Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Definitivarea impozitului pe profit pentru 2021. Termenul pentru D101 anuala a fost prelungit

21-Iun-2022
9454
Definitivarea impozitului pe profit pentru 2021. Termenul pentru D101 anuala a fost prelungit
Nu uitati de Declaratia anuala privind impozitul pe profit aferenta anului 2021, al carei termen maxim de depunere a fost prelungit la data de 25 iunie 2022!
 
De aceasta prelungire beneficiaza si contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, pentru declaratia aferenta ultimului trimestru al anului 2021, precum si platitorii de impozit specific pentru declaratia semestrului II a anului trecut. 
 
In ceea ce priveste noul formular 101, acesta a fost modificat prin Ordinul ANAF nr. 423/2022, publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 273 din 22 martie 2022. Modificarea consta in introducerea unor randuri distincte pentru evidentierea reducerii impozitului pe profit potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2020, precum si a diferentei de impozit pe profit datorat urmare a restituirii sponsorizarii/bursei private/mecenatului, potrivit Legii nr. 296/2020. 
 
Potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative, contribuabilii platitori de impozit pe profit beneficiaza de reduceri ale impozitului pe profit anual pentru perioada 2021-2025. 
 
Pe perioada aplicarii reducerii de impozit, termenul pentru depunerea declaratiei anuale privind impozitul pe profit aferenta anului fiscal respectiv este pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator, iar pentru contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor privind anul fiscal modificat, pana la data de 25 a celei de-a sasea luni inclusiv de la inchiderea anului fiscal modificat.
 
De asemenea, in conformitate cu prevederile Legii nr. 296/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, in situatia in care un beneficiar al unei sponsorizari/burse private/mecenat restituie suma respectiva contribuabilului, potrivit legii, intr-un an fiscal diferit de cel in care a fost acordata sponsorizarea/bursa privata/mecenatul, suma dedusa pentru acea sponsorizare/bursa privata sau mecenat din impozitul pe profit, in perioade fiscale precedente, in limita prevazuta de lege, se adauga ca diferenta de plata la impozitul pe profit datorat in anul restituirii sponsorizarii/bursei private/mecenatului.
 
Potrivit noului ordin ANAF, la randul 46 din Declaratia 101 - se inscrie suma reprezentand reducerea impozitului pe profit, in conformitate cu Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative.
 
La randul 50 - se inscrie suma dedusa din impozitul pe profit, in perioadele fiscale precedente, aferenta sponsorizarii/bursei private/mecenatului, in situatiile in care acestea au fost restituite, potrivit art. 25 alin. (12) din Codul fiscal.
 
Noul formular se aplica incepand cu declararea impozitului pe profit anual aferent anului fiscal 2021. 
 
Sa ne reamintim principalele prevederi din Ordonanta de urgenta nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative
 
Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 817 din 04 septembrie 2020, ordonanta stabileste urmatoarele masuri de stimulare pentru mentinerea/cresterea capitalurilor proprii:
 
1. Contribuabilii platitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare si plata, contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, precum si contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, beneficiaza de reduceri ale impozitului pe profit anual/impozitului pe veniturile microintreprinderilor/impozitului specific unor activitati, astfel:
a) 2%, in cazul in care capitalul propriu contabil prezentat in situatiile financiare anuale, respectiv in raportarile contabile anuale pentru sediile permanente ale persoanelor juridice rezidente in state apartinand Spatiului Economic European, in anul pentru care datoreaza impozitul, este pozitiv. 
Pentru contribuabilii care, potrivit prevederilor legale, au obligatia constituirii capitalului social, capitalul propriu contabil trebuie sa indeplineasca concomitent si conditia de a fi la nivelul unei valori cel putin egale cu jumatate din capitalul social subscris!
b) daca inregistreaza o crestere anuala a capitalului propriu ajustat al anului pentru care datoreaza impozitul fata de capitalul propriu ajustat inregistrat in anul precedent si indeplineste concomitent conditia prevazuta la lit. a), reducerile au urmatoarele valori:
 
Procentul de reducere a impozitului / Intervalele de crestere anuala a capitalului propriu ajustat
5% pana la 5% inclusiv
6% peste 5% si pana la 10% inclusiv
7% peste 10% si pana la 15% inclusiv
8% peste 15% si pana la 20% inclusiv
9% peste 20% si pana la 25% inclusiv
10% peste 25%
c) 3%, daca inregistreaza o crestere peste nivelul prevazut la pct. 4 a capitalului propriu ajustat al anului pentru care datoreaza impozitul fata de capitalul propriu ajustat inregistrat in anul 2020 si daca indeplineste concomitent conditia prevazuta la lit. a). Prevederile prezentei litere se aplica incepand cu anul 2022, respectiv incepand cu anul fiscal modificat care incepe in anul 2022.
 
2. In cazul in care sunt aplicabile doua sau trei din reducerile prevazute la pct. 1, pentru determinarea valorii reducerii, procentele corespunzatoare acestora se aduna, iar valoarea rezultata se aplica asupra impozitului!
 
3. In aplicarea prevederilor pct. 1 lit. c), procentul de crestere a capitalului propriu ajustat al anului pentru care datoreaza impozitul fata de capitalul propriu ajustat inregistrat in anul 2020 are urmatoarele valori:
 
Anul pentru care datoreaza impozitul / Procentul minim de crestere a capitalului propriu ajustat
2022 5%
2023 10%
2024 15%
2025 20%
 
4. In sensul prezentului articol, capitalul propriu ajustat cuprinde urmatoarele elemente:
 
a) capital subscris varsat/capital de dotare;
b) patrimoniul regiei;
c) patrimoniul public;
d) patrimoniul privat;
e) patrimoniul institutelor nationale de cercetare-dezvoltare;
f) prime de capital;
g) rezerva legala, statutara sau contractuala si alte rezerve constituite din profitul net ca urmare a deciziei actionarilor/asociatilor sau potrivit prevederilor legale;
h) rezultatul net reportat (contul 117) - sold creditor, reprezentand diferenta pozitiva dintre soldurile creditoare si debitoare.
 
5. Elementele luate in calcul potrivit pct. 5 pentru determinarea capitalului propriu ajustat sunt cele prezentate in situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale.
 
6. In aplicarea prevederilor pct. 1 lit. b) si c), cresterea capitalului propriu ajustat se determina astfel:
 
a) cresterea anuala a capitalului propriu ajustat in anul pentru care datoreaza impozitul fata de capitalul propriu ajustat inregistrat in anul precedent, prevazuta la alin. (1) lit. b), se determina potrivit urmatoarei formule:
CCPAan/an prec = (CPA al anului pentru care datoreaza impozitul - CPA inregistrat in anul precedent)/CPA inregistrat in anul precedent x 100
Unde:
CCPA - cresterea anuala a capitalului propriu ajustat;
CPA - capitalul propriu ajustat;
b) cresterea capitalului propriu ajustat in anul pentru care datoreaza impozitul fata de capitalul propriu ajustat inregistrat in anul 2020, prevazuta la pct 1 lit. c), se determina potrivit urmatoarei formule:
CCPAan/2020 = (CPA al anului pentru care datoreaza impozitul - CPA inregistrat in anul 2020)/CPA inregistrat in anul 2020 x 100,
Unde:
CCPA - cresterea capitalului propriu ajustat;
CPA - capitalul propriu ajustat.
 
7. Pentru aplicarea prevederilor prezentului articol se au in vedere urmatoarele:
 
a) pentru platitorii de impozit pe profit procentul aferent reducerii de impozit se aplica la impozitul pe profit anual al anului in care sunt indeplinite conditiile prevazute la pct. 1, iar valoarea reducerii rezultate se scade din acesta. in sensul prezentei litere, impozitul pe profit anual reprezinta impozitul pe profit dupa scaderea creditului fiscal extern, impozitului pe profit scutit sau redus, sumelor reprezentand sponsorizare si/sau mecenat, burse private, in limita prevazuta de lege, precum si a costului de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale;
 
b) pentru platitorii de impozit pe veniturile microintreprinderilor procentul aferent reducerii de impozit se aplica la impozitul datorat pe intregul an fiscal, iar valoarea reducerii rezultate se scade din impozitul aferent trimestrului IV. in cazul in care valoarea reducerii este mai mare decat impozitul aferent trimestrului IV, diferenta care nu a fost scazuta din impozitul aferent trimestrului IV se scade din impozitul aferent trimestrelor anterioare, prin depunerea unei declaratii rectificative;
 
c) in cazul microintreprinderilor care devin platitoare de impozit pe profit in anul pentru care se aplica reducerea, procentul aferent reducerii de impozit se aplica asupra impozitului pe veniturile microintreprinderilor insumat cu impozitul pe profit, iar valoarea reducerii rezultate se scade din impozitul pe profit, potrivit prevederilor lit. a). in cazul in care valoarea reducerii este mai mare decat impozitul pe profit, diferenta care nu a fost scazuta din impozitul pe profit se scade din impozitul pe veniturile microintreprinderilor, prin depunerea unei declaratii rectificative;
 
d) pentru platitorii de impozit specific unor activitati procentul aferent reducerii de impozit se aplica la impozitul datorat pe intregul an fiscal, iar valoarea reducerii rezultate se scade din impozitul datorat pentru semestrul II. in cazul in care valoarea reducerii este mai mare decat impozitul aferent semestrului II, diferenta care nu a fost scazuta din impozitul aferent semestrului II se scade din impozitul aferent semestrului I, prin depunerea unei declaratii rectificative;
 
e) platitorii de impozit specific unor activitati care datoreaza si impozit pe profit aplica reducerea atat pentru impozitul specific potrivit lit. d), cat si pentru impozitul pe profit potrivit lit. a).
 
8. Pe perioada aplicarii prevederilor prezentului articol, termenele pentru depunerea declaratiilor si pentru plata impozitului sunt urmatoarele:
 
a) pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit, prin derogare de la prevederile art. 41 si 42 din Codul fiscal, termenul pentru depunerea declaratiei anuale privind impozitul pe profit si plata impozitului pe profit aferent anului fiscal respectiv este pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator, iar pentru contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor art. 16 alin. (5) din Codul fiscal pana la data de 25 a celei de-a sasea luni inclusiv de la inchiderea anului fiscal modificat;
 
b) pentru contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, prin derogare de la prevederile art. 56 din Codul fiscal, termenul pentru depunerea declaratiei aferente trimestrului IV si plata impozitului aferent acestui trimestru este pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator;
 
c) pentru platitorii de impozit specific unor activitati, prin derogare de la prevederile art. 8 din Legea nr. 170/2016, cu completarile ulterioare, termenul pentru depunerea declaratiei aferente semestrului II si plata impozitului aferent acestui semestru este pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator.
 
Materialul a fost conceput de specialistul Ionut Jinga.
 
Un studiu de caz important - Cum se aplica bonificatiile introduse de OUG 153/2020?- a fost publicat in noua editie a Monitorului Contabil, click AICI>>

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit special pe bunuri de valoare mare. Cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi platit

    • Impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare se plateste la bugetul de stat si se administreaza de ANAF. Insa cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi indeplinita? Cine plateste impozit pe bunuri de valoare mare? Sunt obligate la plata impozitului special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare, stabilit conform prezentului titlu, urmatoarele persoane, denumite in continuare contribuabili: a) persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal...» citeste mai departe aici

  • Contractul de inchiriere: Din 1 ianuarie 2025 se aplica modificari la inregistrarea contractelor (Ordinul 161/2025)

    • Conform legislatiei in vigoare, ultima modificare fiind adusa prin Ordinul 161/2025, apar schimbari la inregistrarea contractelor de inchiriere. Astfel ca, daca bunul respectiv este la comun, adica are mai multi proprietari, obligatia declararii contractului la ANAF ii revine doar unuia dintre ei, nu ambilor, asa cum prevedea in trecut legea.» citeste mai departe aici

  • Impozit special bunuri mobile si imobile. MONOGRAFIE contabila

    • Prin Legea 296/2023 a fost introdus impozitul special pe bunurile mobile si imobile de mare valoare, cunoscut si drept ‘taxa pe lux’. Vom vedea in acest articol cine trebuie sa plateasca impozitul pe bunuri mobile si imobile, care este cota de impozitare, dar si o monografie contabila utila contribuabililor. Impozitul special pe bunurile mobile si imobile de valoare mare se plateste la bugetul de stat si se administreaza de ANAF.» citeste mai departe aici

  • [GHID] Rezidenta fiscala a cetatenilor straini in Romania

    • In vederea stabilirii obligatiilor fiscale si evitarii dublei impozitari, persoanele fizice rezidente si nerezidente care sosesc sau pleaca din Romania trebuie sa depuna un chestionar pentru stabilirea rezidentei. In acest articol vom vedea ce inseamna rezidenta fiscala, care sunt conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca persoanele fizice rezidente si nerezidente, de cand poate deveni rezident un cetatean strain, dar si care sunt documentele necesare pentru depunerea chestionarului.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016