Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Criterii TVA - majorare capital social

22-Ian-2018
5933

Din toamna anului 2017 legislatia privind inregistrarea in scopuri de TVA s-a modificat substantial. Noutatea este ca nu numai ca procedura prin care se obtine inregistrarea in scopuri de TVA prin optiune ia in calcul un set diferit de indicatori, ci si faptul ca ANAF face de atunci o evaluare constanta a riscului fiscal in ce priveste TVA.

In data de 03.10.2017 a fost publicat in Monitorul Oficial nr 780 Ordinul Ministrului Finantelor nr 2856/02.10.2017 privind stabilirea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal in cazul inregistrarii si anularii inregistrarii in scopuri de TVA, care a intrat in vigoare in aceeasi zi.

Ordinul introduce un numar de 5 indicatori care genereaza risc fiscal ridicat si care sunt luati in considerare de ANAF in analiza de risc privind TVA (Anexa nr. 5: Criterii pentru evaluarea riscului fiscal in cazul persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) si c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal).

Unul dintre acesti indicatori este nou introdus si se refera la faptul ca o firma prezinta risc fiscal ridicat daca are cel putin un administrator persoana fizica nerezident, iar capitalul social al acestei firme este sub 45.000 lei!

Un numar foarte mare de firme romanesti sunt in aceasta situatie. De aceea, desi se vor genera anumite costuri, este recomandabil sa se procedeze cat mai curand posibil la inregistrarea cresterii de capital social la Registrul Comertului teritorial la nivelul de minim 45.000 lei (daca marirea de capital social nu se inregistreaza la Registrul Comertului, ea nu este opozabila tertilor).

In caz contrar exista posibilitatea foarte mare ca ANAF sa suspende codul de TVA al societatii respective.

Marirea de capital social se poate face pe doua cai principale:

  • prin noi aporturi (de numerar sau active)
  • prin conversia datoriilor catre asociat(i) persoana fizica sau juridica

Majorarea de capital prin conversia creantelor in parti sociale/actiuni poate fi facuta atunci cand datoriile catre asociati (adica creanta acestora asupra firmei) indeplinesc urmatoarele conditii:

- creanta este certa, adica nu exista dubii asupra existentei sale (apare in contabilitate, in general pe baza unor facturi sau contracte de imprumut)

- creanta este lichida, adica are o valoare clara

- creanta este exigibila, adica a depasit scadenta de rambursare prevazuta in factura sau contractul care sta la baza acesteia.

De regula Registrul Comertului accepta ca operatiunea de constatare a caracterului cert, lichid si exigibil al creantei sa fie facuta de catre asociati si consemnata in hotararea AGA sau in decizia Asociatului Unic, si nu neaparat prin expertiza contabila. Un raport de expertiza contabila se solicita totusi atunci cand de exemplu creanta este intr-o alta moneda decat leul.

Procedura de inregistrare a cresterii de capital social este cea descrisa in Legea 31/1990 a societatilor, iar documentatia necesara este detaliata pe site-ul ONRC la adresa:

https://www.onrc.ro/index.php/ro/mentiuni/persoane-juridice/majorarea-capitalului-social

 

Autor Robert Gearba

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016