
Raportul Special
realizat de specialisti
In studiul de caz propus astazi vom vorbi despre urmatoarea situatie: O societate care aplica IFRS primeste o factura de penalitati de intarziere livrare marfa cu data de 31.10.2019, calculate in baza unui contract comercial care a avut valabilitate pana la 31.12.2018. La alte cauze se mentioneaza "ca prezentul contract se intregeste cu dispozitiile codului civil, referitoare la contracte". In acest caz se mai poate refuza factura ca fiind in afara contractului pe motiv ca acesta a expirat? Plicul primit la societate care contine factura mentionata poarta data postei de 04.11.2019.
Iata ce spune expertul nostru:
Codul Civil din anul 2009 republicat, precizeaza referitor la efectele incetarii unui contract, faptul ca la incetarea acestuia partile sunt liberate de obligatiile asumate. Ele pot fi insa tinute la repararea prejudiciilor cauzate si, dupa caz, la restituirea, in natura sau prin echivalent, a prestatiilor primite in urma incheierii contractului.
Pe de alta parte, Codul Fiscal precizeaza faptul ca persoana impozabila are obligatia de a emite o factura cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei. Totusi, trebuie mentionate insa in revenire si prevederile Codului Civil, care stabilesc termenul general al prescriptiei extinctive ca fiind de 3 ani.
De asemenea, trebuie avute in vedere si prevederile reglementarilor contabile conforme cu IFRS din anul 2016, care prevad obligativitatea organizarii si efectuarii inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si a capitalurilor proprii, inclusiv a elementelor inregistrate in afara bilantului, precum si valorificarea rezultatelor acesteia. In acest sens, societatile evalueaza anual datoriile si creantele, transmitand cereri de confirmare furnizorilor si clientilor sau partenerilor contractuali comerciali, in vederea regularizarii eventualelor diferente rezultate in urma desfasurarii relatiilor comerciale respective, existente in soldurile bilantiere de la sfarsitul fiecarui an.
In consecinta, societatea nu poate refuza factura datorita faptului ca aceasta a fost emisa in afara contractului, fiind responsabila in continuare - doar pentru plata accesoriilor contractuale, in interiorul termenului general al prescriptiei extinctive, in conformitate cu Codul Civil.
Pe de alta parte insa, societatea poate transmite o notificare de refuz sau neacceptare a facturii, motivata pe de o parte de obligativitatea emiterii facturii respective cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a luat nastere faptul generator, adica in acest caz, a 15-a zi a lunii urmatoare receptiei marfurilor livrate, iar pe de alta parte de eventuala confirmare transmisa/primita cu privire la eventualele solduri (debite reprezentand penalizari contractuale calculate), aferente bilantului contabil la data de 31.12.2018.
Calendarul contabilului vesel 2026
ChatGPT pentru contabili Ghid Practic cu prompturi si aplicatii reale
Cartea Verde a impozitului pe profit
Raport GRATUIT
Radierea unei PFA. Noile Studii de Caz cu modificarile din lege
Descarca raportul gratuit
Explicatii clare pentru munca ta zilnica.

Articole similare
[REFUZ FACTURA SPV]. Cand, cum poate refuza beneficiarul primirea unei facturi si reglementari cheieArticole similare
Au fost stabilite noi masuri in domeniul protectiei sociale in contextul coronavirus (OUG nr.30/2020)Compensarea obligatiilor reciproce. Analiza consultantIn octombrie va fi relansata Masura 1- microgranturi din fonduri externe nerambursabile. Domenii de activitate eligibileLegalitatea si tratamentul fiscal al contractelor in arendaDecontul cheltuielilor angajatilorUltimele articole
[Q&A]Contractul de mandat: obligatii fiscale, tichete, deduceri fiscale si medicina muncii pentru administratori[MODEL] Proces verbal compensare datorii reciproce si aspecte cheieContract de mandat vs contract de muncaAvantajele contractului de mandat pentru firme si microintreprinderiSituatii financiare anuale: Termenul de depunere este data de 30 mai 2024, clarifica ANAFArticole similare
Studiu de caz: Conditiile de facturare a penalitatilorFactura de penalitati emisa. Putem inregistra veniturile din penalitati? Cum procedam corect, fara a incalca legea?Studiu de caz: Regimul de impozitare in cazul unei facturi de penalitati intracomunitaraArticole similare
Previziunile managerilor pentru octombrie-decembrieMagazinele mici vor fi OBLIGATE sa introduca POS-uri pentru plata cu cardulDrepturi de autor. Cum se procedeaza in cazul contributiilor sociale?Modificari contributii sociale aferente veniturilor din salarii incepand cu 1 ianuarie 2016Date oficiale de la Finante: Prima rectificare bugetara din 2018, cu plusuri si minusuriUltimele articole
Microintreprindere fara niciun salariat. Cand treci la impozit pe profit si cand depui D700Pot fi incadrate serviciile gratuite ca sponsorizare? Ce prevede legeaBilete de odihna si servicii turistice pentru salariati: ai nevoie de factura din SPV pentru justificarea cheltuielii?Bursa privata acordata de societate. Tratament fiscal, deductibilitate si documente necesareControl ANAF pe TVA: cum te pregatesti din timp si ce documente trebuie sa ai la indemanaSfaturi de la experti
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii Monitorul oficialCodul civilCodul penal Legislatie TVA