Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Declaratie Unica 2025. Termen limita de depunere in cazul in care a fost DEPASIT plafonul pentru contributii sociale

23-Apr-2025
3018
Declaratie Unica 2025. Termen limita de depunere in cazul in care a fost DEPASIT plafonul pentru contributii sociale

Persoanele care obtin venituri din chirii si dividende trebuie sa le declare si sa depuna Declaratia Unica la ANAF. Avand insa in vedere faptul ca din anul 2025 a fost eliminata Declaratia Unica estimativa, multi contribuabili se intreaba cand trebuie depus formularul, mai ales atunci cand contributiile sociale depasesc plafonul, conform legislatiei in vigoare.

Avem cazul urmator. O persoana fizica obtine in anul 2025 venituri din chirii si venituri din dividende (peste plafonul maxim). Cand este obligata sa depuna Declaratia Unica, la 30 zile dupa atingerea plafonului, sau pana pe 25 mai 2026?

Depunere Declaratie Unica estimativa la depasirea plafonului

Conform legislatiei in vigoare, incepand cu anul 2025, persoanele fizice care obtin venituri din chirii si dividende, indiferent de depasirea plafonului pentru contributii sociale obligatorii, NU mai au obligatia depunerii Declaratiei unice pe parcursul anului fiscal pentru estimarea veniturilor sau obligatiilor.

Termen depunere Declaratie Unica in 2025

Toti contribuabilii trebuie sa depuna Declaratia unica pentru veniturile realizate in anul 2025 pana la data de 25 mai 2026. Aceasta include declararea tuturor veniturilor realizate, precum si a obligatiilor aferente acestora (impozit pe venit, CAS si/sau CASS, daca este cazul).

Art. 122 alin. (3) din Codul fiscal prevede ca Declaratia unica pentru veniturile realizate intr-un an fiscal se depune pana la 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor.

Se mai depune declaratia pe parcursul anului pentru modificari asupra veniturilor estimate?

Modificarile legislative din 2025 (OUG 128/2024 care a abrogat art. 120 si 120.1 din Codul fiscal) au eliminat obligatia de a depune declaratia pe parcursul anului fiscal pentru modificari intervenite in veniturile estimate.

Termenul pentru depunerea DECLARATIEI UNICE se apropie rapid! Beneficiaza de asistenta PERSOANALIZATA pentru completarea formularului + consultanta FISCALA de specialitate, AICI>>

Concluzie

Persoana fizica va depune Declaratia unica pana pe 25 mai 2026, si nu la 30 de zile de la depasirea plafonului. Eliminarea obligatiei depunerii in anul curent a declaratiei unice a fost reglementata si pentru persoanele care in cursul anului fiscal incep sau inceteaza o activitate, precum si persoanele care intrerup temporar activitatea sau intra in suspendare temporara a activitatii, sau si in situatiile in care intervin modificari ale clauzelor contractuale, ori in cazul rezilierii, in cursul anului fiscal, a contractelor de inchiriere incheiate intre parti.

Termenul pentru depunerea DECLARATIEI UNICE se apropie rapid! Beneficiaza de asistenta PERSOANALIZATA pentru completarea formularului + consultanta FISCALA de specialitate, AICI>>


Temei legal

Legea 227/2015 privind Codul fiscal

Art. 122. - Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice 
(1) Contribuabilii au obligatia depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, in cazul in care realizeaza, individual sau intr-o forma de asociere, venituri/pierderi, dupa caz, din urmatoarele categorii de venit: 
a) activitati independente;
b) drepturi de proprietate intelectuala;
c) cedarea folosintei bunurilor;
d) investitii;
e) activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
f) alte surse.
(2) Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice se depune si in cazul in care in cursul anului fiscal contribuabilii prevazuti la alin. (1) incep sau inceteaza o activitate, potrivit legii, respectiv incep sa obtina venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, pentru care impunerea este finala, precum si in situatia in care intrerup temporar activitatea sau intra in suspendare temporara a activitatii potrivit legislatiei in materie, respectiv in situatiile in care intervin modificari ale clauzelor contractuale sau in cazul incetarii valabilitatii, in cursul anului fiscal, a contractelor de inchiriere incheiate intre parti.
Contribuabilii care realizeaza venituri impuse pe baza normelor de venit ajusteaza norma anuala de venit prin reducerea acesteia proportional cu perioada in care nu au desfasurat activitate.
(3) Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice se completeaza si se depune la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor. Prevederea se aplica si in situatiile prevazute la alin. (2). 
(4) Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice se completeaza pentru fiecare sursa din cadrul fiecarei categorii de venit, indiferent de modalitatea de determinare a venitului net anual/castigului net anual, dupa caz, in vederea stabilirii si declararii impozitului pe venit, respectiv a pierderii fiscale anuale. Pentru veniturile realizate intr-o forma de asociere, venitul declarat este venitul net/pierderea distribuita din asociere.
(5) In cazul contribuabililor persoane fizice cu handicap grav sau accentuat, care desfasoara activitati independente/activitati agricole, silvicultura si piscicultura, in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, pentru care venitul net se determina pe baza normelor anuale de venit sau in sistem real sau care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala conform dispozitiilor art. 721 sau 73, venitul net anual sau venitul net anual impozabil, dupa caz, se reduce proportional cu numarul de zile calendaristice pentru care contribuabilul realizeaza venituri scutite potrivit art. 60 pct. 1, prin depunerea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui in care a fost obtinut certificatul care atesta incadrarea in gradul de handicap. Impozitul anual datorat se calculeaza de catre contribuabil pentru venitul net anual sau venitul net anual impozabil, dupa caz, redus proportional cu numarul de zile in care beneficiaza de scutirea de la plata impozitului.

Termenul pentru depunerea DECLARATIEI UNICE se apropie rapid! Beneficiaza de asistenta PERSOANALIZATA pentru completarea formularului + consultanta FISCALA de specialitate, AICI>>

(6) Sunt exceptati de la obligatia depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, in vederea stabilirii si declararii impozitului pe venit, contribuabilii care realizeaza:
a) venituri din cele prevazute la alin. (1) pentru care impozitul se retine la sursa si reprezinta impozit final; 
b) venituri sub forma de salarii si venituri asimilate salariilor, pentru care informatiile sunt cuprinse in declaratiile specifice;
c) venituri din pensii;
d) venituri din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal;
e) venituri din premii si din jocuri de noroc;
f) venituri din vanzarea energiei electrice in calitate de prosumatori exceptati/scutiti, potrivit legii, de la plata obligatiilor fiscale aferente cantitatii de energie electrica produse pentru autoconsum, precum si pentru excedentul vandut furnizorilor.
(7) Contribuabilii care realizeaza venituri prevazute la alin. (1) pentru care impozitul se retine la sursa si care datoreaza contributia de asigurari sociale si/sau contributia de asigurari sociale de sanatate, potrivit prevederilor titlului V - Contributii sociale obligatorii, au obligatia, dupa caz, de a depune declaratia prevazuta la alin. (1) in vederea stabilirii, declararii si platii contributiilor sociale obligatorii.
(8) Modelul, continutul, modalitatea de depunere si de gestionare a Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributii sociale datorate de persoanele fizice se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016