Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Case de marcat electronice. Noutati fiscale care se aplica in 2025

23-Ian-2025
2964
Case de marcat electronice. Noutati fiscale care se aplica in 2025

Pentru anul 2025 au aparut mai multe noutati legate de casele de marcat electronice fiscale. Printre principalele modificari se numara reglementarea noilor obligatii privind inscrierea codului de identificare fiscala pe bonurile fiscale, implementarea codurilor QR, dar si reluarea unor sanctiuni contraventionale din 2025.

In plus, bonul fiscal tiparit si inmanat clientilor nu va mai fi obligatoriu la platile cu cardul, decat atunci cand este solicitat de cumparatori. De asemenea, nu este obligatorie emiterea facturii, cu exceptia cazului in care beneficiarul solicita acest document, pentru anumite tipuri de livrari de bunuri sau servicii. Vom detalia aceste aspecte in continuarea articolului.

Case de marcat electronice. Noutati fiscale care se aplica in 2025

Se reglementeaza inscrierea, la cerere, pe bonul fiscal, a codului de identificare fiscala, in locul codului de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului, asa cum este prevazut in prezent. Codul de identificare fiscala este o informatie absolut necesara pentru generarea formularelor electronice precompletate cu informatii disponibile in bazele de date ale ANAF, lipsa acestor date fiind de natura sa impieteze asupra procesului de transformare digitala a serviciilor publice din domeniul fiscal.

Totodata, se stabileste obligatia tiparirii pe bonul fiscal a datei si orei emiterii bonului, a numarului de identificare al bonului fiscal, precum si seria fiscala a aparatului de marcat electronic fiscal si sub forma de cod QR, cu scopul de a facilita preluarea automata de date de catre aplicatii informatice, in vederea verificarii de catre contribuabili, inclusiv de pe dispozitive mobile, a realitatii emiterii, cu un aparat de marcat fiscalizat, a bonurilor fiscale primite de la operatorii economici, masura care contribuie la combaterea evaziunii fiscale.

Lucrarea Taxare 2025. Noutatile Codului fiscal va prezinta toate modificarile fiscale pentru anul acesta! Detalii AICI>>

De asemenea, in situatia in care, in urma testarii la Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti, se constata ca, din punct de vedere tehnic, nu este posibila tiparirea sub forma de cod QR a datei si orei emiterii bonului fiscal, a numarul de identificare al bonului fiscal, precum si seriei fiscale a aparatului de marcat electronic fiscal, utilizatorii acestor aparate de marcat electronice fiscale au obligatia de a se conforma dispozitiilor legale in termen de maximum doi ani de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

Principalele modificari privind casele de marcat, aduse de OUG 125/2024

  • Intra in categoria serviciilor pentru care nu este obligatorie achizitionarea casei de marcat urmatoarele:

,,serviciile de incarcare a vehiculelor electrice a caror contravaloare se incaseaza prin intermediul automatelor comerciale exclusiv prin utilizarea cardurilor de credit/debit si/sau a aplicatiilor de tip portofel electronic."

  • Se suspenda pana la data de 1 septembrie 2025, aplicarea sanctiunilor contraventionale pentru savarsirea faptei de emitere a bonului fiscal fara ca acesta sa contina codul de identificare al beneficiarului, numarul de identificare al bonului, precum si alte date sub forma de cod QR.
  • Se suspenda pana la data de 31 decembrie 2024, aplicarea sanctiunilor contraventionale pentru operatorii economici care nu s-au dotat cu aparate de marcat electronice fiscale si care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, dupa caz, dar care, la data controlului efectuat de organul fiscal au incheiate contracte pentru achizitionarea aparatelor de marcat electronice fiscale de la distribuitori autorizati, pentru toate automatele comerciale utilizate, cu termen de livrare si instalare pana la data de 31 decembrie 2024.

Bon fiscal tiparit si inmanat obligatoriu numai la cererea cumparatorilor, in cazul incasarilor prin intermediul cardurilor bancare.

Lucrarea Taxare 2025. Noutatile Codului fiscal va prezinta toate modificarile fiscale pentru anul acesta! Detalii AICI>>

Reglementarea este mentionata in Legea nr. 317/2024 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum si pentru modificarea art. 319 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, intrata in vigoare la 26 decembrie 2024

Principalele modificari in legislatia privind casele de marcat (OUG 28/1999, cu modificarile si completarile ulterioare)

  • Pentru incasarile realizate prin utilizarea cardurilor de credit/debit, utilizatorii nu au obligatia sa imprime/sa inmaneze bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale clientilor. La solicitarea clientilor, utilizatorii pot imprima si inmana acestora bonul fiscal.
  • Lipsa bonului fiscal tiparit nu afecteaza drepturile consumatorilor prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, extrasul de cont bancar tinand locul bonului fiscal drept mijloc de proba al achizitiei.
  • In cazul echipamentelor nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce functioneaza exclusiv pe baza de plati cu cardul, aparatul de marcat electronic fiscal nu este obligatoriu.

Modificari in Codul fiscal

Nu este obligatorie emiterea facturii, cu exceptia cazului in care beneficiarul solicita acest document, pentru livrarile de bunuri prin magazinele de comert cu amanuntul si prestarile de servicii catre populatie, pentru care este obligatorie emiterea de bonuri fiscale, precum si livrarile de bunuri si prestarile de servicii catre populatie efectuate prin echipamente nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce functioneaza exclusiv pe baza de plati cu cardul, conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Lucrarea Taxare 2025. Noutatile Codului fiscal va prezinta toate modificarile fiscale pentru anul acesta! Detalii AICI>>

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016