Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Proiect: Legea pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2016

08-Dec-2015
820

Prin adoptarea Legii pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaii in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2016 se prevede:

- aprobarea plafoanelor pe termen mediu pentru anumiii indicatori bugetari, ceea ce va permite incurajarea deciziilor de politici sustenabile fiscal, prin cunoasterea principiilor fiscale si a regulilor privind veniturile, cheltuielile si soldul bugetar si datoria publica;
- continuarea unor masuri adoptate in ultimii ani, adoptarea unor acte normative in anul 2015, precum si noi masuri care sa conduca la o monitorizare mai riguroasa a cheltuielilor bugetare;
- un management solid si transparent.

Schimbari preconizate

In anul 2015, potrivit prevederilor Legii responsabilitaiii fiscal-bugetare, nr.69/2010, republicata, Guvernul va elabora Strategia fiscal-bugetara pentru perioada 2016-2018, precum si proiectul Legii privind aprobarea unor indicatori specificaii in cadrul fiscal bugetar pe anul 2016, pe care le va depune la Parlament.

In acest context, plafoanele pentru soldul bugetului general consolidat, exprimat ca pondere in produsul intern brut, precum si pentru cheltuielile de personal, exprimate ca pondere in produsul intern brut, sunt obligatorii pentru anii 2016 si 2017. Pentru anul 2016 cei doi indicatori bugetari sunt de - 2,80%
din P.I.B, respectiv 7,7% din P.I.B., in timp ce pentru anul 2017, soldul bugetar va fi de -2,77% din P.I.B. iar cheltuielile de personal de 7,4% din P.I.B.

Pentru anul 2016, plafonul propus pentru datoria guvernamentala, conform metodologiei UE, este de 41,0%, luand in considerare poteniialele prefinantari ce vor putea fi atrase in condiiiile favorabile ale pieielor financiare, precum si eventualele evoluiii sub asteptari atat ai indicatorilor macroeconomici, cat si ai pieielor financiare. Acest plafon este obligatoriu pentru anul 2016.

Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii

In anul 2016 plafoanele privind finaniarile rambursabile, care pot fi contractate de catre unitaiile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, precum si cele privind tragerile din finaniarile rambursabile contractate sau care urmeaza a fi contractate de catre unitaiile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, sunt in suma de 1.200,0 milioane lei fiecare. Valoarea aferenta finaniarilor rambursabile, care poate fi autorizata pentru o unitate/subdiviziune administrativ-teritoriala,
este de maximum 100 milioane lei anual.

Plafonul privind emiterea de garaniii de catre Guvern, prin Ministerul Finanielor Publice si de catre unitaiile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, pentru anul 2016, este de 8.000,0 milioane lei.
Indicatorii bugetari, respectiv plafoanele privind finaniarile rambursabile care pot fi contractate, precum si cele privind tragerile din finaniarile rambursabile contractate sau care urmeaza a fi contractate de catre unitaiile/subdiviziunile administrativ – teritoriale, plafoanele privind emiterea de
garaniii de catre Guvern, prin Ministerul Finanielor Publice si de catre unitaiile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, nivelul nominal al cheltuielilor totale si al cheltuielilor de personal, soldul nominal al bugetului general consolidat, bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale si al altor bugete componente ale bugetului general consolidat, precum si soldul primar al bugetului general consolidat aprobate de Parlament, sunt obligatorii pentru anul 2016.

Masurile de relaxare fiscala decise in anul 2015 in scopul stimularii cresterii economice se estimeaza ca vor avea un impact direct negativ asupra veniturilor bugetare pana la finalul anului 2017, an in care se vor aplica si ultimele reduceri planificate de taxe si impozite. Dupa aceasta perioada se estimeaza o stabilizare a ponderii in PIB a veniturilor bugetare.

