Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Garantie de bunuri personale. Cum procedam pentru un PFA?

01-Oct-2014
3077

Se va stabili mai jos daca pentru un PFA se poate solicita esalonarea la plata a obligatiilor restante la buget in suma de 20.000 lei, precum si ce demersuri vor fi intocmite in acest sens. De asemenea, in situatia in care este necesara constituirea unei garantii, stabilim sub ce forma poate fi constituita garantia, avand in vedere ca pe PFA nu exista bunuri ce ar putea fi ipotecate.



In plus, vom vedea daca se poate constitui garantie de bunuri personale, altele decat cele apartinand activitatii.

Esalonarea la plata pentru obligatiile fiscale administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala este reglementata de Ordonanta de Urgenta nr. 29/20 martie 2011, cu modificarile ulterioare.
Potrivit acestui act normativ, pot beneficia de esalonare la plata persoanele fizice sau juridice de drept public sau privat, indiferent de modul de organizare.In consecinta, un PFA poate beneficia de aceasta facilitate acordata de legiuitor.

Perioada de esalonare la plata se stabileste de organul fiscal competent in functie de cuantumul obligatiilor fiscale si de capacitatea financiara de plata a contribuabilului. Perioada de esalonare la plata acordata nu poate fi mai mare decat perioada de esalonare la plata solicitata.

Pentru acordarea esalonarii la plata a obligatiilor fiscale, contribuabilii trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:

a)sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal;
b)sa se afle in dificultate generata de lipsa temporara de disponibilitati banesti si sa aiba capacitate financiara de plata pe perioada de esalonare. Aceste situatii se apreciaza de organul fiscal competent pe baza programului de restructurare sau de redresare financiara ori altor informatii si/sau documente relevante, prezentate de contribuabil sau detinute de organul fiscal;
c)sa aiba constituita garantia potrivit art. 9 ( a se vedea mai jos);
d)sa nu se afle in procedura insolventei, potrivit prevederilor Legii nr. 85/2006
privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare;


e)sa nu se afle in dizolvare potrivit prevederilor legale in vigoare;

f)sa nu li se fi stabilit raspunderea in temeiul art. 138 din Legea nr. 85/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si/sau raspunderea solidara, potrivit prevederilor art. 27 si 28 din Codul de procedura fiscala. Prin exceptie, daca actele prin care s-a stabilit raspunderea sunt definitive in sistemul cailor administrative si judiciare de atac, iar suma pentru care a fost atrasa raspunderea a fost achitata, conditia se considera indeplinita.

Conditia prevazuta la lit. a) de mai sus trebuie indeplinita la data eliberarii certificatului de atestare fiscala.

Esalonarea la plata se solicita de catre contribuabili in baza unei cereri depuse la registratura organului fiscal competent definit la art. 2 sau comunicate prin posta, cu confirmare de primire.
(2) Cererea contribuabilului se solutioneaza, in termen de cel mult 60 de zile de la data inregistrarii acesteia, de catre organul fiscal competent (Administratia Finantelor Publice locala, unde este inregistrat domiciuliul fiscal al PFA) , prin emiterea unei decizii de esalonare la plata sau a unei decizii de respingere a cererii de acordare a esalonarii la plata, dupa caz.

Cererea de acordare a esalonarii la plata va cuprinde urmatoarele elemente:

a) datele de identificare a contribuabilului: denumirea/numele si prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/imputernicitului, daca este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscala, numarul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail, precum si numele, prenumele si calitatea celor care reprezinta contribuabilul in relatiile cu tertii;
b) perioada pentru care se solicita esalonarea la plata, exprimata in luni, si motivarea acesteia;
c) suma totala pentru care se solicita esalonarea la plata, defalcata pe tipuri de impozite, taxe, contributii si alte sume datorate bugetului general consolidat si in cadrul acestora, pe obligatii fiscale principale si accesorii;
d) justificarea starii de dificultate generate de lipsa temporara de disponibilitati banesti si cauzele acesteia;
e) mentiuni referitoare la esalonarile la plata acordate in temeiul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 29/2011 privind reglementarea acordarii esalonarilor la plata, denumita in continuare ordonanta de urgenta;
f) data si semnatura contribuabilului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/imputernicitului, precum si stampila, daca este cazul.
La cererea de acordare a esalonarii la plata se anexeaza urmatoarele documente:
a) declaratia pe propria raspundere a contribuabilului din care sa reiasa ca nu se afla in procedura insolventei, potrivit prevederilor Legii nr. 85/2006
privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, ca nu se afla in dizolvare, potrivit prevederilor legale in vigoare, si ca nu i s-au/s-a stabilit raspunderea, potrivit prevederilor art. 138 din Legea nr. 85/2006
, cu modificarile si completarile ulterioare, si/sau raspunderea solidara, potrivit prevederilor art. 27 si 28 din Codul de procedura fiscala;
b) documente sau informatii relevante in sustinerea cererii.
In cazul persoanelor fizice, la cererea de acordare a esalonarii la plata se anexeaza si urmatoarele documente:

a) registrul-jurnal de incasari si plati sau, dupa caz, acte prin care se dovedesc veniturile contribuabilului pe ultimele 6 luni anterioare datei depunerii cererii de acordare a esalonarii la plata;
b) programul de redresare financiara sau orice alt document similar care va contine si argumentarea posibilitatii platilor pe perioada solicitata la esalonare.
Dupa primirea cererii, organul fiscal competent elibereaza, din oficiu, certificatul de atestare fiscala pe care il comunica contribuabilului. Eliberarea certificatului de atestare fiscala in scopul acordarii esalonarii la plata nu este supusa taxei extrajudiciare de timbru.
Termenul de eliberare a certificatului de atestare fiscala este de cel mult 10 zile lucratoare in cazul cererilor depuse de contribuabilii persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere. Certificatul de atestare fiscala cuprinde obligatiile fiscale exigibile existente in sold la data eliberarii acestuia. Atunci cand exista diferente intre sumele solicitate de catre contribuabil in cerere si cele inscrise in certificatul de atestare fiscala, se procedeaza la punerea de acord a acestora.

Dupa eliberarea certificatului de atestare fiscala si, dupa caz, punerea de acord a sumelor, organul fiscal competent verifica incadrarea cererii in prevederile ordonantei de urgenta si comunica contribuabilului decizia de respingere sau acordul de principiu privind esalonarea la plata, dupa caz.
In termen de cel mult 30 de zile de la data comunicarii acordului de principiu, contribuabilii trebuie sa constituie garantii. La cererea temeinic justificata a contribuabilului, organul fiscal competent poate aproba prelungirea acestui termen cu cel mult 30 de zile.
Garantiile pot consta in:
a)mijloace banesti consemnate pe numele contribuabilului la dispozitia organului fiscal, la o unitate a Trezoreriei Statului;
b)scrisoare de garantie bancara;
c)instituirea sechestrului asiguratoriu asupra bunurilor proprietate a contribuabilului;
d)incheierea unui contract de ipoteca sau gaj in favoarea organului fiscal competent pentru executarea obligatiilor fiscale ale contribuabilului pentru care exista un acord de esalonare la plata, avand ca obiect bunuri proprietate a unei terte persoane. Aceste bunuri trebuie sa fie libere de orice sarcini, cu exceptia cazului in care acestea sunt sechestrate exclusiv de catre organul fiscal competent din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu respectarea limitelor prevazute la alin. (11^1).

In cazul bunurilor oferite drept garantie potrivit lit. c) si d) din ordonanta de urgenta, oferta contribuabilului este insotita de urmatoarele documente:
a) actul de proprietate asupra bunului;
b) raportul de evaluare a bunului;
c) extrasul de carte funciara actualizat, in cazul bunurilor imobile;
d) extrasul actualizat de la Arhiva de Garantii Reale Mobiliare, in cazul bunurilor mobile;
e) fisa mijloacelor fixe.
Raportul de evaluare se intocmeste de un expert evaluator independent, autorizat in conditiile legii, iar costul evaluarii se suporta de catre contribuabil.
In cazul bunurilor imobile, raportul de evaluare va cuprinde si valoarea orientativa stabilita prin expertiza intocmita de camera notarilor publici.


Bunurile oferite drept garantie potrivit lit. c) si d) de mai sus (garantii) se evalueaza de un expert evaluator independent, care intocmeste un raport de evaluare. In cazul bunurilor imobile a caror valoare stabilita in raportul de evaluare este mai mare decat valoarea orientativa stabilita prin expertiza intocmita de camera notarilor publici, valoarea bunurilor se determina la nivelul valorii orientative stabilite prin expertiza intocmita de camera notarilor publici. In cazul bunurilor mobile a caror valoare stabilita in raportul de evaluare este vadit disproportionata fata de valoarea de piata a acestora, organul fiscal competent poate efectua o noua evaluare, potrivit prevederilor art. 55 din Codul de procedura fiscala. In acest caz, termenul de solutionare a cererii se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data depunerii raportului de evaluare si data efectuarii noii evaluari.

Garantiile constituite trebuie sa acopere sumele esalonate la plata, dobanzile datorate pe perioada esalonarii la plata, plus un procent de pana la 16% din sumele esalonate la plata, in functie de perioada de esalonare la plata, astfel:
a)pentru esalonari de la 13 la 24 de luni, procentul este de 4%;
b)pentru esalonari de la 25 la 36 de luni, procentul este de 8%;
c)pentru esalonari de la 37 la 48 de luni, procentul este de 12%;
d)pentru esalonari de peste 49 de luni, procentul este de 16%.

Organul fiscal competent elibereaza garantiile in cel mult 15 zile de la data comunicarii deciziei de finalizare a esalonarii la plata.

In consecinta, puteti solicita esalonarea la plata a obligatiilor bugetare prin constituirea de garantii asupra unor bunuri mobile sau imobile care nu sunt in proprietatea PFA (pot fi in proprietate personala) in conformitate cu art. 9, alin. (2) lit. d) din OUG nr. 29/2011, asa cum a fost modificat prin OUG 12/2013), cu respectarea prevederilor legale de mai sus.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Garantie de bunuri personale. Cum procedam pentru un PFA?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!


Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia Unica 2020. ANAF reaminteste care este termenul de depunere
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala reaminteste contribuabililor ca termenul de depunere a Declaratiei Unice este 25 mai 2020, fata de 15 martie – cat fusese stabilit anterior. Contribuabilii persoana fizica vor depune Declaratia Unica atat pentru declararea impozitului pe veniturile realizate si a contributiilor sociale datorate pentru anul 2019, cat si pentru estimarea obligatiilor datorate pentru anul 2020. Cine are obligatia completarii si depunerii Declaratiei Unice? Declaratia...» citeste mai departe aici

  • Erori contabile. Cum se face corectarea greselilor cuprinse in situatiile financiare si raportarile anuale
    • Conform Agentiei National de Administrare Fiscala, corectarea greselilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale se poate efectua doar in conditiile Procedurii de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 450/2016, cu modificarile si completarile ulterioare. Situatiile financiare...» citeste mai departe aici

  • Obligatii si sanctiuni noi referitoare la prevenirea si combaterea spalarii banilor
    • Legea nr. 129/2019 din 21 iulie 2019, privind prevenirea si combaterea spalarii banilor, a adus modificari importante in materie de prevenire si combatere a spalarii banilor. Confiscarea unor sume de bani sau retragerea avizelor sau a autorizatiilor, doar cateva dintre sanctiunile nerespectarii legii. Pentru a scapa de sanctiunile dure sau chiar de amenzile usturatoare, care pot ajunge si pana la sute de mii de lei, comanda lucrarea pe stick Prevenirea si combaterea spalarii banilor....» citeste mai departe aici

  • Contabilitatea in partida dubla. Registre si formulare obligatorii ale operatorilor economici
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent un nou ghid oficial cu privire la utilizarea documentelor financiar-contabile si intocmirea raportarilor anuale. Ghidul se adreseaza persoanelor fizice si asocierilor fara personalitate juridica si persoanelor juridice romane care au obligatia de a conduce contabilitatea in partida simpla sau in partida dubla, dupa caz. Intr-un articol anterior am discutat despre normele generale, formularele financiar-contabile si registrele...» citeste mai departe aici

  • Noutati legislative cu incidenta in materie fiscala publicate in Monitorul Oficial ( Buletin informativ ANAF)
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin Directia Generala de Asistenta pentru Contribuabili, a facut public buletinul informativ nr. 8 din 24 februarie 2020, cu toate noutatile legislative cu incidenta fiscala, care au aparut in Monitorul Oficial al Romaniei in perioada 17-21 februarie 2020. Noile acte normative cu incidenta fiscala care apar in buletinul informativ sunt urmatoarele: 1. Ordinul ministrului finantelor publice nr. 624/2020 privind aprobarea atributiilor de detaliu,...» citeste mai departe aici

  • Planul de Conturi 2020 pentru societati comerciale si pentru ONG-uri
    • Ca sa ai siguranta ca folosesti intotdeauna conturile corecte, foloseste Planul de Conturi 2020 in format tiparit, actualizat, atat pentru societatile comerciale, cat si pentru ONG-uri! Noutatea in domeniul contabilitatii consta in publicarea unui instrument de lucru de mare folos in activitatea contabililor. Vorbim de Planul de Conturi, in format tiparit, de buzunar, atat in varianta pentru societati comerciale, cat si in cea pentru ONG-uri! Concret, este vorba despre un memorator care contine...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016