
Raportul Special
realizat de specialisti
In cazul urmator, din cauza modificarilor legislative anuntate pentru 2016, un PFA doreste sa isi inchida activitatea. Cum se va proceda insa cu soldul facturilor neincasate in momentul inchiderii PFA? Cum afecteaza Declaratia 220 acele sume?
PFA plateste impozit dupa incasari si plati, iar acele facturi in momentul inchiderii sunt in sold neincasate?
In situatia in care activitatea desfasurata de PFA a fost autorizata de Registrul Comertului, incetarea acesteia trebuie mentionata tot in Registru in termen de 15 zile, pe baza declaratiei pe propria raspundere. Daca desfasurati activitati din profesii libere, reglementate in baza legilor speciale, trebuie sa obtineti de la corpul profesional din care faceti parte documente justificative privind incetarea activitatii.
In termen de 30 de zile de la incetarea activitatii, trebuie sa depuneti la organul fiscal in raza caruia se afla sediul de desfasurare a activitatii, formularul 070 (Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere).
Formularul este insotit de documentele doveditoare eliberate de registrul comertului/ corpul profesional din care faceti parte precum si certificatul de inregistrare fiscala, in vederea anularii.
Totodata, trebuie depus la organul fiscal de domiciliu, formularul 220 (Declaratie privind venitul estimat / Norma de venit), insotit de documente justificative, in termen de 15 zile de la incetarea activitatii cu bifarea casutei Recalculare Plati Anticipate.
Potrivit instructiunilor de completare a formularului 220, in situatia in care PFA isi inceteaza activitatea, se va bifa casuta 1 "Recalcularea platilor anticipate".
Cartea Verde a Contabilitatii 2026
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
La pct. 8 "Data incetarii activitatii" din cadrul sectiuniii II "Date privind activitatea desfasurata" se completaza cu data depunerii autorizatiei de functionare la organul emitent.
Pentru stabilirea venitului net realizat pana la data inchiderii activitatii, avem in vedere faptul ca principala caracteristica a contabilitatii in partida simpla este ca aceasta se bazeaza pe incasari si plati, si nu este o contabilitate de angajamente. Venitul net (venitul impozabil) din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile considerate deductibile, efectuate in scopul realizarii de venituri. Aceste sume nu se inregistreaza in Registrul-jurnal pentru incasari si plati, la momentul emiterii/primirii facturilor ci la momentul incasarii sumelor, respectiv al efectuarii platilor. La determinarea venitului brut se va tine seama de toate sumele inscrise in Registrul-jurnal de incasari si plati reprezentand incasari efective.
In ceea ce priveste inregistrarea sumelor din facturile emise si neincasate pana la data incetarii activitatii, mentionam ca, potrivit prevederilor pct. 36 din normele metodologice emise in aplicarea art. 48 din Codul fiscal, acestea se vor considera venituri numai dupa ce vor fi incasate, chiar daca aceasta operatiune are loc ulterior incetarii activitatii.
Veniturile necuprinse in formularul initial D 200 "privind veniturile realizate din Romania" se declara prin depunerea unei declaratii rectificative.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor
Raport GRATUIT
Radierea unei PFA. Noile Studii de Caz cu modificarile din lege
Descarca raportul gratuit
Explicatii clare pentru munca ta zilnica.

Articole similare
Radiere/inchidere firma: Cum inchizi un SRLSAF-T in 2025. Noi entitati vor fi SCUTITE de la obligatia depunerii D406ANAF va taxa din oficiu CAS si CASS pentru PFA-urile care nu au declarat prin D212 veniturile obtinute din indemnizatiile de pandemiePFA si contributii sociale. In ce conditii se platesc asigurarile de stat si cele de sanatate?CASS pentru PFA in 2025. 2 solutii de luat in calcul dupa eliminarea D. Unice estimativeUltimele articole
Oferta de toamna pentru contabili: lucrari care iti fac munca mai simpla, cu REDUCERI de pana la 70%Planul de conturi si ghidul de monografii contabile: repere esentiale pentru o contabilitate corectaContabilitatea organizarii de evenimente: unde gresesc cel mai des firmele din domeniuAi o agentie imobiliara? Verifica daca aplici tratamentul fiscal corect si respecti Legea 129/2019Subventii APIA: tratament fiscal si contabil complet, pentru firme si PFAArticole similare
Inchizi o PFA? Ce poti face cu bunurile ramase la incetarea activitatiiAuditor, activ la CAFR. Ce procedura urmam pentru INCHIDERE PFA?INCHIDERE PFA: Cum se radiaza un PFA si documentele de care ai nevoieSesiune ONLINE ANAF: Cum inchidem un PFA care nu mai desfasoara activitate?Articole similare
Impozit dividende nerezidenti. Cum procedam din punct de vedere fiscal?REGISTRUL COMERTULUI anunta noile tarife valabile de la 23 noiembrieNoutati Legislatie Fiscala 01 - 05 decembrie 2008Tratament fiscal pentru cesiunea de parti sociale. Declararea si plata impozitului pe venitLegea ONRC, modificata: Inregistrarea in REGISTRUL COMERTULUI se va face in baza controlului de legalitate facut de un registratorUltimele articole
Cum iti protejezi cazierul fiscal cand vrei sa inchizi o firma suspendataCe trebuie sa stii daca vrei sa lucrezi ca liber profesionist in RomaniaSituatiile financiare S1039 la inceperea lichidarii: la ce data se intocmesc?Cum se trimite in SPV notificarea cesiunii de parti sociale catre ANAF, ca urmare a prevederilor Legii nr. 239/2025?[GHID] Cum se transforma un SRL in SA: Monografie contabila, obligatii fiscale si aspecte juridiceArticole similare
Anunt ANAF: DECLARATIA 200 se depune onlineANAF completeaza si modifica urmatoarele formulare:Expira termenul pentru depunerea declaratiei privind veniturile si redirectionarea a 2% din impozitul pe venit!Repartizare dividende si plata CASS. Ce regim fiscal se aplica si cum poate actionarul sa ia dividende?Video: Declaratia Unica cu privire la drepturile de autor. Ce romani nu trebuie sa o depuna?Ultimele articole
PFA. Deductibilitate cheltuieli cu CAS si CASS pentru perioada 2012-2018Situatii in care Declaratia Unica trebuie depusa, desi s-au depus Declaratiile 200 si 220Declaratia Unica va avea putere de titlu executoriu, potrivit Ministrului FinantelorPFA cu venituri in strainatate. Ce impozite datoreaza?Sesiune online ANAF: Completarea Declaratiei Unice 212Sfaturi de la experti
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii Monitorul oficialCodul civilCodul penal Legislatie TVA