Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Achizitii bunuri de la furnizor aflat in insolventa. Care e procedura corecta?

26-Iul-2017
10330

In analiza urmatoare, avem o societate X care are ca obiect de activitate distributia si care doreste sa cumpere marfa de la o societate Y (are drept obiect de activitate productia de bunuri). Societatea Y a intrat in insolventa si are un administrator judiciar care gestioneaza lichidarea activelor si pasivelor. Nu are un plan de reorganizare. 

In cazul in care societatea X cumpara marfa de la o societate in insolventa, vom vedea daca poate beneficia de anumite facilitati, precum si ce documente ar trebui intocmite pentru achizitionarea marfii si care va fi baza legala.

Achizitia marfurilor de la un furnizor aflat in insolventa nu este mai avantajoasa decat achizitia aceluiasi tip de marfa de la oricare alt furnizor care nu se afla in aceasta situatie. 

Totusi, comparativ cu achizitiile de marfuri de la furnizori cu codul de TVA anulat din oficiu pentru care nu se poate exercita dreptul de deducere, pentru achizitia de la un furnizor aflat in insolventa, acest drept poate fi exercitat. In acest sens, aduc drept argument prevederile art. 11 alin. (7) si alin. (9) din Codul fiscal. 

Astfel, prin art. 11 alin. (7) care se refera la furnizori inactivi cu codul de TVA anulat din oficiu se reglementeaza ca "Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului, potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare. ….. "


Prin art. 11 alin. (9) care se refera la alte cauze de anulare, din oficiu, a codului de TVA, se reglementeaza ca "Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c) - e) si lit. h) si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 a fost anulata, nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014, cu modificarile si completarile ulterioare. "

Un alt avantaj din punctul de vedere al TVA este ca, in cazul achizitiei bunurilor de capital de la un furnizor in stare de insolventa, cumparatorul are dreptul sa ajusteze, in beneficiul sau (ajustare pozitiva), suma TVA care nu a fost dedusa de furnizorul cu codul de TVA anulat din oficiu. In acest sens, aduc drept argument prevederile pct. 79 alin. (14) din normele de aplicare ale art. 305 "Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital " "…… In situatia bunurilor de capital livrate in cadrul procedurii de executare silita sau a celor achizitionate de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare, in regim de taxare, in perioada in care persoanele impozabile nu au avut un cod valabil de TVA, persoanele impozabile pot ajusta taxa aferenta acestora proportional cu perioada ramasa din perioada de ajustare, determinata in functie de anul in care a avut loc livrarea bunurilor respective. Ajustarea se reflecta in primul decont de taxa depus dupa inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile sau, dupa caz, intr-un decont ulterior. "

Avantaje prezinta si achizitia de produse accizabile, caz in care trebuie retinute prevederile art. 438 "Valorificarea produselor accizabile aflate in proprietatea operatorilor economici aflati in procedura falimentului" din Codul fiscal
" (1) Circulatia produselor accizabile aflate in proprietatea operatorilor economici aflati in procedura falimentului prevazuta in Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa nu intra sub incidenta prevederilor sectiunii a 16-a.
(2) Produsele accizabile aflate in proprietatea operatorilor economici aflati in procedura falimentului si care nu indeplinesc conditiile legale de comercializare pot fi valorificate catre antrepozitarii autorizati si numai in vederea procesarii.
(3) In situatia prevazuta la alin. (2), livrarea acestor produse se face in regim de supraveghere fiscala pe baza de factura care trebuie sa respecte prevederile art. 319. "

Sectiunea a 16-a se refera la deplasarea si primirea produselor accizabile aflate in regim suspensiv de accize. 

Pentru achizitie, se recomanda incheierea unui contract de vanzare – cumparare, dar numai in situatia in care au loc achizitii repetate ale aceluiasi tip de bunuri. In cazul unei singure achizitii, este suficienta si comanda.
Cumparatorul trebuie sa aiba in vedere si prevederile art. 45 alin.(1) din Legea nr.85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile ulterioare, prin care se reglementeaza ca, dupa ramanerea definitiva a hotararii de deschidere a procedurii, toate actele si corespondenta emise de debitor, administratorul judiciar sau lichidator vor cuprinde, in mod obligatoriu si cu caractere vizibil, in limbile romana, engleza si franceza, mentiunea in "insolventa", "in insolvency", en procedure collective".

De asemenea, intrarea in reorganizare judiciara sau faliment, impune ca actele si corespondenta sa poarte mentiunea in "reorganizare judiciara, "in judicial reorganisation", "en redressement" sau, dupa caz, "in faliment", "in bankruptcy", "en faillite".

Dupa intrarea in procedura simplificata, pe facturile emise prin care furnizorul trebuie sa colecteze TVA deoarece nu este scutit de aceasta obligatie, se inscrie mentiunea "in faliment" in limba romana.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016