Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Determinarea impozitului pe salarii la functia de baza

03-Mai-2012
4687
Potrivit art. 35 din Codul muncii, orice salariat are dreptul de a munci la angajatori diferiti sau
la acelasi angajator, in baza unor contracte individuale de munca, beneficiind de salariul corespunzator pentru fiecare dintre acestea.


Activitatea dependenta la functia de baza reprezinta orice activitate desfasurata in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, declarata angajatorului ca functie de baza de catre angajat.

In cazul in care activitatea se desfasoara pentru mai multi angajatori, angajatul trebuie sa declare fiecaruia locul unde exercita functia pe care o considera de baza. Prin locul unde se afla functia de baza se intelege:

- pentru persoanele fizice angajate la un singur loc de munca, ultimul loc inscris in carnetul de munca sau in documentele specifice care, potrivit reglementarilor legale, sunt asimilate acestora;
- in cazul cumulului de functii, locul declarat/ales de persoanele fizice.


Functia de baza poate fi aleasa de angajat si la locul de munca la care acesta realizeaza venituri din salarii in baza unui contract individual de munca cu timp partial.

Pentru a determina venitul impozabil/baza de calcul a impozitului lunar pe salarii si impozitul
lunar pe veniturile din salarii, la locul unde se afla functia de baza, un angajator trebuie sa procedeze in felul urmator:

a. Din venitul brut, se scad contributiile obligatorii aferente unei luni, rezultatul denumindu-se
venit net:
Contributiile obligatorii aferente unei luni sunt:
- Contributia individuala de asigurari sociale de stat;
- Contributia individuala la asigurarile sociale de sanatate;
- Contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj.

b. Din venitul net astfel determinat se scad:

- deducerea personala acordata pentru luna respectiva, in functie de venitul brut si de numarul
de persoane aflate in intretinerea salariatului.

Contribuabilii persoane fizice rezidente care realizeaza venituri din salarii au dreptul la deducerea din venitul net lunar din salarii a unei sume sub forma de deducere personala, acordata pentru fiecare luna a perioadei impozabile numai pentru veniturile din salarii la locul unde se afla functia de baza.

Astfel, potrivit art. 56 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele fizice prevazute la art. 40 alin. (1) lit. a) si alin. (2) au dreptul la deducerea din venitul net lunar din salarii a unei sume sub forma de deducere personala, acordata pentru fiecare luna a perioadei impozabile numai pentru veniturile din salarii la locul unde se afla functia de baza.

Deducerea personala se acorda pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de pana la
1.000 lei inclusiv, astfel:

- pentru contribuabilii care nu au persoane in intretinere - 250 lei;
- pentru contribuabilii care au o persoana in intretinere - 350 lei;
- pentru contribuabilii care au doua persoane in intretinere - 450 lei;
- pentru contribuabilii care au trei persoane in intretinere - 550 lei;
- pentru contribuabilii care au patru sau mai multe persoane in intretinere - 650 lei.

Pentru contribuabilii care realizeaza venituri brute lunare din salarii cuprinse intre 1.001 lei si
3.000 lei, inclusiv, deducerile personale sunt degresive fata de cele de mai sus si se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice. Pentru contribuabilii care realizeaza venituri brute lunare din salarii de peste 3.000 lei nu se acorda deducerea personala.

In venitul brut luat in calcul pentru stabilirea deducerii nu se includ indemnizatiile de risc maternal si indemnizatiile de maternitate intrucat acestea constituie venituri neimpozabile.

- cotizatia de sindicat platita in luna respectiva;

Cotizatia de sindicat este deductibila la calculul impozitului pe salarii, numai la locul unde salariatul are functia de baza, in limita a 1% din venitul brut. Plafonul este stabilit de art. 24 din Legea dialogului social nr. 62/2011.

- contributiile la schemele facultative de pensii ocupationale, astfel incat la nivelul anului sa nu depaseasca echivalentul in lei a 400 euro. Aceasta baza de calcul reprezinta venitul impozabil la care se va aplica cota de impozitare de 16%. Deducerea contributiei la pensiile facultative in valoare de 400 euro se acorda la nivelul anului.

In conformitate cu prevederile punctului 111 lit. a) din titlul III al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, platitorul de venituri din salarii cumuleaza sumele in euro reprezentand contributiile retinute pentru fondurile de pensii facultative si verifica incadrarea in plafonul deductibil prevazut de lege.

In situatia in care, polita pentru pensia facultativa se incheie in cursul anului, deducerea se acorda proportional cu numarul de luni ramase pana la finele anului fiscal (calendaristic).

3. Se calculeaza impozitul lunar pe veniturile din salarii, aplicand cota proportionala de 16%
la baza de calcul determinata potrivit pct. 1 si 2.



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Cheltuieli deductibile. In ce conditii pot fi deduse 100% cheltuielile auto

    • In activitatea unei firme, gestionarea corecta a cheltuielilor auto este esentiala pentru optimizarea fiscala. Codul fiscal prevede conditii clare pentru ca aceste cheltuieli sa fie considerate deductibile integral. Dovada utilizarii exclusive in scop economic este esentiala, iar documentele justificative joaca un rol central. In acest context, un contribuabil se intreaba in ce conditii poate deduce 100% cheltuielile de intretinere auto din aceste facturi? Acesta face si mentiunea ca...» citeste mai departe aici

  • Bon fiscal. Cum sa procedati daca NU ati emis la timp bonul fiscal la incasarile cu cardul

    • Emiterea bonului fiscal este o obligatie legala pentru toti comerciantii care utilizeaza aparate de marcat electronice fiscale. Incasarile prin POS pot genera confuzii legate de necesitatea emiterii bonului, mai ales atunci cand este emisa si o factura. In acest articol analizam ce trebuie facut in situatiile in care bonul fiscal nu a fost emis la timp pentru o incasare cu cardul si care sunt optiunile legale de remediere. Avem acest caz concret. Am constatat ca pe 01 septembrie 2025, s-a omis...» citeste mai departe aici

  • D700 ANAF. Termen limita + conditii pentru firmele care vor sa revina la anul fiscal calendaristic

    • Unele companii aleg un an fiscal diferit de cel calendaristic, insa pot decide ulterior sa revina la structura clasica, de la 1 ianuarie la 31 decembrie. In acest context, este important sa se respecte anumite proceduri si termene legale. In articolul de mai jos gasesti detalii despre pasii necesari pentru modificarea anului fiscal si ce presupune aceasta schimbare din punct de vedere fiscal si contabil. Avem acest caz. Societatea noastra are anul fiscal modificat, cuprins intre perioada 1...» citeste mai departe aici

  • D150 si D151, digitalizate de ANAF. 4 pasi importanti prin care puteti depune declaratii online

    • Incepand cu 19 septembrie 2025, contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online prin intermediul unui certificat digital beneficiaza de o procedura simplificata. Modificarile au fost introduse prin Ordinul ANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, care actualizeaza regulile privind inregistrarea si revocarea dreptului de utilizare a serviciului „Depunere declaratii online”.» citeste mai departe aici

  • Capitalul social, modificat. Termen limita de majorare, valoarea aplicata + un EXEMPLU util

    • Capitalul social reprezinta un element esential in structura oricarei societati comerciale, reflectand contributia financiara initiala a asociatilor. Modificarile legislative recente propun actualizarea valorii acestuia in functie de cifra de afaceri, ca parte a unui demers mai amplu de eficientizare a mediului economic. Noile reglementari vizeaza consolidarea capitalizarii firmelor si responsabilizarea acestora in raport cu dimensiunea activitatii desfasurate. Avem acest caz. Suntem un SRL ce...» citeste mai departe aici

  • Bolt taxi. Tratament fiscal util in cazul unui raport Bolt

    • In cazul activitatii desfasurate prin platforma Bolt, este esential sa fie inteles corect tratamentul fiscal aplicabil veniturilor si comisioanelor. Raportarile lunare primite de la Bolt includ diverse tipuri de venituri si retineri care trebuie analizate distinct din punct de vedere contabil si fiscal. Desi raportul poate constitui document justificativ, in anumite cazuri este necesara sustinerea cu documente suplimentare. In plus, tratamentul TVA, impozitul pe veniturile...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016