentul reciproc.

Contribuabilii din sistem vor include in jurnalele de vanzari facturile emise pentru care este obligatorie aplicarea sistemului TVA la incasare, chiar daca exigibilitatea taxei nu intervine in perioada fiscala in care a fost emisa factura.

Facturile care au TVA neexigibila integral sau partial vor fi preluate in jurnalele de vanzari din fiecare luna.

In plus, pentru aceste operatiuni, in jurnalele de vanzari se inscriu si:

a) numarul si data documentului de incasare (ori data la care s-au implinit cele 90 de zile);
b) valoarea integrala a contravalorii livrarii de bunuri/prestarii de servicii, inclusiv TVA;
c) baza impozabila si taxa pe valoarea adaugata aferenta;
d) valoarea incasata (ori pentru care au trecut 90 de zile) in perioada, inclusiv TVA, precum si baza impozabila si TVA exigibila aferenta;
e) diferenta reprezentand baza impozabila si TVA neexigibila.

Atat contribuabilii din sistem, cat si cei din afara, dar care cumpara de la acestia vor include in jurnalele de cumparari facturile primite pentru care este obligatorie aplicarea sistemului TVA la incasare, chiar daca taxa nu este deductibila in perioada fiscala in care a fost emisa factura.
Facturile care au TVA neexigibila integral sau partial vor fi preluate in jurnalele de cumparari din fiecare luna.

In plus, in jurnalele de cumparari se inscriu, pentru aceste operatiuni, si:
a) numarul si data documentului de plata;
b) valoarea integrala a contravalorii achizitiei de bunuri/prestarii de servicii, inclusiv TVA;
c) baza impozabila si TVA aferenta;
d) valoarea platita in perioada, inclusiv TVA si, corespunzator, baza impozabila si TVA exigibila;
e) diferenta reprezentand baza impozabila si TVA neexigibila.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016