Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce ne costa sa facem facturi electronice?

24-Feb-2009
4568

Noutate


Legiuitorul a emis recent o reglementare care stabileste conditiile in care putem recurge la facturarea electronica. Din pacate, aceasta modalitate moderna de facturare nu reprezinta o optiune la indemana oricarui agent economic.

Obligatia de omologare
In cazul in care dorim sa emitem facturi in forma electronica avem obligatia sa folosim un sistem
informatic omologat de Autoritatea Nationala pentru Comunicatii. In acest sens, vom inainta Autoritatii Nationale pentru Comunicatii o cerere scrisa prin care vom solicita inceperea procedurii de omologare a sistemului informatic.

Procedura de omologare
Pentru a omologa sistemul informatic trebuie sa transmitem Autoritatii Nationale pentru
Comunicatii urmatoarele documente:

  • cererea;
  • raportul de audit;
  • descrierea functionala a sistemului informatic;
  • planul de securitate a sistemului informatic;
  • certificari privind securitatea sistemului informatic, acolo unde acestea exista;
  • declaratia pe propria raspundere a auditorului, prin care este exprimata independenta sa fata de emitentul facturii in forma electronica si producatorul sistemului informatic auditat;
  • daca este cazul, descrierea echipamentelor necesare realizarii procesului de conversie, in situatia in care emitentul de drept al facturii in forma electronica are un contract valabil incheiat, in baza caruia beneficiaza de servicii de conversie a facturilor emise pe suport hartie in facturi in forma electronica;
  • dovada achitarii tarifului de omologare.

Auditul este realizat de catre un auditor independent fata de emitentul facturii in forma electronica si fata de producatorul sistemului informatic a carui omologare se solicita.

Raportul de audit poate fi realizat de o persoana fizica sau juridica, certificata ca auditor de sisteme informatice.

In cazul in care sistemul informatic este situat in alt stat, auditarea acestuia se va face prin una dintre urmatoarele metode:

  • auditorul auditeaza in mod nemijlocit sistemul informatic din strainatate;
  • auditorul isi bazeaza raportul de audit pe certificari similare emise sau pe teste efectuate in statul in care se afla sistemul informatic si care au un grad de asigurare corespunzator, acoperind obiectivele si ariile de control.

Decizia de omologare este emisa in termen de 30 de zile de la data transmiterii documentatiei in urma verificarii conformitatii sistemului informatic.

Decizia de omologare este valabila pe o perioada de un an, procedura de reinnoire fiind similara cu cea de emitere.

Important
Pe intreaga perioada de valabilitate a deciziei de omologare, ANC are dreptul de a efectua
verificari ale sistemului informatic omologat.

Avem obligatia sa notificam ANC orice modificare a sistemului informatic care afecteaza documentatia depusa pentru acordarea omologarii. ANC avizeaza modificarile aduse in maximum 30 de zile de la data transmiterii notificarii.

ANC are obligatia de a pastra confidentialitatea tuturor informatiilor primite de la emitentul facturii in forma electronica care solicita omologarea sistemului informatic.

Important
Persoanele care emit, transmit sau arhiveaza facturi in forma electronica pot externaliza aceste
servicii in temeiul unui contract valabil incheiat cu un furnizor de servicii de facturare electronica.

Retragerea omologarii

ANC ne poate retrage omologarea in urmatoarele situatii:

In cazul in care constata una dintre aceste situatii, ANC ne va comunica deficientele constatate, acordandu-ne in acest sens un termen de 30 de zile pentru remedierea acestora. Daca nu vom remedia deficientele constatate in acest termen, ANC ne va retrage omologarea.

Cat costa omologarea?
Omologarea nu este gratis, ci este supusa unui tarif semnificativ.

Atentie!
Cuantumul tarifului de omologare este de 9.000 lei. Termenul de plata a tarifului este anterior
transmiterii documentelor pentru acordarea omologarii.

Concluzie
Cu toate ca, incepand din 1 ianuarie 2007, semnarea si stampilarea facturilor nu mai sunt
obligatorii, aceasta nu inseamna ca simplul e-mail este suficient pentru a factura electronic, in mod valabil. In fata organelor de inspectie fiscala va trebui sa demonstram ca nu neam confectionat singuri facturile pentru a beneficia de cheltuieli deductibile si a micsora astfel baza impozabila. Facturarea electronica va fi considerata costisitoare de multe unitati, astfel ca multe dintre acestea vor ramane totusi la semnarea si stampilarea facturilor sau transmiterea acestora prin posta.

Acte normative aplicabile:
Art. 3-12 din Decizia Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii nr. 888/2008 privind
procedura de verificare si omologare a sistemelor informatice destinate operatiunilor de emitere a facturilor in forma electronica, precum si normele de performanta si securitate cu privire la sistemele informatice utilizate de persoanele care emit, transmit sau arhiveaza facturi, chitante si bonuri fiscale in forma electronica

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Acest articol este preluat din newsletterul Taxe si Impozite Actual. Avand peste 4.300 de abonati newsletterul se adreseaza acelora care vor sa munceasca usor, fara stres. Rezultat al muncii unor profesionisti in fiscalitate ce cunosc in esenta toate posibilitatile de optimizare si minimizare a taxelor si impozitelor, Taxe si Impozite Actual va ofera solutii perfect legale ce avantajeaza vizibil bugetul dvs. Descarcati gratuit numarul pe luna noiembrie si convingeti-va!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici