Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Guvernul vrea o noua agentie pentru sistemele IT si schimbul de date intre institutiile publice. Reactiile ONG-urilor

24-Aug-2017
1752

Centrul pentru Inovare Publica, asociatie non-guvernamentala, a solicitat miercuri Guvernului Tudose sa organizeze o consultare publica pe marginea proiectului de Ordonanta prezentat vineri de HotNews.ro, care vizeaza crearea Agentiei Nationale de Servicii Electronice si Cloud (ANSEC), o noua agentie care va raspunde de toate sistemele IT ale statului si de interconectarea si schimbul de date intre institutii. 

In concret, potrivit HotNews.ro, Asociatia a transmis catre Secretariatul General al Guvernului si o serie de recomandari referitoare la datele deschise, avand in vedere ca ANSEC urmeaza sa administreze o parte insemnata a datelor publice din Romania.

Iata si solicitarea Centrului pentru Inovare Publica catre Guvern, redata de aceeasi sursa:

"Saptamana trecuta, vineri, a aparut in presa, aici: http://bit.ly/2voWcw0 si aici: http://bit.ly/2ioVCNm, initiativa Guvernului de infiintare prin Ordonanta de Urgenta a Agentiei Nationale de Servicii Electronice si Cloud (ANSEC). Potrivit proiectului de OUG publicat de Hotnews si de Romania Libera, ANSEC preia atributiile actualei Agentii pentru Agenda Digitala a Romaniei, implementeaza in parteneriat cu institutiile publice proiectele majore TIC incluse in Agenda Digitala pentru Romania 2020, asigura interconectarea aplicatiilor si a schimbului de date intre institutii publice.

Desi in nota de fundamentare, la Sectiunea 7 se mentioneaza ca "au fost respectate prevederile legii privind transparenta decizionala", informatia nu am aflat-o de la institutia publica initiatoare, ci din mass-media.

In aceeasi nota de fundamentare, in Sectiunea 6, cu privire la consultarea cu organizatii non-guvernamentale, se specifica "proiectul de act normativ nu se refera la acest subiect". Acest lucru este incorect: buna guvernare, transparenta si integritatea achizitiilor publice, vizate direct de ordonanta, sunt in interesul imediat al societatii civile. De asemenea, ordonanta afecteaza si domeniul drepturilor fundamentale, prin prevederile referitoare la protectia datelor cu caracter personal. Nu in ultimul rand, asociatiile din industria IT vor fi direct interesate de subiect.

Centrul pentru Inovare Publica considera necesara respectarea legii transparentei decizionale si organizarea unei consultari pe marginea proiectului cu toti actorii interesati. 

In ceea ce priveste continutul documentului, in contextul in care Romania si-a asumat deschiderea datelor publice guvernamentale prin mai multe strategii sau acte normative: legea 109/2007 (actualizata in 2015), OUG 41/2016, Strategia Nationala Anticoruptie sau Planul National de Actiune Parteneriatul pentru o Guvernare Deschisa, in conditiile in care ANSEC urmeaza sa administreze o parte insemnata a datelor publice din Romania, este firesc ca ANSEC sa aiba un rol explicit in asigurarea accesului la aceste date, prin intermediul portalului national de date deschise, data.gov.ro.

Centrul pentru Inovare Publica face urmatoarele recomandari:

2.1. Art. 2 se completeaza cu literele g si h:

g) format prelucrabil automat - un format de fisier structurat astfel incat sa permita unor aplicatii software sa identifice, sa recunoasca si sa extraga cu usurinta date specifice, inclusiv declaratii individuale de fapt si structura interna a acestora;
h) format deschis - un format de fisier care este independent de platformele utilizate si care se afla la dispozitia publicului, fara nicio restrictie de natura sa impiedice reutilizarea documentelor in cauza;

(nb. definitiile sunt preluate din legea 109/2007 privind reutilizarea datelor din sectorul public)

2.2. Art. 3 se completeaza cu litera l):

l) Asigurarea accesului publicului la datele guvernamentale, in format deschis sau format prelucrabil automat, cu respectarea prevederilor privind protejarea datelor cu caracter personal.

2.3. Art. 4, alin. (1), pct. 2 se completeaza cu litera r):

r) Asigura exportul automat al datelor de interes public catre platforma nationala de date deschise, data.gov.ro, inclusiv anonimizarea datelor, daca este necesar, cu respectarea prevederilor privind protejarea datelor cu caracter personal.

2.4. Art. 4, alin. (1), pct. 3, litera j) se reformuleaza si se completeaza cu litera k):

j) acorda asistenta catre institutii publice la publicarea datelor detinute de acestea pe platforma nationala de date deschise, data.gov.ro, inclusiv pentru anonimizarea datelor, daca este necesar.
k) furnizeaza si alte servicii informatice catre administratia publica.

Recomandarile au fost trimise Secretariatului General al Guvernului. Vom actualiza continutul cu raspunsul pe care il vom primi."

Centrul pentru Inovare Publica este o asociatie non-guvernamentala infiintata in 2014. Membrii asociatiei au lucrat in departamentul de politici publice al Fundatiei pentru o Societate Deschisa, contribuind la introducerea mai multor prevederi despre date deschise si educatie deschisa in Strategia Agenda Digitala 2020, in Planul National pentru o Guvernare Deschisa.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025

    • In acest articol vom reda noutatile care se aplica din anul 2025 in privinta Legii contabilitatii. Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025 Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, balanta de verificare se va intocmi obligatoriu lunar. Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor si se pastreaza timp de 10 ani. Situatiile financiare anuale...» citeste mai departe aici

  • Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?

    • Pentru a remunera angajatii, firmele pot acorda numeroase beneficii extrasalariale, fara a fi supuse impozitarii, in limita unui plafon lunar de 33% din salariu. Printre facilitati amintim tichetele de masa, cazarea sau chiar contributiile la pensii facultative. Este important de mentionat faptul ca angajatorii au de respectat mai multe reguli si trebuie sa calculeze corespunzator plafonul de 33%, fiindca aceste beneficii salariale pot fi cumulate. Plafon 33% beneficii netaxabile. Beneficii...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca

    • Prin OUG 107/2024, a fost introdusa facilitatea conform careia se aplica, incepand cu anul 2025, o bonificatie de 3% pentru contribuabilii bun-platnici. Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabili bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca acestia Ordonanta de urgenta nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut

    • Mai multe modificari importante cu privire la impozitul pe venit se vor aplica din 2025. Acestea vor afecta atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice, fiinca au aparut intr-o perioada economica incerta. Printre cele mai semnificative masuri se numara eliminarea scutirii de impozit pentru salariatii din sectoarele IT, constructii, agricol si industria alimentara, cresterea cotei de impozitare pentru dividendele distribuite, dar si noi reguli privind impozitarea veniturilor din transferul...» citeste mai departe aici

  • Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

    • Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura. Iar in acest context, multi antreprenori se intreaba daca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme, asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronic. Factura proforma in contextul e-Factura In conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura, se mai...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului de 250.000 euro?

    • Reguli importante de aplicare a sistemului pe veniturile micro pentru firme, valabile incepand cu 1 ianuarie 2025, au fost aduse ca urmare a modificarilor incluse in OUG 156/2024 privind unele masuri fiscal-bugetare. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Reamintim ca, asa cum apare in prevederile art. 47...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016