
Raportul Special
realizat de specialisti
Constructia bugetara pentru anul 2016 se bazeaza pe prognoza indicatorilor macroeconomici si ia in considerare toate actele normative, cu impact asupra veniturilor si cheltuielilor bugetare, adoptate in ultima perioada.
Deficit bugetar (cash) pe anul 2016 se estimeaza la 2,8% din PIB, ceea ce corespunde unui deficit ESA de 2,95% din PIB si unui deficit structural de 2,73% din PIB.
Cheltuielile bugetului general consolidat - sunt in suma de 252 de miliarde lei reprezentand 33,8% din PIB.
La estimarea cheltuielilor s-au avut in vedere masurile care au fost adoptate atat de catre Parlament cat si de catre Guvern in anul 2015 care au ca efect in anul 2016 majorarea cheltuielilor bugetare cu cca. 13 miliarde lei.
Dintre masurile cu impact asupra cheltuielilor bugetului general consolidat pe anul 2016, exemplificam: dublarea alocatiei de stat pentru copii (1,8 miliarde lei), majorarea indemnizatiilor veteranilor de razboi si ale persoanelor persecutate din motive etnice si politice (0,6 miliarde lei), majorarea cu 25% a salariilor pentru personalul din unita?ile sanitare (1,8 miliarde lei), majorarea cu 15% a salariilor pentru personalul din sistemul de invatamant (1,7 miliarde lei), majorarea cu 12% a salariilor pentru personalul din institutiile publice de subordonare locala (1,3 miliarde lei), majorarea cu 25% a salariilor pentru personalul din sistemul de asistenta sociala (556 milioane lei) inclusiv a indemnizatiilor persoanelor cu handicap (240,6 milioane lei), majorarea cu 10% a salariilor pentru restul personalului bugetar (3.026 milioane lei), actualizare norma de hrana si echipament pentru militari si politisti (1 miliard lei), instituire pensii de serviciu pentru grefieri, personal navigant, personal diplomatic si consular, functionari publici parlamentari (0,3 miliarde lei).
De asemenea, la estimarea cheltuielilor bugetare s-a avut in vedere majorarea pensiilor cu 5% fata de anul curent.
La constructia bugetului general consolidat s-au avut in vedere cheltuieli pentru sanatate de 31,2 miliarde lei, reprezentand 4,2% din PIB, cu 3,1 miliarde lei mai mult decat in anul 2015 si cu 4,5 miliarde lei mai mult decat in anul 2014; pentru invatamant 27 miliarde lei, reprezentand 3,6% din PIB, cu 2,4 miliarde lei mai mult decat in anul 2015 (exclusiv sumele aferente titlurilor executorii) si cu 6 miliarde lei mai mult decat in anul 2014 (exclusiv sumele aferente titlurilor executorii); pentru asigurari si asistenta sociala 83,3 miliarde lei, reprezentand 11,1% din PIB, cu 3,2 miliarde lei mai mult decat in anul 2015 si cu 7,9 miliarde lei mai mult decat in anul 2014. Cheltuielile cu investitii cuprinse in bugetul general consolidat sunt in suma de 37,7 miliarde lei reprezentand 5,1% din PIB. Este o crestere fata de estimatul pentru 2015 de peste 4 miliarde de lei. Sumele suplimentare sunt alocate in special pentru CNADNR, Aparare si pentru finalizarea proiectelor din cadrul programelor cu finantare nerambursabila de la U.E. afererenta exercitiului financiar 2007 – 2013.
Pentru Aparare s-au alocat 12,8 miliarde lei, 1,7% din PIB, cu 2,4 miliarde lei mai mult decat in anul 2015.
Manual de politici contabile - Stick USB
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Precizam totodata ca, la constructia bugetara s-au avut in vedere :
- men?inerea ?i in anul 2016 a unor masuri adoptate in anii anteriori, precum: neacordarea pentru personalul bugetar de tichete de masa (1,5 miliarde lei), tichete/vouchere de vacan?a (8,5 miliarde lei), premii ?i ore suplimentare (1,5 miliarde lei), tichete cadou ( 2,9 miliarde lei) ?i indemniza?ii la ie?irea la pensie/trecere in rezerva (0,2 miliarde lei);
- mentinerea si in anul 2016 a masurilor de impozitare a resurselor naturale aplicate in anii 2014-2015;
- majorarea varsamintelor pentru Pilonul II de pensii cu 0,1 puncte procentuale in anul 2016;
Veniturile bugetului general consolidat - sunt in suma de 231,1 miliarde lei reprezentand 31% din PIB.
Noul Cod fiscal aprobat prin Legea nr. 227/2015 isi va produce principalele efecte de stimulare a economiei in anul 2016. Prin masurile de relaxare fiscala din noul Cod fiscal, agentii economici sunt stimulati, pe de o parte sa majoreze castigurile salariale sau sa creeze noi locuri de munca, iar pe de alta parte sa faca noi investitii. in conditiile reducerii preturilor ca urmare a masurii de scadere a cotei de TVA, populatia va putea cumpara marfuri mai multe. in timp, pentru asigurarea cererii suplimentare, agentii economici se vor preocupa pentru cresterea productiei inclusiv prin noi capacitati de productie.
Ca urmare, intr-un scenariu moderat, evolutia economica estimata pentru anul 2016, in conditiile acestui Cod fiscal, se va caracteriza printr-o crestere economica de 4,1%, bazata pe cresterea consumului si a investitiilor.
Cererea interna se va majora cu 4,7% reprezentand motorul cresterii economice, cu un ritm de crestere a formarii brute de capital fix de 6,2%, bazat, indeosebi pe majorarea investitiilor private interne (ale populatiei si agentilor economici) si a intrarilor de investitii straine.
Pentru 2016 se estimeaza o crestere reala a consumului populatiei de circa 4,4%.
Numarul mediu de salariati din economia oficiala se va majora cu 3,5%, rezultand un plus net de locuri de munca de 160 mii fata de anul 2015. in acelasi timp, numarul somerilor inregistrati se va reduce, astfel ca rata somajului inregistrat se va diminua de la 5,1% la sfarsitul anului 2015 la 4,8% la sfarsitul anului 2016.
Castigul salarial mediu brut pe economie este estimat sa creasca cu 7,2%, ceea ce creeaza premisele de majorare a castigului salarial real pe economie cu 6,6 %.
De asemenea, pentru anul 2016, la estimarea veniturilor s-a avut in vedere un impact estimat intr-o maniera precauta al OUG nr. 44/2015 privind acordarea unor facilitati fiscale.
in ce priveste veniturile din contributii de asigurari sociale de stat, s-a avut in vedere majorarea varsamintelor pentru Pilonul II de pensii cu 0,1 puncte procentuale.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Proiect: Legea pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2016Articole similare
Noi categorii de profesionisti vor beneficia de indemnizatia de 41,5 % din CASTIGUL SALARIAL mediu brutImpozitarea veniturilor din dividende in anul 2016. Zoom fiscalANOFM: Numar unic de apel pentru informatii cu privire la somajul tehnic si transmiterea documentelorContributii datorate pentru indemnizatiile de asigurari sociale de sanatateCum se completeaza declaratia 112 pentru veniturile din conventii civile pentru care exista obligatia retinerii la sursa a impozituluiUltimele articole
CASTIGUL SALARIAL mediu net a crescut la 5.176 lei in luna iunie a acestui anLegea privind stabilirea salariilor minime europene, aprobata de GuvernCodul Fiscal, modificat prin Legea 282/2023. Din 1 ianuarie 2024 se aplica noi reguli pentru veniturile din pensiiFinantele MODIFICA procedura de acordare a facilitatilor fiscale din domeniul constructiilorProiect: Pentru a putea primi salariile in viitor, salariatii cu CIM vor fi obligati sa isi deschida un cont bancarArticole similare
Repercusiunea impozitelor - apr. 2008Dividende distribuite asociatilor si obligatiile fiscale aferente! 3 intrebari esentiale!Solidaritatea Sanitara: Legea salarizarii din sanatate, incalca flagrant interesele angajatilorParticiparea salariatilor la profit. Impozit si contributii. VIDEODin noiembrie 2023 salariul minim brut CRESTE pentru constructori si agricultoriUltimele articole
Reforma fiscala. TVA, SALARII, micro, dividende - schimbari fiscale majore in 2025?Taxe PFA cu CIM. Conditii de declarare CAS si CASS in cazul veniturilor din asigurari si dividendeDeclaratia Unica in 2025: Cum sa regularizezi CASS pentru dividendele din 2023 si 2024Depunere Declaratie Unica. Poti fi rectificate CAS si CASS calculate eronat in 2024 de PFA-uri?Impozitul pe venit. Cum se stabilesc CAS si CASS deductibile la calculul impozitului pe venitArticole similare
MFP: Bugetul a trecut de pe excedent pe deficit in luna februarie 2018Unde a disparut recesiunea din analiza anului 2014?In atentia celor care doresc sa investeasca in proiecte de mediu. Contract nou de finantare semnat cu Banca Europeana de InvestitiiEficienta taxarii in cazul TVA-ului, la aproape 60 la sutaCNIPMMR vrea dublarea fondului pentru ajutorul de minimisUltimele articole
Reforma fiscala. TVA, salarii, micro, dividende - schimbari fiscale majore in 2025?Incepand cu 1 ianuarie 2025 mai multe venituri vor fi MAJORATE: salarii, pensii, alocatiiOUG pentru masuri fiscal-bugetare, adoptat de Guvern. 5 prevederi importanteProiect de OUG: Amnistia fiscala oferita firmelor vizeaza datoriile restante la 31 august 2024Romania va avea parte de sprijin pentru consolidarea fiscala si cresterea investitiilor in infrastructuraSfaturi de la experti
Contestatie rezultat inspectie fiscala
Intrebare: Perioada inspectiei fiscale este anul 2023, 2024 si lunile ianuarie, februarie, martie 2025. Suma respinsa pentru anul 2025 este de 22.480 lei. Cum pot contesta aceasta suma?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: 1. Pentru actionarul cu domiciliul in Scotia, care primeste dividende din Romania, ce declaratie trebuie sa depuna societatea noastra: D205 sau D207? Daca am depus deja D205 pentru 2024, ce se mai poate face? 2. Ce documente...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA