Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu Eurostat asupra fiscalitatii si incasarii de TVA la nivel european

28-Oct-2014
1308
Potrivit unui nou studiu, in 2012, s-au pierdut 177 de miliarde de euro din veniturile din TVA din cauza nerespectarii legislatiei privind TVA sau a necolectarii TVA-ului, potrivit ultimelor date ale studiului privind deficitul de incasare a TVA-ului, publicate de Comisie. Aceasta suma reprezinta 16% din veniturile totale din TVA preconizate ale celor 26 de state membre1. Studiul privind deficitul de incasare a TVA-ului prezinta date detaliate referitoare la diferenta dintre valoarea TVA-ului datorat si suma efectiv colectata in 26 de state membre in 2012. El include, de asemenea, cifre actualizate pentru perioada 2009 ­- 2011, pentru a reflecta o imbunatatire a metodologiei utilizate. Sunt prezentate si principalele tendinte ale deficitului de incasare a TVA-ului, impreuna cu o analiza a impactului pe care climatul economic si deciziile de politica l-au avut asupra veniturilor din TVA.


Algirdas Šemeta, comisarul pentru fiscalitate, a declarat: "Deficitul de incasare a TVA-ului este in esenta un indicator al eficacitatii – sau al ineficacitatii
- masurilor de asigurare a respectarii legislatiei privind TVA si a masurilor de conformare la legislatia privind TVA, in intreaga UE. Datele prezentate azi arata ca mai sunt multe de facut. Statele membre nu isi pot permit sa piarda venituri de o asemenea amploare. Ele trebuie sa creasca presiunea si sa ia masuri decisive pentru a recupera aceste sume care se cuvin bugetelor publice. Comisia, in ceea ce o priveste, se concentreaza in continuare pe reformarea fundamentala a sistemului de TVA, pentru a-l face mai robust, mai eficient si mai greu de fraudat."

Deficitul de incasare a TVA-ului este diferenta dintre veniturile din TVA preconizate si veniturile din TVA efectiv colectate de catre autoritatile nationale. in timp ce neconformarea contribuie, cu siguranta, in mod semnificativ la acest deficit de venituri, deficitul de incasare a TVA-ului nu se datoreaza numai fraudelor. TVA-ul neincasat este determinat, printre altele, si de falimente si insolvente, de erori statistice, de plati intarziate si de evitarea platii TVA-ului fara a incalca legislatia.

in 2012, cele mai mici deficite de incasare a TVA-ului au fost inregistrate in Olanda (5% din veniturile preconizate), Finlanda (5%) si Luxemburg (6%). Cele mai mari deficite de incasare a TVA-ului au fost in Romania (44% din veniturile din TVA preconizate), Slovacia (39%) si Lituania (36%). Unsprezece state membre si-au diminuat deficitul de incasare a TVA-ului intre 2011 si 2012, in timp ce in alte 15 s-a constatat o crestere. Grecia a inregistrat cea mai semnificativa imbunatatire intre 2011 (9,1 miliarde de euro) si 2012 (6,6 miliarde de euro), desi continua sa fie unul dintre statele membre cu un mare deficit de incasare a TVA-ului (33%).

Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii


Context

Studiul privind deficitul de incasare a TVA-ului este finantat de Comisie ca parte a activitatii sale de reformare a sistemului de TVA din Europa si de combatere a fraudelor si a evaziunii fiscale. Solutionarea problemelor cauzate de deficitul de incasare a TVA-ului necesita o abordare multidimensionala.

In primul rand, o atitudine mai severa in raport cu evaziunea si o intensificare a aplicarii masurilor vizand respectarea legislatiei la nivel national, sunt esentiale. Reforma sistemului de TVA, lansata in decembrie 2011, a creat deja instrumente importante pentru asigurarea unei protectii mai bune impotriva fraudelor din domeniul TVA (a se vedea IP/11/1508). De exemplu, mecanismul de reactie rapida, adoptat in iunie 2013, permite statelor membre sa reactioneze mult mai rapid si mai eficient in cazurile de frauda in materie de TVA brusc aparute si de mare amploare (a se vedea IP/12/868).

