Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

In cautarea masurilor pozitive ale noului Cod de procedura fiscala. Partea a II-a

22-Oct-2015
2510

In cadrul unui articol anterior au fost analizate cateva dintre masurile pozitive cuprinse in noul Cod de procedura fiscala. Ne propunem sa analizam in continuare alte prevederi cu caracter de noutate subliniind pentru fiecare impactul pozitiv sau negativ.

A fost remarcat faptul ca majoritatea acestora sunt insotite de contramasuri care echilibreaza situatia conferind administratiei fiscale noi si noi parghii de control asupra activitatii contribuabililor. Impunerea obligatiei de cooperare dintre institutii pentru a elimina obligativitatea contribuabilului de a obtine certificate fiscale ori altfel de inscrisuri este dublata de o noua obligatie de raportare de informatii la ANAF pentru care exista obligatia in raport cu Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor.

Pe acelasi palier al contramasurilor, reducerea nivelului dobanzilor si penalitatilor este contrabalansata de introducerea penalitatii de nedeclarare de 0,08% in locul penalitatii de 0,01% cat va fi de la 1 ianuarie 2016.

Din cauza numeroaselor altor situatii se poate concluziona ca modificarile cuprinse in noul Cod de procedura fiscala dezechilibreaza nejustificat raporturile dintre administratie si contribuabil. Un exemplu concret este reprezentat de extinderea termenului de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili creante fiscale de 5 ani prevazut la art. 110 prin schimbarea termenului de la care se calculeaza de la 1 ianuarie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala la 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala.

Aceasta in conditiile in care, potrivit art. 219 din noul Cod de procedura fiscala, dreptul contribuabilului/platitorului de a cere restituirea creantelor fiscale se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire. Acelasi mecanism de calcul al termenului stabilit in favoarea contribuabilului este aplicabil si in cazul cererilor de indreptare a erorilor din documentele de plata conform art. 164 alin. (5).

Tot in sfera masurilor dezechilibrate se situeaza si interventia administratiei fiscale in procesul de regularizare a situatiei societatilor inscrise in Registrul Comertului prin sanctionarea cu declararea inactivitatii in cazuri in care anterior administratia nu intervenea in acest mod dat fiind faptul ca erau aplicabile sanctiunile prevazute de Legea nr. 31/1990 constand in posibilitatea solicitarii dizolvarii societatii de catre orice persoana interesata.

Astfel, pe langa situatiile existente anterior in forma actuala a codului, la art. 92 care reglementeaza Registrul contribuabililor/platitorilor inactivi/reactivati, contribuabilul persoana juridica sau orice entitate fara personalitate juridica este declarat inactiv si ii sunt aplicabile prevederile Codul fiscal privind efectele inactivitatii daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:

- inactivitatea temporara inscrisa la registrul comertului;


- durata de functionare a societatii este expirata;
- societatea nu mai are organe statutare;

Particularitatea inactivitatii determinate de aceste situatii este ca declararea in inactivitate se va face dupa implinirea termenului de 30 de zile de la comunicarea catre contribuabil/platitor a unei notificari referitoare la situatiile respective.

Consideram ca masura interventiei in problemele de organizare a societatilor este excesiva in conditiile in care situatiile deja existente care determinau inactivitatea erau acoperitoare si priveau aspecte care afectau indeplinirea obligatiilor fiscale cum sunt cele referitoare la neindeplinirea obligatiilor declarative sau sustragerea de la controale prin informatii nereale referitoare la domiciliul fiscal.


Cititi continuarea aici.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici