Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Conditii privind existenta unui sediu permanent in Romania. Specialistul raspunde!

10-Oct-2016
3209

Mai multe aspecte referitoare la conditiile privind existenta unui sediu permanent in Romania sunt explicate de Justinian Cucu, jurist si expert in proceduri fiscale. Ca exemplu ilustrativ avem o societate din Bulgaria care doreste sa presteze servicii de proiectare navala remote pentru o firma din Romania. Angajatii str?ini vor ramane fizic in Bulgaria, dar vor realiza proiectele pe serverul societatii din Romania. Serverul apartine societatii din Romania care se va ocupa de functionarea lui corecta. Firma nerezidenta va avea acces limitat in cadrul proiectului la licentele necesare realizarii serviciului. Deoarece serviciul va fi prestat pe o durata mai mare de 6 luni, vom vedea daca exista riscul de sediul permanent conform art. 8 Codul fiscal si daca ocietatea din Romania va avea obligatia de declarare a acestui contract.

Analizand prevederile art. 8 din Codul fiscal alaturi de cele ale Normelor metodologice de aplicare a acestui articol consideram ca serviciile furnizate de catre societatea bulgara in conditiile descrise nu sunt de natura sa conduca la existenta unui sediu permanent in Romania. In aces sens sunt avute in vedere precizarile cuprinse la alin. (11) si mai ales (12) ale pct. 3 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 8. Astfel, utilizarea de catre salariatii societatii din Bulgaria a serverului detinut de societatea romana fara a avea competente in administrarea si gestionarea acestuia inclusiv in ceea ce priveste aplicatiile informatice accesate pentru finalizarea serviciului nu sunt de natura sa conduca la existenta unui sediu permanent in Romania chiar daca depaseste durata de 6 luni.

Trebuie subliniat ca acest termen este aplicabil doar in cazul special al unui santier de constructii, un proiect de constructie, un ansamblu sau montaj ori activitati de supervizare legate de acestea.Este important de avut in vedere ca prin prezentarea unui certificat de rezidenta fiscala de catre societatea bulgara vor fi aplicabile prevederile Conventiei pentru evitarea dublei impuneri incheiata intre Romania si Bulgaria ratificata prin Legea nr. 5/1995 care definesc de o maniera mai restrictiva notiunea de sediu permanent.

Cu privire la obligatia de inregistrare a contractului incheiat cu societatea din Bulgaria la organul fiscal urmeaza a fi avute in vedere dispozitiile art. 8 alin. (8) din Codul fiscal care instituie obligativitatea inregistrarii contractelor incheiate cu persoane fizice sau juridice nerezidente doar pentru prestarile de servicii executate de aceste persoane pe teritoriul Romaniei. In contextul analizei de mai sus consideram ca pentru serviciile prestate in conditiile convenite nu se poate considera ca serviciul este executat in Romania.

Desigur ca, ori de cate ori clauzele contractuale nu sunt suficient de explicite, neputandu-se determina cu precizie locul prestarii serviciului, este recomandabila parcurgerea procedurii de inregistrare a contractului pentru a evita expunerea entitatii obligate la declarare la eventualele sanctiuni contraventionale pe baza analizei subiective a organului fiscal. Trebuie avut in vedere ca initierea procedurii de inregistrare a contractelor daca indeplinirea conditiilor este discutabila ori nu este justificata nu este sanctionata contraventional.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu - Jurist si expert in proceduri fiscale

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Inregistari contabile, lichidare societate O societate are urmatoarea situatie in conturi: - capital social suma de 200 lei - pierderi anii precedenti cand era platitoare de impozit pe venit suma de 53622 lei (contul 1171)...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Avantaje in natura acordate salariatilor Daca societatea doreste sa asigure salariatilor zilnic cate un fruct, ocazional un produs de patiserie sau pe perioada de canicula inghetata, cum inregistram in contabilitate si ce...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Casare matrite primite in custodie Societatea a primit in custodie 4 matrite pentru a putea produce piese conform contractelor. Au fost inregistrate in contul 8033. Contractul s-a incheiat iar firma care este...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Factura marfa neconforma livrata in UE Factura primita de la clientul nostru reprezinta in fapt marfa deteriorata fie pe parcursul transportului fie in timpul manipularii in depozite. Pe factura mentioneaza fiecare...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Emiterea facturilor de catre o PFI care nu detine casa de marcat Este obligatorie emiterea facturii catre persoanele fizice in situatia in care prestatorul desfasoara o profesie liberala si emite chitante ca document justificativ pentru...citeste mai mult

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016