Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Evaluarea stocurilor: metode obligatorii de evaluare

22-Mar-2012
7149
In cazul unei societati comerciale, obiectul de activitate este comertul cu amanuntul. Vom stabili in cele ce urmeaza:

1. in ce masura este societatea obligata sa aplice metoda global-valorica;

2. se descarca gestiunea cu ajutorul coeficientului de repartizare k. In acest context, vom vedea:
a) daca la sfarsitul anului valoarea contabila a stocului de marfa inregistrata la pret de vanzare este egala sau trebuie sa fie aceeasi cu valoarea inventarului faptic (exceptand plusurile si minusurile constatate) sau exista posibilitatea unei abateri prin aplicarea coeficientului k;

b) care sunt marfurile in plus si/sau in minus pentru a incarca stocurile in cazul plusurilor si a factura minusurile persoanelor responsabile (avand in vedere ca societatea este si platitoare de TVA).

Raspuns:
Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari
Vezi detalii
50 de umbre ale fiscalitatii
50 de umbre ale fiscalitatii
Vezi detalii


1) Metodele de conducere a contabilitatii analitice a bunurilor.sunt prevazute la pct 30-49 din Norma metodologica de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin OMFP 3512/2008.

Pentru evidenta marfurilor si ambalajelor aflate in unitatile de desfacere cu amanuntul (magazine, restaurante, bufete etc.), este recomandata metoda global-valorica. Potrivit acestei metode, contabilitatea analitica a marfurilor si ambalajelor se tine global-valoric, atat la gestiune, cat si in contabilitate, iar verificarea concordantei inregistrarilor din evidenta gestiunii si din contabilitate se efectueaza numai valoric, la perioade stabilite de unitate.

Metoda cantitativ-valorica se poate folosi pentru contabilitatea analitica a materiilor prime, materialelor consumabile, materialelor de natura obiectelor de inventar, semifabricatelor, produselor finite, produselor reziduale, marfurilor, animalelor si ambalajelor. Aceasta metoda este utilizata pentru comertul cu ridicata, deoarece marfurile se evidentiaza la pretul de achizitie.

Conform Normei specifice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, cuprinsa in Anexa 2 la OMEF 3512/2008, Nota de receptie si constatare diferente (Cod 14-3-1A) se foloseste ca document de receptie obligatoriu numai in cazul:

- bunurilor materiale cuprinse intr-o factura sau aviz de insotire a marfii, care fac parte din gestiuni diferite;
- bunurilor materiale primite spre prelucrare, in custodie sau in pastrare;
- bunurilor materiale procurate de la persoane fizice;
- bunurilor materiale care sosesc neinsotite de documente de livrare;
- bunurilor materiale care prezinta diferente la receptie;
- marfurilor intrate in gestiunile la care evidenta se tine la pret de vanzare.
Continutul minimal obligatoriu de informatii al formularului este urmatorul:
- denumirea unitatii;
- denumirea, numarul si data (ziua, luna, anul) intocmirii formularului;
- numarul facturii/avizului de insotire al marfii etc., dupa caz;
- numarul curent; denumirea bunurilor receptionate; U/M; cantitatea conform documentelor insotitoare; cantitatea receptionata, pretul unitar de achizitie si valoarea, dupa caz;
- numele, prenumele si semnatura membrilor comisiei de receptie, in conditiile in care se face receptia marfii primite direct de la furnizor sau data primirii in gestiune si semnatura gestionarului in situatia in care apar diferente;
- pretul de vanzare si valoarea la pret de vanzare, dupa caz, pentru unitatile cu amanuntul.

Astfel, pentru marfurile intrate in gestiunile la care evidenta se tine la pret de vanzare se intocmeste Nota de receptie si constatare diferente (Cod 14-3-1A). Acesta va curpinde si pretul de vanzare si valoarea la pret de vanzare.

Comert cu amanuntul este definit ca fiind activitatea desfasurata de comerciantii care vand produse, de regula, direct consumatorilor pentru uzul personal al acestora. Potrivit art. 67 alin (1) si alin (2) din OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, comerciantul care in reteaua de distributie ofera spre vanzare produse/servicii trebuie sa indice pretul de vanzare/tariful practicat si pretul pe unitatea de masura, conform reglementarilor legale in vigoare.

Preturile de vanzare, preturile pe unitatea de masura si tarifele practicate se indica in mod vizibil, lizibil si fara echivoc prin marcare, etichetare si/sau afisare. Avand in vedere aceste prevederi, in unitatile de desfacere cu amanuntul, marfurile se inregistreaza in evidenta contabila la valoarea de vanzare.

Potrivit pct 160 alin (1) din reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 , in functie de specificul activitatii, pentru determinarea costului pot fi folosite, de asemenea, metoda costului standard, in activitatea de productie sau metoda pretului cu amanuntul, in comertul cu amanuntul. In comertul cu amanuntul poate fi utilizata metoda pretului cu amanuntul, pentru a determina costul stocurilor de articole numeroase si cu miscare rapida, care au marje similare si pentru care nu este practic sa se foloseasca alta metoda.

In aceasta situatie, costul bunurilor vandute se calculeaza prin deducerea valorii marjei brute din pretul de vanzare al stocurilor. Orice modificare a pretului de vanzare presupune recalcularea marjei brute.

Potrivit pct 164 din reglementarile contabile amintite, contabilitatea stocurilor se tine cantitativ si valoric sau numai valoric prin folosirea inventarului permanent sau a inventarului intermitent.
In conditiile folosirii inventarului permanent, in contabilitate se inregistreaza toate operatiunile de intrare si iesire, ceea ce permite stabilirea si cunoasterea in orice moment a stocurilor, atat cantitativ, cat si valoric.

Astfel, metoda cantitativ- valorica are rezultate cat mai exacte asupra costului pentru marfurile iesite din gestiune si a cunoasterii stocurilor marfurilor in orice moment atat cantitativ cat si valoric. Avand in vedere cele mentionate, in unitatile de desfacere cu amanuntul, marfurile se inregistreaza in evidenta contabila la valoarea de vanzare, in corelatie cu conturile 378 "Diferente de pret la marfuri" respectiv 4428 "TVA neexigibila". Nu este obligatoriu sa utilizati metoda global-valorica, dar in unitatile de desfacere cu amanuntul marfa intrata in gestiune trebuie evidentiata la valoarea de vanzare.

2)
a) La sfarsitul anului valoarea contabila a stocului de marfa inregistrata la pret de vanzare este egala cu valoarea inventarului faptic. Nu exista abateri in ceea ce priveste valoarea marfurilor aflate in stoc. Prin descarcarea gestiunii cu ajutorul coeficientului de repartizare k se afla adaosul comercial aferent marfurilor vandute si implicit costul marfurilor vandute.

b) Plusurile si minusurile la inventar se evidentiaza valoric. Asadar, marfurile in plus sau lipsa in gestiune nu se pot identifica. Factura se va intocmi cu specificatia: "marfa lipsa din gestiune", fara a identifica marfurile respective.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Evaluarea stocurilor: metode obligatorii de evaluare":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Guvernul ar putea renunta la impozitul de 1% pe cifra de afaceri pentru unele firme
    • Masura prin care se anunta pentru 2018 majorarea de la 500.000 euro la 1 milion euro a pragului pana la care se aplica impozitul pe cifra de afaceri de !%. "Am discutat despre acest lucru, ca acel prag, daca este 500.000 euro sau 1 milion euro pana la care este introdus impozitul de 1%...sa fie introduse (modificari-n.r.) prin amendament in Parlament", a declarat premierul Mihai Tudose, raspunzand intrebarilor adresate de jurnalisti. Saptamana trecuta a avut loc o intalnire a premierului cu...» citeste mai departe aici

  • Initierea negocierii colective intre 20 noiembrie - 20 decembrie. Amenzi de 10.000 lei
    • OUG nr.82/2017, publicata in Monitorul Oficial nr.902 din 16.11.2017, include o obligatie noua pentru toate firmele din Romania, indiferent de numarul de angajati. Conform unor noi reglementari din OUG nr.82/2017 prin derogare de la prevederile art. 129 alin. (1) din Legea dialogului social nr. 62/2011, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, apare obligatia ca in unitatile in care nu exista incheiat contract/acord colectiv de munca, initierea negocierii colective sa devina...» citeste mai departe aici

  • SRL-D-urile nu vor mai beneficia de facilitati fiscale incepand cu 1 ianuarie 2018
    • Intr-o analiza a masurilor adoptate recent de Guvern pentru modificarea Codului fiscal de la 1 ianuarie 2018, Platforma Romania 100 a aratat care sunt acele masuri care vor influenta negativ mediul de afaceri si nu numai. Printre acestea masuri se numara si trecerea contributiilor sociale de la angajator la angajat, precum si eliminarea facilitatilor fiscale de la inceputul anului pentru firmele de tip SRL-D. "Trecerea contributiilor sociale de angajator la angajat propusa prin "Revolutia...» citeste mai departe aici

  • Ce tratament se aplica pentru cheltuielile de protocol?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care inregistreaza in anul 2017 cheltuieli de protocol dupa cum urmeaza: - cafea, apa, diverse produse protocol pentru diverse sedinte, intalniri cat si pentru uzul angajatilor. - mese la restaurant cu potentiali clienti, furnizori, parteneri de afaceri, angajati din grup care se deplaseaza in scopul rezolvarii anumitor situatii (scolarizari, implementari, alte activitati curente). La fiecare factura de restaurant exista un referat cu detalii legate de...» citeste mai departe aici

  • Pozitia CNIPMMR privind instituirea derogarilor de la prevederile Legii nr. 62/2011 a Dialogului Social
    • Prin intermediul art. VII din OUG nr. 82/2017 pentru completarea si modificarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial nr. 902/16.112017, s-a introdus o serie de derogari de la Legea nr. 62/2011 a dialogului social, fara consultarea partenerilor sociali. OUG nr. 82/2017 a fost adoptata intr-un mod total netrasparent deoarece: Nu a existat dialog cu confederatiile patronale reprezentative, avand in vedere ca au fost stabilite obligatii noi pentru toti angajatorii din mediul privat...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"