Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tot ce trebuie sa stii despre achizitiile intracomunitare de bunuri second-hand. Exemple concrete si baza legala

02-Oct-2020
5405

Comertul cu bunuri second-hand este reglementat, din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata de art. 312 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, fiind considerat regim special. 

Bunurile second-hand sunt bunurile mobile corporale care pot fi refolosite in starea in care se afla sau dupa efectuarea unor reparatii, altele decat operele de arta, obiectele de colectie sau antichitatile, pietrele pretioase si alte bunuri prevazute in Normele metodologice. 

Bunurile second-hand sunt bunurile mobile corporale care pot fi refolosite in starea in care se afla sau dupa efectuarea unor reparatii, altele decat operele de arta, obiectele de colectie sau antichitatile, pietrele pretioase si alte bunuri prevazute in Normele metodologice. 

Bunurile second-hand includ orice obiecte vechi care mai pot fi utilizate „ca atare” sau in urma unor reparatii. 

Atentie! Nu pot fi considerate bunuri second-hand, deci nu se poate aplica regimul special pentru: 


-aurul, argintul si platina prezentate sub forma de bare, plachete, lingouri, pulbere, foite, folie, tuburi, sarma sau in orice alt mod, ce pot fi folosite ca materie prima pentru producerea altor bunuri, fie pure, fie in aliaj cu alte metale; 

-aurul de investitii conform definitiei prevazute la art. 313 alin. (1) din Codul fiscal; 

-monedele din argint sau platina care nu constituie obiecte de colectie in sensul art. 312 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal; 

-reziduuri de obiecte vechi formate din metale pretioase recuperate in scopul topirii si refolosirii ca materii prime; 

-pietrele pretioase si semipretioase si perlele, indiferent daca sunt sau nu taiate, sparte in lungul fibrei, gradate sau slefuite, insa nu pe fir, montate sau fixate, ce pot fi utilizate pentru producerea de bijuterii clasice si fantezie, obiecte de aurarie si argintarie si similare; 

-bunurile care se consuma la prima utilizare;

-bunurile ce nu mai pot fi refolosite in niciun fel; 

-obiectele vechi care sunt executate din metale pretioase sau si cu pietre pretioase sau semipretioase, cum ar fi bijuteriile (clasice si fantezie, obiectele de aurarie si argintarie si toate celelalte obiecte vechi, inclusiv uneltele, integral sau partial formate din aur, argint, platina, pietre pretioase si/sau perle, indiferent de gradul de puritate a metalelor si pietrelor pretioase). 

De asemenea, nu sunt considerate bunuri second-hand mijloacele de transport noi. 

Definitia mijloacelor de transport noi, in acceptiunea Codului fiscal, este prevazuta la art. 266 alin. (3). Mijloacele de transport noi reprezinta vehicule terestre cu motor a carui capacitate depa?e?te 48 cm3 sau a carui putere depa?e?te 7,2 kW, destinate transportului de pasageri sau bunuri, care, in cazul vehiculelor terestre, indeplinesc urmatoarele conditii: 
-acestea sa nu fi fost livrate cu mai mult de 6 luni de la data intrarii in functiune sau 
-acestea sa nu fi efectuat deplasari care depa?esc 6.000 km. 

Atentie! Un bun care nu mai este nou sau un autoturism care nu mai este considerat nou nu se va considera ca automat este supus regimului second-hand. Pentru a dovedi ca bunul a fost supus regimului special, pe factura primita trebuie sa existe o mentiune ca atare sau/si o trimitere la articolele relevante din Directiva nr. 112. 

Exemplu: Achizitie intracomunitara de autoturisme second hand cu scopul revanzarii 

Societatea ABC SRL, inregistrata in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 din Codul fiscal, achizitioneaza autoturisme second-hand de la o alta societate din UE, inregistrata in scopuri de TVA in statul sau. Stabilim care este tratamentul TVA la achizitia de autoturisme second-hand de catre o persoana juridica inregistrata in scopuri de TVA in Romania, avand in vedere ca autoturismele sunt achizitionate cu scopul de a fi revandute, iar pe factura emisa furnizorul a inclus mentiunea „regimul marjei”. 

Solutie: Achizitiile intracomunitare de bunuri second-hand nu sunt considerate operatiuni impozabile in Romania conform art. 268 alin. (8) lit. c) din Codul fiscal. Faptul ca furnizorul a aplicat regimul marjei la momentul vanzarii autoturismului catre societatea ABC SRL inseamna ca a taxat livrarea in tara sa. Documentele de achizitie sunt factura, contractul de vanzare-cumparare ?i nota de receptie ?i constatare de diferente (NIR) intocmita pentru intrarea autoturismului in gestiunea de marfuri iar in contabilitate se inregistreaza ca orice stoc de marfa, in contul 371 „Marfuri”, eventual cu un analitic distinct. 

Operatiunea nu se declara in formularul 390 „Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare”, nefiind operatiune impozabila in Romania. 

Regimul special poate fi aplicat de catre o societate din Romania numai daca este persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, are calitatea de „revanzator” ?i a cumparat bunul din Romania sau din oricare alt stat membru de la una din urmatoarele categorii de furnizori, conform prevederilor de la art. 312 alin. (2) din Codul fiscal: 
A) o persoana neimpozabila (de exemplu, o persoana fizica) 
B) o persoana impozabila, in masura in care livrarea efectuata de respectiva persoana impozabila este scutita de taxa, conform art. 292 alin. (2) lit. g); 
C) o intreprindere mica, in masura in care achizitia respectiva se refera la bunuri de capital;
D) o persoana impozabila revanzatoare, in masura in care livrarea de catre aceasta a fost supusa taxei in regim special. in speta data, societatea ABC SRL poate aplica regimul special la momentul revanzarii autoturismelor achizitionate deoarece livrarea acestora a fost supusa taxei in regim special. 


Nota: Aplicarea regimului special pentru bunuri second hand nu este obligatorie, ci optionala 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Masuri fiscale iunie 2025: Cresteri de taxe, controale extinse si taieri bugetare anuntate de viitorul Guvern

    • Un nou pachet de masuri fiscale si reforme bugetare se pregateste sa redefineasca echilibrul economic al Romaniei. Potrivit unui draft al Programului de Guvernare, publicat de profit.ro, viitorul Executiv intentioneaza sa implementeze un set extins de politici care sa sporeasca veniturile statului si sa reduca deficitul bugetar. Planul include majorari de taxe si accize, largirea bazei de impozitare si o ofensiva clara impotriva evaziunii fiscale, sustinuta de digitalizare, controale riguroase...» citeste mai departe aici

  • D101 in 2025. Termen limita + completarea D101 pentru pierderi fiscale si sponsorizari

    • Multi contribuabili se intreaba daca si in acest an data de 25 iunie 2025 este termenul limita pentru depunerea Declaratiei D101 privind impozitul pe profit aferent anului 2024. De asemenea, firmele pot transmite in acest an si Formularul 177, pentru redirectionarea unei parti din impozitul pe profit catre sponsorizari. In acest articol gasesti raspunsuri la aceste intrebari legate de completarea corecta a D101, mai ales in cazurile in care ai pierderi fiscale reportate. Iti...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • [Declaratia unica rectificativa] Termene de depunere, reglementari cheie si studii de caz

    • Declaratia Unica rectificativa reprezinta instrumentul prin care contribuabilii persoane fizice pot corecta eventualele erori aparute in formularul initial, fie ca este vorba de venituri, contributii sociale sau alte obligatii declarate. In acest articol va oferim o prezentare clara a termenelor de depunere, a reglementarilor-cheie prevazute de legislatia fiscala, precum si studii de caz relevante care ilustreaza modul corect de completare si transmitere a declaratiei rectificative.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016