Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Avantajele unui PFA fata de un SRL

11-Iul-2011
8895

Cei care doresc sa isi deschida noi afaceri incearca sa stabileasca intotdeauna ce forma de functionare din punct de vedere fiscal este mai avantajoasa. Astfel, in vreme ce altii aleg sa isi desfasoare activitatile sub titlul de PFA, unii antreprenori aleg ca forma de functionare structura unui SRL. In realitate insa, care sunt dezavantajele si avantajele unui PFA prin comparatie cu un SRL?



Luand in calcul prevederile legii in ceea ce priveste un PFA, se mentioneaza in ca de la inceput ca, din punct de vedere al impozitarii directe, PFA plateste impozit pe venit in procent de 16% din venitul net stabilit ca diferenta dintre venituri impozabile si cheltuieli deductibile.

In schimb, in cazul unui SRL, dupa plata impozitul pe profit de 16% (sau impozit pe veniturile microintreprinderii de 3% ), pentru a intra in posesia dividendelor trebuie achitat si impozitul pe dividende in procent de 16%. Prin urmare, in cazul unui SRL, pentru a ajunge in posesia banilor, nivelul de impozitare se ridica la 32 %, respectiv la 19% in cazul microintreprinderii, in timp ce in cazul PFA acesta este de 16%.

De retinut insa ca, in cazul SRL microintreprindere impozitul de 3% se aplica la cifra de afaceri, fara a se deduce vreo cheltuiala, iar organizarea sub aceasta forma de microintreprindere impune obligatoriu existenta unui salariat anagajat cu contract individual de munca - ceea ce presupune plata contributiilor sociale si a impozitului aferent salariilor.

In continuare, in cursul anului, un PFA plateste impozit pe venit anticipat, avand posibilitatea estimarii venitului in fiecare an, astfel ca, pana la efectuarea regularizarii venitului conform celui efectiv realizat, PFA poate plati un impozit mai mic, beneficiind astfel de un "credit fiscal" in cursul anului. In plus, persoana fizica autorizata dispune efectiv de veniturile realizate, intra in posesia lor si ii poate utiliza in scop personal oricand, fara nicio justificare, in timp ce in cazul SRL - asociatii pot dispune de bani numai dupa incheierea exercitiului financiar odata cu distribuirea dividendelor.
PFA organizeaza contabilitate in partida simpla, persoana fizica putand sa isi tina singura contabilitatea.

In ceea ce priveste dezavantajele organizarii ca PFA, sunt mentionate: raspunderea în fata creditorilor (inclusiv statul) cu averea personala, infiintarea PFA numai in cazul in care persoana fizica are o anumita specializare in domeniul respectiv si obligatia PFA-ului de a achita contributia de asigurari de sanatate in procent de 5,5% din venitul net, in timp ce asociatii care obtin dividende achita contributie de asigurari de sanatate doar in cazul in care nu au si calitatea de salariat, pensionar sau obtin venituri din activitati indepnedente. Chiar in cazul in care nu obtin venituri si din alte surse, contributia de asigurari de sanatate nu se plateste la nivelul dividendelor realizate, ci la nivelul unui salariu minim pe economie lunar.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016