Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Comisia Europeana a adoptat masuri noi pentru combaterea spalarii banilor

06-Feb-2013
3554
Recent au fost adoptate de catre Comisia Europeana doua propuneri de consolidare a normelor UE existente cu privire la combaterea spalarii banilor si la transferurile de fonduri. Amenintarile asociate spalarii banilor si finantarii terorismului sunt intr-o continua evolutie, iar acest lucru impune actualizari periodice ale normelor in domeniu.

Comisarul pentru piata interna si servicii, domnul Michel Barnier, a declarat: "Uniunea se afla in fruntea eforturilor internationale de combatere a spalarii banilor proveniti din savarsirea unor infractiuni. Fluxurile de bani murdari pot prejudicia stabilitatea si reputatia sectorului financiar, in timp ce terorismul zdruncina temeliile societatii noastre. Pe langa abordarea bazata pe dreptul penal, un efort in materie de prevenire prin intermediul sistemului financiar poate contribui la impiedicarea spalarii banilor. Scopul nostru este sa propunem norme clare care sa sporeasca vigilenta bancilor, a juristilor, a contabililor si a tuturor celorlalte categorii profesionale implicate."

Comisarul pentru afaceri interne, dna Cecilia Malmström, a declarat: "Banii murdari nu au ce cauta in economia noastra, indiferent de sursa din care provin: afaceri cu droguri, comert ilegal cu arme sau trafic de fiinte umane. Trebuie sa ne asiguram ca nu este posibil pentru criminalitatea organizata sa isi spele fondurile prin intermediul sistemului bancar sau al sectorului jocurilor de noroc. Pentru a proteja economia legala, in special in vremuri de criza, nu trebuie sa existe nicio portita legala care sa permita criminalitatii organizate sau teroristilor sa se strecoare. Bancile noastre nu ar trebui niciodata sa serveasca drept «masini de spalat» pentru banii mafiei sau sa faciliteze finantarea terorismului."

Pachetul, care vine in completarea altor actiuni luate sau planificate de catre Comisie in ceea ce priveste lupta impotriva criminalitatii, a coruptiei si a evaziunii fiscale, include:

- o directiva privind prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor si al finantarii terorismului;

- un regulament privind informatiile care insotesc transferurile de fonduri, pentru a asigura "trasabilitatea adecvata" a acestor transferuri.

Ambele propuneri tin seama pe deplin de cele mai recente recomandari ale Grupului de Actiune Financiara Internationala (GAFI) (a se vedea MEMO/12/246), organismul la nivel mondial de combatere a spalarii banilor, si merg mai departe intr-o serie de domenii, pentru a promova cele mai inalte standarde de combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului.

Mai exact, ambele propuneri prevad o abordare bazata pe risc, care se concentreaza mai bine asupra unor obiective mai precise.

In special, noua directiva:

- sporeste claritatea si coerenta normelor in toate statele membre

- prin oferirea unui mecanism clar de identificare a beneficiarilor efectivi. in plus, persoanele juridice vor trebui sa pastreze registre cu informatii privind identitatea persoanelor care se afla de fapt in spatele societatii respective;

- prin sporirea claritatii si transparentei normelor referitoare la obligatia de precautie privind clientela, pentru a asigura existenta unor controale si proceduri adecvate care asigura o mai buna cunoastere a clientilor si o mai buna intelegere a naturii activitatilor acestora. in special, este important sa se asigure ca procedurile simplificate nu sunt percepute gresit drept scutiri totale de la obligatia de precautie privind clientela;

- precum si prin extinderea dispozitiilor referitoare la persoanele expuse politic (si anume, persoanele care pot fi expuse unui risc mai ridicat in virtutea pozitiei lor politice), pentru a include acum si persoanele expuse politic "nationale" (cele care isi au resedinta intr-un stat membru UE) (in plus fata de cele "straine") si cele care lucreaza in cadrul organizatiilor internationale. Aceasta categorie include, printre altele, sefi de state, membri ai guvernului, membri ai parlamentelor, judecatori ai curtilor supreme;

- isi extinde domeniul de aplicare pentru a raspunde unor amenintari si vulnerabilitati noi

- asigurand, de exemplu, acoperirea sectorului jocurilor de noroc (fosta directiva acoperea numai cazinourile) si incluzand o trimitere explicita la infractiunile fiscale;

- promoveaza standarde ridicate pentru combaterea spalarii banilor

- depasind cerintele GAFI prin includerea in domeniul sau de aplicare a tuturor persoanelor care fac afaceri cu marfuri sau furnizeaza servicii de plata in numerar in valoare de cel putin 7 500 EUR, deoarece anumite parti interesate au sugerat ca actualul prag de 15 000 EUR nu este suficient. Aceste persoane vor face in prezent obiectul prevederilor directivei, care includ necesitatea indeplinirii obligatiei de precautie privind clientela, a pastrarii de registre, a existentei unor controale interne si a prezentarii de rapoarte privind tranzactiile suspecte. Prin urmare, directiva prevede o armonizare minima, iar statele membre pot decide sa reduca si mai mult acest prag;

- consolideaza cooperarea dintre diferitele unitati nationale de informatii financiare (UIF), ale caror atributii constau in primirea, analizarea si transmiterea catre autoritatile competente a unor rapoarte privind suspiciunile de spalare a banilor sau de finantare a terorismului.

Cele doua propuneri prevad consolidarea atributiilor in materie de sanctiuni care revin autoritatilor competente prin introducerea, de exemplu, a unui set de norme minime bazate pe principii in vederea inaspririi sanctiunilor administrative, precum si obligatia acestora de a-si coordona actiunile atunci cand se ocupa de cazuri transfrontaliere.

Context:

In urma publicarii unui set de standarde internationale revizuite in februarie 2012 (IP/12/357), Comisia a decis sa actualizeze rapid cadrul legislativ al UE pentru a incorpora modificarile necesare.in paralel, Comisia a efectuat, de asemenea, o revizuire a celei de a treia directive privind combaterea spalarii banilor, care a demonstrat necesitatea actualizarii cadrului legislativ existent pentru a se remedia toate deficientele identificate.

Propunerea de actualizare a normelor juridice va trebui sa fie adoptata de catre Parlamentul European si Consiliul de Ministri in conformitate cu procedura legislativa ordinara.

Sursa: Comisia Europeana

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016