
Raportul Special
realizat de specialisti
In general masurile pozitive adoptate in cadrul actelor normative din domeniul fiscal sunt de cele mai multe ori estompate de elementele negative care au, cu certitudine, un impact mult mai amplu la nivelul persoanelor vizate.
De altfel, cu exceptia unor masuri impuse de catre UE cum este cazul modului de calcul al penalitatilor datorate de catre administratie pentru nerestituirea la termen a sumelor cuvenite contribuabililor, exista un relativ echilibru intre masurile favorabile acestora si celor din sfera mijloacelor represive pe care administratia si le pune la dispozitie. Chiar in cuprinsul analizei prezente nu putem omite o serie de prevederi care sunt nefavorabile contribuabililor din cauze expunerii mai mari a informatiilor despre acestia, din cauza obligatiilor suplimentare pe care le impun sau din cauza sanctiunilor noi sau sporite pe care instituie.
Nu in ultimul rand, apreciarea pozitiva a unor noi dispozitii legale trebuie realizata in intregul context normativ. Experienta a demonstrat ca oricat de generoase pot fi prevederile cuprinse in cadrul actului normativ initial, realitatea practica este determinata de normele de aplicare. Din aceasta perspectiva este necesar de subliniat ca noul Cod de procedura fiscala aprobat prin Legea nr. 207/2015 este intesat de trimiteri catre viitoare reglementari adoptate la nivelul Ministerului Finantelor, ANAF si Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice. In nu mai putin de 61 de cazuri semnificatiile dispozitiilor din lege sunt lasate la latitudinea interpretarii din cadrul normelor secundare.
Nu trebuie asteptat ca in lunile ramase pana la intrarea in vigoare a codului la 1anuarie 2016 toate cele 61 de ordine sa fie adoptate. Conform art. 346 alin. (1) din noul Cod de procedura fiscala reglementarile emise in temeiul actelor normative abrogate raman aplicabile pana la data aprobarii actelor normative de aplicare a prezentului cod, in masura in care nu contravin prevederilor acestuia. Asadar, nu vom asista la o fervoare legislativa ci la ritmul cu care administratia ne-a obisnuit, amanand in special aplicarea reglementarilor favorabile contribuabilului.
Chiar dinaintea momentului adoptarii Codului de procedura fiscala au atras atentia masurile de sporire a controlului asupra oricarei persoane detinatoare a unui cont bancar. Art. 61 instituie nu numai obligativitatea zilnica a institutiilor de credit de a comunica lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica ce deschid ori inchid conturi, precum si datele de identificare ale persoanelor care detin dreptul de semnatura pentru conturile deschise la acestea, dar si toate rulajele si/sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum si informatiile si documentele privind operatiunile derulate prin respectivele conturi.
Cum poate fi privita o dispozitie noua instituita persoanelor care aveau deja obligatia de raportare la Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, potrivit Legii nr. 656/2002 de a transmite concomitent si pe acelasi format informatiile respective si catre A.N.A.F.. intr-o astfel de perspectiva paleste masura pozitiva prevazuta de art. 69 din noul Cod de procedura fiscala care sub deviza colaborarii dintre institutiile statului le obliga pe acestea sa solicite organelor fiscale inscrisurile necesare cu privire la situatia fiscala a unei persoane fara a ii mai cerea acesteia sa le obtina. Masura este laudabila deoarece inlatura un volum important de timp alocat obtinerii certificatelor de atestare fiscala, adeverintelor de venit sau altor documente de acest fel cu atat mai mult cu cat dispar si costurile suplimentare de timbrare a acestora.
In sfera masurilor pozitive se plaseaza si reducrea nivelului dobanzilor si penalitatilor de intarziere. Daca nivelul actual al dobanzii este de 0,03% si cel al penalitatii este de 0,02% calculate pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu 1 ianuarie 2016 nivelul obligatiilor fiscale accesorii va fi diminuat la 0,02%, respectiv 0,01%. In aceste conditii are loc o reducere a nuvelului anual cumulat al dobanzilor si penalitatilor de intarziere de la 18,25% la 10,95%. si in acest caz, in contrapartida administratia a introdus la art. 181 din noul cod penalitatea de nedeclarare.
Astfel, pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere, contribuabilul/platitorul datoreaza o penalitate de nedeclarare de 0,08% pe fiecare zi, incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv, din obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere. Penalitatea de nedeclarare inlocuieste pentru aceste obligatii fiscale penalitatea de intarziere insa trebuie subliniat ca daca plata se efectueaza in termenul stabilit in decizia de impunere nivelul acesteia se diminueaza cu 75% ajungand la nivelul de 0,02% similar cu penalitatea de intarziere.
Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Cartea Verde a Contabilitatii
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
O cauza pozitiva, dar si atipica de inlaturare a obligatiei de plata a penalitatii se aplica daca obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil rezulta din aplicarea unor prevederi ale legislatiei fiscale de catre contribuabil, potrivit interpretarii organului fiscal cuprinse in norme, instructiuni, circulare sau opinii comunicate contribuabilului de catre organul fiscal central. Desigur o astfel de prevedere este justificata pentru un corect tratament aplicat contribuabilului insa asa cum aminteam mai sus si aceasta prevedere urmeaza a fi detaliata prin norme si are un potential consistent de subiectivitate. in acelasi timp, desi se recunoaste de o maniera evidenta circumstantele care elimina raspunderea, aceasta vizeaza doar penalitatea de nedeclarare si nu ansamblul consecintelor produse contribuabililor de imperfectiunile legislatiei fiscale.
Trebuie subliniata cu obiectivitate masura pozitiva de includerea in cuprinsul art. 6 si 13 a unor dispozitii fara precedent care limiteaza modul in care organele fiscale interpreteaza si aplica dispozitiile legale. Mai intai este statuata obligatia organului fiscal de a lua in considerare opinia emisa in scris de organul fiscal competent respectivului contribuabil in cadrul activitatii de asistenta si indrumare a contribuabililor, precum si solutia adoptata de organul fiscal in cadrul unui act administrativ fiscal sau de instanta judecatoreasca, printr-o hotarare definitiva, emisa anterior, pentru situatii de fapt similare la acelasi contribuabil.
Desi, datorita exceptiilor si aplicarii strict a solutiilor care privesc contribuabilul in cauza, nu este o veritabila obligatie de a utiliza solutiile pronuntate de catre instantele judecatoresti, masura reprezinta un semnificativ pas inainte in raporturile cu administratia fiscala. Trebuie remarcate si doua principii generoase enuntate in cadrul art. 6 privind exercitarea dreptului de apreciere in limitele rezonabilitatii si echitatii, asigurand o proportie justa intre scopul urmarit si mijloacele utilizate pentru atingerea acestuia.
Cea de a doua dispozitie, plasata in sfera modalitatilor de interpretare legii, enunta in finalul succesiunii modalitatilor de interpretare a dispozitiilor legale si pe cea potrivit careia in cazul in care prevederile legislatiei fiscale raman neclare dupa aplicarea celorlalte reguli acestea se interpreteaza in favoarea contribuabilului
Masuri pozitive strecurate in Codul de procedura fiscala mai pot fi identificate. Ne-am rezumat in cuprinsul acestei analize la doar cateva, urmand ca in perioada urmatoare sa fie analizate in totalitate. Semnalarea acestora pentru a fi cunoscute si utilizate de contribuabili dar si analiza critica a lor va putea sa determine si o aplicare efectiva, pentru a nu face din principiile analizate doar o simpla enumerare de bune intentii ale adminstratiei
![]() Justinian Cucu, Jurist, expert in proceduri fiscale, consultant Global Tax |
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Toate modificarile privind impozitul pe venit din NOUL COD FISCALCheltuieli puncte de lucru inchiriate. Cum stabilim ce cheltuieli sunt deductibile?Comunicatul Uniunii Profesiilor Liberale din Romania cu privire la intentia Ministerului de Finante de a recalifica activitatile desfasurate de profesionistii liberali ca dependenteContinutul dosarului preturilor de transfer si tratament fiscal in 2016Modificari privind impozitul pe venit si impozitul pe profit in NOUL COD FISCAL 2016Ultimele articole
