Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Suma pe care recuperatorii de creante o pot cere debitorilor ar putea fi plafonata

29-Nov-2017
3099

Un nou proiect de lege initiat de un grup de senatori si care a primit deja raport favorabil din partea comisiilor reunite propune ca suma pe care societatile de recuperare a creditelor o pot solicita debitorilor sa fie plafonata la dublul sumei pentru care a fost preluata creanta de la banci.

"Cesionarul nu va putea pretinde de la debitorul care are calitatea de consumator mai mult decat dublul sumei platite de acesta pentru a cumpara creanta de la cedent", se arata in proiectul de lege pentru modificarea Ordonantei de Urgenta 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, arata Agerpres. Prevederea ar urma sa se aplice inclusiv contractelor aflate in derulare la data intrarii in vigoare.

"O firma de recuperare creante cumpara de la banci un pachet de credite neperformante, apoi se indreapta impotriva debitorului pentru a recupera creanta. De multe ori aceste credite sunt vandute la 10% din valoarea lor, ca sa facem o medie. Consumatorii sunt executati silit, adica sunt scosi din casa, apoi casa vanduta la preturi derizorii, iar consumatorilor le este imputata si diferenta dintre suma imprumutata si cea la care a fost vanduta casa", a sustinut senatorul PNL Daniel Zamfir, unul dintre initiatori si presedintele Comisiei economice din Senat, citeaza Agerpres.

De asemenea, potrivit acestuia, prevedere a existat in legislatia romaneasca inca din 1864, dar a fost eliminata in 2011.

Initiatorii proiectului au dat exemple de consumatori care au luat un credit, casa a fost vanduta de recuperatori pe sume mici, iar tot acei consumatori au fost pusi sa returneze diferenta dintre pretul la care s-a vandut imobilul si suma imprumutata.

In schimb, informeaza sursa de mai sus, Florin Danescu, presedinte executiv al Asociatiei Romane a Bancilor, a precizat ca initiatorii acestei modificari au generalizat situatia:

"De regula, creditele ipotecare nu fac obiectul cesiunilor de creante. Refuz sa cred ca se intampla anumite intelegeri, asa cum ati spus, iar, daca este asa, analizarea acestor situatii este resortul anumitor institutii. Dumneavoastra generalizati".

Totodata, acesta a explicat ca dupa 90 de zile de neplata creditul se considera neperformant, insa in aceasta perioada banca face nenumarate eforturi si notificari catre client, informandu-l inclusiv ca exista riscul sa fie executat silit.

In replica, Zamfir a precizat:

"Vom iubi bancile atunci cand vor trata consumatorul ca pe un partener. Marea discutie de ani de zile este ca bancile nu i-au tratat pe cei pe care ii imprumuta ca pe niste parteneri, pentru ca, in perioada crizei, banca nu a impartit povara cu cei care au luat credite. Banca are si ea raspundere pentru modul in care a fost facuta evaluarea", adaugand si ca in aceasta situatie se afla peste un milion de familii care au luat credite.

"Sunt 1,1 milioane de contracte care au ajuns in mana recuperatorilor. Unele nici nu sunt contracte, pentru ca o parte din acele sume nu pot fi justificate, exista si situatii cand se transfera aceste datorii fara sa existe in spate un contract. Habar nu am cum au fost stabilite acele sume. Deci 1,1 milioane de familii sunt in mana unora care, din pacate, nu sunt reglementati, aceasta este realitatea", a continuat Zamfir.

Bogdan Preda, secretarul general al Consiliului Patronatelor Bancare, a precizat ca nu stie de existenta acestei cifre. "Nu stiu de unde aveti aceasta cifra. Sa fim putin mai atenti la detalii, daca credeti ca rezolvam aceasta problema printr-un pachet de legi...", a spus Preda.

Totodata, Cristian Stefan, director in cadrul Bancii Nationale a Romaniei, a explicat ca acest proiect poate duce la scaderea disciplinei la plata.

"Acesta este un subiect care la prima vedere nu ar trebui sa priveasca bancile, dar interesul este destul de mare. Acesta este legat de problematica creditelor neperformante. Stim foarte bine ca in toti anii de criza problema creditelor neperformante a fost serioasa, singura problema a sistemului bancar semnalata de FMI, de agentiile de rating, 20%, ceea ce este foarte mult. Am facut eforturi numeroase, iar bancile au fost nevoite sa actioneze in sensul eliberarii de aceste credite, intrucat stricau imaginea. De aici deriva interesul nostru pentru acest proiect legislativ. El ar putea da nastere la scaderea disciplinei la plata, pe langa efectele benefice pe care nu le contest. Trebuie sa avem grija la ceea ce reglementam, sa nu stricam mai mult. Exista o vorba, nu incerca sa omori o musca cu un ciocan", a sustinut reprezentantul BNR.

"Va raspund. Daca acest proiect va intra in vigoare, firma de recuperare nu va mai cumpara creantele cu 5-10% din valoarea lor, aceasta nu este piata, ci o va cumpara la valoare mai mare, iar atunci pentru pentru cei care dori sa rascumpere nu mai este tentant", a precizat, in replica, Daniel Zamfir.

Consiliul Legislativ a avizat pozitiv acest proiect, cu unele amendamente tehnice aprobate in sedinta de marti a comisiilor reunite de specialitate din Senat, care este prima camera sesizata.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016