Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozit si contributii sanatate la PFA: sistem real sau norma de venit. Ce aleg?

03-Iun-2016
17441

Impozitarea veniturilor si retinerea contributiilor la asigurarile de sanatate ale unei persoane fizice autorizate (PFA) se poate face in doua moduri: in sistem real sau la norma de venit. Intreprinzatorul poate opta pentru un mod sau altul cu respectarea anumitor restrictii. Sistemul real presupune ca aplicarea cotelor de impozit si contributii se va face asupra venitului net total, iar norma de venit presupune ca aplicarea cotelor de impozit si contributii la asigurarile de sanatate se va face asupra unei sume fixe stabilita anual de catre ANAF. in prezent, cota unica de impozit pe venit este de 16%, iar cota de contributie la asigurarile de sanatate este de 5,5%.

Care sunt conditiile pentru norma de venit?

In practica de zi cu zi, PFA impozitate in sistem real sunt mult mai numeroase decat cele impozitate la norma de venit datorita conditiilor care trebuie indeplinite pentru a putea opta pentru cea de-a doua varianta. Iata mai jos aceste conditii care fac optionala alegerea unui sistem sau altul:

- Regasirea obiectului de activitate in nomenclatorul aprobat de ANAF (gasiti nomenclatorul aici);
- Activitatea sa se desfasoare individual, fara salariati;
- Daca este cazul, cifra de afaceri in anul anterior mai mica de 100.000 euro la cursul BNR comunicat la sfarsit de an.
- Neindeplinirea uneia dintre conditiile de mai sus face ca PFA sa fie incadrat obligatoriu la impozitarea in sistem real.

Solutia dumneavoastra pentru activitate inscrisa corect in legislatia in vigoare, solutii economice legale si benefice dumneavoastra ca PFA, controale ale ANAF trecute cu bine, fara amenzi si suspendari de activitate este Cartea Verde a contabilitatii pentru PFA
 
Cum se exprima optiunea?

Autorizarea PFA se face conform OUG 44 din 2008, iar in termen de 30 zile de la inregistrarea in Registrul Comertului, PFA este obligata sa depuna declaratia D220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit prin care se exprima si optiunea pentru unul dintre cele doua sistem de impozitare.

In cele ce urmeaza vom descrie in detaliu modul de calcul al impozitului si contributiilor in fiecare caz in parte si vom da exemple concrete astfel incat optiunea pentru un sistem sau altul, acolo unde este posibila, sa poata fi facuta cu usurinta.

Sistemul real

Dupa depunerea D220, PFA va primi de la ANAF D260 - Decizie de impunere privind platile anticipate urmand sa efectueze platile in patru transe trimestriale, cu data scadenta ziua 25 a ultimei luni din fiecare trimestru.

In anul urmator, pana la data de 25 mai, PFA va depune D200 – Declaratie privin veniturile obtinute in Romania prin care se declara veniturile efectiv obtinute si cheltuielile efectiv realizate. in urma depunerii D200 contribuabilul va primi de la ANAF D250 - Decizie de impunere anuala pentru veniturile realizate din Romania de persoanele fizice care va specifica sumele de plata rezultate din diferenta intre ceea ce s-a declarat ca si estimare si ceea ce s-a declarat ca si realizari efective.

Norma de venit

Contribuabilii impozitati la norma de venit primesc si ei D260 dupa depunerea D220 urmand sa faca platile in patru transe trimestriale, cu data scadenta ziua 25 a ultimei luni din fiecare trimestru. Normele anuale de venit pe anul 2016, stabilite pentru activitati independente, conform art. 49 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, le regasiti aici.

Acestia nu mai depun insa D200, nemaifiind necesara pentru ca nu mai sunt sume de regularizat - ei au platit impozitele si contributiile aplicate la norma fixa, nu conteaza veniturile si cheltuielile realizate efectiv.

Totusi, PFA care a depasit cifra de afaceri in suma de 100.000 euro are obligatia ca, in anul urmator sa treaca la sistemul real, in acest sens fiind obligat sa depuna D220 pana la 31 ianuarie a anului imediat urmator celui in care s-a depasit plafonul antementionat.

Sinteza asemanari si deosebiri intre cele 2 sisteme


Studiu de caz:
CAEN 4776: Comert cu amanuntul al florilor, plantelor ?i semin?elor; comer? cu amanuntul al animalelor de companie ?i a hranei pentru acestea, in magazine specializate cu sediul;
Sediu profesional: centru, zona 0, Bucuresti, sector 1.

Conform sitului ANAF norma de venit valabila in 2016 pentru un astfel de PFA este 14.400 lei.
Venituri brute realizate: 100.000 lei

Cheltuieli deductibile realizate: 80.000 lei, exclusiv contributia la sanatate
Venituri nete realizate = Venituri brute – Cheltuieli deductibile = 20.000 lei.

Concluzie

Alegerea intre sistemul real si cel la norma de venit nu este intotdeauna disponibila dar acolo unde este disponibila decizia trebuie luata in functie de comparatia intre veniturile nete si norma de venit. Pana la urma acestea sunt sumele asupra carora se vor aplica procentele de impozit si contributii si trebuie ales acel sistem in care cotele se aplica la o suma mai mica.
Ar fi de luat in considerare si aspectul birocratic, lucrurile fiind mult mai simplu de gestionat pentru PFA in sistem la norma de venit.

In viata de zi cu zi, cu cat un PFA are venituri mai mari si cheltuielile deductibile devin mai mici raportat la cifra de afaceri, se va prefera desigur norma de venit. Daca cheltuielile deductibile sunt foarte mari si duc venitul net catre zero, se va prefera sistemul real.

Alte precizari importante

Incepand cu 1 ianuarie 2016, plata contributiei la asigurarile sociale (pensie) a devenit obligatorie pentru PFA. Acest aspect fiscal este insa mai putin influentat de optiunea pentru sistemul real sau cel la norma de venit iar modul de calcul este foarte complicat. in exemplul nostru atat venitul net cat si norma de venit indeplinesc criteriile pentru a declara si plati si aceasta contributie.

Articol scris de Andrei Ene, Managing Partner la Accountable, o firma de contabilitate care, pe langa serviciile specifice, ofera consultanta fiscala, administreaza personal si presteaza servicii de inmatriculare la Registrul Comertului, indiferent de forma aleasa, PFA sau SRL. Accountable si-a facut un obiectiv din a sprijini afacerile aflate la inceput de drum oferind facilitati importante in acest sens.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple


Articole similare

S-a simplificat un pic AUTORIZAREA PFA
Mai multe articole despre autorizarea pfa




Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici