Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contribuabilii NU vor mai putea fi pasuiti! Mai multe contraventii fiscale vor fi SCOASE de sub Legea prevenirii

05-Oct-2023
1968
Contribuabilii NU vor mai putea fi pasuiti! Mai multe contraventii fiscale vor fi SCOASE de sub Legea prevenirii

Conform unui Proiect al Ministerului Finantelor, contribuabilii nu vor mai putea fi pasuiti daca nu depun la timp anumite declaratii fiscale sau daca au alte abateri de la legislatia fiscala in vigoare. Acestia ar putea fi amendati direct de autoritati pentru ca anumite contraventii din domeniul fiscal vor fi scoase sub legea prevenirii.

Este vorba despre Proiectul de Hotarare pentru abrogarea punctelor 42, 43, 52 si 59 din anexa nr.1 la Hotararea Guvernului nr.33/2018 privind stabilirea contraventiilor care intra sub incidenta Legii prevenirii nr.270/2017, precum si a modelului planului de remediere, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normativ. Ce contraventii IES DE SUB LEGEA PREVENIRII:

• neindeplinirea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a obligatiei de a preda raportul memoriei fiscale;

• nerespectarea obligatiilor ce revin distribuitorilor autorizati, prin unitatile de service acreditate, de a instala aparatul de marcat electronic fiscal nou si de a inlocui memoria fiscala defecta ori a carei capacitate de stocare a fost epuizata;

• nedepunerea de catre contribuabil/platitor la termenele prevazute de lege a declaratiilor de inregistrare fiscala, de radiere a inregistrarii fiscale sau de mentiuni;

• neindeplinirea de catre contribuabil/platitor la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege, a bunurilor si veniturilor impozabile sau, dupa caz, a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume, precum si orice informatii in legatura cu impozitele, taxele, contributiile, bunurile si veniturile impozabile, daca legea prevede declararea acestora;

• nerespectarea de catre contribuabil/platitor a obligatiei de a pastra, precum si a obligatiei de a prezenta organului fiscal, a datelor arhivate in format electronic si a aplicatiilor informatice cu ajutorul carora le-a generat,

• nefurnizarea la termen de catre contribuabil/platitor a informatiilor periodice solicitate de organul fiscal (amenda de la 12.000 lei la 14.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si amenda de la 2.000 lei la 3.500 lei, pentru celelalte persoane juridice – aici intra si persoanele fizice);

• nerespectarea de catre persoana supusa verificarii situatiei fiscale personale a obligatiei de a depune declaratia de patrimoniu si de venituri;

• efectuarea de operatiuni intracomunitare de catre persoanele care au obligatia inscrierii in Registrul operatorilor intracomunitari fara a fi inscrise, conform legii, in acest registru;

Agentii economici furnizori de servicii de utilitate publica, precum si institutiile publice care incaseaza impozite, taxe, amenzi, penalitati si alte obligatii de plata sunt obligati sa accepte incasari si prin intermediul cardurilor de debit si a cardurilor de credit. Persoanele care nu respecta aceasta prebedere vor fi sanctionate cu amenda de la 10 milioane lei la 50 milioane lei.

Atentie! De sub acea lege a mai iesit si nedepunerea la termen a declaratiilor de impunere.

Schimbari preconizate prin acest Proiect de HG, conform Notei de fundamentare:

Eliminarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, cu modificarile si completarile ulterioare si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare, de sub incidenta Legii prevenirii nr. 270/2017, respectiv abrogarea punctelor 42 si 52 din Hotararea Guvernului nr. 33/2018 privind stabilirea contraventiilor care intra sub incidenta Legii prevenirii nr. 270/2017, precum si a modelului planului de remediere, cu modificarile si completarile ulterioare, va conduce la o crestere a conformarii la utilizarea mijloacelor moderne de plata si la respectarea imediata a tuturor dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, cu efecte directe in prevenirea evaziunii fiscale. Se propune eliminarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si a Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura, cu modificarile si completarile ulterioare, de sub incidenta Legii prevenirii nr. 270/2017, respectiv abrogarea punctelor 43 si 59 din Hotararea Guvernului nr. 33/2018 privind stabilirea contraventiilor care intra sub incidenta Legii prevenirii nr. 270/2017, precum si a modelului planului de remediere, cu modificarile si completarile ulterioare.

In ce priveste Hotararea Guvernului nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se propune actualizarea cuantumului amenzilor stabilite la pct. 171 alin. (1) cu rotunjire in plus in functie de rata inflatiei.

In ce priveste Hotararea Guvernului nr. 707/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Codului vamal al Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare, se propune actualizarea cuantumului amenzilor stabilite la art. 651 lit. a)- k), cu exceptia lit. i), cu rotunjire in plus in functie de rata inflatiei. Litera. i) se abroga, contraventia fiind stabilita in cuprinsul art. 653 alin. (1), prin introducerea unei noi litere, lit. j), sanctiunea propusa fiind corelata cu gravitatea faptei.

Se propune modificarea cuantumului amenzilor stabilite pentru contraventiile de la art. 652, precum si modificarea lit. m) a aceluiasi articol, stabilindu-se ca si contraventie neindeplinirea de catre titularul regimului vamal de tranzit sau de catre persoanele responsabile, a termenelor, conditiilor si obligatiilor prevazute pentru derularea si incheierea regimurilor speciale. Litera i) a articolului 652 se abroga, contraventia fiind stabilita in cuprinsul art. 653 alin. (1) prin introducerea unei noi litere, lit. k), sanctiunea propusa fiind corelata cu gravitatea faptei.

De asemenea, se introduce o noua contraventie la art. 652 lit. n), in scopul respectarii obligatiilor prevazute la art. 198 alin. (1) lit. b), c) si d) din Codul Vamal Unional ”(1) Autoritatile vamale iau toate masurile necesare, inclusiv confiscarea si vanzarea sau distrugerea, pentru a dispune de marfuri in cazurile urmatoare: ...; (b) in cazul in care marfurilor nu li se poate acorda liberul de vama pentru unul dintre motivele urmatoare: (i) verificarea lor nu a putut fi efectuata sau continuata in termenul stabilit de autoritatile vamale, din motive imputabile declarantului; (ii) documentele a caror prezentare conditioneaza plasarea sub regimul vamal solicitat sau acordarea liberului de vama pentru acest regim nu au fost furnizate; (iii) platile sau garantiile care ar fi trebuit efectuate sau constituite cu privire la taxele la import sau la export, dupa caz, nu au fost efectuate sau constituite in termenele prevazute; (iv) marfurile fac obiectul unor masuri de prohibitie sau restrictie; (c) in cazul in care marfurile nu sunt ridicate intr-un termen rezonabil dupa acordarea liberului de vama; (d) in cazul in care, dupa acordarea liberului de vama, se constata ca marfurile nu au indeplinit conditiile pentru acordarea acestuia;”, coroborat cu art. 247 din REG 2447/2015.

Se modifica, de asemenea, cuantumul amenzilor stabilite pentru contraventiile de la art. 653, precum si textul la lit. a) si b) ale alin. (1), justificata de corelarea sanctiunii cu gravitatea faptei.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016