
Raportul Special
realizat de specialisti
Va reamintim ca, potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost modificata modalitatea de impozitare a veniturilor din dividende, astfel:
O persoana juridica romana care plateste dividende catre o persoana juridica romana are obligatia sa retina, sa declare si sa plateasca impozitul pe dividende retinut catre bugetul de stat. Impozitul pe dividende se stabileste prin aplicarea unei cote de impozit de 5% asupra dividendului brut platit unei persoane juridice romane. Impozitul pe dividende se declara si se plateste la bugetul de stat, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se plateste dividendul.
Prin exceptie de la prevederile de mai sus, în cazul în care dividendele distribuite nu au fost platite pana la sfarsitul anului în care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende aferent se plateste, dupa caz, pana la data de 25 ianuarie a anului urmator, respectiv pana la data de 25 a primei luni a anului fiscal modificat, urmator anului în care s-au aprobat situatiile financiare anuale. Aceste prevederi nu se aplica pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului în care s-au aprobat situatiile financiare anuale, daca în ultima zi a anului calendaristic sau in ultima zi a anului fiscal modificat, dupa caz, persoana juridica romana care primeste dividendele indeplineste conditiile prevazute la art.43 alin.(4) din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Aceasta reglementare se refera la faptul ca nu intra sub incidenta modificarilor de mai sus dividendele platite de o persoana juridica romana unei alte persoane juridice romane daca persoana juridica romana care primeste dividendele detine, la data platii dividendelor, minimum 10% din titlurile de participare ale celeilalte persoane juridice, pe o perioada de un an împlinit pana la data platii acestora, inclusiv.
Dividendele primite de un contribuabil platitor de impozit pe profit de la o persoana juridica romana, indiferent de cota de participare la capitalul social al societatii care distribuie dividende, sunt neimpozabile.
Veniturile din investitii realizate de persoanele fizice cuprind si veniturile din dividende. Veniturile sub forma de dividende, inclusiv castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare definite de legislatia în materie la organisme de plasament colectiv se impun cu o cota de 5% din suma acestora, impozitul fiind final. Obligatia calcularii si retinerii impozitului pe veniturile sub forma de dividende revine persoanelor juridice, odata cu plata dividendelor/sumelor reprezentand castigul obtinut ca urmare a detinerii titlurilor de participare de catre actionari/asociati/investitori. Termenul de virare a impozitului este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata.
In cazul dividendelor/castigurilor obtinute ca urmare a detinerii de titluri de participare, distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor/asociatilor/investitorilor pana la sfarsitul anului în care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende/castig se plateste pana la data de 25 ianuarie, inclusiv, a anului urmator.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Manual de politici contabile - Stick USB
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Impozitul datorat se vireaza integral la bugetul de stat. Veniturile din dividendele distribuite se impoziteaza cu acea cota de 5% începand cu data de 1 ianuarie 2016.
Platitorii de venituri din dividende au obligatia:
- sa declare impozitul retinut la sursa pana la termenul de plata a acestuia, inclusiv;
- sa depuna, la organul fiscal competent,o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit pana în ultima zi a lunii februarie, inclusiv, a anului curent pentru anul expirat.
In cazul veniturilor din dividende, contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de catre organul fiscal în anul urmator celui în care au fost realizate veniturile, prin aplicarea cotei de 5,5% asupra venitului brut. Baza de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate se evidentiaza lunar an decizia de impunere.
Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din dividende, baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate este formata din totalul veniturilor brute din dividende, în bani sau în natura, distribuite de persoanele juridice, realizate in cursul anului fiscal precedent, raportat la cele 12 luni ale anului.
In anul 2016:
· Persoanele care realizeaza venituri din dividende nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri din salarii, din pensii, din activitati independente, din asocierea cu o persoana juridica – contribuabil definit de Titlul II sau III din Codul Fiscal completat si modificat, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, indemnizatii de somaj, pentru cresterea copilului, ajutor acordat potrivit Legii nr.416/2001, indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca drept urmare a unui accident de munca sau unei boli profesionale, în conformitate cu prevederile art.155 alin.(1), lit.a) – d), g), i), l) din Legea nr.227-2015 privind Codul Fiscal. Exceptie fac veniturile din drepturi de proprietate intelectuala.
· In cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din dividende si se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, aceasta se stabileste de catre organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, dupa caz. Baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate nu poate fi mai mica decat salariul de baza minim brut pe tara, daca venitul din dividende pentru care se calculeaza contributia este singurul venit
realizat.
Pentru veniturile din dividende realizate începand cu data de 1 ianuarie 2017, baza lunara de calcul a CASS nu poate fi mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut în vigoare în anul pentru care se stabileste contributia. Aceasta se stabileste de catre organul fiscal competent prin aplicarea cotei de 5,5% asupra bazei anuale de calcul, determinata ca suma a bazelor lunare de calcul asupra carora se datoreaza CASS, aferente veniturilor prevazute la art.179 alin.(1) din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificarile si competarile ulterioare. Baza anuala de calcul a CASS nu poate fi mai mica decat valoarea a 12 salarii de baza minime brute pe tara si nici mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut înmultita cu 12 luni.
Sursa: Agentia Nationala de Administrare Fiscala - Galati
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Declararea si plata impozitului pe dividendele interimare neplatite pana la sfarsitul exercitiuluiDividende distribuite unei persoane nerezidente. Cum vom proceda corect?Profitul anului 2013. Repartizarea profitului. Cum tratam impozitul pe dividende?Impozit aplicat dividendelor persoanei juridice nerezindentePFA SAU SRL?Ultimele articole
Dividende distribuite in cursul anului 2024. Ce cota de impozitare se aplicaIMPOZIT PE DIVIDENDE 2025. Poate fi solicitata esalonare la plata pentru impozitul pe dividende?Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparutDividende distribuite DUPA 1 ianuarie 2025. Ce cota de impozitare se aplica?Incepand cu 1 ianuarie 2025 impozitul pe dividende creste la 10% (OUG 156/2024)Articole similare
Codul fiscal 2011 - Titlul VII (partea a IX-a)Romania a atras 2 miliarde euro de pe pietele externeProiect pentru noul Formular 112. Analiza zilei cu Irina DumitrescuCheltuieli servicii externe: Deductibilitatea la calculul impozitului pe profitSituatii financiare pentru 2022. ONG-urile trebuie sa depuna formularele pana pe 2 mai 2023Ultimele articole
Situatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorMicrointreprindere in 2025. Cum se calculeaza bonificatia introdusa prin OUG 153/2020Esalonare la plata 2025. Cum modifica ANAF procedura acordarii esalonarii la plata in forma clasica si simplificataSituatii financiare pentru 2024. Modificari importante aduse prin Ordinul 107/2025Firme nou-infiintate. De cand incepe perioada de raportare in D101Articole similare
Autofactura si cheltuieli de protocol. Ce tratament fiscal se aplica si cum declaram corect factura?Documentele in format fizic NU vor mai putea fi trimise la ANAF din 2022Atentie: termen pentru Declaratia 092Documentar fiscal: Inregistrarea in scopuri de TVAANAF: Impozit pe profitul reinvestit in cazul programelor informaticeUltimele articole
Impozit special bunuri mobile si imobile. MONOGRAFIE contabilaContractul de inchiriere: Din 1 ianuarie 2025 se aplica modificari la inregistrarea contractelor (Ordinul 161/2025)Formulare ONRC: Cine poate semna si depune cereri de inmatriculare sau inregistrare la registrul comertuluiDepunere Declaratie Unica. Care este plafonul minim si valoarea de plata a CASS pentru 2024E-Factura: Raspunsuri ANAF cu privire la dublarea facturilor in SPVArticole similare
Numarul clientilor nemultumiti ai bancilor organizati in grupuri pe internet a trecut de 12.000. Detalii aiciE-Transport: Prin OUG 43/2024 fost extinsa lista contribuabililor obligati sa faca raportari in sistemStudiu de caz - Contract european de cercetareNoi reguli pentru declaratiile privind retinerea impozituluiConditiile in care un angajat poate lucra noapteaUltimele articole
Contractul de inchiriere: Din 1 ianuarie 2025 se aplica MODIFICARI la inregistrarea contractelor (Ordinul 161/2025)Formulare ONRC: Cine poate semna si depune cereri de inmatriculare sau inregistrare la registrul comertuluiDeclaratia de trezorerie se depune, de ONG-uri, odata cu bilantul anual. Ce schimbari propune ANAFCriteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFSituatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorArticole similare
Strategii istete si perfect legale pentru a plati taxe si impozite MINIME!MFP explica pe scurt modificarile aduse Codului fiscalConditii incadrare microintreprindere incepand cu 01.01.2018. Cum veti proceda?Atentie la noul proiect privind numarul de evidenta a platiiDobanzi la imprumuturile de la asociati in lei si valuta. Ce cheltuieli se deduc?Ultimele articole
Microintreprindere in 2025. Cum se calculeaza bonificatia introdusa prin OUG 153/2020Firme care nu au depus la timp bilantul si au trecut la IMPOZIT PE PROFIT. Mai pot reveni la impozit micro?D107 in 2025. Va mai fi depus formularul de catre microintreprinderi in 2025?Firme nou-infiintate. De cand incepe perioada de raportare in D101Impozitul pe veniturile micro 2025. Modificari aduse prin OUG 156/2024Sfaturi de la experti
Data inregistrarii diferentelor rezultate in urma inventarierii
Intrebare: Societatea noastra a efectuat inventarierea anuala in data de 03.01.2025. Listele de inventariere au fost predate cu intarziere la contabilitate, dupa data de 27.01.2025. Inregistrarea valorii marfii lipsa o putem face in luna...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intarziere declarare modificare perioada fiscala
Intrebare: O societate platitoare de TVA trimestrial in anul 2024 a depasit plafonul pentru TVA trimestrial in cursul anului 2024. Pana pe 15 ianuarie 2025, trebuia sa depuna formularul D700 pentru a trece la TVA lunar. Societatea nu a depus...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA