Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Declaratia de beneficiar real. [MODEL], cine depune si termen depunere

26-Feb-2025
14412
Declaratia de beneficiar real. [MODEL], cine depune si termen depunere

Declaratia de beneficiar real este un document esential pentru combaterea spalarii banilor si a finantarii terorismului, prin care se identifica persoanele care detin sau controleaza in mod direct sau indirect o companie. Conform legislatiei in vigoare, anumite entitati sunt obligate sa depuna aceasta declaratie la ONRC, respectand termene clare stabilite de lege. In acest articol vom analiza reglementarile legale cu privire la completarea si depunerea declaratiei de beneficiar real si vom prezenta modelul de formular.

Ce inseamna beneficiar real

Notiunea de beneficiar real este definita in Legea nr. 129 din 11 iulie 2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului. Astfel, conform art. 4, prin beneficiar real se intelege „orice persoana fizica ce detine sau controleaza in cele din urma clientul si/sau persoana fizica in numele caruia/careia se realizeaza o tranzactie, o operatiune sau o activitate.”

Cu alte cuvinte, beneficiarul real este persoana fizica ce detine sau controleaza, direct sau indirect, o entitate juridica:
  • fie prin dreptul de proprietate asupra unei parti semnificative din capital (detine mai mult de 25% din actiuni sau parti sociale ale unei companii)
  • fie prin exercitarea unui control efectiv asupra deciziilor companiei. 

In cazul in care nu exista nicio persoana fizica sau grup de persoane fizice care sa indeplineasca conditiile de mai sus, notiunea de beneficiar real include cel putin:
  • administratorul/administratorii
  • membrii consiliului de administratie/supraveghere
  • directori cu competente delegate de la administratorul/consiliul de administratie
  • membrii directoratului. 
  • asociatii sau fondatorii;
  • membrii in consiliul director;
  • persoanele cu functii executive imputernicite de consiliul director sa exercite atributii ale acestuia;
  • in cazul asociatiilor, categoria de persoane fizice ori, dupa caz, persoanele fizice in al caror interes principal acestea au fost constituite, respectiv, in cazul fundatiilor, categoria de persoane fizice in al caror interes principal acestea au fost constituite;
  • oricare alta persoana fizica ce exercita controlul in ultima instanta, prin orice mijloace, asupra persoanei juridice fara scop lucrativ

Spalarea Banilor. Obligatii pentru contabili. Exemple practice - ghid complet cu procedurile si sanctiunile impuse de Legea nr. 129/2019, cu toate modificarile operate ulterior si care trebuie aplicate!

Cine depune si cine NU depune declaratia de beneficiar real

Potrivit legii 129/2019, au obligatia depunerii declaratiei privind beneficiarul real:
  • persoanelor juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului;
  • asociatiilor si fundatiilor infiintate in baza O.G. nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • fiduciilor si constructiilor juridice similare acestora

ATENTIE!
Ca urmare a modificarilor aduse art 56 din Legea nr. 129/2019 prin OUG nr. 123/2022,regiile autonome, companiile si societatile nationale, precum si societatile detinute integral sau majoritar de stat NU mai sunt EXCEPTATE de la obligatia depunerii declaratiei privind beneficiarul real.

Conform legislatiei in vigoare, TOATE persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului, FARA EXCEPTIE, au obligatia de a depune delcaratia privind beneficiarul real. 

Totusi, sunt EXCEPTATE de la obligatia depunerii declaratiei privind beneficiarul real, potrivit art. 34 indice 4 alin. 1 indice 1 din OG nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare:
  • asociatiile sau fundatiile constituite/conduse DOAR de persoane fizice, atunci cand singurii beneficiari reali sunt cei prevazuti in statut (in acest caz, in lipsa depunerii declaratiei privind beneficiarul real, Ministerul Justitiei este obligat sa completeze din oficiu Registrul beneficiarilor reali pe baza documentelor care insotesc cererea de inscriere a modificarii care implica si schimbarea beneficiarilor reali);
  •  asociatiile de dezvoltare intercomunitara, astfel cum sunt definite de OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum si structurile federative formate de acestea.

Ce trebuie sa includa declaratia de beneficiar real

Declaratia trebuie sa includa datele de identificare ale beneficiarilor reali, respectiv:
  • Nume si prenume;
  • Data si locul nasterii;
  • Codul numeric personal (CNP);
  • Seria si numarul actului de identitate;
  • Cetatenia;
  • Domiciliul sau resedinta;
  • Modalitatile in care se exercita controlul asupra persoanei juridice.
Declaratia poate fi depusa:
  • In forma scrisa, cu semnatura privata;
  • In forma electronica, cu semnatura electronica calificata;
  • Personal, prin reprezentant legal sau prin avocat/notar;
  • Prin posta sau curier.

IMPORTANT DE STIUT!
Conform art. 19 alin.(5) din Legea nr. 129/2019, declaratia beneficiarului real se depune la:
  • ONRC, pentru persoanele juridice care au obligatia de inmatriculare in registrul comertului;
  • Ministerul Justitiei, pentru asociatii si fundatii;
  • ANAF, in cazul fiduciilor sau constructiilor juridice similare acestora.

Model declaratie beneficiar real

Va prezentam mai jos o imagine cu modelul declaratiei de beneficiar real. Formularul poate fi descarat si in format PDF >>>>

Termen depunere declaratie beneficiar real 2025

Conform art. 56 din Legea 19/2019, persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului trebuie sa depuna declaratia privind beneficiarul real la inmatriculare si ORI DE CATE ORI intervine o modificare, in termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit modificarea.

In ceea ce priveste asociatiile si fundatiile, declaratia privind beneficiarul real se depune in termen de 30 zile de la data la care a intervenit modificarea. 

De aemenea, suplimentar fata de situatiile prezentate mai sus, Legea nr. 315/2021 prevede obligatia depunerii ANUALE a declaratiei privind beneficiarul real DOAR pentru persoanele juridice care au in structura actionariatului entitati inmatriculate/inregistrate si/sau care au sediul fiscal in URMATOARELE JURISDICTII:
  • jurisdictii necooperante din punct de vedere fiscal si/sau
  • jurisdictii cu grad inalt de risc de spalare a banilor si/sau de finantare a terorismului si/sau
  • jurisdictii aflate sub monitorizarea organismelor internationale relevante, pentru risc de spalare a banilor/finantare a terorismului.

Depunerea declaratiei ANUALE privind beneficiarul real se face in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anuale.

Sanctiuni pentru nedepunerea declaratiei

Conform art. 57 din Legea 129/2019, nerespectarea obligatiei de depunere a declaratiei privind beneficiarul real se sanctioneaza cu amenda contraventionala cuprinsa intre 5.000 lei si 10.000 lei. De asemenea, in cazul in care declaratia nu este depusa in termen de 30 de zile de la aplicarea sanctiunii, tribunalul sau, dupa caz, tribunalul specializat va putea pronunta dizolvarea societatii.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici