Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce modificari aduce OUG 24 din 2012 in privinta leasingului financiar

21-Sep-2012
3949
Intrebare: Societatea a cumparat in sistem de leasing financiar in anul 2010 4 autovehicule, din care 3 pentru agenti si una pentru adiministrator. Ce modificari genereaza OUG 24/2012 cu privire la inregistrarea lunara a ratelor, dobanzile de la leasing pentru aceste autovehicule?

Raspuns: OUG 24/2012 introduce limitarea la 50% a deductibilitatii TVA –ului aferent achizitiei autoturismelor, inclusiv in sistem de leasing financiar, precum si limitarea la 50% a deductibilitatii cheltuielilor legate direct de autoturisme si a TVA aferent, in cazul vehiculelor rutiere motorizate a caror capacitate este de maxim 9 locuri inclusiv scaunul soferului si a caror greutate nu depaseste 3,5 t, in situatia in care autoturimele respective nu sunt utilizate exclusiv in cadrul activitatilor economice si / sau in cadrul activitatilor exceptate – asa cum sunt redate acestea la art. 145^1 alin. 3 din Codul fiscal.

In speta descrisa, specificati faptul ca un autoturism este utilizat de administrator si 3 de agenti (intelegem de vanzari sau de achizitii).
Vehiculele utilizate de agentii de vanzari sau de achizitii se inscriu in exceptiile de la art 145 ^1 alin 3 lit b, astfel ca, in situatia in care justificati cu documente legale si cu foi de parcurs, asa cum reglmenteaza normele metodologice de aplicare a codului fiscal , utilizarea vehiculelor in acest sens, veti beneficia de deductibilitate integrala a TVA pentru ratele de leasing, precum si deductibilitate integrala a dobanzilor, asigurarilor, a combustibilului si a altor cheltuieli efectuate in legatura directa cu aceste autoturisme utilizate de catre agentii de vanzari sau de achizitii.

Alin. 5 al punctului 45^1 din normele metodologice de aplicare a art. 145^1 din Codul fiscal prevede:
„(5) In cazul vehiculelor prevazute la art. 145^1 alin. (3) lit. b) - f) din Codul fiscal , taxa aferenta cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, Inchirierii sau leasingului si taxa aferenta cheltuielilor legate de aceste vehicule este deductibila conform regulilor generale prevazute la art. 145 si la art. 146 - 147^1 din Codul fiscal , nefiind aplicabila limitarea la 50% a deducerii taxei, utilizarea acestora si pentru uz personal fiind considerata neglijabila cu exceptia situatiei In care se poate face dovada unei practici abuzive.”


Conform al 6 si 7 al pct 45^1 din normele metodologice de aplicare a codului fiscal :
b) vehiculele utilizate de agentii de vanzari reprezinta vehiculele utilizate in cadrul activitatii unei persoane impozabile de catre angajatii acesteia care se ocupa in principal cu prospectarea pietei, desfasurarea activitatii de merchandising, negocierea conditiilor de vanzare, derularea vanzarii bunurilor/serviciilor, asigurarea de servicii postvanzare si monitorizarea clientilor. Exercitarea dreptului de deducere in conformitate cu prevederile art. 145^1 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal se limiteaza la cel mult un vehicul utilizat de fiecare agent de vanzari;

c) vehiculele utilizate de agentii de achizitii reprezinta vehiculele utilizate in cadrul activitatii unei persoane impozabile de catre angajatii acesteia care se ocupa in principal cu negocierea si incheierea de contracte pentru cumpararea de bunuri si servicii, intretinerea bazei de date a furnizorilor potentiali sau existenti, intocmirea documentelor administrative pentru cumparari, analizarea cererilor de cumparare si propunerea ofertei celei mai bune, urmarirea performantelor furnizorilor pentru a atinge obiectivele de calitate, costuri, termene. Exercitarea dreptului de deducere in conformitate cu prevederile art. 145^1 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal se limiteaza la cel mult un vehicul utilizat de fiecare agent de achizitii;

7) Utilizarea vehiculului pentru activitatile exceptate prevazute la art. 145^1 alin. (3) din Codul fiscal rezulta, in functie de fiecare situatie in parte, din informatii cum sunt: obiectul de activitate al persoanei impozabile, dovada ca persoana impozabila are personal angajat cu calificare in domeniile prevazute de exceptii, foile de parcurs care trebuie sa contina cel putin elementele prevazute la alin. (2) sau orice alte dovezi care pot fi furnizate.”

In concluzie, daca faceti dovada ca cele 3 autoturisme sunt utilizate de agentii de vanzari sau de achizitii, respectand definitiile de mai sus si documentele solicitate pentru justificare, veti inregistra ratele de leasing deducand integral TVA, la fel si dobanzile, asigurarile – acordand deductibilitate integrala si pentru cheltuieli, asa cum procedati si pana la aparitia OUG 24/2012.

In situatia autoturismului utilizat de administrator, pentru a beneficia de deductibilitate integrala va trebui sa demonstrati faptul ca administratorul utilizeaza autoturismul numai in scopul activitatilor economice, nu si in alte scopuri (cum ar fi transportul de acasa la birou si invers, in situatia in care nu exista dificultati evidente in a efectua acest transport cu mijloace de transport in comun etc.). Justificarea in scopul activitatilor economice se face tot cu foi de parcurs, in care sa fie mentionat, scopul si locul deplasarii, norma proprie de consum, numarul de Km.

Utilizarea in scopul activitatii economice a unui vehicul cuprinde, fara a se limita la acestea: deplasari in tara sau in strainatate la clienti/furnizori, pentru prospectarea pietei, deplasari la locatii unde se afla puncte de lucru, la banca, la vama, la oficiile postale, la autoritatile fiscale, utilizarea vehiculului de catre personalul de conducere in exercitarea atributiilor de serviciu, deplasari pentru interventie, service, reparatii, utilizarea vehiculelor de test-drive de catre dealerii auto.

In cazul in care nu se poate face dovada ca autoturismul utilizat de administrator este utilizat numai in scopul activitatilor economice, atunci se va limita la 50% deductibilitatea TVA aferent ratelor de leasing, a dobanzilor si a celorlalte cheltuieli legate direct de autoturismul respectiv si aTVA aferenta.

In acest caz, inregistrarile contabile sunt urmatoarele:
% = 401
167 rata
4426 ded 50% TVA deductibila
4426 ned 50% TVA nedeductibila

Inchidere TVA nedeductibila prin intermediul cheltuielilor:
635 = 4426 ned

Din cheltuiala inregistrata in contul 635 – 50% reprezinta cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit, si 50% este nedeductibila.
Inregistrarea dobanzii:
% = 401
666 ded
666 ned
4426 ded
4426 ned


Inchiderea TVA nedeductibila pe seama cheltuielilor cu dobanda:
% = 4426 ned
666 ded 50% din 4426 nedeductibila
666 ned 50% din 4426 nedeductibila

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Monografie dividende interimare. La ce sa fie atenti cei care distribuire dividende in trim. III 2025

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un aspect esential al relatiei dintre societate si asociati, fiind modul prin care profitul ajunge efectiv la investitori. Totusi, acordarea dividendelor, mai ales în cursul exercitiului financiar sub forma de dividende interimare, impune respectarea unor conditii contabile si legale stricte. Nerespectarea acestor reguli poate atrage riscuri fiscale sau sanctiuni. In acest context, este important ca firmele sa cunoasca exact pasii procedurali si...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016