Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cum s-a modificat impozitul pe dividende?

07-Apr-2016
1515

Va reamintim ca, potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost modificata modalitatea de impozitare a veniturilor din dividende, astfel:

O persoana juridica romana care plateste dividende catre o persoana juridica romana are obligatia sa retina, sa declare si sa plateasca impozitul pe dividende retinut catre bugetul de stat. Impozitul pe dividende se stabileste prin aplicarea unei cote de impozit de 5% asupra dividendului brut platit unei persoane juridice romane. Impozitul pe dividende se declara si se plateste la bugetul de stat, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se plateste dividendul.

Prin exceptie de la prevederile de mai sus, în cazul în care dividendele distribuite nu au fost platite pana la sfarsitul anului în care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende aferent se plateste, dupa caz, pana la data de 25 ianuarie a anului urmator, respectiv pana la data de 25 a primei luni a anului fiscal modificat, urmator anului în care s-au aprobat situatiile financiare anuale. Aceste prevederi nu se aplica pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului în care s-au aprobat situatiile financiare anuale, daca în ultima zi a anului calendaristic sau in ultima zi a anului fiscal modificat, dupa caz, persoana juridica romana care primeste dividendele indeplineste conditiile prevazute la art.43 alin.(4) din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Aceasta reglementare se refera la faptul ca nu intra sub incidenta modificarilor de mai sus dividendele platite de o persoana juridica romana unei alte persoane juridice romane daca persoana juridica romana care primeste dividendele detine, la data platii dividendelor, minimum 10% din titlurile de participare ale celeilalte persoane juridice, pe o perioada de un an împlinit pana la data platii acestora, inclusiv.

Dividendele primite de un contribuabil platitor de impozit pe profit de la o persoana juridica romana, indiferent de cota de participare la capitalul social al societatii care distribuie dividende, sunt neimpozabile.

Veniturile din investitii realizate de persoanele fizice cuprind si veniturile din dividende. Veniturile sub forma de dividende, inclusiv castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare definite de legislatia în materie la organisme de plasament colectiv se impun cu o cota de 5% din suma acestora, impozitul fiind final. Obligatia calcularii si retinerii impozitului pe veniturile sub forma de dividende revine persoanelor juridice, odata cu plata dividendelor/sumelor reprezentand castigul obtinut ca urmare a detinerii titlurilor de participare de catre actionari/asociati/investitori. Termenul de virare a impozitului este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata.

Agricultura. Monografii contabile specifice
Agricultura. Monografii contabile specifice
Vezi detalii
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii

In cazul dividendelor/castigurilor obtinute ca urmare a detinerii de titluri de participare, distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor/asociatilor/investitorilor pana la sfarsitul anului în care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende/castig se plateste pana la data de 25 ianuarie, inclusiv, a anului urmator.

Impozitul datorat se vireaza integral la bugetul de stat. Veniturile din dividendele distribuite se impoziteaza cu acea cota de 5% începand cu data de 1 ianuarie 2016.

Platitorii de venituri din dividende au obligatia:
- sa declare impozitul retinut la sursa pana la termenul de plata a acestuia, inclusiv;
- sa depuna, la organul fiscal competent,o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit pana în ultima zi a lunii februarie, inclusiv, a anului curent pentru anul expirat.

In cazul veniturilor din dividende, contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de catre organul fiscal în anul urmator celui în care au fost realizate veniturile, prin aplicarea cotei de 5,5% asupra venitului brut. Baza de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate se evidentiaza lunar an decizia de impunere.

Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din dividende, baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate este formata din totalul veniturilor brute din dividende, în bani sau în natura, distribuite de persoanele juridice, realizate in cursul anului fiscal precedent, raportat la cele 12 luni ale anului.

In anul 2016:
· Persoanele care realizeaza venituri din dividende nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri din salarii, din pensii, din activitati independente, din asocierea cu o persoana juridica – contribuabil definit de Titlul II sau III din Codul Fiscal completat si modificat, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, indemnizatii de somaj, pentru cresterea copilului, ajutor acordat potrivit Legii nr.416/2001, indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca drept urmare a unui accident de munca sau unei boli profesionale, în conformitate cu prevederile art.155 alin.(1), lit.a) – d), g), i), l) din Legea nr.227-2015 privind Codul Fiscal. Exceptie fac veniturile din drepturi de proprietate intelectuala.

· In cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din dividende si se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, aceasta se stabileste de catre organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, dupa caz. Baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate nu poate fi mai mica decat salariul de baza minim brut pe tara, daca venitul din dividende pentru care se calculeaza contributia este singurul venit
realizat.

Pentru veniturile din dividende realizate începand cu data de 1 ianuarie 2017, baza lunara de calcul a CASS nu poate fi mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut în vigoare în anul pentru care se stabileste contributia. Aceasta se stabileste de catre organul fiscal competent prin aplicarea cotei de 5,5% asupra bazei anuale de calcul, determinata ca suma a bazelor lunare de calcul asupra carora se datoreaza CASS, aferente veniturilor prevazute la art.179 alin.(1) din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificarile si competarile ulterioare. Baza anuala de calcul a CASS nu poate fi mai mica decat valoarea a 12 salarii de baza minime brute pe tara si nici mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut înmultita cu 12 luni.

 


Sursa: Agentia Nationala de Administrare Fiscala - Galati


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cum s-a modificat impozitul pe dividende?":
Rating:

Nota: 5 din 4 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • E oficial! Majorarea plafonului TVA pentru intreprinderi mici : 300.000 lei
    • Regasiti mai jos Decizia Comisiei Europene privind plafonul special al intreprinderilor mici pentru perioada 1 ianuarie 2018 pana la 31 decembrie 2020. Astfel, conform art. 1, prin derogare de la articolul 287 punctul 18 din Directiva 2006/112/CE, Romania este autorizata sa acorde o scutire de la plata TVA persoanelor impozabile a caror cifra de afaceri anuala nu depaseste echivalentul in moneda nationala a 88.500 EUR la cursul de schimb din ziua aderarii sale. Articolul 2 Prezenta decizie...» citeste mai departe aici

  • Procedura de inregistrare in scopuri de TVA va fi corelata cu modificarile din Codul Fiscal
    • Printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, Agentia Nationala de Administrare Fiscala coreleaza prevederile "Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de TVA", cu modificarile recente ale Codului Fiscal. Astfel, din cuprinsul actualei proceduri si din continutul unor formulare va fi eliminata sintagma "nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica". De asemenea, este necesara stabilirea unei proceduri prin care sa se asigure exercitarea, de catre...» citeste mai departe aici

  • Revine impozitul pe bacsis!
    • O masura controversata, din nou in atentia autoritatilor: impozitul pe bacsis revine, iar dovada consta in faptul ca reprezentanti ai domeniului HORECA au in lucru, impreuna cu Ministerul de Finante, un proiect prin care este prevazuta impozitarea bacsisului cu 16%. Se fiscalizeaza astfel bacsisul pe care il primesc ospatarii si, considera autoritatile, masura va aduce si bani la buget. "Pe notele de plata din restaurante va aparea o rubrica noua: bacsisul pe care un client vrea il lase...» citeste mai departe aici

  • Noile criterii ANAF, inainte de respingerea codului TVA
    • Recent au fost aduse modificari in ce priveste reinregistrarea firmelor in scopuri de TVA. Prin Legea nr.177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.3/2017, a fost eliminata din Codul fiscal prevederea conform careia firmele pot fi reinregistrate in scopuri de TVA doar daca justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, indiferent de motivul pentru care li se anulase inregistrarea in scopuri de TVA. Asadar, firmele nu trebuie sa isi mai justifice nici...» citeste mai departe aici

  • OANAF 2927/2017: Explicatii privind procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
    • Prin OANAF 2.927/2017 publicat in MOF nr. 813 din 13 octombrie 2017 a aprobata Procedura de transfer a sumelor din contul de TVA. Concret, este vorba de transferul urmatoarelor sume din contul de TVA in contul curent al persoanei impozabile: 1. sume rezultate ca urmare a unor corectii in urma unor erori materiale in procesul de plata, pentru care restituirea se efectueaza intr-un alt cont decat un cont de TVA; 2. sume rezultate ca urmare a corectarii facturilor sau ca urmare a ajustarii bazei de...» citeste mai departe aici

  • Cele mai multe firme din Romania gasesc cu greutate candidati valorosi
    • In functie si de cerintele companiei, dar si de felul in care universitatile isi pregatesc absolventii, pe piata fortei de munca nu intarzie sa apara o criza in ce priveste cererea si oferta. Conform unui studiu recent intocmit de Ejobs, circa 86% dintre respondenti, majoritatea afaceri mici si mijlocii, se confrunta cu o lipsa acuta de candidati valorosi atunci cand recruteaza. Printre motive se numara "competivitatea ridicata", dar si "accesul la candidati specializati" ingreunat...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"