Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Derularea de operatiuni economice de catre o persoana fizica. Cum procedam cu inregistrarea si plata TVA?

23-Iun-2017
4385

In cazul urmator, o persoana fizica a desfasurat in perioada 2011-2013 activitate de comercializare vehicule folosite, cumparate si vandute pe teritoriul national. Prin insumarea valorii contractelor de vanzare a depasit plafonul de inregistrare ca platitor de TVA la nivelul anului 2011 (119.000 lei). In contextul unei inspectii fiscale se vehiculeaza ipoteza unei sesizari penale pentru infractiunea de ascundere a masei impozabile prevazuta si pedepsita de art. 9 alin. (1) lit. a) din Legea 241/2005 privind prevenirea si combaterea evaziunii fiscale. 

Pentru a evita situatia intocmirii sesizarii penale, pe principiul conformarii voluntare, se doreste intocmirea si depunerea in prezent a D200 privind venitul net realizat in perioada 2011-2013. In ce priveste plata TVA, se va vedea daca se poate depune in 2017 D070 insotita de D301 pe CNP astfel incat organul fiscal sa considere declarat in fisa pe platitor o suma la TVA.

Iata raspunsul specialistului:

In ceea ce priveste conformarea privind declararea si plata impozitului pe venit pentru anii anteriori, primul pas este acela de a va declara entitate (persoana) care obtine venituri.

Acest lucru se realizeaza prin completarea si depunerea formularului 070, astfel incat sa fiti luat in evidenta ca platitor de impozit pe venit (contribuabil) incepand cu anul 2011.

Dupa depunerea acestui formular, intr-adevar, puteti sa intocmiti si sa depuneti cate un formular 200 - pe CNP - pentru fiecare din anii respectivi, completand venitul brut.

Ca urmare a depunerii acestor declaratii, puteti sa platiti impozitul de 16% aplicat la venitul brut. Insa exista o problema: tipul contului in care ati plati acest impozit.

De ce? Deoarece, la nivelul fiecarei administratii financiare, sunt 2 categorii de conturi pentru plata impozitului de catre PFA-uri: un cont pentru plata impozitului anticipat, in cursul anului, si un al doilea cont asa numit de regularizare, in care se plateste impozitul definitiv.
Ar fi bine sa intrebati la administratia de care apartiteti, odata cu depunerea formularelor 200 - care, in mod cert, se vor depune cu amenda - in ce cont ati plati impozitul: in contul de anticipat sau in contul de regularizare.

Eu as zice ca se achita direct in contul de regularizare, avand in vedere faptul ca impozitul se stabileste pe baza declaratiilor finale 200.

Insa este posibil ca, dupa depunerea declaratiilor 200 - chiar si cu amenda -, sa primiti decizii de impunere care, pe langa impozitul pe venit ce ar trebui platit (si pe care dvs puteti deja sa-l achitati dupa ce depuneti formularele 200 pentru fiecare an in parte), sa cuprinda si obligatii de sanatate si CAS de plata, care, la randul lor, vor trebui achitate.

De asemenea, trebuie retinut ca atat impozitul pe venit, cat si contributiile sociale vor genera accesorii (majorari) de plata.

In ceea ce priveste TVA, situatia nu este asa simplu de rezolvat.

In primul rand, TVA se gestioneaza pe baza de cod de inregistrare fiscala si nu pe baza de CNP (pe CNP se administreaza impozitul pe venit si contributiile sociale ale PFA).
Codul de inregistrare fiscala se elibereaza de catre organul fiscal in raza caruia domiciliati doar prin depunerea formularului 070.

Completati un D 070 - pe acelasi formular pe care il depuneti pentru luarea in evidenta ca PFA - pe care bifati la cap. V date privind vectorul fiscal:

- X pe randul 1 - Taxa pe valoarea adaugata
- X pe randul 1.6. Inregistrare in scopuri de TVA prin atingerea sau depasirea plafonului de scutire prevazut la art. 310 alin.(1) din Codul fiscal.

Dupa ce obtineti codul de inregistrare fiscala cu prefixul RO, trebuie sa intocmiti decontul de TVA 300, nicidecum decontul special 301 - acesta se utilizeaza doar de catre neplatitorii de TVA, daca fac operatiuni intra / extracomunitare si au obligatia platii TVA (de exemplu, daca o entitate care desfasoara activitati economice, cum ar fi un PFA neinregistrat normal in scop de TVA, primeste servicii de consultanta de la o societate din afara, atunci trebuie sa achite statului roman TVA pentru aceste servicii, prin depunerea decontului 301).

D 301 nu se utilizeaza pentru operatiuuni efectuate in interiorul tarii (pe teritoriul national).
Decontul 300 se utilizeaza doar de catre entitatile care au depasit plafonul de TVA (119000 lei sau 220000 lei) si au obligatia inregistrarii normale ca platitori de TVA.

Asadar, dvs, depasind plafonul de TVA, trebuie sa va inregistrati normal in scop de TVA, sa intocmiti si sa depuneti un decont 300 si sa platiti TVA-ul rezultat din decont.
In acest decont, completati suma aferenta tuturor livrarilor si TVA-ul colectat, cumulate din toate perioadele de cand ati efectuat operatiunile respective, insa de la data de la care trebuia sa va deveniti platitor normal in scop de tva.

Analiza se face potrivit urmatorului exemplu:
- in anul 2011, presupunem ca in luna mai 2011 ati depasit plafonul de 119000 lei, pentru perioada ianuarie-mai 2011.
- pana in data de 10 iunie trebuia depus formularul 070, pentru luarea in evidenta ca platitor de TVA (formularul trebuia depus pana la data de 10 a lunii urmatoare celei in care s-a depasit plafonul)
- deveneati platitor de TVA incepand cu data de 01 a lunii iulie 2011 (se devine platitor de la data de 01 a lunii urmatoare celei in care s-a depus cerea de inregistrare in scop de TVA - formularul 070).
Deci, pentru livrarile realizate incepand cu luna iulie 2011 (in exemplul meu) trebuiau emise facturi cu baza, tva si total, depus decontul 300 si platit TVA-ul.

Avand in vedere ca nu se mai pot emite facturi, veti proceda, pentru livrarile efectuate incepand cu data de la care, in mod normal, deveneati platitor de TVA, pe toata perioada in care ati efectuat livrarile de auto, la calculul TVA utilizand cota de TVA valabila pentru fiecare an in parte (in 2011, 2012, 2013 cota a fost de 24%), la depunerea D300 cu valorile totale si la plata TVA.

TVA colectat si care trebuie platit se calculeaza prin scoaterea din valoarea livrarilor a TVA, aplicand metoda sutei marite (valoare vanzari *24/124), conform Deciziei nr. 2/2011, emisa pentru a se transpune in legislatia nationala o jurisprudenta europeana (cazurile Tulica si Elida Gibbs).


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016