Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Caz Practic: Organul de control fiscal si nerespectarea rolul activ

01-Feb-2011
7789
Rolul activ al organului de control e un imperativ jalonat astfel de Codul de procedura fiscala:

  • Organul fiscal instiinteaza contribuabilul asupra drepturilor si obligatiilor ce ii revin in desfasurarea procedurii potrivit legii fiscale.

  • Organul fiscal este indreptatit sa examineze, din oficiu, starea de fapt, sa obtina si sa utilizeze toate informatiile si documentele necesare pentru determinarea corecta a situatiei fiscale a contribuabilului. In analiza efectuata organul fiscal va identifica si va avea in vedere toate circumstantele edificatoare ale fiecarui caz.

  • Organul fiscal are obligatia sa examineze in mod obiectiv starea de fapt, precum si sa indrume contribuabilii pentru depunerea declaratiilor si a altor documente, pentru corectarea declaratiilor sau a documentelor, ori de cate ori este cazul.

  • Organul fiscal decide asupra felului si volumului examinarilor, in functie de circumstantele fiecarui caz in parte si de limitele prevazute de lege.


  • Organul fiscal indruma contribuabilul in aplicarea prevederilor legislatiei fiscale. Indrumarea se face fie ca urmare a solicitarii contribuabililor, fie din initiativa organului fiscal.

Nerespectarea rolului activ al organului fiscal conduce la consecinte patrimoniale, asa cum se vede din cazul de mai jos.

Colegiul Reformat din Debretin detinea in proprietate imobile din inchirierea carora obtine venituri si este platitor de impozit pe veniturile realizate din chirii.

In perioada 1995 - 1996 si 1997 -1998 reclamantul a platit in termen impozitele in contul bugetului local ca impozit inchirieri si nu ca impozit pe profit care ar fi trebuit depus la bugetul statului.

Prin procesul verbal din 1 februarie 2000, Administratia Financiara a municipiului Cluj-Napoca a retinut in sarcina reclamantului obligatia de plata a sumei de 248.164.930 lei, reprezentand majorari de intarziere, pentru faptul ca suma de 37.202.944 lei nu a fost virata la bugetul statului, ca impozit pe profit.

Curtea de Apel Cluj - Sectia contencios administrativ, prin sentinta civila nr. 266/11.07.2001, a admis actiunea formulata de reclamant si, pe cale de consecinta, a desfiintat dispozitia nr. 126/2000 emisa de DGFPCFS Cluj, precum si actele administrative anterioare, cu privire la plata sumei de 248.164.930 lei, reprezentand majorari de intarziere si a exonerat reclamantul de plata acestei sume.

Ajuns la instanta suprema, aceasta a dat castig de cauza contribuabilului, aratand:

?Din actele dosarului, inclusiv din dispozitia nr. 126/2000, rezulta ca, intr-adevar, reclamantul a depus, in fiecare an, la Administratia Financiara a municipiului Cluj-Napoca, adrese prin care a instiintat aceasta unitate cu privire la veniturile pe care le obtine din inchiriere si, totodata, a achitat la timp impozitul datorat.

Dar, desi reclamantul si-a declinat calitatea si sursa de venit, Administratia Financiara a municipiului Cluj-Napoca a stabilit obligatia de plata a reclamantului, cu titlu de impozit pe venit, la bugetul local, unde s-au depus sumele incasate la timp, in loc de impozit pe profit, care se vireaza la bugetul de stat.

Or, potrivit prevederilor legale privind impozitul pe profit, stabilirea impozitului pe profit se face de organul fiscal, chiar si in cazul in care contribuabilul nu a completat declaratia de impunere sau nu a furnizat informatiile necesare pentru a determina obligatia fiscala.

Asadar, Administratia Financiara a municipiului Cluj-Napoca, care detinea toate datele privind calitatea reclamantului si sursa de venit, avea obligatia sa stabileasca, in cauza, impozitul pe profit, nu impozitul pe venit, asa cum gresit a facut? .

Organele fiscale care participa la desfasurarea unei anumite proceduri fiscale trebuie sa manifeste rol activ in sensul de a instiinta contribuabilul asupra drepturilor si obligatiilor ce ii revin in procedura aflata in derulare .

Pe de alta parte, obligatia cea mai importanta din perspectiva contribuabilului si care are gradul de generalitate cel mai ridicat este aceea de indrumare in aplicarea prevederilor legislatiei fiscale. In temeiul acestei obligatii, organele fiscale vor trebui sa indice contribuabilului, la cererea acestuia sau chiar din oficiu, modul de aplicare a legii la un caz concret. Desigur insa ca NU poate fi vorba de prestarea unor servicii de consultanta fiscala de catre autoritatile publice implicate, deoarece aceasta ar excede sfera lor de competenta .

Nu. E vorba pur si simplu de respectarea legii (in acest caz a Codului de procedura fiscala), care cere rol activ in relatia cu contribuabilul.

Fata de coordonatele de mai sus, am aratat ca nerespectarea acestui principiu este cenzurata de instanta.

Nu e rau sa amintim organului de control ca stim...

Horatiu Sasu,
Jurist si economist
Consultant in afaceri

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016