
Raportul Special
realizat de specialisti
In general masurile pozitive adoptate in cadrul actelor normative din domeniul fiscal sunt de cele mai multe ori estompate de elementele negative care au, cu certitudine, un impact mult mai amplu la nivelul persoanelor vizate.
De altfel, cu exceptia unor masuri impuse de catre UE cum este cazul modului de calcul al penalitatilor datorate de catre administratie pentru nerestituirea la termen a sumelor cuvenite contribuabililor, exista un relativ echilibru intre masurile favorabile acestora si celor din sfera mijloacelor represive pe care administratia si le pune la dispozitie. Chiar in cuprinsul analizei prezente nu putem omite o serie de prevederi care sunt nefavorabile contribuabililor din cauze expunerii mai mari a informatiilor despre acestia, din cauza obligatiilor suplimentare pe care le impun sau din cauza sanctiunilor noi sau sporite pe care instituie.
Nu in ultimul rand, apreciarea pozitiva a unor noi dispozitii legale trebuie realizata in intregul context normativ. Experienta a demonstrat ca oricat de generoase pot fi prevederile cuprinse in cadrul actului normativ initial, realitatea practica este determinata de normele de aplicare. Din aceasta perspectiva este necesar de subliniat ca noul Cod de procedura fiscala aprobat prin Legea nr. 207/2015 este intesat de trimiteri catre viitoare reglementari adoptate la nivelul Ministerului Finantelor, ANAF si Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice. In nu mai putin de 61 de cazuri semnificatiile dispozitiilor din lege sunt lasate la latitudinea interpretarii din cadrul normelor secundare.
Nu trebuie asteptat ca in lunile ramase pana la intrarea in vigoare a codului la 1anuarie 2016 toate cele 61 de ordine sa fie adoptate. Conform art. 346 alin. (1) din noul Cod de procedura fiscala reglementarile emise in temeiul actelor normative abrogate raman aplicabile pana la data aprobarii actelor normative de aplicare a prezentului cod, in masura in care nu contravin prevederilor acestuia. Asadar, nu vom asista la o fervoare legislativa ci la ritmul cu care administratia ne-a obisnuit, amanand in special aplicarea reglementarilor favorabile contribuabilului.
Chiar dinaintea momentului adoptarii Codului de procedura fiscala au atras atentia masurile de sporire a controlului asupra oricarei persoane detinatoare a unui cont bancar. Art. 61 instituie nu numai obligativitatea zilnica a institutiilor de credit de a comunica lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica ce deschid ori inchid conturi, precum si datele de identificare ale persoanelor care detin dreptul de semnatura pentru conturile deschise la acestea, dar si toate rulajele si/sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum si informatiile si documentele privind operatiunile derulate prin respectivele conturi.
Cum poate fi privita o dispozitie noua instituita persoanelor care aveau deja obligatia de raportare la Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, potrivit Legii nr. 656/2002 de a transmite concomitent si pe acelasi format informatiile respective si catre A.N.A.F.. intr-o astfel de perspectiva paleste masura pozitiva prevazuta de art. 69 din noul Cod de procedura fiscala care sub deviza colaborarii dintre institutiile statului le obliga pe acestea sa solicite organelor fiscale inscrisurile necesare cu privire la situatia fiscala a unei persoane fara a ii mai cerea acesteia sa le obtina. Masura este laudabila deoarece inlatura un volum important de timp alocat obtinerii certificatelor de atestare fiscala, adeverintelor de venit sau altor documente de acest fel cu atat mai mult cu cat dispar si costurile suplimentare de timbrare a acestora.
In sfera masurilor pozitive se plaseaza si reducrea nivelului dobanzilor si penalitatilor de intarziere. Daca nivelul actual al dobanzii este de 0,03% si cel al penalitatii este de 0,02% calculate pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu 1 ianuarie 2016 nivelul obligatiilor fiscale accesorii va fi diminuat la 0,02%, respectiv 0,01%. In aceste conditii are loc o reducere a nuvelului anual cumulat al dobanzilor si penalitatilor de intarziere de la 18,25% la 10,95%. si in acest caz, in contrapartida administratia a introdus la art. 181 din noul cod penalitatea de nedeclarare.
Astfel, pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere, contribuabilul/platitorul datoreaza o penalitate de nedeclarare de 0,08% pe fiecare zi, incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv, din obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere. Penalitatea de nedeclarare inlocuieste pentru aceste obligatii fiscale penalitatea de intarziere insa trebuie subliniat ca daca plata se efectueaza in termenul stabilit in decizia de impunere nivelul acesteia se diminueaza cu 75% ajungand la nivelul de 0,02% similar cu penalitatea de intarziere.
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
O cauza pozitiva, dar si atipica de inlaturare a obligatiei de plata a penalitatii se aplica daca obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil rezulta din aplicarea unor prevederi ale legislatiei fiscale de catre contribuabil, potrivit interpretarii organului fiscal cuprinse in norme, instructiuni, circulare sau opinii comunicate contribuabilului de catre organul fiscal central. Desigur o astfel de prevedere este justificata pentru un corect tratament aplicat contribuabilului insa asa cum aminteam mai sus si aceasta prevedere urmeaza a fi detaliata prin norme si are un potential consistent de subiectivitate. in acelasi timp, desi se recunoaste de o maniera evidenta circumstantele care elimina raspunderea, aceasta vizeaza doar penalitatea de nedeclarare si nu ansamblul consecintelor produse contribuabililor de imperfectiunile legislatiei fiscale.
Trebuie subliniata cu obiectivitate masura pozitiva de includerea in cuprinsul art. 6 si 13 a unor dispozitii fara precedent care limiteaza modul in care organele fiscale interpreteaza si aplica dispozitiile legale. Mai intai este statuata obligatia organului fiscal de a lua in considerare opinia emisa in scris de organul fiscal competent respectivului contribuabil in cadrul activitatii de asistenta si indrumare a contribuabililor, precum si solutia adoptata de organul fiscal in cadrul unui act administrativ fiscal sau de instanta judecatoreasca, printr-o hotarare definitiva, emisa anterior, pentru situatii de fapt similare la acelasi contribuabil.
Desi, datorita exceptiilor si aplicarii strict a solutiilor care privesc contribuabilul in cauza, nu este o veritabila obligatie de a utiliza solutiile pronuntate de catre instantele judecatoresti, masura reprezinta un semnificativ pas inainte in raporturile cu administratia fiscala. Trebuie remarcate si doua principii generoase enuntate in cadrul art. 6 privind exercitarea dreptului de apreciere in limitele rezonabilitatii si echitatii, asigurand o proportie justa intre scopul urmarit si mijloacele utilizate pentru atingerea acestuia.
Cea de a doua dispozitie, plasata in sfera modalitatilor de interpretare legii, enunta in finalul succesiunii modalitatilor de interpretare a dispozitiilor legale si pe cea potrivit careia in cazul in care prevederile legislatiei fiscale raman neclare dupa aplicarea celorlalte reguli acestea se interpreteaza in favoarea contribuabilului
Masuri pozitive strecurate in Codul de procedura fiscala mai pot fi identificate. Ne-am rezumat in cuprinsul acestei analize la doar cateva, urmand ca in perioada urmatoare sa fie analizate in totalitate. Semnalarea acestora pentru a fi cunoscute si utilizate de contribuabili dar si analiza critica a lor va putea sa determine si o aplicare efectiva, pentru a nu face din principiile analizate doar o simpla enumerare de bune intentii ale adminstratiei
![]() Justinian Cucu, Jurist, expert in proceduri fiscale, consultant Global Tax |
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple

Articole similare
7 probleme pe care Codul fiscal le are de rezolvatPrestari intracomunitare de servicii prelucrare bunuri. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?Se modifica alte impozite in semestrul II? Ce spune Anca Dragu, ministrul de finanteRef. Modificare legislativa importanta privind impozitul datorat de persoanele juridice pentru cladirile nerezidentialeAspecte privind modernizarea unui spatiu detinut in chirie. Ce obligatii avem si cum inregistram?Ultimele articole
Politici si proceduri contabile. Amenzile ajung pana la 4.000 lei pentru firmele care nu le intocmescConferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate. Afla TOTUL despre NOUL COD FISCAL si modificarile din 2024Peste 15 modificari au fost aduse Impozitului pe venit de OG 8/2021. Cum arata NOUL COD FISCALNOUL COD FISCAL si Noul Cod de procedura fiscala - sfaturi si modificariEliminati obstacolele din Raportarile Financiare! GHID practic pentru implementarea si continuarea aplicarii IFRSArticole similare
ANAF: Proiect nou privind emiterea prin intermediul centrului de imprimare masiva a unor acte administrative fiscale si proceduraleNoile taxe pentru firme: 80 lei/tona la groapa de gunoi de la 1 IANUARIE 2016Noua procedura de inregistrare fiscala pentru agentii de asigurari. Modificari activitati independente 2016Scapam de formularul 088!Inchizi o PFA? Ce poti face cu bunurile ramase la incetarea activitatiiUltimele articole
Mijloacele fixe - ce intra in aceasta categorie, cum le diferentiezi de obiectele de inventar si studii de caz utileIn urma unui control, unei societati i se calculeaza impozit suplimentar. Cum se inregistreaza rezultatul in contabilitate?Societati comerciale care folosesc servicii de publicitate pe Facebook. Documente justificative si regim fiscal TVAVanzare apartamente cu cota de tva de 5 %. Conditii de aplicareServicii transport bunuri la export si import. Conditii de aplicare a regimului de scutireArticole similare
OMFP 2403/2016 modifica normele pentru completarea ordinelor de plata la TrezorerieVa creste numarul de inspectii fiscale. Cum vede seful ANAF noua strategieAvantajele regimului contraventiilor multipleImpozitul cu retinere la sursa. Retinem si spunem FisculuiUn proiect al Finantelor inscrie fapte noi in cazierul fiscalUltimele articole
D7 ANAF si esalonarea obligatiilor fiscale. Exista posibilitatea esalonarii pe mai mult de 12 luni?Impozit pe salarii. Unde se plateste impozitul pe salariu in cazul sediului secundarCat timp ai sa inmatriculezi o masina dupa cumparare? Afla ce risti daca intarziiEsalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesareCODUL DE PROCEDURA FISCALA. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025Articole similare
ANAF a publicat PDF-ul inteligent pentru cererea de acordare a esalonarii la plata in forma simplificataOrdinul 3834/2015 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea obligatiilor fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarareCand nu se va aplica penalitatea pentru impozitele nedeclarate?Informare ANAF! Fiscul NU poate stabili PENALITATEA DE NEDECLARARE daca aceasta este mai mica de 50 leiEsalonarea la plata simplificata 2021: procedura de acordare si documentele necesareUltimele articole
Persoane fizice care NU au depus Declaratia Unica in 2024. Cum trebuie sa procedeze in aceasta situatiePenalitati de nedeclarare stabilite firmelor. Exista vreo scutire de la plata penalitatilor?Cum vor fi SANCTIONATI contribuabilii pentru neplata la termen, nedeclararea sau declararea incorecta a obligatiilor fiscaleInspectie fiscala 2023: TOT ce trebuie sa stie contribuabilii despre modul in care se vor desfasura controalele ANAF incepand cu 1 ianuarie 2023Esalonarea simplificata a fost permanentizata de la 1 octombrie 2021. ANAF a pus in dezbatere procedura necesara acesteiaSfaturi de la experti
Inscriere in scop de TVA societate cu activitate in domeniul medical
Intrebare: O firma de servicii medicale are un site pe Google pentru promovarea clinicii, de aceea Google emite factura de reclama si publicitate. Iar noi ar trebui sa refacturam o parte din aceasta factura catre alta societate in care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Neindeplinire conditie microintreprindere
Intrebare: Un asociat unic detine 100%din actiuni la un SRL si mai detine 27% din drepturi la o alta societate comerciala. Ambele societati au fost pe microintreprindere an 2024. Nu am depus vectorul fiscal de trecere a unei societati la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA