
Raportul Special
realizat de specialisti
Un nou proiect de lege initiat de un grup de senatori si care a primit deja raport favorabil din partea comisiilor reunite propune ca suma pe care societatile de recuperare a creditelor o pot solicita debitorilor sa fie plafonata la dublul sumei pentru care a fost preluata creanta de la banci.
"Cesionarul nu va putea pretinde de la debitorul care are calitatea de consumator mai mult decat dublul sumei platite de acesta pentru a cumpara creanta de la cedent", se arata in proiectul de lege pentru modificarea Ordonantei de Urgenta 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, arata Agerpres. Prevederea ar urma sa se aplice inclusiv contractelor aflate in derulare la data intrarii in vigoare.
"O firma de recuperare creante cumpara de la banci un pachet de credite neperformante, apoi se indreapta impotriva debitorului pentru a recupera creanta. De multe ori aceste credite sunt vandute la 10% din valoarea lor, ca sa facem o medie. Consumatorii sunt executati silit, adica sunt scosi din casa, apoi casa vanduta la preturi derizorii, iar consumatorilor le este imputata si diferenta dintre suma imprumutata si cea la care a fost vanduta casa", a sustinut senatorul PNL Daniel Zamfir, unul dintre initiatori si presedintele Comisiei economice din Senat, citeaza Agerpres.
De asemenea, potrivit acestuia, prevedere a existat in legislatia romaneasca inca din 1864, dar a fost eliminata in 2011.
Initiatorii proiectului au dat exemple de consumatori care au luat un credit, casa a fost vanduta de recuperatori pe sume mici, iar tot acei consumatori au fost pusi sa returneze diferenta dintre pretul la care s-a vandut imobilul si suma imprumutata.
In schimb, informeaza sursa de mai sus, Florin Danescu, presedinte executiv al Asociatiei Romane a Bancilor, a precizat ca initiatorii acestei modificari au generalizat situatia:
"De regula, creditele ipotecare nu fac obiectul cesiunilor de creante. Refuz sa cred ca se intampla anumite intelegeri, asa cum ati spus, iar, daca este asa, analizarea acestor situatii este resortul anumitor institutii. Dumneavoastra generalizati".
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Examen Consultant Fiscal 2025
Totodata, acesta a explicat ca dupa 90 de zile de neplata creditul se considera neperformant, insa in aceasta perioada banca face nenumarate eforturi si notificari catre client, informandu-l inclusiv ca exista riscul sa fie executat silit.
In replica, Zamfir a precizat:
"Vom iubi bancile atunci cand vor trata consumatorul ca pe un partener. Marea discutie de ani de zile este ca bancile nu i-au tratat pe cei pe care ii imprumuta ca pe niste parteneri, pentru ca, in perioada crizei, banca nu a impartit povara cu cei care au luat credite. Banca are si ea raspundere pentru modul in care a fost facuta evaluarea", adaugand si ca in aceasta situatie se afla peste un milion de familii care au luat credite.
"Sunt 1,1 milioane de contracte care au ajuns in mana recuperatorilor. Unele nici nu sunt contracte, pentru ca o parte din acele sume nu pot fi justificate, exista si situatii cand se transfera aceste datorii fara sa existe in spate un contract. Habar nu am cum au fost stabilite acele sume. Deci 1,1 milioane de familii sunt in mana unora care, din pacate, nu sunt reglementati, aceasta este realitatea", a continuat Zamfir.
Bogdan Preda, secretarul general al Consiliului Patronatelor Bancare, a precizat ca nu stie de existenta acestei cifre. "Nu stiu de unde aveti aceasta cifra. Sa fim putin mai atenti la detalii, daca credeti ca rezolvam aceasta problema printr-un pachet de legi...", a spus Preda.
Totodata, Cristian Stefan, director in cadrul Bancii Nationale a Romaniei, a explicat ca acest proiect poate duce la scaderea disciplinei la plata.
"Acesta este un subiect care la prima vedere nu ar trebui sa priveasca bancile, dar interesul este destul de mare. Acesta este legat de problematica creditelor neperformante. Stim foarte bine ca in toti anii de criza problema creditelor neperformante a fost serioasa, singura problema a sistemului bancar semnalata de FMI, de agentiile de rating, 20%, ceea ce este foarte mult. Am facut eforturi numeroase, iar bancile au fost nevoite sa actioneze in sensul eliberarii de aceste credite, intrucat stricau imaginea. De aici deriva interesul nostru pentru acest proiect legislativ. El ar putea da nastere la scaderea disciplinei la plata, pe langa efectele benefice pe care nu le contest. Trebuie sa avem grija la ceea ce reglementam, sa nu stricam mai mult. Exista o vorba, nu incerca sa omori o musca cu un ciocan", a sustinut reprezentantul BNR.
"Va raspund. Daca acest proiect va intra in vigoare, firma de recuperare nu va mai cumpara creantele cu 5-10% din valoarea lor, aceasta nu este piata, ci o va cumpara la valoare mai mare, iar atunci pentru pentru cei care dori sa rascumpere nu mai este tentant", a precizat, in replica, Daniel Zamfir.
Consiliul Legislativ a avizat pozitiv acest proiect, cu unele amendamente tehnice aprobate in sedinta de marti a comisiilor reunite de specialitate din Senat, care este prima camera sesizata.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Completari aduse Codului Fiscal in ce priveste impozitul pe profit si impozitul pe venitVenituri neimpozabile la calculul rezultatului fiscal. Care sunt regulile speciale de impozitare?Norme si exceptii: Declararea si plata impozitului pe profit in 2013Retragere asociat. Cesiune parti sociale la valoarea nominalaCesiune parti sociale. Cine plateste partile sociale si cand se vireaza impozitul?Ultimele articole
Cesiunea de creanta. Cum sa o inregistrati in contabilitate + exemplu de MONOGRAFIE contabila utilaCesiune parti sociale: Tratament fiscal, obligatii, reglementariPolitici contabile 2025. Nerespectarea reglementarilor in vigoare este amendata cu pana la 10.000 leiContractul de inchiriere: conditii, obligatii si modelModificari fiscale 2024: Finantele propun noi modificari asupra impozitului pe profit, impozitului micro, TVA, dar si pentru taxele salarialeArticole similare
Legea 152/2015 modifica Legea societatilor comerciale. Care sunt schimbarile din textul de lege?Proiect ANAF: Conturile de split TVA ale firmelor, poprite pentru datorii catre statPlata dobanzilor pentru veniturile din economii obtinute din Romania de persoane fizice rezidente in state membreTratamentul fiscal din punct de vedere al TVA pentru...Procedura insolventei se modifica. Vezi ce articole se schimbaUltimele articole
Cesiunea de creanta. Cum sa o inregistrati in contabilitate + exemplu de MONOGRAFIE contabila utilaLista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025Darea in plata. Ce presupune si reglementari cheieSituatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorSituatii financiare pentru 2024. Modificari importante aduse prin Ordinul 107/2025Articole similare
Limitarea claselor incluse in obiectul de activitate. Reactivarea PFA/II radiatCresterea economica a Romaniei nu va fi foarte mareValoarea CREDITElor restante a crescut cu 9% in septembrie13 aspecte fiscal-contabile ale perioadei actuale. Raspunsuri la TOATE problemele specifice create de COVID-19Proiect: Legea pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2016Ultimele articole
Registrul-jurnal de incasari si plati. Obligatii si reglementari cheieCate luni trebuie sa ai lucrate pentru un credit de nevoi personale? Ghid pentru obtinerea rapida a unui imprumutCum te afecteaza impozitul pe venit in cazul unui imprumut personalSchimbari noi la Legea Contabilitatii 82/1991! Ce propuneri aduc FinantelePlafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?Articole similare
Restrictii noi pentru RECUPERATORII DE CREDITE si modificari privind executarea silitaArticole similare
Deductibilitate cheltuieli cu dobanzile si diferentele de curs valutar aferente imprumuturilorSenatul a aprobat OUG 50/2010 privind creditele populatieiOrdonanta de urgenta a Guvernului nr. 50 din 2010 privind contractele de credit pentru consumatoriNumarul clientilor nemultumiti ai bancilor organizati in grupuri pe internet a trecut de 12.000. Detalii aiciPutem obtine rate mai mici la credit, fara sa actionam banca in justitie?Ultimele articole
Credit fara verificare in Biroul de Credit aprobat onlinePrimele rezultate ale programului Investeste in tine: 500 de solicitari si primele credite aprobateBNR: Statele membre ale UE au abordari diferite privind controlul ratelor dobanziiContract de creditare intre asociati. Cum se exercita raportarea?OUG 46/2014. Deducerea speciala pentru creditele restructurateSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA