Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Acordarea de imprumuturi in afara creditului bancar intre persoane fizice si juridice

18-Ian-2013
34996
Asociatii (asociatul unic) crediteaza societatea prin contract de creditare in lei. Vom stabili astfel daca acest contract se face o singura data pentru o suma mai mare sau daca va fi nevoie de intocmirea unui contract de creditare de fiecare data, indiferent de suma. De asemenea, vom vedea cand se raporteaza la Oficiul National de Spalare a Banilor.


Solutia consultantului:

Acordarea de imprumuturi in afara creditului bancar intre persoane fizice si juridice, inclusiv de la asociat catre societate, este posibila si are ca temei prevederile art. 2158 din noul Cod civil fiind precizat la alin. (2) al aceluiasi articol faptul ca atunci cand o persoana acorda un imprumut fara a o face cu titlu profesional, nu ii sunt aplicabile dispozitiile legale privind institutiile de credit si institutiile financiare nebancare.

Aceasta solutie este prevazuta si de legea bancara care nu instituie restrictii exprese in ceea ce priveste acordarea de imprumuturi ci doar interzice activitatea de atragere de depozite. Este de mentionat in acest sens si art. 5 alin. (1) din OUG 99/2006

Imprumutarea societatii de catre o alta societate comerciala sau asociat fie ca este persoana juridica sau fizica este posibila din perspectiva argumentelor prezentate mai sus si in contextul reglementarilor privind desfasurarea activitatii de creditare cu titlu profesional.

Activitatea de creditare se desfasoara cu titlu profesional prin institutii de credit si prin institutiile financiare prevazute de OUG 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, precum si prin institutii financiare nebancare, in conditiile stabilite prin Legea 93/2009 privind institutiile financiare nebancare. Interdictiile din aceste acte normative vizeaza doar desfasurarea activitatii cu titlu profesional, nerestrictionand operatiunile de imprumut din sfera comerciala si civila care nu sunt circumscrise acestui caracter.

Un argument suplimentar in sensul validitatii operatiune de imprumutare si de perceperea unor dobanzi este reprezentat de dispozitiile art. 23 alin. 5 din Codul fiscal care enunta ca sursa a imprumutului si alte entitati decat institutiile de credit sau institutiile financiare nebancare, situatie in care nivelul deductibil al dobanzii este limitat la nivelul dobanzii de referinta a BNR pentru imprumuturile in lei. Asadar, operatiunile sunt posibile, indiferent de calitatea imprumutatorului persoana fizica sau juridica. O atente sporita va trebui acordata dobanzii la care are loc imprumutul din perspectiva posibilitatii organelor fiscale de a ajusta veniturile si cheltuielile in cazul tranzactiilor dintre persoanele afiliate, in conformitate cu prevederile art. 11 alin. 2 din Codul fiscal . Definirea notiunii de persoana afiliata este realizata de art. 7 pct. 21 din Codul fiscal . Din aceasta perspectiva contratul va trebui sa contina clauze cu privire la durata contractului si conditiile de acordare a acestuia (dobanzi si eventuale garantii)

In ceea ce priveste durata contractului aceasta genereaza un impact asupra obligatiilor declarative daca asociatul este persoana straina. Astfel, pentru contractele de imprumut incheiate pe o durata mai mare de un an cu asociatii persoane fizice sau juridice straine exista obligatia suplimentara de notificare a operatiunii la Banca Nationala a Romaniei conform art. 64 din Regulamentului BNR 31/2011 privind raportarea de date si informatii statistice la Banca Nationala a Romaniei. Prin intermediul acestei notificari se efectueaza inregistrarea operatiunii in Registrul datoriei private externe, completandu-se formulare ce vor fi apoi transmise la Banca Nationala a Romaniei - Directia statistica.

Din perspectiva Legii 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism vor face obiectul raportarii la ONPCSB potrivit art. 15 din actul normativ mentionat mai sus numai operatiunile cu numerar in sensul art. 8 lit. k) din acelasi act normativ.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple


Articole similare

Ce risca o firma daca acorda un imprumut?
Mai multe articole despre OUG 99/2006




Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici