Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Creste plafonul de garantare a depozitelor bancare

25-Oct-2010
3070
Depozitele populatiei si ale firmelor mici la bancile comerciale vor fi garantate pana la echivalentul a 100.000 de euro, dublu fata de nivelul actual, incepand din 2011.

Guvernul pregateste o ordonanta de urgenta pentru instituirea noului plafon de garantare.

In plus, din conducerea Fondului de Garantare a Depozitelor in Sistemul Bancar (FGDSB, institutia care garanteaza deponentii) nu vor mai putea sa faca parte bancheri. Prevederile figureaza intr-un proiect de ordonanta de urgenta pentru modificarea Ordonantei Guvernului 39/1996 privind infiintarea si functionarea FGDSB.

Masurile au fost convenite in cadrul discutiilor cu FMI inca de anul trecut, fiind considerate ca necesare pentru cresterea credibilitatii si stabilitatii sistemului bancar. La nivel european, discutiile privind unificarea plafonului de garantare la valoarea de 100.000 de euro au pornit inca din toamna lui 2008, cand tensiunile de pe pietele financiare au creat panica in randul deponentilor.

In 2009, analistii BNR estimau insa ca majorarea plafonului de garantare ar avea efecte benefice reduse, in conditiile in care marea majoritate a depozitelor sunt de valoare mica.


"Eventuala majorare a plafonului de garantare a depozitelor de la 50.000 la 100.000 de euro s-ar putea sa aiba o eficienta redusa comparativ cu costurile asociate. In perioada scaderii increderii in sectorul bancar autohton, principalele depozite retrase au fost cele de peste 100.000 de euro. (...) Dezvoltarea pietei secundare a titlurilor de stat ar putea avea un raport cost/beneficiu mai bun decat solutia majorarii plafonului de garantare", afirmau specialistii BNR in Raportul Asupra Stabilitatii Financiare, editia 2009. Structura volumului de depozite pe categorii de marime arata ca, in special pentru bancile mici si mijlocii, ponderea majoritara, ca si suma totala, o au depozitele de pana la 5.000 de euro. Bancile mari asigurau prin depozitele de peste 100.000 de euro circa 23% din volumul depozitelor constituite la acestea, cu doar 0,1% din numarul depozitelor detinute (conform datelor de la finele lui 2008).

Potrivit noilor reglementari pregatite de Guvern, membrii consiliului de administratie al FGDSB "nu trebuie sa detina in cadrul vreunei institutii de credit calitatea de angajat sau director, membru al consiliului de administratie, comitetului de supraveghere ori directoratului, dupa caz", pe langa prevederile deja existente in lege ca acestia nu pot fi soti, rude sau afini pana la gradul al doilea intre ei, nu trebuie sa fi fost declarati faliti si nu trebuie sa aiba cazier judiciar.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici