
Raportul Special
realizat de specialisti
In studiul de caz propus astazi vom vorbi despre urmatoarea situatie: O societate care aplica IFRS primeste o factura de penalitati de intarziere livrare marfa cu data de 31.10.2019, calculate in baza unui contract comercial care a avut valabilitate pana la 31.12.2018. La alte cauze se mentioneaza "ca prezentul contract se intregeste cu dispozitiile codului civil, referitoare la contracte". In acest caz se mai poate refuza factura ca fiind in afara contractului pe motiv ca acesta a expirat? Plicul primit la societate care contine factura mentionata poarta data postei de 04.11.2019.
Iata ce spune expertul nostru:
Codul Civil din anul 2009 republicat, precizeaza referitor la efectele incetarii unui contract, faptul ca la incetarea acestuia partile sunt liberate de obligatiile asumate. Ele pot fi insa tinute la repararea prejudiciilor cauzate si, dupa caz, la restituirea, in natura sau prin echivalent, a prestatiilor primite in urma incheierii contractului.
Pe de alta parte, Codul Fiscal precizeaza faptul ca persoana impozabila are obligatia de a emite o factura cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei. Totusi, trebuie mentionate insa in revenire si prevederile Codului Civil, care stabilesc termenul general al prescriptiei extinctive ca fiind de 3 ani.
De asemenea, trebuie avute in vedere si prevederile reglementarilor contabile conforme cu IFRS din anul 2016, care prevad obligativitatea organizarii si efectuarii inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si a capitalurilor proprii, inclusiv a elementelor inregistrate in afara bilantului, precum si valorificarea rezultatelor acesteia. In acest sens, societatile evalueaza anual datoriile si creantele, transmitand cereri de confirmare furnizorilor si clientilor sau partenerilor contractuali comerciali, in vederea regularizarii eventualelor diferente rezultate in urma desfasurarii relatiilor comerciale respective, existente in soldurile bilantiere de la sfarsitul fiecarui an.
In consecinta, societatea nu poate refuza factura datorita faptului ca aceasta a fost emisa in afara contractului, fiind responsabila in continuare - doar pentru plata accesoriilor contractuale, in interiorul termenului general al prescriptiei extinctive, in conformitate cu Codul Civil.
Pe de alta parte insa, societatea poate transmite o notificare de refuz sau neacceptare a facturii, motivata pe de o parte de obligativitatea emiterii facturii respective cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a luat nastere faptul generator, adica in acest caz, a 15-a zi a lunii urmatoare receptiei marfurilor livrate, iar pe de alta parte de eventuala confirmare transmisa/primita cu privire la eventualele solduri (debite reprezentand penalizari contractuale calculate), aferente bilantului contabil la data de 31.12.2018.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Deductibilitatea TVA... bumerangul afacerilor de succes!Analiza: Compensarea obligatiilor reciproceObiecte de inventar. Ce sunt, legislatie si ce trebuie sa stii despre casarea obiectelor de inventarVenituri realizate de zilieri in agriculturaAu fost aprobate normele metodologice care reglementeaza programul de sustinere a IMM-urilor (HG nr. 282/2020)Ultimele articole
Contract de mandat vs contract de muncaAvantajele contractului de mandat pentru firme si microintreprinderiSituatii financiare anuale: Termenul de depunere este data de 30 mai 2024, clarifica ANAFIn ce conditii pot incheia firmele contracte de mandat pentru a pastra regimul microintreprinderiiTotul despre Contractul de Comodat: Conditii, Riscuri si Model ContractArticole similare
Studiu de caz: Conditiile de facturare a penalitatilorFactura de penalitati emisa. Putem inregistra veniturile din penalitati? Cum procedam corect, fara a incalca legea?Studiu de caz: Regimul de impozitare in cazul unei facturi de penalitati intracomunitaraArticole similare
Sesiune ANAF privind Declaratia 200, cu termen la 25 mai 2016. Probleme noi lamuriteTitlul III, Capitolul 11Achizitie titluri de valoare. Care sunt implicatiile contabile si fiscale?VIDEO: Contributii, impozite aferente unui CONTRACT de managementPrestari de servicii de publicitate in Romania. TVAUltimele articole
Lista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025SAF-T: Opinia specialistului cu privire la 2 situatii de raportare a stocurilor in SAF-TCONTRACT de inchiriere. Obligatii fiscale importanteGHID PRACTIC pentru implementarea legii privind auditul intern[MODEL] CONTRACT imprumut salariat, reglementari cheie si monografie contabilaSfaturi de la experti
Suspendare activitate sala de fitness. Returnare bani abonamente
Intrebare: O sala de sport a trebuit sa isi suspende brusc activitatea. O parte dintre clientii care au abonamente in vigoare doresc sa primeasca banii pe abonament inapoi. Sala a inceput imediat sa ramburseze banii, proportional cu perioada...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Achizitie si inchiriere utilaj non-UE
Intrebare: O societate platitoare de TVA si impozit pe profit din Romania, cu activitate de dezvoltare software, doreste sa achizitioneze din UK un aparat pentru cosmetica, care nu are legatura cu activitatea curenta, si pe care sa-l...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA