Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Va cunoasteti drepturile atunci cand faceti achizitii online?

27-Mai-2016
305

Comertul online este intr-un proces de crestere accelerata. Acest tip de afacere se bazeaza pe relatia de incredere intr-o masura mult mai mare decat comertul traditional si, totodata, mediul virtual expune consumatorul unor riscuri noi.

Din aceste motive, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor anticipeaza cateva posibile intrebari ale consumatorilor, ce pot aparea in momentul deciziei de a cumpara online produse sau servicii, si ofera raspunsurile in acord cu legislatia in vigoare.

Amintim ca legislatia care reglementeaza drepturile consumatorilor la achizitiile online este OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii.

Puteti contacta comerciantul? Asigurati-va ca operatorul economic furnizeaza informatii despre nume, adresa geografica, telefon, adresa de e-mail – toate aceste informatii trebuie sa fie clare si inteligibile si sunt obligatorii pentru comerciant.

Va doriti un anumit produs sau serviciu? Asigurati-va ca site-ul afiseaza toate informatiile despre principalele caracteristici ale produselor si serviciilor comercializate, inclusiv pretul total al acestora, pentru a putea fi siguri ca acestea sunt ceea ce va trebuie.

Intentionati sa cumparati continut digital (jocuri, carti, muzica, software)? Asigurati-va ca primiti informatii despre modul in care con?inutul digital poate fi folosit, interoperabilitatea relevanta - mediul hardware ?i software standard cu care con?inutul digital este compatibil (sistemul de operare, versiunea necesara ?i anumite caracteristici hardware), eventualele restictii tehnice.

Stiti din ce se compune pretul total? Acesta este format din pretul produsului sau serviciului, taxa pe valoare adaugata care poate fi inclusa sau nu in pretul produsului, taxele de livrare si eventuale alte costuri suplimentare despre care comerciantul trebuie sa va informeze si sa va ceara acordul inainte de a da click pe butonul “cumpara”.

Stiti cat costa livrarea unui produs sau serviciu? Comerciantul trebuie sa va informeze despre modalitatile de livrare disponibile si pretul aferent acestora chiar in pagina de prezentare a produsului.

Ati gasit in pagina de prezentare a produsului informatia despre dreptul de retragere? Prin legislatie, dispuneti de 14 zile in care puteti sa va razganditi. Trebuie sa returnati produsele la adresa indicata de comerciant, achitand taxa de transport si fara sa motivati renuntarea la achizitie.

Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

Tineti cont ca operatorul economic trebuie sa va puna la dispozitie – in format electronic – un formular de retragere sau sa va ofere posibilitatea de a completa orice alta declaratie prin care sa va exprimati decizia de retragere din contract.

Comerciantul nu a furnizat in mod clar informatii despre dreptul de retragere din contract? In acest caz, perioada in care puteti returna produsul se prelungeste la un an. Perioada de retragere se calculeaza din momentul in care consumatorul primeste produsele.

Exista produse in cazul carora nu este aplicabil dreptul de retragere din contract? Da, cum ar fi produsele care sunt susceptibile a se deteriora sau a expira rapid sau produsele sigilate care nu pot fi returnate din motive de protectie a sanatatii sau din motive de igiena si care au fost desigilate de consumator, produsele care au fost executate dupa specificatiile consumatorului, ziarele sau periodicele care nu au fost livrate in baza unui abonament. De asemenea, furnizarea de continut digital care nu este livrat pe un suport material, daca livrarea a inceput cu acordul expres al consumatorului. Despre toate aceste produse exceptate de la dreptul de retragere, comerciantul trebuie sa va informeze chiar din pagina de prezentare a produselor.

In cat timp primiti banii inapoi pentru produsul returnat? 14 zile din momentul retragerii. Asigurati-va ca in pretul de rambursare a fost inclus si costul livrarii.

Atentie! Consumatorul este responsabil doar in ceea ce priveste dininuarea valorii produselor rezultata din manipularea acestora. Aceasta diminuare a valorii nu trebuie sa fie descurajanta, consumatorul poate sa-si exercite dreptul de retragere. Totodata, consumatorul nu este responsabil pentru diminuarea valorii produselor in cazul in care comerciantul a omis sa-l informeze despre dreptul de retragere.

Afiseaza site-ul informatii despre existenta garantiei legale? In conformitate cu legislatia Uniunii Europene, inainte de a achizitiona un produs, comerciantul trebuie sa va informeze in mod clar si usor de inteles despre existenta garantiei legale de minim doi ani.

Tineti cont ca aveti dreptul ca bunurile defecte sa fie reparate sau inlocuite in termen de doi ani de la cumparare in intreaga Uniune Europeana. Daca repararea sau inlocuirea nu este posibila, aveti dreptul la o rambursare sau o reducere de pret. Aceasta garantie legala este obligatorie si comerciantul nu poate pretinde altfel sau reduce durata acesteia!

Va este oferita garantia comerciala? Verificati inainte ce servicii sunt oferite in garantie si ce defecte si situatii sunt acoperite (de exemplu, acopera daunele accidentale). Verificati cine ofera garantia comerciala (numele si datele de contact ale garantului) si care e durata si momentul de intrare in vigoare a acesteia. La achizitii transfrontaliere, exista restrictii geografice a acoperirii garantiei comerciale.

Sunt clauzele contractuale clare si inteligibile? Ar trebui sa poti consulta Termenii si Conditiile aplicabile, informatiile fiind puse la dispozitie chiar in pagina de prezentare a produsului. ANPC recomanda citirea informatiilor continute in Termeni si Conditii in totalitate si intotdeauna inainte de a achizitiona produsul sau serviciul.

Aveti o problema? Anuntati in scris comerciantul care a vandut marfa si solicitati rezolvarea problemei. Comeciantul trebuie sa va informeze despre politica de solutionare a reclamatiilor. In cazul in care este vorba de un comerciant dintr-un alt stat membru, va puteti adresa reprezentantului local al Centrului European al Consumatorilor.

Este important sa tipariti la imprimanta comanda dumneavoastra si clauzele si conditiile ce apar pe site la momentul cumpararii, pentru situatia in care ulterior aveti de rezolvat o disputa cu comerciantul.

Cunoasterea limbii in care sunt oferite informatiile pe site va permite sa faceti o alegere conforma cu intentiile dumneavoastra.

Sursa: ANPC

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Va cunoasteti drepturile atunci cand faceti achizitii online?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Articole similare

Cum gestionam fiscal vanzarile unui magazin online?
Mai multe articole despre achizitii online




Subiectele saptamanii

  • ANAF implementeaza poprirea electronica
    • Poprirea electronica - Sistemul de comunicare a actelor de executare catre institutiile de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta este functionala din data de 23.06.2017. Prin intermediul acestui sistem este asigurata o comunicare rapida si eficienta a actelor de executare si sunt inlaturate deficientele legate de intarzierea ridicarii masurii popririi conturilor bancare in cazul stingerii obligatiilor fiscale, astfel incat activitatea contribuabililor sa fie...» citeste mai departe aici

  • Noua procedura de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale
    • Va informam ca a fost modificata Procedura de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial. In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 467/21.06.2017, a fost publicat Ordinul ministrului finantelor publice nr. 894 din 16 iunie 2017 privind completarea Ordinul ministrului finantelor publice nr. 450/2016 pentru aprobarea Procedurii de corectare a erorilor...» citeste mai departe aici

  • Frauda de peste 35 milioane de lei, identificata de inspectorii
    • In perioada 06.12.2016 - 24.04.2017, inspectorii antifrauda din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala au procedat la verificarea operatiunilor de comercializare a marfurilor, derulate in anul 2015, pe teritoriul Romaniei, de catre un operator economic, prin raportare la importurile realizate de acesta, in vederea estimarii bazei de impozitare. In urma verificarilor efectuate asupra documentelor de livrare marfa, intocmite si inregistrate, in evidenta contabila, in cursul anului 2015, de...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Raportarilor contabile la 30 iunie se face pana la 16 august 2017
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr.463/ 21.06.2017 a fost publicat OMFP nr.895/ 2017 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2017 a operatorilor economici, precum si pentru reglementarea unor aspecte contabile. Actul normativ mentionat a intrat in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial. In conformitate cu prevederile acestui OMFP, operatorii economici care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri de peste 220.000 lei vor trebui sa...» citeste mai departe aici

  • Amortizarea unui domeniu web. Care e tratamentul fiscal?
    • Toate analizele prezentate tin cont de situatii actuale, obstacole si nelamuriri aduse de legislatia in vigoare si acorda mare atentie unor situatii de care se lovesc multe societati in practica. Un studiu de caz pe care il propunem prin cele de mai jos face referire la amortizarea unui domeniu web, in contextul numarului in crestere de afaceri online. Astfel, in ce priveste incadrarea la art. 28 din Codul fiscal alin (4) lit. h) privind achizitia unui domeniu pe internet pe perioada...» citeste mai departe aici

  • Servicii de promovare. Cum facturam, in ce priveste TVA-ul, factura catre firma straina?
    • In analiza urmatoare, o societate din Romania va incheia un acord de parteneriat pentru o conferinta organizata in Romania. Acordul incheiat cu o firma din alt stat non-UE. Obiectul acordului de parteneriat este acela de promovare a firmei straine in cadrul conferintei. Promovarea va consta si intr-o prezentare pe care o va tine un lector al firmei straine in timpul conferintei. Vom vedea daca factura emisa de catre firma din Romania va fi purtatoare sau nu de TVA. Potrivit intelegerii noastre,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.