Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce riscam daca se schimba cota unica doar din ratiuni politice?

11-Nov-2014
2359
Laurian Lungu, unul din cei mai "echilibrati macroeconomisti romani", asa cum scrie HotNews.ro, considera ca Romania ar face o greseala daca ar renunta la cota unica.

In aceasta privinta, acesta a explicat:

"Din punct de vedere economic, renuntarea la cota unica, sau cresterea acesteia, in contextul economic actual este fundamental eronata. O asemenea masura ar impinge economia Romaniei pe un palier de dezvoltare inferior in anii ce vin. O tara ca Romania, in care colectarea veniturilor bugetare prezinta dificultati, este de preferat sa aiba un sistem fiscal cat mai simplu, care sa lase cat mai putin loc de interpretari.

Acest argument, pe langa acela de crestere a competitivitatii regionale au reprezentat motivatiile principale pentru introducerea cotei unice in 2005".

Totodata, acesta explica de ce este esential sa pastram cota unica la acelasi nivel si aminteste de situatia celorlalte tari:


"Din aceasta perspectiva este esentiala mentinerea cotei unice la acest nivel in conditiile in care competitia fiscala la nivel regional a ramas la fel de acerba, iar efortul de atragere al capitalului strain este semnificativ mai mare decat in 2005. Cotele impozitului pe profit sunt de 10% in Bulgaria, 16% in Ungaria si 15% in Cehia. Si tarile vecine care nu sunt in UE au cote de impozit competitive, Ucraina 17% sau Moldova 18%".

De asemenea, inca un argument e citat de HotNews.ro si vine tot din partea macroeconomistului Laurian Lungu:

"In acest moment economia autohtona se afla intr-un echilibru fragil, dovada impactul negativ masiv pe care introducerea accizei pe carburanti si a taxei pe stalp le-au avut si care au trimis economia direct in recesiune. In aceste circumstante este nevoie de o relaxare fiscala si nicidecum de o crestere a acesteia. In conjunctura economica delicata in care ne aflam, ajustarile fiscale trebuiesc facute marginal, in directia sprijinirii cresterii consumului si a investitiilor.

Altminteri efectul net, atat asupra economiei cat si asupra veniturilor bugetare, este unul negativ. In plus, oportunitatea modificarii cotei unice din punct de vedere al nivelului de colectare al impozitului pe venit, este serios pus la indoiala de istoria recenta. De exemplu, analiza pe un ciclu de patru ani arata ca in perioada ex-ante 2005, veniturile din impozitul pe salarii, ca pondere in PIB, au fost inferioare comparativ cu perioada in care a existat cota unica".

Acesta a atras totodata atentia ca aceste discutii care mentin in atentia publicului posibilitatea de introducere a cotei unice nu tin cont de realitatea economica.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple


Articole similare

Ce ne asteapta in 2011: taxe mai mari, caderea leului
Mai multe articole despre Laurian Lungu




Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici