
Raportul Special
realizat de specialisti
In analiza de mai jos, un contract de drepturi de autor este intocmit in 2017, serviciile sunt prestate tot in anul 2017, iar plata contractului se realizeaza in 2018.
Vom vedea care sunt taxele datorate pentru acest contract si cum trebuie platite, avand in vedere ca cedentul realizeaza venituri si din salarii.
Iata raspunsul specialistului!
Veniturile din cesiunea drepturilor de autor sunt venituri incluse in categoria veniturilor din activitati independente fiind venituri din drepturilor de proprietate intelectuala, urmand a fi indeplinite cel putin 4 din criteriile prevazute la art. 7 pct. 3 din Codul fiscal prin crearea premiselor de independenta a activitatii. In mod special, pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila sunt aplicabile prevederile art. 72 si 73 din Codul fiscal care obliga acesti platitori de venituri la calculul, retinerea impozitului pe venit corespunzator sumelor platite prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate sau impozit final in functie de optiunea persoanelor fizice.
Indiferent de data incheierii contractului de cesiune a drepturilor de autor veniturile incasate in cursul anului 2018 reprezinta venituri realizate in anul 2018. In acest sens, pct. 9 alin. (2) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 70 din Codul fiscal prevede ca venitul brut din drepturi de proprietate intelectuala cuprinde atat sumele incasate in cursul anului, cat si retinerile in contul platilor anticipate efectuate cu titlu de impozit.
In raport cu impozitul pe venit, art. 73 din Codul fiscal prevede posibilitatea ca persoana fica sa opteze pentru stabilirea impozitului final pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala. Optiunea de impunere a venitului brut se exercita in scris in momentul incheierii fiecarui raport juridic/contract si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestuia.
Incepand cu 1 ianuarie 2018, impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii veniturilor, persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut diminuat cu cheltuielile determinate prin aplicarea cotei forfetare de 40% asupra venitului brut.
Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final. Impozitul astfel retinut se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut. Persoana fizica nu are obligatii de completare a Registrului de evidenta fiscala si de conducere a evidentei contabile si nici alte obligatii declarative si de plata privind impozitul pe venit.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Manual de politici contabile - Stick USB
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Declararea impozitului pe venit calculat si retinut la sursa de catre platitor se realizeaza incepand cu veniturile corespunzatoare lunii ianuarie 2018 prin intermediul formularului 100 Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat potrivit OPANAF 587/2016 astfel cum a fost modificat prin 3781/2017.
In situatia in care nu este formulata optiune catre impunerea finala, platitorul de venit va aplica regula generala de retinere la sursa a impozitului pe venit reprezentand plati anticipate in contului impozitului anual datorat de persoana fizica. Astfel, potrivit art. 72 din Codul fiscal, pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, platitorii veniturilor, persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila au si obligatiile de a calcula, de a retine si de a plati impozitul corespunzator sumelor platite prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate, din veniturile platite. Impozitul pe venit reprezentand plati anticipate in contului impozitului anual datorat de persoana fizica care trebuie retinut incepand cu veniturile realizate in annul 2018, se stabileste prin aplicarea cotei de impunere modificata de OUG 79/2017 de 7% la venitul brut. Impozitul se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul.
Persoana fizica va avea insa obligatia declararii venitului brut potrivit art. 122 din Codul fiscal, depunand formularul 200 Declaratie privind veniturile realizate din Romania pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului. Potrivit prevederilor art. 70 din Codul fiscal, venitul net din drepturile de proprietate intelectuala se stabileste prin scaderea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 40% asupra venitului brut, iar potrivit art. art. 64 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal astfel cum a fost modificat prin OUG 79/2017, cota de impozit urmeaza a fi de 10%.
Pentru determinarea venitului net din drepturi de proprietate intelectuala, persoanele fizice pot completa numai partea referitoare la venituri din Registrul de evidenta fiscala sau isi indeplinesc obligatiile declarative direct pe baza documentelor emise de platitorul de venit. Persoanele fizice care isi indeplinesc obligatiile declarative direct pe baza documentelor emise de platitorul de venit au obligatia sa arhiveze si sa pastreze documentele justificative cel putin in limita termenului prevazut de lege si nu aii obligatii privind conducerea evidentei contabile.
Impozitul anual datorat corespunzator veniturilor din drepturi de autor realizate in anul 2018 se stabileste de organul fiscal competent pe baza declaratiei privind venitul realizat, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual impozabil. In acest sens, organul fiscal stabileste impozitul anual datorat pe baza declaratiei privind venitul realizat si emite decizia de impunere la termenul si in forma stabilite prin ordin al presedintelui ANAF, urmand ca diferentele de impozit platite in plus sa fie compensate sau restituite in conditiile Codului de procedura fiscala.
Din punct de vedere al contributiilor sociale obligatorii datorate incepand cu 1 ianuarie 2018, veniturile din drepturi de autor intra in baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale stabilita in cota de 25% aplicata la venitul ales de persoana fizica dar nu mai mic decat salariul minim brut pe tara de 1900 lei si al contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita in cota de 10% aplicata la salariul minim brut pe tara de 1900 lei.
Potrivit modificarilor aduse de OUG 79/2018 Titlului V Contributii sociale obligatorii din Codul fiscal, se elimina retinerea la sursa a contributiilor de asigurari sociale si de asigurari sociale de sanatate care pentru anul 2017 cadea in sarcina platitorului de venit, stabilirea obligatiilor de plata urmand a se efectua de catre administratia fiscala pe baza Declaratiei 600 depuse de persoana fizica, dupa caz. Baza de calcul al contributiilor de asigurari sociale si de asigurari sociale de sanatate se evidentiaza lunar, iar plata se efectueaza trimestrial, in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2018, potrivit prevederilor Codului fiscal in forma modificata de OUG 79/2017, persoana fizica datoreaza, dupa caz, contributia de asigurari sociale pentru urmatoarele categorii de venituri realizate din Romania si din afara Romaniei, cu respectarea legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, pentru care exista obligatia declararii in Romania:
a) venituri din salarii sau asimilate salariilor, definite conform art. 76;
b) venituri din activitati independente, definite conform art. 67;
c) indemnizatii de somaj;
d) indemnizatii de asigurari sociale de sanatate.
In cazul in care persoanele fizice care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala pentru care impozitul pe venit se stabileste potrivit prevederilor art. 72 si 73 din Codul fiscal, acestea datoreaza contributia de asigurari sociale daca venitul net lunar realizat in anul precedent, ramas dupa scaderea din venitul brut a cheltuielii deductibile prevazute la art. 70, raportat la numarul lunilor de activitate din cursul anului, este cel putin egal cu nivelul salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna ianuarie a anului pentru care se stabileste contributia. Temeiul legal il reprezinta art. 148 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal.
Asadar, contributia de asigurari sociale este datorata pentru anul 2018 daca venitul net lunar realizat in anul 2017, ramas dupa scaderea din venitul brut a cheltuielii deductibile prevazute la art. 70, raportat la numarul lunilor de activitate din cursul anului, este cel putin egal cu 1900 lei (22800 lei la nivel de an). Pe cale de consecinta, daca venitul net lunar realizat in anul 2018, ramas dupa scaderea din venitul brut a cheltuielii deductibile prevazute la art. 70, raportat la numarul lunilor de activitate din cursul anului 2018, este cel putin egal cu nivelul salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna ianuarie a anului 2019, persoana va datora contributia de asigurari sociale pentru anul 2019.
Persoanele fizice obligate la plata contributiei vor depune anual la organul fiscal competent, pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se stabileste contributia de asigurari sociale, declaratia 600 privind venitul asupra caruia datoreaza contributia, ca urmare a indeplinirii conditiei prevazute mai sus, ale carei model, continut, modalitate de depunere si de gestionare au fost aprobate prin OPANAF 4140/2017.
Singura exceptie de la plata contributiei de asigurari sociale este cea prevazuta de art. 150 din Codul fiscal astfel cum a fost modificat de OUG 79/2017 si vizeaza persoanele fizice asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii potrivit legii, precum si persoanele care au calitatea de pensionari. Acestea nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile din drepturi de autor.
Codul fiscal in forma modificata de OUG 79/2017, prevede la art. 155 alin. (2) ca persoanele fizice datoreaza, incepand cu 1 ianuarie 2018, contributia de asigurari sociale de sanatate daca realizeaza venituri anuale cumulate cel putin egale cu 12 salarii de baza minime brute pe tara din una sau mai multe surse de venituri din urmatoarele categorii:
a) venituri din activitati independente, definite conform art. 67 si 671;
b) venituri din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil potrivit titlurilor II, III sau Legii nr. 170/2016, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 125;
c) venituri din cedarea folosintei bunurilor, definite conform art. 83;
d) venituri din investitii, definite conform art. 91;
e) venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, definite conform art. 103;
f) venituri din alte surse, definite conform art. 114 si 116.
Cota de contributie de asigurari sociale de sanatate este de 10% si se datoreaza de catre persoanele fizice pentru care exista obligatia platii contributiei de asigurari sociale de sanatate, potrivit Codului fiscal. Baza lunara de calcul pentru care persoanele fizice prevazute la art. 155 alin. (2) datoreaza contributia este, potrivit art. 170 alin. (2) din Codul fiscal, salariul de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza.
Veniturile care se iau in calcul la verificarea plafonului prevazut la art. 155 alin. (2) sunt cele realizate din una sau mai multe surse de venituri, din categoriile de venituri mentionate la art. 155 alin. (2), respectiv:
a) venitul net din activitati independente, stabilit potrivit art. 68-70, dupa caz;
In acest sens, potrivit art. 70 din Codul fiscal, venitul net din drepturile de proprietate intelectuala, inclusiv din crearea unor lucrari de arta monumentala, se stabileste prin scaderea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 40% asupra venitului brut;
b) venitul brut din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit titlului II, III sau Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 125 alin. (7)-(9);
c) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, stabilite potrivit art. 84-87;
d) venitul/castigul din investitii, stabilit conform art. 94-97;
e) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, stabilite potrivit art. 104-106;
f) venitul brut/venitul impozabil din alte surse, stabilit potrivit art. 114-116.
Totodata, potrivit art. 170 alin. (3) din Codul fiscal in forma modificata de OUG 79/2017, incadrarea in plafonul anual prevazut la art. 155 alin. (2) se efectueaza prin insumarea veniturilor anuale mentionate mai sus realizate in anul fiscal precedent. Persoanele fizice obligate la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, depun anual la organul fiscal competent, pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se stabileste contributia de asigurari sociale de sanatate, declaratia cu privire la incadrarea veniturilor realizate in plafonul lunar ale carei model, continut, modalitate de depunere si de gestionare au fost aprobate prin OPANAF 4140/2017.
In aceste conditii din textul astfel modificat, se poate intelege ca pentru a stabili calitatea de persoana obligata la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate in anul 2018 se vor insuma veniturile enumerate mai sus realizate in anul precedent 2017 si doar in situatia in care veniturile anuale cumulate sunt cel putin egale cu 12 salarii de baza minime brute pe tara din una sau mai multe surse de venituri, persoana va datora contributia de asigurari sociale de sanatate in anul 2018, urmand sa depuna declaratia privind incadrarea veniturilor realizate in plafonul lunar in ianuarie 2018.
Potrivit administratiei fiscale, in aplicarea prevederilor art. 170 alin. (4) din Codul fiscal, plafonul lunar utilizat la incadrarea veniturilor anuale, realizate in anul fiscal precedent, reprezinta salariul de baza minim brut pe tara in vigoare in luna ianuarie a anului pentru care se stabileste contributia de asigurari sociale de sanatate. Astfel in masura in care venitul net cumulat realizat in anul precedent este mai mare decat 22800 lei (1900 lei x 12 luni), persoana fizica are obligatia platii contributiei in anul 2018 la o baza lunara de calcul egala cu nivelul salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia, respectiv 1.900 lei pentru anul 2018, urmand sa depuna la organul fiscal, pana la 31 ianuarie 2018, inclusiv, declaratia privind incadrarea veniturilor realizate in plafonul lunar. Daca venitul net cumulat realizat in anul precedent este mai mic decat nivelul a de 12 ori salariul minim brut pe tara in vigoare in luna ianuarie a anului pentru care se stabileste contributia, persoana fizica nu are obligatia plati contributiei de asigurari sociale de sanatate in anul 2018.
In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale de sanatate, aceasta va fi datorata chiar daca persoana realizeaza si alte venituri.
Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Dani Cucu, consultant fiscal si expert contabil.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Taxe si impozite stabilite de Codul fiscal (exceptie taxe locale)26 iunie 2017: Termen plati anticipate la impozitul pe venit si contributiile sociale Trim. IINU mai este relevant anul in care au fost distribuite dividendele. Impozitul se va plati pana pe 25 ianuarieActivitati artistice si venituri din drepturi de autor. Ce impozit si contributii se platesc?Impozit pe venit si contributii pentru activitati ocazionale. Ce obligatii impune Administratie financiara?Ultimele articole
Reminder ANAF! Declaratii fiscale scadente la 27 ianuarie 2025Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uriD212 in 2025. Principalele modificari din formular, implementate prin Ordinul 7015/2024ANAF dezminte informatiile conform carora din 2025 ar urma sa perceapa 10% din banii aflati in conturile contribuabililorCalendar ANAF: Ce declaratii trebuie depuse pana pe 20 decembrie 2024Articole similare
Asociere in participatie. Ce implicatii de plata si declarative vor avea asociatii?VIDEO ANAF: Cum se completeaza Declaratia Unica in 2023 pentru veniturile din chiriiFalimentul beneficiarului, un motiv de ajustare a bazei de impozitare a TVA25 Mai - Termen de depunere si de plataTratament venituri din drepturi de autor. Care sunt implicatiile fiscale?Ultimele articole
Reminder ANAF! Declaratii fiscale scadente la 27 ianuarie 2025Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uriD212 in 2025. Principalele modificari din formular, implementate prin Ordinul 7015/2024ANAF dezminte informatiile conform carora din 2025 ar urma sa perceapa 10% din banii aflati in conturile contribuabililorCalendar ANAF: Ce declaratii trebuie depuse pana pe 20 decembrie 2024Articole similare
Ambalaje returnabile - TRATAMENT FISCALDepozitare si transport pe teritoriul Romaniei. Cum se factureaza si ce declaratii se depun?Dezmembrare si casare mijloace fixe nemortizate integral. Ce TRATAMENT FISCAL aplicam?Revista Romana de Fiscalitate nr. 40, Iunie 2009Contract pentru drepturi de autor persoana nerezidenta. Contributii socialeUltimele articole
Pilonul 3 de pensii. MONOGRAFIE contabila utila pentru pensia facultativaCriptomonedele. Scutirea de impozit pe castigurile din criptomonede, ELIMINATA din ProiectMijloace fixe. Cum sa le scoateti din evidenta + o MONOGRAFIE contabila utilaBolt taxi. TRATAMENT FISCAL util in cazul unui raport Bolt[CONTABIL & FISCAL] Demolarea unei cladiri si ce regim se aplica dpdv fiscal si contabilArticole similare
ORDIN ANAF nr. 1.451 din 8 februarie 2010Studiu de caz: Stabilirea IMPOZITului pe salariu in cazul sediilor secundareDECLARATIA UNICA 2020- Modificarea modelului, continutului si a modalitatii de depunere (Proiect de ordin ANAF)IMPOZITul pe dividende trebuie achitat pana pe 25 ianuarie 2024 in cazul dividendelor neplatite in 2023REMINDER: Termenul de depunere a Declaratiei speciale de TVA pentru trimestrul precedentUltimele articole
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firmaIMPOZIT dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de IMPOZITare in 2025 + alte aspecte contabileDeclaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la IMPOZIT micro la IMPOZIT pe profit in 2025Tichete cadou de Craciun. Se mai calculeaza IMPOZIT si CASS daca suma de 300 lei este neimpozabila?30 de ani impreuna! O poveste de succes - Rentrop&Straton, liderul informatiilor specializate din RomaniaSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?
[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA