Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Achizitii intracomunitare: Obligatiile la impozitul pe nerezidenti si TVA

23-Iul-2018
5516

O societate neplatitoare de TVA din Romania ofera cazare si are contract de comision cu un site specializat din Olanda pentru rezervare cazari in Romania. In aceasta situatie, ce obligatii declarative si fiscale are societatea din Romania, din punct de vedere al TVA? Dar daca contractul ar fi incheiat cu o firma din Statele Unite ale Americii? In aceleasi situatii, care sunt obligatiile referitoare la impozitul pe nerezidenti? Firma romaneasca trebuie sa inregistreze contractele la ANAF?

Raspunsul oferit de specialist

Cazarile se factureaza intotdeauna persoanelor care inchiriaza apartamentele respective prin site-ul respectiv, iar firma care detine site-ul emite facturi pentru comisionul de intermediere.

Aceste tranzactii reprezinta achizitii de servicii intracomunitare (firma nefiind din Romania si facand parte din UE) pentru care firma are obligatia de a avea un cod special TVA pentru tranzactii UE.
Serviciilor de intermediere li se aplica regula generala prevazuta la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal.Locul prestarii serviciilor achiztionate de la site-ul din Olanda este considerat a fi in Romania, locul in care beneficiarul are sediul activitatii economice. Din punctul de vedere al TVA, aceste servicii sunt impozabile in Romania, fiind indeplinite cumulativ conditiile prevazute la art. 268 alin. (1) din Codul fiscal.

Intrucat societatea nu este inregistrata in scop normal de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal, pentru achizitia de servicii din UE (OLANDA), are urmatoarele obligatii fiscale:
- sa taxeze serviciul primit in Romania la o baza de impozitare formata din aplicarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii de catre furnizorul intracomunitar asupra sumei in valuta inscrisa de catre prestator in factura emisa;
- sa achite efectiv bugetului de stat suma TVA rezultata din aplicarea cotei de TVA de 19% asupra bazei de impozitare calculata conform celor aratate anterior, pana pe data de 25 a lunii urmatoare emiterii facturii de catre furnizorului din UE;


- sa evidentieze factura primita in jurnalul pentru cumparari intocmit pentru luna taxarii bunului.

Acest document de evidenta fiscala trebuie intocmit de catre beneficiarul din Romania chiar daca nu este inregistrat in regim normal in scopuri de TVA;
- sa raporteze fiscal operatiunea, utilizand codul de inregistrare special de TVA, prin formularul cod 390 VIES denumit "Declaratie recapitulativa privind livrarile/ achizitiile/ prestarile intracomunitare".

Raportarea serviciului achizitionat se efectueaza cu simbolul S care reprezinta "achizitii intracomunitare de servicii".

Pentru achizitii de servicii, exigibilitatea de taxa intervine la data emiterii facturii de catre furnizorul din UE.

Raportarea prin formularul cod 390 VIES se va face pana pe data de 25 a lunii urmatoare emiterii facturii de catre furnizorului din UE;

- sa raporteze serviciul achizitionat prin decontul de TVA cod 301 "Decont special de taxa pe valoarea adaugata".

Raportarea se efectueaza in baza informatiilor preluate din jurnalul pentru cumparari, pana pe data de 25 a lunii urmatoare emiterii facturii de catre furnizorului din UE.
Tot pana la acest termen se va face si plata TVA la bugetul de stat.
Declaratiile 301 si 390 se intocmesc numai in lunile in care aveti achizitii de bunuri/servicii din UE sau din afara UE.

Monografia contabila de reflectare a operatiunii de cazare efectuata prin folosirea site-ului este urmatoarea:
1) Inregistrarea contravalorii serviciului primit prin factura emisa de site-ul din Olanda:
628 = 401
si concomitent inregistrarea TVA
635 = 446
2) “Achitarea” furnizorului prin compensare, respectiv retinerea de catre acesta a comisionului din suma totala incasata de la persoana fizica:
401 = 462 
3) Inregistrarea incasarii de la site:
512x = 462
4) Emiterea facturii catre persoana fizica:
411 = 704
5) Inregistrarea incasarii facturii:
462 = 411 
Deoarece societatea este neplatitoare de TVA, factura emisa de dumneavoastra pentru cazare nu contine TVA si nici nu aplicati prevederile Codului fiscal legate de scutirile prevazute la art. 292.

Comision site SUA

Asa cum am aratat, potrivit art.278, alin. (2) locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice…”
Deci locul prestarii serviciilor de intermediere este in Romania, persoana obligata la plata taxei fiind societatea din Romania conform alin. (1) si (2) de la art. 307 din Codul fiscal:

(1) Persoana obligata la plata taxei pe valoarea adaugata, daca aceasta este datorata in conformitate cu prevederile prezentului titlu, este persoana impozabila care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii, cu exceptia cazurilor pentru care beneficiarul este obligat la plata taxei conform alin. (2) - (6) si art. 331

(2) Taxa este datorata de orice persoana impozabila, inclusiv de catre persoana juridica neimpozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 sau 317, care este beneficiar al serviciilor care au locul prestarii in Romania conform art. 278 alin. (2) si care sunt furnizate de catre o persoana impozabila care nu este stabilita pe teritoriul Romaniei sau nu este considerata a fi stabilita pentru respectivele prestari de servicii pe teritoriul Romaniei conform prevederilor art. 266 alin. (2), chiar daca este inregistrata in Romania conform art. 316 alin. (4) sau (6)”.