In al doilea rand, cu cat este mai simplu sistemul, cu atat le este mai usor contribuabililor sa respecte normele. Prin urmare, Comisia s-a concentrat in mod intentionat asupra simplificarii sistemului de TVA pentru intreprinderile din intreaga Europa.
De exemplu, in 2013 au intrat in vigoare noi masuri pentru facilitarea facturarii electronice si dispozitii speciale pentru intreprinderile mici (a se vedea IP/12/1377), iar declaratia standard propusa privind TVA (a se vedea IP/13/988) va reduce in mod semnificativ sarcina administrativa pentru intreprinderile cu activitati transnationale. De la 1 ianuarie 2015, va incepe sa functioneze un ghiseu unic destinat serviciilor electronice si operatorilor de telecomunicatii. Acesta va promova o mai buna conformare, prin simplificarea procedurilor privind TVA pentru aceste intreprinderi, permitandu-le sa depuna o singura declaratie privind TVA pentru toate activitatile lor de pe intreg teritoriul UE (a se vedea IP/12/17).

In al treilea rand, este necesar ca statele membre sa isi modernizeze administratiile care se ocupa de TVA pentru a reduce deficitul de incasare a acestuia. De exemplu, masuri care au potentialul de a imbunatati procedurile sunt descrise in raportul privind colectarea TVA-­ului si procedurile de control din statele membre, in contextul resurselor proprii ale UE, publicat in februarie 2014 (a se vedea EXME 14/12.02).

in fine, statele membre trebuie sa isi reformeze sistemele nationale de impozitare intr-un mod care sa faciliteze conformarea, sa descurajeze evaziunea si evitarea, precum si sa imbunatateasca eficienta colectarii impozitelor. Comisia a oferit orientari clare in acest sens prin intermediul recomandarilor specifice fiecarei tari.

Sursa: Comisia Europeana

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu Eurostat asupra fiscalitatii si incasarii de TVA la nivel european":
Rating:

Nota: 4.5 din 2 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Dragnea anunta ca punctul de pensie va creste cu 10% si ca pilonul II de pensii va fi optional
    • Presedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat miercuri, ca punctul de pensie va creste cu 10% de anul viitor, asa cum este prevazut in programul de guvernare, insa prevederile Legii pensiilor nu vor fi incluse in bugetul de stat pe 2018. Totodata, liderul ALDE, Calin Popescu Tariceanu a anuntat, dupa sedinta coalitiei de guvernare, ca Legea pensiilor va fi amanata pentru anul viitor, precizand ca aceasta decizie s-a luat "cu grija", informeaza Mediafax. Acesta a completat si cu privire la Split...» citeste mai departe aici

  • Vor fi infiintate agentiile de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera
    • Guvernul a aprobat infiintarea agentiilor de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera. Aceste structuri vor fi acreditate de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, care faciliteaza punerea in legatura a beneficiarilor de lucrari cu zilieri, in vederea stabilirii de raporturi de munca. Infiintarea agentiilor de mediere face parte din masurile prevazute in Programul de Guvernare 2017-2020, la sectiunea...» citeste mai departe aici

  • Apel BNS catre Guvern pentru a renunta la transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor
    • BNS face apel la Guvernul Romaniei sa renunte la implementarea masurii de reducere a costului cu forta de munca al angajatorului, prin transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor, in special avand in vedere faptul ca deja a luat astfel de decizii de incalcare a propriului Program de Guvernare in favoarea capitalului. Prezentam anexat prezentului comunicat un set de 10 motive pentru a sustine o astfel de decizie. Ne aratam deplina disponibilitate pentru a identifica un set...» citeste mai departe aici

  • Plata titlurilor executorii datorate profesorilor ar putea fi esalonata pe urmatorii 5 ani
    • Plata drepturilor salariale castigate in instanta de catre personalul din invatamant ar putea fi esalonata pe urmatorii 5 ani, asa cum se prevede intr-un nou proiect semnat de premierul Mihai Tudose, presedintele Camerei, Liviu Dragnea, ministrul Educatiei, Liviu Pop, si vicepremierul Marcel Ciolacu. Conform Zf.ro, proiectul de Lege privind finantarea unor masuri in domeniul invatamantului prevede ca "incepand cu anul 2018, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerul Apararii Nationale, se...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"