Achizitie servicii intracomunitare. Ce obligatii are un ONG roman, neplatitor TVA?
In cazul urmator, un ONG, neplatitor de TVA, trimite in baza contractelor de munca persoane in UE pentru a ingriji persoane varstnice si primeste din Germania (in baza unui contract) o factura de la "un mic intreprinzator" pentru intermedieri servicii de ingrijire
Ce obligatii revin ONG-ului din Romania in ceea ce priveste declararea, impozitarea si TVA-ul?
Din punctul de vedere al TVA, O.N.G.-ul este o persoana neimpozabila conform statutului sau de infiintare. Totusi, din situatia prezentata, rezulta ca O.N.G.-ul desfasoara si o activitate economica constand in angajarea de personal din Romania pentru a fi trimis sa efectueze servicii de ingrijire si supraveghere persoane varstnice. Pentru aceasta activitate, O.N.G..-ul dobandeste calitatea de persoana impozabila deoarece operatiunile respective sunt efectuate cu plata.
In acest context, am in vedere definitia notiunii "comision" asa cum este reglementata prin art. 7 "Definitii ale termenilor comuni" pct. 9 din Codul fiscal "comision - orice plata in bani sau in natura efectuata catre un broker, un agent comisionar general sau catre orice persoana asimilata unui broker sau unui agent comisionar general, pentru serviciile de intermediere efectuate in legatura cu o operatiune comerciala;".
Astfel, achizitia serviciului de intermediere pentru plasare de personal reprezinta operatiune impozabila in Romania, fiind aplicabile prevederile regulii generale de taxare de la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal.
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Completare raspuns precedent Multumesc frumos pentru raspuns, m-ati lamurit in cea mai mare in ceea ce priveste nelamuririle mele. O singura nelamurire mai am: Factura 2 nu exista intrucat la acel moment...citeste mai mult
Conform acestei reguli, locul prestarii serviciului se considera a fi locul unde este stabilit beneficiarul persoana impozabila, adica in Romania.
Pentru primirea acestui serviciu, beneficiarul din Romania este obligat sa plateasca TVA conform prevederilor art. 150 alin. (2) din Codul fiscal "Taxa este datorata de orice persoana impozabila, inclusiv de catre persoana juridica neimpozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 sau 153^1, care este beneficiar al serviciilor care au locul prestarii in Romania conform art. 133 alin. (2) si care sunt furnizate de catre o persoana impozabila care nu este stabilita pe teritoriul Romaniei sau nu este considerata a fi stabilita pentru respectivele prestari de servicii pe teritoriul Romaniei conform prevederilor art. 125^1 alin. (2), chiar daca este inregistrata in Romania conform art. 153 alin. (4) sau (5).".
Pentru achizitia acestui serviciul, O.N.G.-ul trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA, fara a se considera ca se inregistreaza in regim normal in scopuri de TVA. Obligatia de inregistrare in scopuri de TVA rezulta si din prevederile pct. 13 alin. (13) din Codul fiscal "Achizitiile intracomunitare de servicii sunt (13) Serviciile pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, de care beneficiaza persoane impozabile stabilite in Romania si care sunt prestate de un prestator persoana impozabila care nu este stabilit in Romania, au locul prestarii in Romania, fiind aplicabile cotele de TVA prevazute la art. 140 din Codul fiscal sau, dupa caz, scutirile de TVA prevazute la art. 141, 143, 144 sau 144^1 din Codul fiscal. Atunci cand prestatorul este o persoana impozabila stabilita in alt stat membru, beneficiarul persoana impozabila stabilita in Romania realizeaza o achizitie intracomunitara de servicii care se declara in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 156^4 din Codul fiscal, daca serviciul nu este scutit de taxa. In situatia in care beneficiarul persoana impozabila stabilita in Romania nu este inregistrat in scopuri de taxa, trebuie sa indeplineasca obligatiile specifice de inregistrare pentru achizitii intracomunitare de servicii prevazute la art. 153 sau 153^1 din Codul fiscal."
Prin natura sa, serviciul achizitionat nu se incadreaza in categoria operatiunilor scutite fara drept de deducere reglementate prin art. 141 alin. (1) "Scutiri pentru operatiuni din interiorul tarii".
Astfel, pentru achizitia serviciului respectiv, firma din Romania este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153^1 " Inregistrarea in scopuri de TVA a altor persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii". Inregistrarea se efectueaza prin completarea formularului cod 091, urmand sa comunice prestatorului din Germania codul obtinut de la autoritatea fiscala din Romania. Pentru inregistrare, beneficiarul completeaza in declaratia cod 091 datele sale de identificare, bifand la sectiunea D "Date privind vectorul fiscal" la punctul 1 "Inregistrare in scopuri de TVA" punctul 3 "Inregistrare pentru primirea de servicii de la un prestator persoana impozabila stabilita in alt stat membru, pentru care beneficiarul este persoana obligata la plata taxei in Romania conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal".
Odata cu inregistrarea in scopuri de TVA, beneficiarul din Romania este obligat sa se inscrie si in Registrul operatorilor intracomunitari prin formularul cod 095 "Cerere de inregistrare in/radiere din Registrul operatorilor intracomunitari". La randul sau, trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Germania si micul intreprinzator din Germania, similar prevederilor art. 153^1 din Codul fiscal aplicabil in Romania deoarece efectueaza o prestare intracomunitara de servicii a caror valoare trebuie raportata prin sistemul VIES. Asa cum se poate constata, in baza codurilor de inregistrare in scopuri de TVA, ambele parti participante la tranzactie sunt obligate sa raporteze operatiunea prin declaratia recapitulativa asa cum se impune prin Directiva nr. 8/2008 a CEE.
Dupa inregistrarea in scopuri de TVA, in calitate de beneficiar al serviciilor intracomunitare, beneficiarul din Romania are urmatoarele obligatii fiscale:
- sa taxeze serviciul primit in Romania la o baza de impozitare determinata in lei prin aplicarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii de catre prestatorul stabilit in Germania;
- sa achite efectiv bugetului de stat suma TVA rezultata din aplicarea cotei de TVA de 24% asupra bazei de impozitare calculate conform punctului 1;
- sa evidentieze factura primita in jurnalul pentru cumparari intocmit pentru luna taxarii serviciului. Acest document de evidenta fiscala trebuie intocmit de catre beneficiarul din Romania chiar daca nu este inregistrat in regim normal in scopuri de TVA.
sa raporteze fiscal operatiunea prin formularul cod (390 VIES) denumit "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare"Raportarea serviciului achizitionat se efectueaza cu simbolul S care reprezinta "achizitii intracomunitare de servicii" prevazute la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, efectuate de persoane impozabile din Romania care au obligatia platii taxei in baza art. 150 alin. (2), de la persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate. Pentru aceste servicii , exigibilitatea de taxa intervine la data emiterii facturii de catre firma din Germania in calitate de prestator.
- sa raporteze serviciul achizitionat din Germania prin decontul de TVA cod 301 "Decont special de taxa pe valoarea adaugata". Raportarea se efectueaza in baza informatiilor preluate din jurnalul pentru cumparari. Decontul special se completeaza la sectiunea 4 denumita "Operatiuni prevazute la art. 150 alin. (2), (3), (5) si (6) din Codul fiscal", datele fiind reportate si la sectiunea 4.1 denumita "Achizitii de servicii intracomunitare, pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal".
In ceea ce priveste impozitul pe venituri persoane juridice nerezidente, venitul obtinut de prestatorul din Germania nu se supune impozitarii prin retinere la sursa in Romania daca prezinta platitorului de venit din Romania certificatul de rezidenta fiscala in Germania. In lipsa acestui certificat, O.N.G.-ul din Romania trebuie sa retina la sursa impozitul pe venit prin aplicarea cotei de 16% asupra valorii brute facturate de catre prestator.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Plata in numerar a sprijinului catre participanti: conditii legale si documente
Intrebare: O ONG doreste sa acorde sume cash in euro, aferente unui sprijin individual in cadrul unui proiect cu finantare din fonduri europene, pentru participantii la proiect. Suma totala cumulata cash ar fi de 12.000 euro, individual pe cap de participant ar fi 1.000 euro. Cum trebuie procedat in acest caz?
* Se poate scoate suma integrala din banca si ulterior acorda suma de 1.000 euro prin dispozitie de plata pe cap de participant, sau se poate doar prin decont de cheltuieli?
* Cum trebuie respectate...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Donatie bunuri de catre o ONG
Intrebare: O ONG, cu activitati de sustinere, modernizare, eficientizare si imbunatatirea actului medical, care beneficiaza de sponsorizari, foloseste aceste sume pentru achizitia de bunuri ce intra in categoria obiectelor de inventar si a mijloacelor fixe. Poate aceasta ONG sa sponsorizeze sau sa doneze aceste bunuri catre Serviciul de Ambulanta din judet si care este forma juridica in acest sens? Care este procedura cea mai indicata prin care se poate realiza acest lucru si este necesar un contract...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Deducerea sponsorizarii
Intrebare: O societate comerciala inregistreaza pierdere la 30.09.2025, dar, datorita cheltuielilor nedeductibile, trebuie sa calculeze si sa inregistreze impozit pe profit. In timpul anului, societatea a efectuat sponsorizari care au fost considerate cheltuieli nedeductibile. In cazul societatilor care inregistreaza pierdere, se poate deduce sponsorizarea in limita legala din impozitul pe profit datorat?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Impadurire terenuri agricole. Inregistare. Amortizare
Intrebare: O fundatie, neplatitoare de TVA, desfasoara si activitate economica, avand ca obiect principal din activitatea economica impadurirea terenurilor agricole. In acest scop, au fost accesate fonduri nerambursabile prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), pentru implementarea unui proiect de impadurire. Contractul de finantare este considerat finalizat la sfarsitul perioadei de mentinere a investitiei, respectiv minimum 20 de ani de la infiintarea plantatiei. Subventia este incasata...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Imobilizare in curs nefinalizata
Intrebare: O societate, platitoare de impozit pe profit, a efectuat cheltuieli pentru ridicarea unei hale pe un teren (in urma cu 3 ani) in valoare de aproximativ 60.000 lei. Aceste cheltuieli au fost contabilizate in contul 231. Constructia nu a mai fost ridicata, iar terenul a fost vandut intre timp. Societatea a ramas cu acea suma in contul 231. Ce pot face acum pentru a inchide acel cont? Mentionez ca acele cheltuieli au fost de tipul: obtinerea unei autorizatii care a expirat, masuratori, turnarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Corectare erori. Neconcordante raportul Z
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarea problema: luna aceasta au existat mai multe neconcordante intre raportul Z si incasarile efective. La sfarsit de luna, declaratia A4200 a fost emisa si transmisa la casa de marcat automat. Ca urmare, va rugam sa ne spuneti cum putem interveni pentru modificarea valorii cu numerar a Z-urilor, astfel incat acestea sa fie corecte si in concordanta cu tranzactiile efectuate pe parcursul zilei.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<