La pct.15 alin (7) din Normele metotodologice de aplicare se arata ca,serviciile prevazute la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de prestatori stabiliti in Romania catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliti in afara Uniunii Europene sau, dupa caz, prestate de prestatori stabiliti in afara Uniunii Europene catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliti pe teritoriul Romaniei, urmeaza aceleasi reguli ca si serviciile intracomunitare in ceea ce priveste determinarea locului prestarii si celelalte obligatii impuse de prezentul titlu, dar nu implica obligatii referitoare la declararea in declaratia recapitulativa, conform prevederilor art. 325 din Codul fiscal, indiferent daca sunt taxabile sau daca beneficiaza de scutire de taxa, si nici obligatii referitoare la inregistrarea in scopuri de TVA specifice serviciilor intracomunitare prevazute la art. 316 si 317 din Codul fiscal. 

Astfel, beneficiarul serviciilor respective are obligatia platii TVA potrivit prevederilor art. 307 alin. (2) efectuand plata prin mecanismul taxarii inverse (4426=4427) potrivit prevederilor art. 326 alin. (2) din Codul fiscal, numai daca este inregistrat in scopuri de TVA.
In cazul unui neplatitor de TVA, achizitiile de servicii din afara UE nu sunt servicii intracomunitare si beneficiarul (societatea romaneasca) nu aplica taxarea inversa.D-voastra nu aveti obligatia inregistrarii in scopuri de TVA, potrivit art. 317 din CF si nu intocmiti Decont de TVA.

Impozit pe venitul nerezidentilor

In ceea ce priveste termenul comision, art. 7 pct. 9. din Codul fiscal il defineste ca fiind orice plata in bani sau in natura efectuata catre un broker, un agent comisionar general sau catre orice persoana asimilata unui broker sau unui agent comisionar general, pentru serviciile de intermediere efectuate in legatura cu o operatiune comerciala. Importanta distinctiei dintre venitul din comision si cel generat de un serviciu de identificare de clienti (in urma caruia societatea din Romania incheie contracte direct in cu clientul) realizat de catre persoanele fizice sau juridice nerezidente care presteaza serviciul contractat este legata de regimul de impozitare.

Potrivit prevederilor art. 223 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal, sunt veniturile impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, comisioanele de la un rezident.

Potrivit prevederilor art. 224 alin. (1), impozitul datorat de nerezidenti pentru veniturile impozabile obtinute din Romania se calculeaza, se retine, se declara si se plateste la bugetul de stat de catre platitorii de venituri. Impozitul retinut se declara pana la termenul de plata a acestuia la bugetul de stat.

Impozitul datorat se calculeaza prin aplicarea cotei de 16% asupra veniturilor brute.
Insa Conventia pentru evitarea dublei impuneri incheiata intre Romania si Regatul Olandei (Legea nr. 85/1999) nu prevede, in mod distinct, impunerea veniturilor obtinute din comisioane.

Insa, potrivit prevederilor art. 22 din Conventie, elementele de venit ale unui rezident al unui stat contractant, indiferent de unde provin, care nu sunt tratate la articolele precedente din prezenta conventie, sunt impozabile numai in acel stat.

Prevederile paragrafului 1 nu se vor aplica veniturilor, altele decat veniturile provenite din proprietatile imobiliare, astfel cum sunt definite la paragraful 2 al art. 6, daca primitorul unor astfel de venituri, fiind rezident al unui stat contractant, desfasoara activitate de afaceri in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo sau exercita in acel celalalt stat profesii independente printr-o baza fixa situata acolo si dreptul sau proprietatea in legatura cu care venitul este platit este efectiv legata de un asemenea sediu permanent sau baza fixa.In aceasta situatie se aplica prevederile art.7 sau 14, dupa caz.
In concluzie, parerea mea este ca, in situatia in care se va prezenta certificatul de rezidenta fiscala emis de catre autoritatile olandeze, aceste venituri nu vor fi impuse in Romania.

Inregistrarea contractelor

Realizarea de operatiuni cu persoane nerezidente in scopul realizarii de venituri nu presupune parcurgerea unei proceduri prealabile de inregistrare a prestatorului cu exceptia celor deja amintite din sfera TVA.O procedura de inregistrarea contractelor este reglementata de art. 8 alin. (8) din Codul fiscalaprobat prin Legea nr. 227/2015 insa obligativitatea priveste doar contractele care genereaza venituri pentru persoanele fizice sau juridice nerezidente pentru anumite activitati si nu in situatia analizata.

(8) Persoanele juridice romane, persoanele fizice rezidente, precum si persoanele juridice straine care desfasoara activitate in Romania printr-un sediu permanent/sediu permanent desemnat, beneficiare ale unor prestari de servicii de natura activitatilor de lucrari de constructii, montaj, supraveghere, consultanta, asistenta tehnica si orice alte activitati, executate de persoane juridice straine sau fizice nerezidente pe teritoriul Romaniei, au obligatia sa inregistreze contractele incheiate cu acesti parteneri la organele fiscale competente, potrivit procedurii instituite prin ordin al presedintelui A.N.A.F. Contractele incheiate pentru activitati desfasurate in afara teritoriului Romaniei nu fac obiectul inregistrarii potrivit prezentelor dispozitii.Pentru incadrarea ca sediu permanent a unui santier de constructii sau a unui proiect de constructie, ansamblu ori montaj sau a activitatilor de supraveghere legate de acestea si a altor activitati similare se vor avea in vedere data de incepere a activitatii din contractele incheiate sau orice alte informatii ce probeaza inceperea activitatii. Perioadele consumate pentru realizarea unor contracte conexe care sunt legate in mod direct cu primul contract ce a fost executat se adauga la perioada care s-a consumat la realizarea contractului de baza.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016