
Raportul Special
realizat de specialisti
"In anul 2012 o societate a emis facturi de prestari servicii. Facturile nu au fost incasate pana la finele anului 2012, cand societatea debitoare a intrat in insolventa. S-a facut cerere de inscriere la masa credala, dar sumele respective nu au fost incasate pana astazi. S-a solicitat la Registrul Comertului o fisa de informatii din care reiese ca societatea debitoare a fost radiata in iunie 2018. Nu s-au constituit provizioane pentru sumele respective, TVA s-a colectat, iar aceste sume se regasesc in contul 411.
Un alt caz este de la o societate debitoare careia i-au fost emise facturi in 2009, neicasate pana la aceasta data, neprimind adresa de inscriere la masa credala, iar in urma solicitarii la Registrul Comertului a fisei de informatii reiese ca societatea debitoare este in stare de faliment.
Care este procedura si cum se inregistreaza scoaterea din evidenta contabila a acestor sume pentru ambele cazuri, si ce documente trebuiesc intocmite conform legislatiei?"
1. Din punctul de vedere al impozitului pe profit, conform art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal, sunt cheltuieli nedeductibile:
"h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:
1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6. au fost incheiate contracte de asigurare"
Prin urmare, cheltuielile cu scoaterea din evidenta a creantelor reprezentand clienti incerti sunt considerate deductibile la determinarea profitului impozabil in cazul in care procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa sunteti in posesia hoatararii judecatoresti.
2. .Din punct de vedere al TVA, potrivit prevederilor art. 287 lit. d) din Codul fiscal:”in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment. In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. In cazul in care, ulterior ajustarii bazei de impozitare, sunt incasate sume aferente creantelor respective, se anuleaza corespunzator ajustarea efectuata, corespunzator sumelor incasate, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate.
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar,in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz.Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, sub sanctiunea decaderii. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. In cazul in care, ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, in cazul falimentului beneficiarului, sau pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, sunt incasate sume aferente creantelor scoase din evidenta contabila, in cazul falimentului, sau sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate”
La pct. 32 alin.(1) si (6) din Normele metodologice, se prevede ca:
„(1) In situatiile prevazute la art. 287 din Codul fiscal, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii sau dupa facturarea livrarii/prestarii, chiar daca livrarea/prestarea nu a fost efectuata, dar evenimentele prevazute la art. 287 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile. In acest scop furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului. Prevederile acestui alineat se aplica si pentru livrari intracomunitare.(6) Ajustarea prevazuta la art. 287 lit. d) din Codul fiscal se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, sub sanctiunea decaderii. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. In cazul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare se opereaza anularea taxei neexigibile aferente livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii realizate.”
Prin urmare, se poate ajusta TVA, ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului /clientului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca si bineinteles sunteti in posesia hotararii judecatoreasti de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a hotararii judecatoreasti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei.
Daca intrarea in faliment a clientilor respectivi, a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitive si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019.
Pentru ajustarea TVA se va intocmi factura.
Pe factura se va face urmatoarea mentiune, de exemplu: “ Stornare facturii nr… din data, ca urmare a falimentului beneficiarului conform Hotararii nr. .........din data…….., iar la rubrca TVA se mentioneaza: Ajustare TVA conform art. art. 287 lit. d) din Codul fiscal.
Ajustarea TVA se raporteaza in decontul de TVA (cod 300) la rd.16 “Regularizari taxa colectata”, cu semnul minus.
De asemenea factura se raporteaza in declaratia 394, in luna in care a fost emisa, cu semnul minus.
3. Monografia contabila:
Ajustarea TVA:
4111 “ Clienti” = 4427 “ Tva colectata” (storno) sau minus (-)
Eliminarea din evidenta contabila a creantelor prescrise, care nu mai pot fi incasate:
654 „Pierderi din creante si debitori diversi”= 4111„ Clienti”.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Pierderi din creante si debitori diversiCum se scot din evidenta clientii radiati la 31.12.2023Documentar fiscal: Regimul fiscal aplicabil la scoaterea din evidenta a clientilor incertiSuspendare activitate. Incasare CLIENTI INCERTI si inregistrare extrase de cont in perioada suspendariiClienti neincasati acoperiti de asigurare. Provizioane fiscaleUltimele articole
Planul de conturi in 2023: Prin Ordinul 4291/2022 au fost introduse 5 conturi noiKIT-ul CONTABILULUI in 2021. Solutii legale contra amenzilor de la FISCScoaterea din evidenta a unor creante mai vechi de 5 aniScaderea din gestiune a creantelor neincasate. Care este tratamentul fiscal?CLIENTI INCERTI. Se poate ajusta TVA-ul?Articole similare
TVA aferenta importElemente obligatorii factura in 2019, potrivit Codului FiscalSPLIT TVA: Cateva concluzii dupa Conferinta Nationala de Fiscalitate si ContabilitateProcedura pentru aprobarea perioadei fiscale semestriale/anuale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVAInscriere pe factura CNP persoane fizice. Ce risca firma?Ultimele articole
Mijloace fixe. Cum sa le scoateti din evidenta + o MONOGRAFIE contabila utilaBon fiscal fara cod QR. Poate fi deductibil dupa data de 1 septembrie 2025?SAF-T si D406. Termenul de depunere este 30 septembrie sau 1 octombrie pentru luna august 2025?Garantie SGR in 2025. Ce trebuie sa stiti despre raportarea in D300 si codificarea SAF-TBon fiscal ANULAT. Mai trebuie declarat in D394? F4109 se depune in aceasta situatie?Articole similare
Inventarierea creantelor si a datoriilor la sfarsit de an. Aspecte specificeSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA