
Raportul Special
realizat de specialisti
Discutam mai jos despre societatea X care are inchiriata o cladire de birouri, inclusiv mobilierul, in care isi desfasoara activitatea proprie. Stabilim daca bunurile inchiriate (cladirea si mobilierul) trebuie evidentiate extracontabil, precum si daca societatea X trebuie sa intocmesca liste de inventariere la sfarsitul anului pentru aceste bunuri.
In contabilitate, bunurile inchiriate se vor inregistra extracontabil pe seama conturilor:
8031 – Imobilizari corporale luate cu chirie
8038 – Bunuri primite in adminstrare, concesiune si cu chirie
8039 – Alte valori in afara bilantului.
ORDINUL nr. 2861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii prevede la pct. 19 din anexa, urmatoarele:
19
(1) Bunurile existente in entitate si apartinand altor entitati (inchiriate, in leasing, in concesiune, in administrare, in custodie, primite in vederea vanzarii in regim de consignatie, spre prelucrare etc.) se inventariaza si se inscriu in liste de inventariere distincte. Listele de inventariere pentru aceste bunuri trebuie sa contina informatii cu privire la numarul si data actului de predare-primire si ale documentului de livrare, precum si alte informatii utile.
Manual de politici contabile - Stick USB
Examen Consultant Fiscal 2025
Cartea neagra a controlului fiscal
Listele de inventariere cuprinzand bunurile apartinand tertilor se trimit si persoanei fizice sau juridice, romane ori straine, dupa caz, careia ii apartin bunurile respective, in termen de cel mult 15 zile lucratoare de la terminarea inventarierii, urmand ca proprietarul bunurilor sa comunice eventualele nepotriviri in termen de 5 zile lucratoare de la primirea listelor de inventariere.
In caz de nepotriviri, entitatea detinatoare este obligata sa clarifice situatia diferentelor respective si sa comunice constatarile sale persoanei fizice sau juridice careia ii apartin bunurile respective, in termen de 5 zile lucratoare de la primirea sesizarii.
(2) Societatile de leasing trebuie sa solicite utilizatorilor furnizarea listelor de inventariere cu bunurile care fac obiectul contractelor de leasing. In baza datelor cuprinse in aceste liste, societatea de leasing poate calcula si inregistra ajustari pentru deprecierea imobilizarilor sau a creantelor imobilizate, dupa caz.
In cazul in care listele de inventariere nu sunt furnizate de catre locatar, societatea de leasing va putea constitui ajustari pentru deprecierea bunurilor respective, pe baza preturilor de piata disponibile la data inventarierii, tinand seama de caracteristicile bunului ce face obiectul leasingului (an de fabricatie, durata de viata).
Pentru verificarea exactitatii informatiilor primite, societatile de leasing pot intreprinde verificari faptice la locatari, potrivit procedurilor proprii.
(3) Pentru situatiile prevazute la prezentul punct, entitatile detinatoare ale bunurilor sunt obligate sa efectueze inventarierea si sa trimita spre confirmare listele de inventariere, dupa cum proprietarii acelor bunuri sunt obligati sa ceara confirmarea privind bunurile existente la terti. Neprimirea confirmarii privind bunurile existente la terti nu reprezinta confirmare tacita."
Pentru bunurile inchiriate,societatea va efectua inventarierea acestora si le va inscrie in liste separate si le va transmite spre confirmare entitatii care le detine in proprietate in termen de 15 zile de la efectuarea inventarierii.
Totodata aceasta obligatie revine si entitatilor detinatoare de bunuri, societatea avand obligatia confirmarii acesteia.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Achizitie de bunuri. Regimul aplicat privind facturarea si declararea in D 390Cea mai buna initiere in contabilitate! Manualul contabilului incepatorDreptul persoanelor impozabile de a deduce taxa pe valoare adaugata aferenta achizitiilor efectuateInregistrarea reducerilor comerciale la defectele de calitateOUG 102 din 2013: Consultati tabelul comparativ al modificarilor aduse!Ultimele articole
INVENTARIERE anuala. Trebuie efectuata obligatoriu la data de 31 decembrie?Ce se intampla cu stocul de marfa la inchiderea unei societati. Studii de caz utileProcedura inventarierii patrimoniului + alte zeci de proceduri contabile pentru societatiRegistrul inventar PFA. Completare si MODELCasare mijloace fixe. Reglementari cheie si studii de caz utileArticole similare
Deductibilitate cheltuiala cu asigurarea bunului inchiriat. Cum procedam?Impozit chirii 2024. Noutati si studii de caz utileArticole similare
Cum stabilim venitul net din activitati independente?Achizitia fara factura, factura este emisa pe data de 15 a lunii urmatoareNorme actuale: Competente atribuite Garzii FinanciareCursuri de pregatire angajati si drepturi de comercializareArhivare documente: care este procedura si cat se pastreaza documentele in arhivaUltimele articole
Registrul de evidenta fiscala. Trebuie tinut obligatoriu si in format FIZIC de catre firme?Declaratia 205: Noul formular se depune pana pe 28 februarie 2025 pentru veniturile anului 2024D205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. Instructiuni de completareSAF-T in 2025. Ce obligatii exista pe linie de stocuri si mijloace fixeImpozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparutSfaturi de la experti
Intrebare: O intreprindere individuala cu activitate de comert (sot si sotie) obtine un venit net in 2024 de 19.241 lei. Ce contributii declara si platesc prin DU din 25.05.2025, fiecare membru? Mentionez ca prin DU depusa in 25.05.2024,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calitatea de salariat. Venituri din dividende. CASS
Intrebare: Un administrator al unei SC obtine in 2024 venituri din dividende in suma de 300.000 lei. Ce contributii declara si plateste prin DU din 25.05.2025, tinand cont ca este si salariat, iar prin DU depusa in 25.05.2024 a estimat CASS...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA