Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu Eurostat asupra fiscalitatii si incasarii de TVA la nivel european

28-Oct-2014
1804
Potrivit unui nou studiu, in 2012, s-au pierdut 177 de miliarde de euro din veniturile din TVA din cauza nerespectarii legislatiei privind TVA sau a necolectarii TVA-ului, potrivit ultimelor date ale studiului privind deficitul de incasare a TVA-ului, publicate de Comisie. Aceasta suma reprezinta 16% din veniturile totale din TVA preconizate ale celor 26 de state membre1. Studiul privind deficitul de incasare a TVA-ului prezinta date detaliate referitoare la diferenta dintre valoarea TVA-ului datorat si suma efectiv colectata in 26 de state membre in 2012. El include, de asemenea, cifre actualizate pentru perioada 2009 ­- 2011, pentru a reflecta o imbunatatire a metodologiei utilizate. Sunt prezentate si principalele tendinte ale deficitului de incasare a TVA-ului, impreuna cu o analiza a impactului pe care climatul economic si deciziile de politica l-au avut asupra veniturilor din TVA.


Algirdas Šemeta, comisarul pentru fiscalitate, a declarat: "Deficitul de incasare a TVA-ului este in esenta un indicator al eficacitatii – sau al ineficacitatii
- masurilor de asigurare a respectarii legislatiei privind TVA si a masurilor de conformare la legislatia privind TVA, in intreaga UE. Datele prezentate azi arata ca mai sunt multe de facut. Statele membre nu isi pot permit sa piarda venituri de o asemenea amploare. Ele trebuie sa creasca presiunea si sa ia masuri decisive pentru a recupera aceste sume care se cuvin bugetelor publice. Comisia, in ceea ce o priveste, se concentreaza in continuare pe reformarea fundamentala a sistemului de TVA, pentru a-l face mai robust, mai eficient si mai greu de fraudat."

Deficitul de incasare a TVA-ului este diferenta dintre veniturile din TVA preconizate si veniturile din TVA efectiv colectate de catre autoritatile nationale. in timp ce neconformarea contribuie, cu siguranta, in mod semnificativ la acest deficit de venituri, deficitul de incasare a TVA-ului nu se datoreaza numai fraudelor. TVA-ul neincasat este determinat, printre altele, si de falimente si insolvente, de erori statistice, de plati intarziate si de evitarea platii TVA-ului fara a incalca legislatia.

in 2012, cele mai mici deficite de incasare a TVA-ului au fost inregistrate in Olanda (5% din veniturile preconizate), Finlanda (5%) si Luxemburg (6%). Cele mai mari deficite de incasare a TVA-ului au fost in Romania (44% din veniturile din TVA preconizate), Slovacia (39%) si Lituania (36%). Unsprezece state membre si-au diminuat deficitul de incasare a TVA-ului intre 2011 si 2012, in timp ce in alte 15 s-a constatat o crestere. Grecia a inregistrat cea mai semnificativa imbunatatire intre 2011 (9,1 miliarde de euro) si 2012 (6,6 miliarde de euro), desi continua sa fie unul dintre statele membre cu un mare deficit de incasare a TVA-ului (33%).



Context

Studiul privind deficitul de incasare a TVA-ului este finantat de Comisie ca parte a activitatii sale de reformare a sistemului de TVA din Europa si de combatere a fraudelor si a evaziunii fiscale. Solutionarea problemelor cauzate de deficitul de incasare a TVA-ului necesita o abordare multidimensionala.

In primul rand, o atitudine mai severa in raport cu evaziunea si o intensificare a aplicarii masurilor vizand respectarea legislatiei la nivel national, sunt esentiale. Reforma sistemului de TVA, lansata in decembrie 2011, a creat deja instrumente importante pentru asigurarea unei protectii mai bune impotriva fraudelor din domeniul TVA (a se vedea IP/11/1508). De exemplu, mecanismul de reactie rapida, adoptat in iunie 2013, permite statelor membre sa reactioneze mult mai rapid si mai eficient in cazurile de frauda in materie de TVA brusc aparute si de mare amploare (a se vedea IP/12/868).

In al doilea rand, cu cat este mai simplu sistemul, cu atat le este mai usor contribuabililor sa respecte normele. Prin urmare, Comisia s-a concentrat in mod intentionat asupra simplificarii sistemului de TVA pentru intreprinderile din intreaga Europa.
De exemplu, in 2013 au intrat in vigoare noi masuri pentru facilitarea facturarii electronice si dispozitii speciale pentru intreprinderile mici (a se vedea IP/12/1377), iar declaratia standard propusa privind TVA (a se vedea IP/13/988) va reduce in mod semnificativ sarcina administrativa pentru intreprinderile cu activitati transnationale. De la 1 ianuarie 2015, va incepe sa functioneze un ghiseu unic destinat serviciilor electronice si operatorilor de telecomunicatii. Acesta va promova o mai buna conformare, prin simplificarea procedurilor privind TVA pentru aceste intreprinderi, permitandu-le sa depuna o singura declaratie privind TVA pentru toate activitatile lor de pe intreg teritoriul UE (a se vedea IP/12/17).

In al treilea rand, este necesar ca statele membre sa isi modernizeze administratiile care se ocupa de TVA pentru a reduce deficitul de incasare a acestuia. De exemplu, masuri care au potentialul de a imbunatati procedurile sunt descrise in raportul privind colectarea TVA-­ului si procedurile de control din statele membre, in contextul resurselor proprii ale UE, publicat in februarie 2014 (a se vedea EXME 14/12.02).

in fine, statele membre trebuie sa isi reformeze sistemele nationale de impozitare intr-un mod care sa faciliteze conformarea, sa descurajeze evaziunea si evitarea, precum si sa imbunatateasca eficienta colectarii impozitelor. Comisia a oferit orientari clare in acest sens prin intermediul recomandarilor specifice fiecarei tari.

Sursa: Comisia Europeana

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu Eurostat asupra fiscalitatii si incasarii de TVA la nivel european":
Rating:

Nota: 4.5 din 2 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016