In paralel, se estimeaza o majorare a ponderii in PIB a cheltuielilor bugetare pe anul 2016 generata de anualizarea majorarilor salariale si a unor prestaiii de asistenta sociala, adoptate in anul 2015, urmata insa pe termen mediu de o ajustare semnificativa a acestora ca pondere in PIB in ipoteza meniinerii acelorasi politici salariale si de asistenta sociala.

In aceste condiiii exista riscul ca deficitul bugetar (atat cash cat si ESA) sa inregistreze o crestere abrupta in anul 2016, fara a depasi limita de 3% din PIB stabilita prin Tratatul de la Maastricht, crestere care se meniine si in anul 2017 urmata insa de revenirea, incepand cu anul 2018 si continuand si in anul 2019, pe o traiectorie de ajustare.

In contextul celor prezentate mai sus in termeni structurali, exista riscul de a devia pe orizontul de referinia de la Obiectivul Bugetar pe Termen Mediu (OTM) stabilit pentru Romania, respectiv 1% din P.I.B., deficitul structural pe anul 2016 fiind estimat la 2,73% din P.I.B., in anul 2017 la 2,86% din P.I.B. urmand sa inregistreze o traiectorie descendenta incepand cu anul 2018, respectiv 2019, cu
o ajustare anuala de 0,5 puncte procentuale.

Chiar in condiiiile manifestarii acestui risc, devierea de la OTM s-ar produce in condiiiile meniinerii, pe intreg orizontul de planificare, a unui nivel sustenabil al datoriei publice de sub 41% din PIB, obiectivul final al regulilor europene in materia deficitului bugetar fiind astfel asigurat.

Concluzia este aceea ca indicatorii bugetari calculaii pentru anul bugetar 2016 reprezinta estimari, ei pot inregistra valori mai mici in execuiie, decat cele estimate iniiial avand in vedere experienia anilor precedenii.

In acest context, este posibil avand in vedere un scenariu optimist, ca pe baza datelor finale privind execuiia bugetului general consolidat (date disponibile in anul 2017) sa se constate ca nivelul acestuia pe termen mediu se situeaza sub cel estimat in prezent ceea ce, coroborat cu reevaluarea MTO sau a traiectoriei de ajustare catre acesta pentru toate statele membre ale UE – reevaluare programata la nivelul Comisiei Europene pentru anul 2016 – poate conduce la concluzia ca deficitului bugetar structural se afla pe o traiectorie de ajustare sustenabila, fara a fi necesare masuri suplimentare de corectare a acestei traiectorii pe termen mediu.

In condiiiile in care pe baza execuiiei bugetare a anului 2016 exista un risc de deviere, in vederea contracararii acestuia se impune promovarea unor masuri, pe orizontul de referinia, respectiv:
- meniinerea unor masuri adoptate in anii anteriori, precum: neacordarea pentru personalul bugetar de tichete de masa, tichete/vouchere de vacania premii si ore suplimentare, tichete cadou si indemnizaiii la iesirea la pensie/trecere in rezerva;
- cresterea absorbiia fondurilor europene prin crearea cadrului legislativ si instituiional pentru operaiionalizarea fondurile ESI in perioada 2014-2020; Fondurile europene reprezinta un catalizator al energiilor creative din economia romaneasca, si intr-o anumita masura pot suplini daca sunt bine dimensionate si
orientate unele cheltuieli guvernamentale. Fiind considerate un capital de care poate beneficia iara, acestea reprezinta o prioritate pentru sistemul instituiional si economia romaneasca.
- castiguri de eficienia obiinute din colectarea taxelor, a impozitelor, reducerea evaziunii fiscale, imbunataiirea conformarii voluntare, aplicarea noului pachet legislativ privind achiziiiile publice, care va vor crea premisele cheltuirii eficiente a fondurilor publice.

- imbunataiirea structurii cheltuielilor publice reprezinta un factor important care poate elibera spaiiu fiscal. Astfel cheltuielile de personal, cele cu bunurile si serviciile dar si cheltuielile cu dobanzile vor avea un trend descrescator ca procent din PIB pe orizontul de referinia, vor lasa spaiiu de manevra pentru cheltuielile de investiiii care cresc in valoare nominala pe intreaga perioada 2016-2019, cu rol de antrenare a cresterii economice.

Pentru anul 2016 obiectivul bugetar pe termen mediu este reprezentat de un nivel al soldul structural anual al administraiiei publice este estimat sa atinga - 2,73% din produsul intern brut conform anexei nr.3.

Proiectul Legii pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2016, a fost elaborat pe baza obiectivelor, masurilor si iintelor prevazute in Strategia fiscal-bugetara pentru perioada 2016-2018. Plafoanele de cheltuieli prevazute in Strategia fiscal-bugetara pentru
perioada 2016-2018, reprezinta limite maxime. Acestea sunt indicative si pot fi revizuite potrivit prevederilor Legii responsabilitaiii fiscal-bugetare, nr.69/2010,republicata. Proiectul de act normativ va fi depus la Parlament, insoiit de Strategia fiscal-bugetara pentru perioada 2016-2018 aprobata de Guvern, ca document de fundamentare.


Proiect Legea pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2016


LEGEA pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2016
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

Art.1. – Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor alin.(2) - (5) si art.29 alin.(1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr.69/2010, republicata.

Art.2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca procent in produsul intern brut, este in anul 2016 de -2,80%, iar in anul 2017 de – 2,77%.

(2) Plafonul cheltuielilor de personal ale bugetului general consolidat, exprimat ca procent in produsul intern brut, este de 7,7% in anul 2016 si de 7,4 % in anul 2017.

(3) La elaborarea proiectului legii bugetului de stat si a legii bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anii 2016 si 2017, plafoanele indicatorilor prevazute la alin.(1) si (2) sunt obligatorii.

Art.3. – (1) Plafonul privind datoria publica, conform metodologiei Uniunii Europene pentru sfarsitul anului 2016, este de 41,0% din PIB.

(2) In anul 2016 plafoanele privind finantarile rambursabile, care pot fi contractate de catre unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, precum si cele privind tragerile din finantarile rambursabile contractate sau care urmeaza a fi contractate de catre unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, sunt in suma de 1.200,0 milioane lei fiecare. Valoarea aferenta finantarilor rambursabile, care poate fi autorizata pentru o unitate/subdiviziune administrativ-teritoriala, este de maximum 100 milioane lei anual.

(3) Plafoanele prevazute la alin.(2) nu cuprind finantarile rambursabile destinate refinantarii datoriei publice locale, precum si finantarile rambursabile destinate proiectelor care beneficiaza de fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeana, inclusiv cele cuprinse in Planul Elen de Reconstructie si Dezvoltare Economica a Balcanilor – HIPERB.

(4) Plafonul privind emiterea de garantii de catre Guvern, prin Ministerul Finantelor Publice si de catre unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, pentru anul 2016, este de 8.000,0 milioane lei.

(5) In anul 2016 plafoanele nominale ale cheltuielilor totale si ale cheltuielilor de personal, potrivit dispozitiilor art.29, alin.(1), lit. g) din Legea nr.69/2010, republicata, sunt prevazute in anexa nr.1.

(6) Plafoanele nominale ale soldurilor bugetului general consolidat, bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale si al altor bugete componente ale bugetului general consolidat, in anul 2016, sunt prevazute in anexa nr.2.

(7) In anul 2016 plafonul soldului primar al bugetului general consolidat este de - 9.821,5 milioane lei.

(8) Indicatorii prevazuti la alin.(1) - (7) sunt obligatorii la elaborarea proiectului legii bugetului de stat si a legii bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anul 2016 si reprezinta limite maxime care nu pot fi depasite.

Art.4. - Obiectivul bugetar pe termen mediu este reprezentat de un nivel al plafonului soldului structural anual al administratiei publice pe anul 2016, conform anexei nr.3.

Art.5. - Ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetelor fondurilor speciale vor elabora propunerile de cheltuieli bugetare in concordanta cu prevederile Legii nr.69/2010, republicata, precum si cu incadrarea in plafoanele prevazute in prezenta lege.

Art. 6. Prevederile prezentei legi se aplica prin derogare de la prevederile art. 4 alin.(1) punctul 3, art. 6, art.7, art.12, art.14, art.26 alin.(3) din Legea responsabilitaiii fiscal bugetare, nr.69/2010, republicata.

Art. 6. - Anexele nr.1 - 3 fac parte integranta din prezenta lege.
PESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
Valeriu Stefan Zgonea
PRESEDINTELE
SENATULUI
Calin-Constantin-Anton Popescu-
Tariceanu
Bucuresti

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Proiect: Legea pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2016":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Articole similare

Cum arata proiectul de buget pentru 2016?
Mai multe articole despre buget 2016




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Noul Ghid ANAF privind limita deducerilor unor cheltuieli incluse la calculul rezultatului fiscal
    • ANAF a publicat noul ghid care prezinta Limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal [articolul 25 alineatul (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si punctul 15 din Hotararea Guvernului 1/2016, ambele cu modific?rile si complet?rile ulterioare]. Litera a) Cheltuieli de protocol in limita de 2%; Baza de calcul la care se aplica cota de 2% este profitul contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile...» citeste mai departe aici

  • Lagarde, FMI, considera ca evaziunea fiscala si corupta sunt marile provocari ale economiei
    • Christine Lagarde, directorul general al Fondului Monetar International, a declarat recent ca evaziunea fiscala, coruptia si finantarea terorismului, precum si excluziunea financiara sunt marile provocari ale economiei globale. Declaratiile au fost facute in cadrul reuniunii Grupului de Actiune Financiara impotriva spalarii banilor, care se desfasoara joi si vineri in orasul spaniol Valencia, Lagarde a cerut "intensificarea luptei impotriva coruptiei si evaziunii fiscale", informeaza Agerpres....» citeste mai departe aici

  • Termen amanat pentru mai multe declaratii fiscale din iunie
    • Deoarece data de 25 iunie este o zi nelucratoare, se prelungeste pana pe 26 iunie a.c. termenul pentru mai multe declaratii fiscale, dupa cum urmeaza: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare, formular 097. - Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cu termen lunar pentru obligatiile bugetului de stat aferente lunii mai 2017, formular 100.; - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta...» citeste mai departe aici

  • Achizitie teren cu o constructie in baza unui contract de dare in plata. Cum facturam si ce regim TVA se aplica?
    • Prin analiza urmatoare supunem atentiei dumneavoastra cazul in care s-a achizitionat in mai 2017 un teren cu o constructie de la un client in baza unui contract de dare in plata. Clientul factureaza terenul cu TVA inclusa 19% in valoare de 270.000 lei. Stabilim daca se pot receptiona terenul si constructia in baza acestui contract de dare in plata, care este tratamentul fiscal in ce priveste TVA-ul si daca se aplica taxarea inversa in acest caz. In ceea ce priveste procedura denumita "Dare...» citeste mai departe aici

  • Grup fiscal unic. Care e tratamentul fiscal in prezent?
    • In randurile de mai jos, avem situatia in care, la data de 01.02.2015, s-a constituit un grup fiscal unic din punct de vedere TVA intre doua societati prin Decizie privind aprobarea implementarii grupului fiscal emisa de ANAF. Stabilim astfel daca exista termen de valabilitatea pentru acest grup fiscal. Grupul fiscal unic este reglementat la art. 269 alin. (9) din Codul fiscal si pct. 5 din Normele metodologice. Astfel, grupul de persoane impozabile stabilite in Romania, independente din punct...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.