Politici si proceduri contabile. Amenzile ajung pana la 4.000 lei pentru firmele care nu le intocmescConferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate. Afla TOTUL despre NOUL COD FISCAL si modificarile din 2024Peste 15 modificari au fost aduse Impozitului pe venit de OG 8/2021. Cum arata NOUL COD FISCALNOUL COD FISCAL si Noul Cod de procedura fiscala - sfaturi si modificariEliminati obstacolele din Raportarile Financiare! GHID practic pentru implementarea si continuarea aplicarii IFRSArticole similare
ANAF: In atentia celor care obtin venituri din activitati independenteProiect ANAF: Noul formular privind masurile impuse de inspectia fiscalaNoul Ordin pentru formularul 014 Notificare privind modificarea anului fiscalANAF: Proiect nou privind emiterea prin intermediul centrului de imprimare masiva a unor acte administrative fiscale si proceduraleDeclaratia pe care o vor depune toti proprietarii pana la 31 martie 2016Ultimele articole
Mijloacele fixe - ce intra in aceasta categorie, cum le diferentiezi de obiectele de inventar si studii de caz utileInchizi o PFA? Ce poti face cu bunurile ramase la incetarea activitatiiIn urma unui control, unei societati i se calculeaza impozit suplimentar. Cum se inregistreaza rezultatul in contabilitate?Societati comerciale care folosesc servicii de publicitate pe Facebook. Documente justificative si regim fiscal TVAVanzare apartamente cu cota de tva de 5 %. Conditii de aplicareArticole similare
Declaratia 107 in 2023: Pana cand trebuie depus formularul de microintreprinderile care ofera sponsorizariMasuri propuse de MFP: Proiect de OUG privind restructurarea financiara pentru companiile cu datorii de peste 1 milion de leiVa creste numarul de inspectii fiscale. Cum vede seful ANAF noua strategieDeclaratia 394. Sanctiuni pentru depunerea cu intarziereProiect pentru formulare noi la stabilirea impozitului pe cladiri si terenuriUltimele articole
Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesareCODUL DE PROCEDURA FISCALA. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025Dobanzi/Penalitati de intarziere/nedeclarare 2025. [MOD de CALCUL], cuantum si reglementari cheieLista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025Formulare ONRC: Cine poate semna si depune cereri de inmatriculare sau inregistrare la registrul comertuluiArticole similare
ANAF a publicat PDF-ul inteligent pentru cererea de acordare a esalonarii la plata in forma simplificataPENALITATEA DE NEDECLARARE. Ce se schimba in favoarea contribuabilului din acest an?TOATE declaratiile fiscale obligatorii in 2016: termene, exemple si recomandariCand nu se va aplica penalitatea pentru impozitele nedeclarate?Incepand cu 1 februarie 2022 rambursarea TVA cu control ulterior va fi permanentizataUltimele articole
Persoane fizice care NU au depus Declaratia Unica in 2024. Cum trebuie sa procedeze in aceasta situatiePenalitati de nedeclarare stabilite firmelor. Exista vreo scutire de la plata penalitatilor?Informare ANAF! Fiscul NU poate stabili PENALITATEA DE NEDECLARARE daca aceasta este mai mica de 50 leiCum vor fi SANCTIONATI contribuabilii pentru neplata la termen, nedeclararea sau declararea incorecta a obligatiilor fiscaleInspectie fiscala 2023: TOT ce trebuie sa stie contribuabilii despre modul in care se vor desfasura controalele ANAF incepand cu 1 ianuarie 2023Sfaturi de la experti
Intrebare: Referitor la declaratia 406-SAF-T, care trebuie depusa de o asociatie cu activitate economica, platitoare de TVA lunar si care are codul de TVA diferit de codul fiscal (CUI-ul) normal, puteti, va rog, sa-mi spuneti de pe care cod...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Vanzare mangal pe teritoriul Romaniei. Taxare inversa
Intrebare: Daca o societate a achizitionat mangal printr-o achizitie intracomunitara, iar ulterior vinde acest mangal pe teritoriul Romaniei unei persoane juridice inregistrate in scopuri de TVA, acest tip de activitate intra in sfera...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Impozit pe profit. Exemplu de calcul pentru suma care poate fi redirectionata prin D177
Obiecte de inventar. MONOGRAFIE contabila privind casarea obiectelor de inventar
E-Transport: A fost extinsa lista de bunuri cu risc fiscal ridicat?
Cum sa-ti organizezi mai eficient veniturile si cheltuielile atunci cand esti freelancer
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA