Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ANAF modifica modelul documentelor necesare in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale

26-Apr-2021
2389

ANAF a publicat, pe site-ul oficial, un nou Proiect de ordin privind modificarea si completarea OPANAF nr. 2117/2018 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale.

Conform referatului de aprobare, necesitatea unui ordin de modificare si completare a O.P.A.N.A.F. nr. 2117/2018 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale rezida in urmatoarele argumente:

1. Pana la data reorganizarii A.N.A.F. prin H.G. nr. 174/2020 pentru modificare si completarea H.G. nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, competenta de exercitare a verificarii situatiei fiscale personale era stabilita prin O.P.A.N.A.F. nr. 3695/2015 cu modificarile si completarile aduse prin O.P.A.N.A.F. nr. 1817/2017.

Potrivit acestor ordine organe fiscale competente in efectuarea verificarii situatiei fiscale personale erau: 

- directia generala control venituri persoane fizice pe intreg teritoriul tarii 
- organele de inspec?ie fiscala din cadrul organelor fiscale teritoriale (administratiilor judetene al finantelor publice) in a caror raza se afla domiciliul fiscal al persoanelor fizice verificate Formularele si instructiunile de completare aprobate prin OPANAF nr. 2117/2018 sunt elaborate, in prezent, in considerarea competentelor stabilite prin ordinele mai sus mentionate, atribu?ia de semnare/aprobare a unor documente (formulare) revenind conducatorului organului fiscal sau altei persoane imputernicita in acest sens. 

Prin O.P.A.N.A.F. nr. 967/2020 si nr. 968/2020 privind aprobarea structurilor organizatorice a Directiilor generale regionale ale finantelor publice Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca si Brasov, respectiv Bucuresti, s-au infiintat in cadrul aparatului propriu direc?iilor generale regionale, in subordinea directorului executiv – inspectie fiscala, serviciile de verificari fiscale (prin preluarea activitatii operationale si a personalului serviciilor de verificari fiscale care pana la data reorganizarii erau in structura D.G.C.V.P.F.). 

Dupa reorganizare, urmare emiterii O.P.A.N.A.F. nr. 2778/2020, competenta de exercitare a verificarii situatiei fiscale personala pe intregul teritoriu al tarii revine Directiei Generale Control Venituri Persoane Fizice si serviciilor de verificari fiscale din cadrul directiilor generale regionale a finantelor publice. 

Ca atare, din economia actelor normative invocate in cele ce preced se contureaza concluzia ca in cazul formularelor emise de serviciile de verificari fiscale din cadrul D.G.R.F.P atributia de semnare/aprobare a documentelor (formularelor) ar reveni in sarcina directorului general in calitate de conducator al organului fiscal. 

Insa, raportat la actele normative emise privind aprobarea structurilor organizatorice ale Directiilor regionale ale finantelor publice Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca si Brasov, respectiv Bucuresti (O.P.A.N.A.F. nr. 967/2020 si nr. 968/2020), acte normative prin care s-a prevazut ca in cadrul aparatului propriu al directiei generale regionale a finantelor publice sa functioneaze serviciul de verificari fiscale, in subordinea directorului executiv – inspectie fiscala, apreciem ca stabilirea acestor structuri organizatorice s-a realizat in concordanta cu misiunea si cu scopul entitatii, astfel incat sa sprijine procesul decizional printr-o delegare adecvata a responsabilitatilor si sa serveasca realizarii in conditii de economicitate, eficienta si eficacitate a obiectivelor stabilite, si nu avizat ingreunarea procesului decizional prin asocierea atributiilor de aprobare a actelor emise in cadrul procedurii de verificare a situatiei fiscale personale in sarcina a doua persoane cu functii de conducere din cadrul unitatilor subordonate A.N.A.F..

2. O.P.A.N.A.F. nr. 2117/2018 nu prevede modelul si continutul unui formular privind instiintarea la discutia finala a persoanei verificate. 

Potrivit prevederilor art. 145 alin. (3) si (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, organele fiscale trebuie sa comunice in scris data, ora si locul prezentarii concluziilor cu privire la constatarile si consecintele lor fiscale, in speta discutia finala, acordându-i acesteia posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere potrivit prevederilor art. 9 din acelasi act normativ.

Intrucat pe de-o parte exista in textul de lege precizarea expresa de comunicare in scris a datei discutiei finale, si pe de alta parte exista obligatia organului fiscal de a acorda persoanei fizice dreptul de exprimare a unui punct de vedere, precum si reguli cu privire la indeplinirea audierii, se impune necesitatea unui formular prevazut in intr-un act normativ dat in aplicarea unitara a Codului de procedura fiscala, ce se publica in Monitorul Oficial. 

3. Potrivit prevederilor art. I pct. 30 din Legea nr. 295/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si aprobarea unor masuri fiscal-bugetare, la art. 127, dupa alineatul (9) s-a introdus un nou alineat, alineat (10), care prevede posibilitatea contribuabilului/platitorului de a contesta decizia de suspendare, potrivit titlului VIII din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.

Prin coroborarea prevederilor art. 147 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, aceasta noua prevedere este aplicabila si procedurii de verificare a situatiei fiscale personale. 

Formularul „Decizie de suspendare a verificarii situatiei fiscale personale” prevazut de O.P.A.N.A.F. nr. 2117/2018 nu prevede posibilitatea contribuabilului persoana fizica de a contesta decizia de suspendare.

4. Potrivit prevederilor art. I pct. 41 din Legea nr. 295/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si aprobarea unor masuri fiscal-bugetare, la art. 140, dupa alineatul (6) s-a introdus un nou alineat, alineat (61), care prevede inscrierea datei de incepere a verificarii situatiei fiscale personale intr-un proces verbal de constatare. 

Potrivit prevederilor O.P.A.N.A.F. nr. 2117/2018 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale, pentru consemnarea datei de incepere a verificarii situatiei fiscale personale, in situatia in care la data de incepere comunicata de catre organul fiscal contribuabilul persoana fizica nu se prezinta la locul de desfasurare a verificarii situatiei fiscale personale se intocmeste formularul „Proces-verbal”, iar in caz contrar se intocmeste formularul „Minuta intâlnirii” fiind prevazut inscrierea la rubrica „Alte mentiuni” data de incepere.

In acest sens, a fost elaborat proiectul de Ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru modificarea si completarea O.P.A.N.A.F. nr. 2117/2018 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale si pentru modificarea si completarea Anexelor 1.a – 3.a, 5.a – 13.a si a Anexelor 1.b, 2.b, 3.b, 5.b, 7.a, 7.b, 8.b, 9.b, 10.b, 11.b si 12.b de la O.P.A.N.A.F. nr. 2117/2018 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale, anexat prezentului referat de aprobare. 

Prevederile din continutul acestui proiect de act normativ constau in: 

-Indroducerea unor mentiuni precizatoare referitoare la conducatorul structurii cu atributii de verificare fiscala. 
-Eliminarea unitatilor subordonate directiilor generale regionale a finatelor publice din enumerarea structurilor de ducere la indeplinire a prevederilor ordinului, ca urmare intrarii in vigoare a prevederilor O.P.A.N.A.F. nr. 2778/2020. 
- Modificari cu privire la numarul anexelor, ca urmare introducerii noului formular„instiintare pentru discutia finala”. 
- Modificarea anexelor 1.a – 3.a, 5.a – 13.a. dupa cum urmeaza: Sintagma „SIGLA ANAF” se inlocuieste cu sitagma „SIGLA ANAF/DGRFP”; Sintagma „Numar de inregistrare ca operator de date cu caracter personal:......”, se elimina; se introduce sintagma „Document care contine date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679” ca urmare intrarii in vigoare a noilor actelor normative incidente prelucrarii datelor cu caracter personal. 
- Modificarea anexelor 1.a, 1.b., 2.a, 2.b, 7.a, 7.b, 8.a, 8.b, 9.a, 9.b, 10.a, 10.b, 11.a, 11.b, 12.a si 12.b prin inlocuirea sintagmei „Conducatorul organului fiscal” cu sintagma „Conducatorul structurii cu atributii de verificare fiscala” prentru claritare si a nu se crea confuzii privind calitatea persoanei imputernicite a organului fiscal sa aprobe si sa semneze actele administrativ fiscale si actele procedurale emise in cadrul procedurii de verificarea situatiei fiscale personale. 
-Modificarea anexei nr. 3.b, prin eliminarea instructiunilor referitoare la inscrierea datei de incepere a verificarii situatiei fiscale personale si modificarea anexei nr. 5.b. prin includerea instructiunii de intocmire a formularului pentru consemnarea datei de incepere, indiferent daca contribuabilul persoana fizica se prezinta sau nu la locul de desfasurare a verificarii situatiei fiscale personale. 
- Modificarea anexei 7.a, prin introducerea prevederilor referitoare la posibilitatea contribuabilului persoana fizica de a contesta decizia de suspendare a verificarii situatiei fiscale personale. 
- Introducerea formularului „Instiintare pentru discutia finala” ca act procedural ce trebuie emis pentru finalizarea verificarii situatiei fiscale personale, modelul si continutul, precum si instructiunile de completare si utilizare si caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, utilizare si pastrare a formularului fiind prevazute in anexele 1-3 de la prezentul proiect.

 

Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016