Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozit pe cladiri: Schimbarile aduse de OG 16/2022 pentru persoanele fizice si juridice, AMANATE pana in 2026

13-Oct-2022
4068
Impozit pe cladiri: Schimbarile aduse de OG 16/2022 pentru persoanele fizice si juridice, AMANATE pana in 2026

Schimbarile aduse de OG 16/2022 asupra impozitului pe cladiri, pentru persoanele fizice si juridice, ar putea fi amanate pana in 2026. Senatul a aprobat recent un nou Proiect de lege care prevede acest lucru.

Conform noului Proiect, modificarile privind impozitul pe cladiri NU se vor mai aplica din 2023, ci din 2026. Pana atunci vor fi aplicate, in continuare, vechile prevederi, dupa cum urmeaza:

Impozit pe cladirile rezidentiale si nerezidentiale aplicat pana in 2026:

Impozitul pe cladirile rezidentiale proprietatea persoanelor fizice si a persoanelor juridice se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,08 - 0,2% asupra valorii impozabile, determinate, pentru persoanele fizice, in baza tabelului prevazut la art. 457 alin. (2), iar pentru persoanele juridice, in baza unor documente depuse de contribuabil (raport de evaluare, act de vanzare-cumparare, autorizatie de construire), valoarea fiind actualizata o data la 5 ani prin raport de evaluare.

Impozitul pe cladirile nerezidentiale proprietatea persoanelor fizice si persoanelor juridice se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2% - 1,3% asupra valorii impozabile, determinate in baza unor documente (raport de evaluare, act de vanzare-cumparare, autorizatie de construire), valoarea fiind actualizata o data la 5 ani prin raport de evaluare. Pentru cladirile utilizate pentru activitati din domeniul agricol, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii cladirii.

 

Impozit pe cladirile rezidentiale si nerezidentiale din 2026:

Se propune un nou mod de calcul a valorii impozabile pentru cladirile rezidentiale/nerezidentiale pe baza valorilor cuprinse in Studiile de piata referitoare la valorile orientative privind proprietatile imobiliare din Romania, astfel:

a) in cazul cladirilor rezidentiale cota de impozitare de impozitare sa fie de minimum 0,1%,

b) in cazul cladirilor nerezidentiale cota de impozitare de impozitare sa fie de minimum 0.5%

De asemenea, se propune ca in situatia in care Studiile de piata referitoare la valorile orientative privind proprietatile imobiliare din Romania, administrate de Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania nu contin informatii despre cladirile sau terenurile acoperite de aceste cladiri de pe raza unei unitati administrativ- teritoriale sau valorile sunt mai mici decat cele stabilite conform Codului fiscal in vigoare la 31 decembrie 2022 la calculul impozitului pe cladiri sa se aplice urmatoarele reguli:

a) in cazul unei cladiri rezidentiale, impozitul pe cladiri de calculeaza prin aplicarea cotei de minimum 0,1% a valorii impozabile determinate conform art. 457, din Codul fiscal, in vigoare la data 31 decembrie 2022.

b) in cazul unei cladiri nerezidentiale , impozitul pe cladiri de calculeaza prin aplicarea cotei de minimum 0,5% asupra ultimei valori inregistrata in baza de date a organului fiscal local, la data de 31 decembrie 2022.

Se propune ca informatiile cuprinse in Studiile de piata referitoare la valorile orientative privind proprietatile imobiliare din Romania, administrate de Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania, sa se publice pe site-urile oficiale ale Ministerului Finantelor si Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei.

Clarificari privind modalitatea de calcul a impozitului pe teren inregistrat in registrul agricol la categoria de folosinta curti constructii prin scaderea de la impozitare a suprafetelor acoperite de cladiri.

Pentru terenul amplasat in extravilan, impozitul/taxa pe teren se stabileste prin inmultirea suprafetei terenului, din care se scad suprafetele de teren acoperite de cladirii, exprimata in hectare, cu suma corespunzatoare categoriei de folosinta si cu coeficientul de corectie corespunzator zonei si rangului localitatii.

Autoritatea deliberativa a administratiei publice locale, la propunerea autoritatii executive, poate majora impozitele si taxele locale, in functie de urmatoarele criterii: economice, sociale, geografice, urbanistice, precum si de necesitatile bugetare locale, cu exceptia taxelor prevazute la art. 494 alin. (10) lit. b).

Atentie! Pentru ca schimbarile sa fie aplicate, trebuie sa fie promulgate de Presedinte si Publicate in Monitorul Oficial.

 

 

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici