Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

In cautarea masurilor pozitive ale noului Cod de procedura fiscala

05-Oct-2015
1257

In general masurile pozitive adoptate in cadrul actelor normative din domeniul fiscal sunt de cele mai multe ori estompate de elementele negative care au, cu certitudine, un impact mult mai amplu la nivelul persoanelor vizate.

De altfel, cu exceptia unor masuri impuse de catre UE cum este cazul modului de calcul al penalitatilor datorate de catre administratie pentru nerestituirea la termen a sumelor cuvenite contribuabililor, exista un relativ echilibru intre masurile favorabile acestora si celor din sfera mijloacelor represive pe care administratia si le pune la dispozitie. Chiar in cuprinsul analizei prezente nu putem omite o serie de prevederi care sunt nefavorabile contribuabililor din cauze expunerii mai mari a informatiilor despre acestia, din cauza obligatiilor suplimentare pe care le impun sau din cauza sanctiunilor noi sau sporite pe care instituie.

Nu in ultimul rand, apreciarea pozitiva a unor noi dispozitii legale trebuie realizata in intregul context normativ. Experienta a demonstrat ca oricat de generoase pot fi prevederile cuprinse in cadrul actului normativ initial, realitatea practica este determinata de normele de aplicare. Din aceasta perspectiva este necesar de subliniat ca noul Cod de procedura fiscala aprobat prin Legea nr. 207/2015 este intesat de trimiteri catre viitoare reglementari adoptate la nivelul Ministerului Finantelor, ANAF si Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice. In nu mai putin de 61 de cazuri semnificatiile dispozitiilor din lege sunt lasate la latitudinea interpretarii din cadrul normelor secundare.

Nu trebuie asteptat ca in lunile ramase pana la intrarea in vigoare a codului la 1anuarie 2016 toate cele 61 de ordine sa fie adoptate. Conform art. 346 alin. (1) din noul Cod de procedura fiscala reglementarile emise in temeiul actelor normative abrogate raman aplicabile pana la data aprobarii actelor normative de aplicare a prezentului cod, in masura in care nu contravin prevederilor acestuia. Asadar, nu vom asista la o fervoare legislativa ci la ritmul cu care administratia ne-a obisnuit, amanand in special aplicarea reglementarilor favorabile contribuabilului.

Chiar dinaintea momentului adoptarii Codului de procedura fiscala au atras atentia masurile de sporire a controlului asupra oricarei persoane detinatoare a unui cont bancar. Art. 61 instituie nu numai obligativitatea zilnica a institutiilor de credit de a comunica lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica ce deschid ori inchid conturi, precum si datele de identificare ale persoanelor care detin dreptul de semnatura pentru conturile deschise la acestea, dar si toate rulajele si/sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum si informatiile si documentele privind operatiunile derulate prin respectivele conturi.

Cum poate fi privita o dispozitie noua instituita persoanelor care aveau deja obligatia de raportare la Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, potrivit Legii nr. 656/2002 de a transmite concomitent si pe acelasi format informatiile respective si catre A.N.A.F.. intr-o astfel de perspectiva paleste masura pozitiva prevazuta de art. 69 din noul Cod de procedura fiscala care sub deviza colaborarii dintre institutiile statului le obliga pe acestea sa solicite organelor fiscale inscrisurile necesare cu privire la situatia fiscala a unei persoane fara a ii mai cerea acesteia sa le obtina. Masura este laudabila deoarece inlatura un volum important de timp alocat obtinerii certificatelor de atestare fiscala, adeverintelor de venit sau altor documente de acest fel cu atat mai mult cu cat dispar si costurile suplimentare de timbrare a acestora.

In sfera masurilor pozitive se plaseaza si reducrea nivelului dobanzilor si penalitatilor de intarziere. Daca nivelul actual al dobanzii este de 0,03% si cel al penalitatii este de 0,02% calculate pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu 1 ianuarie 2016 nivelul obligatiilor fiscale accesorii va fi diminuat la 0,02%, respectiv 0,01%. In aceste conditii are loc o reducere a nuvelului anual cumulat al dobanzilor si penalitatilor de intarziere de la 18,25% la 10,95%. si in acest caz, in contrapartida administratia a introdus la art. 181 din noul cod penalitatea de nedeclarare.

Astfel, pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere, contribuabilul/platitorul datoreaza o penalitate de nedeclarare de 0,08% pe fiecare zi, incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv, din obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere. Penalitatea de nedeclarare inlocuieste pentru aceste obligatii fiscale penalitatea de intarziere insa trebuie subliniat ca daca plata se efectueaza in termenul stabilit in decizia de impunere nivelul acesteia se diminueaza cu 75% ajungand la nivelul de 0,02% similar cu penalitatea de intarziere.

O cauza pozitiva, dar si atipica de inlaturare a obligatiei de plata a penalitatii se aplica daca obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil rezulta din aplicarea unor prevederi ale legislatiei fiscale de catre contribuabil, potrivit interpretarii organului fiscal cuprinse in norme, instructiuni, circulare sau opinii comunicate contribuabilului de catre organul fiscal central. Desigur o astfel de prevedere este justificata pentru un corect tratament aplicat contribuabilului insa asa cum aminteam mai sus si aceasta prevedere urmeaza a fi detaliata prin norme si are un potential consistent de subiectivitate. in acelasi timp, desi se recunoaste de o maniera evidenta circumstantele care elimina raspunderea, aceasta vizeaza doar penalitatea de nedeclarare si nu ansamblul consecintelor produse contribuabililor de imperfectiunile legislatiei fiscale.

Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

Trebuie subliniata cu obiectivitate masura pozitiva de includerea in cuprinsul art. 6 si 13 a unor dispozitii fara precedent care limiteaza modul in care organele fiscale interpreteaza si aplica dispozitiile legale. Mai intai este statuata obligatia organului fiscal de a lua in considerare opinia emisa in scris de organul fiscal competent respectivului contribuabil in cadrul activitatii de asistenta si indrumare a contribuabililor, precum si solutia adoptata de organul fiscal in cadrul unui act administrativ fiscal sau de instanta judecatoreasca, printr-o hotarare definitiva, emisa anterior, pentru situatii de fapt similare la acelasi contribuabil.

Desi, datorita exceptiilor si aplicarii strict a solutiilor care privesc contribuabilul in cauza, nu este o veritabila obligatie de a utiliza solutiile pronuntate de catre instantele judecatoresti, masura reprezinta un semnificativ pas inainte in raporturile cu administratia fiscala. Trebuie remarcate si doua principii generoase enuntate in cadrul art. 6 privind exercitarea dreptului de apreciere in limitele rezonabilitatii si echitatii, asigurand o proportie justa intre scopul urmarit si mijloacele utilizate pentru atingerea acestuia.

Cea de a doua dispozitie, plasata in sfera modalitatilor de interpretare legii, enunta in finalul succesiunii modalitatilor de interpretare a dispozitiilor legale si pe cea potrivit careia in cazul in care prevederile legislatiei fiscale raman neclare dupa aplicarea celorlalte reguli acestea se interpreteaza in favoarea contribuabilului

Masuri pozitive strecurate in Codul de procedura fiscala mai pot fi identificate. Ne-am rezumat in cuprinsul acestei analize la doar cateva, urmand ca in perioada urmatoare sa fie analizate in totalitate. Semnalarea acestora pentru a fi cunoscute si utilizate de contribuabili dar si analiza critica a lor va putea sa determine si o aplicare efectiva, pentru a nu face din principiile analizate doar o simpla enumerare de bune intentii ale adminstratiei




Justinian Cucu, Jurist, expert in proceduri fiscale, consultant Global Tax

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "In cautarea masurilor pozitive ale noului Cod de procedura fiscala":
Rating:

Nota: 3.17 din 6 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Impozitare mai stricta pentru toate societatile romane! Ce s-a modificat?
    • In data de 7 iunie, Romania a participat la semnarea Conventiei multilaterale de modificare a tratatelor de evitare a dublei impuneri, alaturi de alte 75 de tari, la Paris. Prin urmare, cele 91 de tratate de evitare a dublei impuneri si de prevenire a evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital incheiate de Romania cu alte state urmeaza sa se modifice. Schimbarile sunt necesare pentru a combate situatiile in care dubla neimpozitare a devenit o portita pentru persoanele...» citeste mai departe aici

  • Din iulie vor beneficia de scutirea de impozit pe venit mult mai putini programatori!
    • Incepand cu luna iulie 2017, mai multi programatori nu vor mai beneficia de scutirea de impozit pe venit, dupa o modificare adusa de Ordinul comun al ministerelor Comunicatiilor, Educatiei, Muncii si Finantelor nr. 409/4.020/737/703 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 468 din 22 iunie 2017, in vigoare de la 1 iulie 2017. Daca la inceput de an, potrivit legii, aceasta scutire de impozit urma sa fie valabila...» citeste mai departe aici

  • Ref. Modificare legislativa importanta privind impozitul datorat de persoanele juridice pentru cladirile nerezidentiale
    • Deputatul PNL de Alba Claudiu Racuci, impreuna cu deputatul PNL de Gorj Dan Vilceanu, au depus la Parlament o initiativa legislativa care modifica Legea nr. 227/ 2015 privind Codul Fiscal, transmite Agerpres: "Noul Cod fiscal, adoptat in anul 2015, a adus multe modificari pozitive ale politicii fiscale, a stimulat cresterea economica, dar, are in continuare mai multe neajunsuri. De exemplu, astazi, o cladire de la Blaj sau Targu Jiu este impozitata la fel ca o cladire din centru Municipiului...» citeste mai departe aici

  • Facturare servicii UBER. Model Monografie contabila pentru firme
    • Serviciile prin UBER ridica mari semne de intrebare firmelor cand vine vorba de facturare. Tocmai de aceea am ales ca analiza urmatoare sa faca referire la o societate care desfasoara servicii de transport persoane conform platformei Uber si care primeste saptamanal bonus de la partenerul din UE. Avand in vedere ca Uber factureaza in numele societatii pentru serviciile prestate de aceasta, nu s-a regasit in facturile respective si factura de bonus si nici nu se stie daca aceasta se...» citeste mai departe aici

  • Derularea de operatiuni economice de catre o persoana fizica. Cum procedam cu inregistrarea si plata TVA?
    • In cazul urmator, o persoana fizica a desfasurat in perioada 2011-2013 activitate de comercializare vehicule folosite, cumparate si vandute pe teritoriul national. Prin insumarea valorii contractelor de vanzare a depasit plafonul de inregistrare ca platitor de TVA la nivelul anului 2011 (119.000 lei). In contextul unei inspectii fiscale se vehiculeaza ipoteza unei sesizari penale pentru infractiunea de ascundere a masei impozabile prevazuta si pedepsita de art. 9 alin. (1) lit. a) din Legea...» citeste mai departe aici

  • MFP: Particularitati privind contabilitatea ambalajelor
    • Intr-un numar din anul curent al Revistei de Finante si Contabilitate, aparute sub egida MFP, dr. Alexandrina Teodora Borfoaia, Directia de Legislatie si Reglementari Contabile, Ministerul Finantelor Publice. La nivelul unei intreprinderi, procesul de productie al ambalajelor care sunt destinate ambalarii si transportului produselor finite si al marfurilor se supune principiilor si regulilor generale privind contabilitatea stocurilor. In schimb, din punct de vedere contabil, prezinta...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.