Control efectuat de inspectori antifrauda. Masuri asiguratorii
"Am avut control de la Antifrauda. Au considerat ca o factura de achizitie nu reflecta operatiuni reale si, fara sa analizeze documentele justificative puse la dispozitie de catre societate, au scris proces verbal prin care s-a stabilit un debit reprezentand TVA, impozit profit. Mai mult decat atat, au instituit si sechestru asiguratoriu pe bunuri mobile, imobile, creante certe si viitoare, conturile blocate. Societatea a depus contestatie la judecatorie (asteptam sa se judece) pentru ridicarea sechestrului asiguratoriu.
- Cum mai incasam banii de la clienti daca avem conturile blocate si nu se va ridica sechestrul? Avem clienti care incaseaza banii de la fonduri europene si trebuie sa ne si faca plata, conform graficului stabilit.
- Impotriva debitelor stabilite de antifruda prin proces verbal, ce se poate face? Se contesta? Daca da, unde se depune contestatia si in cate zile de la data acestuia? In procesul verbal nu se specifica aceste aspecte." Raspunsul expertilor care au realizat ghidul "Totul despre factura": Proprirea si sechestrul asiguratoriu sunt reglementate la art. 129 din Codul de procedura fiscala. Aceste masurile asiguratorii se dispun si se duc la indeplinire, prin procedura administrativa, de organele fiscale competente.
Se dispun masuri asiguratorii sub forma popririi asiguratorii si sechestrului asiguratoriu asupra bunurilor mobile si/sau imobile proprietate a debitorului, precum si asupra veniturilor acestuia, cand exista pericolul ca acesta sa se sustraga, sa isi ascunda ori sa isi risipeasca patrimoniul, periclitand sau ingreunand in mod considerabil colectarea.
Aceste masuri pot fi luate si inainte de emiterea titlului de creanta, inclusiv in cazul efectuarii de controale sau al antrenarii raspunderii solidare. Masurile asiguratorii dispuse atat de organele fiscale competente, cat si de instantele judecatoresti ori de alte organe competente, daca nu au fost desfiintate in conditiile legii, raman valabile pe toata perioada executarii silite, fara indeplinirea altor formalitati. Odata cu individualizarea creantei si ajungerea acesteia la scadenta, in cazul neplatii, masurile asiguratorii se transforma in masuri executorii.
Masurile asiguratorii se dispun prin decizie emisa de organul fiscal competent. In decizie organul fiscal va preciza debitorului ca prin constituirea unei garantii la nivelul creantei stabilite sau estimate, dupa caz, masurile asiguratorii vor fi ridicate.
Prin OANAF 260/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, este aprobata Procedura de aplicare efectiva a masurilor asiguratorii prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
In cazul in care se infiinteaza poprire asiguratorie asupra disponibilitatilor banesti se indisponibilizeaza, in masura in care este necesar pentru achitarea sumei datorate, sumele existente, precum si cele viitoare provenite din incasarile zilnice in conturile in lei si/sau valuta. Sumele vor fi retinute si, in cazul inceperii procedurii de executare silita, vor fi virate la buget, in conturile deschise la unitatea de trezorerie a statului. Din momentul indisponibilizarii nu se mai deconteaza documentele de plata transmise unitatii bancare si nu se mai accepta de catre unitatea bancara plati din conturile respective pana la data ridicarii masurii asiguratorii sau pana la achitarea integrala a obligatiilor fiscale, dupa caz, cu exceptia sumelor necesare platii drepturilor salariale.
Asadar, pe perioada indisponibilizarii se vor opera incasarile in contul bancar insa nu se vor accepta plati din conturile respective pana la data ridicarii masurii asiguratorii sau pana la achitarea integrala a obligatiilor fiscale, dupa caz, cu exceptia sumelor necesare platii drepturilor salariale.
Conform art. 93 indice 3 din Codul de procedura fiscala, controlul operativ si inopinat se efectueaza de catre inspectorii antifrauda, cu exceptia celor din cadrul Directiei de combatere a fraudelor, in conditiile legii.
Controlul operativ si inopinat se poate efectua si in scopul realizarii de operatiuni de control tematic care reprezinta activitatea de verificare prin care se urmareste constatarea, analizarea si evaluarea unui risc fiscal specific uneia sau mai multor activitati economice determinate.
La inceperea controlului operativ si inopinat, inspectorul antifrauda este obligat sa prezinte contribuabilului legitimatia de control si ordinul de serviciu.
Ori de cate ori controlul operativ si inopinat se efectueaza la sediul social sau la sediile secundare ale contribuabilului, acesta se consemneaza in registrul unic de control.
La finalizarea controlului operativ si inopinat se incheie procese-verbale de control/acte de control, in conditiile legii.
Modelul si continutul formularului tipizat "Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor", cod A.N.A.F. 14.13.22.99/7, destinat utilizarii in activitatea de control a inspectorilor antifrauda din cadrul Directiei Generale Antifrauda Fiscala este prezentatat in anexa nr. 1 la OANAF 3494/2013 privind aprobarea modelului si continutului formularului tipizat "Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor", cod A.N.A.F. 14.13.22.99/7, destinat utilizarii in activitatea de control a inspectorilor antifrauda din cadrul Directiei Generale Antifrauda Fiscala.
Conform modelului, Procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor trebuie sa contina mentiunea „In conformitate cu prevederile O.G. nr. 2/2001, aprobata prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, impotriva prezentului proces-verbal care tine loc si de instiintare de plata se poate face plangere in termen de 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii la judecatoria in a carei circumscriptie a fost savarsita contraventia. Intocmit in 3 exemplare, din care un exemplar s-a inmanat azi............................../sau se va comunica contravenientului in cel mult o luna de la data incheierii.”
Studiu de caz extras din ghidul care lamureste orice aspect ce tine de factura>>>>
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Obligatii fiscale aferente arendei achitate in plus. Procedura de restituire
Intrebare: O societate platitoare de impozit pe profit inregistrata in scopuri de tva a incheiat anul trecut un contract de arenda cu o persoana fizica. Societatea a platit anticipat arenda pe un an intreg din noiembrie 2023 - octombrie 2024 conform contractului si a retinut la sursa impozit venit si CASS in contul persoanei fizce. A declarant impozitul si CASS in declaratia 112 si l-a platit. In luna martie se modifica contractual in sensul scaderii suprafetei primita in areda, cu obligatia arendatorului...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Calcul salariu cu tichete de masa
Intrebare: Pentru tichetele de masa se retine intai CASS 10% si apoi se calculeaza impozitul de 10% la suma redusa cu CASS? Exemplu: 20 tichete masa x 40 ron/tichet = 800 ron CASS 10% = 80 ron Impozit pe tichete de masa 10% = (800-80)*0.1 = 72 ron Valoare neta tichete = 800-80-72=648 ron Sau am: 800-80-80 = 640 ron Aceasta informatie imi trebuie pentru completarea corecta a D112?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Regim fiscal TVA pentru vanzare corp funciar unic
Intrebare: O societate (SRL) platitoare de TVA si impozit pe profit in anul 2021 a achizitionat un imobil format dintr-un teren construibil si o constructie veche (identificate printr-un singur numar cadastral) de la o persoana fizica, fara sa deduca TVA. Societatea vrea sa vanda acest imobil, iar cumparatorul va fi o persoana fizica (fiul asociatului unic). Mentionez ca valoarea terenului este mai mare decat valoarea cladirii. In acest caz firma trebuie sa intocmeasca factura cu TVA (exista obligatia...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Profesia de medic exercitata pe teritoriul Romaniei
Intrebare: Un medic specialist de medicina interna, cetatean roman, cu cetatenie dubla (Ro - Irlandeza) cu examen de specialitate dobandit in Romania in 2012 a practicat medicina in Irlanda de la inceput pana in prezent. Din 2021 este pe teritoriul Romaniei. A ramas inscris in Colegiul medicilor din Irlanda si a lucrat pentru Irlanda de la distanta unde este inregistrat ca medic specialist cu drept de libera practica. Numarul de inregistrare este 401838 - datele pot fi verificate pe site-ul...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Promisiune de vanzare-cumparare teren. Evidentiere facturi emise
Intrebare: O societatea platitoare de TVA incheie in luna martie 2024 o promisiune de vanzare-cumparare a unui teren construibil de la o persoana fizica. La data incheierii promisiunii societatea plateste un avans iar diferenta de plata se va achita in mai multe rate pana la finalul anului 2024 cand se va incheia contractul final de vanzare-cumparare. Solicit respectuos sa-mi precizati cand se va face declararea terenului in decontul de TVA si in declaratia 394. La data incheierii promisiunii de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz