Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce declaratii fiscale se depun in perioada de dizolvare urmata de lichidare?

15-Mai-2019
12268

Pentru a raspunde intrebarii privind declaratiile fiscale care trebuie depuse in perioada de dizolvare urmata de lichidare, va prezentam urmatorul caz. Ulterior, veti regasi si raspunsul specialistului care ne va explica care este procedura legala in acest caz.

"O societate (initial microintreprindere) se afla in dizolvare cu lichidare, prin procedura falimentului (L. nr.85/2006), din luna iunie 2016. Incepand cu ianuarie 2017 i-a fost modificat vectorul fiscal, ca platitoare de impozit pe profit, doarece nu mai indeplinea conditiile microintreprinderii (art.47 alin.1) lit.e)) . S-a completat coerspunzator Cap.VI - Date privind starea contribuabilului, subpunct 1 - Dizolvare cu lichidare.

Avand in vedere dispozitiile urmatoarelor articole din L. nr.227/2015: art. 16 alin.1) si 6), art. 41 alin.1), 7) 8), si 16), art. 42 alin.1), societatea nu a depus declaratiile D100 si D101, considerand ca se afla in perioada cuprinsa intre prima zi a anului fiscal urmator celui in care a fost deschisa procedura lichidarii (01.01.2017) si data inchiderii procedurii de lichidare ( lichidarea inca nu s-a terminat la data prezentei) si care conform art. 16 alin.1) si 6) se considera un singur an fiscal.

ANAF a declarat societatea inactiva la data de 10.09.2018 pe motivul lipsei depunerii declaratiilor aferente perioadei ianuarie 2017 - iunie 2018. Totodata, motiveaza ca in Declaratia 010, la Cap. 2 - Impozit pe profit, subpunct 2.3. - Perioada fiscala nu exista decat 3 optiuni (Trimestriala, Anuala - cu plati anticipate trimestriale, si Anuala), astfel incat societatea era obligata sa depuna declaratiile D100 trimestrial si D101 anuala. Mai mult, societatea trebuie sa plateasca impozit pe profit trimestrial aferent operatiunilor aferente lichidari.

Va rog sa ma lamuriti care este procedura de declarare pentru o societate aflata in procedura falimentului\ a carei activitate in prezent este doar de valorificare a activelor :

1) depune D100 trimestial cu selectarea obligatiei bugetare cod 103?

2) Depune D101 in fiecare an, pana la data de 25 februarie pe perioada aferenta lichidarii care a inceput in 2016 si in prezent procedura nu este finalizata?

3) Plateste impozit pe profit 16%, trimestrial, in conditiile in care impozitul pe veniturile din lichidare este 10% si se plateste la sfarsitul lichidarii?

4) Exceptiile prevazute art.art. 41 alin.1), 7) 8), si 16), si art. 42 alin.1), impreuna cu 16 alin.1) si 6), cand si in ce situatie se aplica? Va multumesc".

Raspunsul specialistului

Conform prevederilor art. 55, alin. (3) din Legea nr. 227/2015, privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, daca persoana juridica nu mai indeplineste conditia privitoare la faptul ca nu se afla in dizolvare urmata de lichidare si a inregistrat acest fapt la Registrul comertului, trebuie sa comunice organelor fiscale teritoriale competente iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator.

Astfel ca, daca microintreprinderea a intrat in procesul de dizolvare, urmat de lichidare, potrivit legii in anul 2016, aceasta este obligata sa iasa din sistemul de impunere pe venit incepand cu 1 ianuarie 2017 si sa comunice acest lucru organelor fiscale prin Declaratia 010 pana la data de 31 martie 2017.

Formatul si modul de completare a Declaratiei 010, de mentiuni in speta prezentata, sunt aprobate prin O.P.A.N.A.F. nr. 3.698/2015 cu modificarile aprobate prin O.P.A.N.A.F. nr. 3.725/2017.

Declaratia de mentiuni se completeaza ori de cate ori se modifica datele declarate anterior, iar cu ocazia radierii inregistrarii fiscale se depune declaratia de radiere.

In cartusul VI ”Date privind starea contribuabilului” la rd. 1 ”Dizolvare cu lichidare” se marcheaza cu "X" in cazul in care se declara inceperea procedurii de lichidare.

La final, cand se detine certificatul de radiere se depune D 010 si se completeaza rd. 3 ”Radierea inregistrarii fiscale” cand se inscrie si data radierii inregistrarii fiscale impreuna cu certificatul de inregistrare fiscala, in vederea anularii acestuia.

Referitor la intrebarile de mai sus, mentionam urmatoarele:

Potrivit dispozitiilor art. 41, alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, calculul, declararea si plata impozitului pe profit se efectueaza trimestrial, pana la data de 25 a primei luni incheierii trimestrelor I-III. Definitivarea si plata impozitului pe profit anual se face pana la termenul de depunere a Declaratiei privind impozitul aferent exercitiului respectiv. Articolul prevede ca persoanele juridice care se dizolva cu lichidare ”nu intra sub incidenta acestor prevederi”.

Asa cum ati precizat si dvs., in situatia societatilor care se dizolva cu lichidare, anul fiscal este considerat ca se deruleaza intre prima zi a anului fiscal urmator celui in care a fost deschisa procedura lichidarii si data inchiderii operatiunii de lichidare.

Declaratia 101 prevazuta de art. 42 din Codul fiscal se depune pana la data inregistrarii situatiilor financiare de lichidare la organul fiscal teritorial, termen pana la care se efectueaza si plata impozitului pe profit.

Prevederile art. 41, alin. (7) si (8) nu sunt incidente cazului dvs. deoarece se refera la persoanele juridice care calculeaza si fac plati anticipate in contul impozitului pe profit anual in suma de o patrime din impozitul pe profit aferent anului precedent, cu exceptiile expres prevazute (inregistrate in anul in curs, au realizat pierdere si nu au datorat impozit etc.). Sunt acele plati actualizate cu indicele preturilor de consum estimat pentru proiectia bugetara a exercitiului.

Pentru perioada in care persoana juridica a avut statut fiscal de platitoare de impozit pe profit aplica cota de impunere de 16% asupra diferentei dintre veniturile si cheltuielile inregistrate, asa cum rezulta acestea din inchiderea conturilor conform notelor contabile de lichidare (de ex. venituri din valorificarea activelor si cheltuieli cu scoaterea acestora din evidenta, venituri din inchiderea provizioanelor fiscale, cheltuieli cu scoaterea din evidenta a creantelor etc.).

La determinarea rezultatului fiscal din lichidare nu sunt impozitate rezervele constituite din profitul net, sumele reprezentand facilitati fiscale de natura reducerior sau scutirilor de cote, repartizate ca rezerve, conform dispozitiilor pct. 41, alin. (7) din Normele metodologice aprobate prin HG nr. 1/2016.

Impozitul de 10% pe veniturile din lichidare, prevazut de art. 97 din Codul fiscal este datorat de asociatii persoane fizice si este retinut la sursa de persoana juridica, care il declara si il plateste la bugetul de stat. Impozitul trebuie platit pana la data depunerii situatiilor financiare finale la oficiul registrului comertului.

Pentru evidentierea faptului ca aplicati prevederile art. 16, alin. (6) coroborate cu cele ale art. 41, alin. (1) si (16) in Formularul 010 ”Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/ Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica trebuia sa bifati optiunea 2.3.3 ”anual”.

Daca ati bifat ”trimestrial”, declaratia a generat obligatii de plata trimestriale (prin Formularul 100).

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016