Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tipuri de impozite: tot ce trebuie sa stii despre impozitele din Romania

18-Apr-2023
7004
Tipuri de impozite: tot ce trebuie sa stii despre impozitele din Romania

In acest articol vom discuta despre tipurile de impozite care exista in Romania si ce cota de impozitare trebuie sa plateasca firmele mari, IMM-urile, PFA-urile, II-urile sau IF-urile pentru acestea.

Tipuri de impozite

Tipuri de impozite care trebuie platite in Romania de anumite persoane, in functie de activitatea pe care o desfasoara, dar si de venitul pe care il obtin, sunt:

  • impozit pe profit
  • impozit pe venit
  • impozit pe veniturile microintreprinderilor
  • impozit pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti
  • taxa pe valoarea adaugata TVA
  • impozite taxe locale

Tipurile de impozite conform codului fiscal

Impozitul pe profit

Impozitul pe profit, precum si celelalte impozite pentru care legislatia fiscala prevede efectuarea de plati anticipate, se reflecta distinct in contabilitate, pe seama cheltuielilor si a conturilor de datorii, cu evidentierea separata a achitarii contravalorii acestora.

Rezultatul fiscal se calculeaza ca diferenta intre veniturile si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile, din care se scad veniturile neimpozabile si deducerile fiscale si la care se adauga cheltuielile nedeductibile.

La stabilirea rezultatului fiscal se iau in calcul si elemente similare veniturilor si cheltuielilor, potrivit normelor metodologice, precum si pierderile fiscale care se recupereaza in conformitate cu prevederile art. 31. Rezultatul fiscal pozitiv este profit impozabil, iar rezultatul fiscal negativ este pierdere fiscala.

Sunt peste 160 (!) de legi, ordonante de urgenta, hotarari ale guvernului si ordine emise de Ministerul Finantelor si de ANAF in domeniul TVA! Toate modificarile din Codul Fiscal sunt explicate si detaliate in aceasta lucrare CLICK»

Cine plateste impozit pe profit

Asa cum apare in Codul Fiscal, urmatoarele persoane juridice pot avea obligatia de a plati impozit pe profit:

  • companiile nationale;
  • societatile nationale;
  • regiile autonome, indiferent de subordonare;
  • societatile, indiferent de forma juridica de organizare si de forma de proprietate, inclusiv cele cu participare cu capital strain sau cu capital integral strain;
  • societatile agricole si alte forme de asociere agricola cu personalitate juridica;
  • cooperativele agricole;
  • societatile cooperative;
  • institutiile financiare si institutiile de credit;
  • asociatiile, organizatiile, precum si orice alta entitate ce are statutul legal de persoana juridica si este constituita potrivit legislatiei romane.

 

Cota impozitare impozit pe profit

In 2023, conform legislatiei in vigoare, cota de impozitare pentru impozitul pe profit este de 16%.

Impozit pe venit

Impozitul pe venit este acel impozit care trebuie platit catre stat de angajati sau de persoanele care obtin venituri din activitati independente, din drepturi de proprietate intelectuala, din alte surse, din chirii, din investitii, din jocuri de noroc, din pensii, din piscicultura si silvicultura, din premii, din salarii si asimilate salariilor, din transferul proprietatilor imobiliare.

Detalii despre impozitul pe venit, AICI»

Impozitul pe veniturile microintreprinderilor

In categoria microintreprinderilor intra acele societati care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent: 1. a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 500.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile;

Sunt peste 160 (!) de legi, ordonante de urgenta, hotarari ale guvernului si ordine emise de Ministerul Finantelor si de ANAF in domeniul TVA! Toate modificarile din Codul Fiscal sunt explicate si detaliate in aceasta lucrare CLICK»

Plafonul de 500.000 euro se aplica doar incepand cu veniturile aferente anului 2023.

2. capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;

3. nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii;

4. a realizat venituri, altele decat cele din consultanta si/sau management, in proportie de peste 80% din veniturile totale; a realizat venituri, altele decat cele din consultanta si/sau management, cu exceptia veniturilor din consultanta fiscala, corespunzatoare codului CAEN: 6920 – «Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal», in proportie de peste 80% din veniturile totale;

5. are cel putin un salariat, cu exceptia situatiei prevazute la art. 48 alin. (3);

De retinut! O persoana juridica romana care este nou-infiintata poate opta sa plateasca impozit pe veniturile microintreprinderilor daca in termen de 30 de zile inclusiv de la data inregistrarii persoanei juridice respective are cel putin un salariat.

6. are asociati/actionari care detin peste 25% din valoarea/numarul titlu - rilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice romane care se incadreaza sa aplice sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, incluzand si persoana care verifica indeplinirea conditiilor prevazute de prezentul articol.

Cota de impozitare pentru impozitul pe veniturile micro

Din 2023 se aplica o cota unica de impozitare de 1% daca firma indeplineste toate conditiile mentionate mai sus.

Impozitul pe veniturile obtinute de nerezidenti din Romania

Nerezidentii care obtin venituri din Romania au obligatia de a plati impozit pe veniturile obtinute din: dividende de la un rezident, dobanzi de la un rezident, redevente de la un rezident, comisioane de la un rezident, venituri din activitati sportive si de divertisment desfasurate in Romania, indiferent daca veniturile sunt primite de catre persoanele care participa efectiv la asemenea activitatisau de catre alte persoane, etc.

Regula generala de impozitare este aceea potrivit careia, pentru veniturile obtinute, se retine impozit pe venitul nerezidentilor in cota de 10%,respectiv 16%.

Prin exceptie, pentru cazurile in care beneficiarii veniturilor prezinta certificatul de rezidenta fiscala, se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si statul furnizorului.

Taxa pe valoarea adaugata – TVA

Cota standard se aplica asupra bazei de impozitare pentru operatiunile impozabile care nu sunt scutite de taxa sau care nu sunt supuse cotelor reduse, iar nivelul acesteia este de 19%, incepand cu data de 1 ianuarie 2017.

Cota redusa de 9% se aplica asupra bazei de impozitare pentu prestarile de servicii si/sau livrarile de bunuri prevazute la art. 291 alin. (2) din Codul fiscal. Cota redusa de 5% se aplica asupra bazei de impozitare pentru livrarile si prestarile de servicii prevazute de Codulfiscal la art. 291 alin. (3).

In cadul operatiilor supuse cotei de 5% se afla si livrarea locuintelor, ca parte a politicii sociale. Cota aplicabila este cea in vigoare la data la care intervine faptul generator, cu exceptia celor pentru care se aplica cota in vigoare la data exigibilitatii taxei.

Impozite si taxe locale

Impozitele si taxele locale sunt colectate de autoritatile locale din sate, comune, orase, judete.

Acestea sunt stabilite de fiecare autoritate locala:

  • Impozit si taxe pe cladiri,
  •  Impozit si taxe pe terenuri,
  • Taxe pe mijloacele de transport,
  • Taxe la eliberarea certificatelor, avizelor si a autorizatiilor,
  • Impozit pe spectacole,
  • Taxe hoteliere,
  • Alte taxe locale, etc.
Sunt peste 160 (!) de legi, ordonante de urgenta, hotarari ale guvernului si ordine emise de Ministerul Finantelor si de ANAF in domeniul TVA! Toate modificarile din Codul Fiscal sunt explicate si detaliate in aceasta lucrare CLICK»

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016