Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

In cautarea masurilor pozitive ale noului Cod de procedura fiscala

05-Oct-2015
4169

In general masurile pozitive adoptate in cadrul actelor normative din domeniul fiscal sunt de cele mai multe ori estompate de elementele negative care au, cu certitudine, un impact mult mai amplu la nivelul persoanelor vizate.

De altfel, cu exceptia unor masuri impuse de catre UE cum este cazul modului de calcul al penalitatilor datorate de catre administratie pentru nerestituirea la termen a sumelor cuvenite contribuabililor, exista un relativ echilibru intre masurile favorabile acestora si celor din sfera mijloacelor represive pe care administratia si le pune la dispozitie. Chiar in cuprinsul analizei prezente nu putem omite o serie de prevederi care sunt nefavorabile contribuabililor din cauze expunerii mai mari a informatiilor despre acestia, din cauza obligatiilor suplimentare pe care le impun sau din cauza sanctiunilor noi sau sporite pe care instituie.

Nu in ultimul rand, apreciarea pozitiva a unor noi dispozitii legale trebuie realizata in intregul context normativ. Experienta a demonstrat ca oricat de generoase pot fi prevederile cuprinse in cadrul actului normativ initial, realitatea practica este determinata de normele de aplicare. Din aceasta perspectiva este necesar de subliniat ca noul Cod de procedura fiscala aprobat prin Legea nr. 207/2015 este intesat de trimiteri catre viitoare reglementari adoptate la nivelul Ministerului Finantelor, ANAF si Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice. In nu mai putin de 61 de cazuri semnificatiile dispozitiilor din lege sunt lasate la latitudinea interpretarii din cadrul normelor secundare.

Nu trebuie asteptat ca in lunile ramase pana la intrarea in vigoare a codului la 1anuarie 2016 toate cele 61 de ordine sa fie adoptate. Conform art. 346 alin. (1) din noul Cod de procedura fiscala reglementarile emise in temeiul actelor normative abrogate raman aplicabile pana la data aprobarii actelor normative de aplicare a prezentului cod, in masura in care nu contravin prevederilor acestuia. Asadar, nu vom asista la o fervoare legislativa ci la ritmul cu care administratia ne-a obisnuit, amanand in special aplicarea reglementarilor favorabile contribuabilului.

Chiar dinaintea momentului adoptarii Codului de procedura fiscala au atras atentia masurile de sporire a controlului asupra oricarei persoane detinatoare a unui cont bancar. Art. 61 instituie nu numai obligativitatea zilnica a institutiilor de credit de a comunica lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica ce deschid ori inchid conturi, precum si datele de identificare ale persoanelor care detin dreptul de semnatura pentru conturile deschise la acestea, dar si toate rulajele si/sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum si informatiile si documentele privind operatiunile derulate prin respectivele conturi.

Cum poate fi privita o dispozitie noua instituita persoanelor care aveau deja obligatia de raportare la Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, potrivit Legii nr. 656/2002 de a transmite concomitent si pe acelasi format informatiile respective si catre A.N.A.F.. intr-o astfel de perspectiva paleste masura pozitiva prevazuta de art. 69 din noul Cod de procedura fiscala care sub deviza colaborarii dintre institutiile statului le obliga pe acestea sa solicite organelor fiscale inscrisurile necesare cu privire la situatia fiscala a unei persoane fara a ii mai cerea acesteia sa le obtina. Masura este laudabila deoarece inlatura un volum important de timp alocat obtinerii certificatelor de atestare fiscala, adeverintelor de venit sau altor documente de acest fel cu atat mai mult cu cat dispar si costurile suplimentare de timbrare a acestora.

In sfera masurilor pozitive se plaseaza si reducrea nivelului dobanzilor si penalitatilor de intarziere. Daca nivelul actual al dobanzii este de 0,03% si cel al penalitatii este de 0,02% calculate pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu 1 ianuarie 2016 nivelul obligatiilor fiscale accesorii va fi diminuat la 0,02%, respectiv 0,01%. In aceste conditii are loc o reducere a nuvelului anual cumulat al dobanzilor si penalitatilor de intarziere de la 18,25% la 10,95%. si in acest caz, in contrapartida administratia a introdus la art. 181 din noul cod penalitatea de nedeclarare.

Astfel, pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere, contribuabilul/platitorul datoreaza o penalitate de nedeclarare de 0,08% pe fiecare zi, incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv, din obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere. Penalitatea de nedeclarare inlocuieste pentru aceste obligatii fiscale penalitatea de intarziere insa trebuie subliniat ca daca plata se efectueaza in termenul stabilit in decizia de impunere nivelul acesteia se diminueaza cu 75% ajungand la nivelul de 0,02% similar cu penalitatea de intarziere.

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Exigibilitate prestari servicii PFA care a emis o factura de avans in aprilie 2024 pt o prestare de serviciu. La data emiterii NU era platitor de tva. In 2025 a devenit platitor de tva. Serviciul a fost prestat...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Auditare situatii financiare anuale Pe informatiile prezentate in tabelul de mai jos, va rog sa ne spuneti daca Societatea SA pentru anul 2025 are obligatia legala de a avea audit statutar al situatiilor financiare...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Inregistrari contabile si documente lipsa factura achizitie Societate comerciala cu obiect de activitate comercializare masini agricole, achizitioneaza un tractor agricol din Austria. Furnizorul emite factura de avans pentru 10% din...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Model AGA prelungire mandat cenzor Va rog sa ma ajutati cu un model hotarare AGA prelungire mandat cenzor si un model unde isi dau si ei acordul in privinta prelungirii.citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Obligativitate eco taxa pungi Societatea achizitioneaza de la producatori interni pungi personalizate si nepersonalizate, pentru impachetarea produselor finite (paine si produse de panificatie). Societatea...citeste mai mult

O cauza pozitiva, dar si atipica de inlaturare a obligatiei de plata a penalitatii se aplica daca obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil rezulta din aplicarea unor prevederi ale legislatiei fiscale de catre contribuabil, potrivit interpretarii organului fiscal cuprinse in norme, instructiuni, circulare sau opinii comunicate contribuabilului de catre organul fiscal central. Desigur o astfel de prevedere este justificata pentru un corect tratament aplicat contribuabilului insa asa cum aminteam mai sus si aceasta prevedere urmeaza a fi detaliata prin norme si are un potential consistent de subiectivitate. in acelasi timp, desi se recunoaste de o maniera evidenta circumstantele care elimina raspunderea, aceasta vizeaza doar penalitatea de nedeclarare si nu ansamblul consecintelor produse contribuabililor de imperfectiunile legislatiei fiscale.

Trebuie subliniata cu obiectivitate masura pozitiva de includerea in cuprinsul art. 6 si 13 a unor dispozitii fara precedent care limiteaza modul in care organele fiscale interpreteaza si aplica dispozitiile legale. Mai intai este statuata obligatia organului fiscal de a lua in considerare opinia emisa in scris de organul fiscal competent respectivului contribuabil in cadrul activitatii de asistenta si indrumare a contribuabililor, precum si solutia adoptata de organul fiscal in cadrul unui act administrativ fiscal sau de instanta judecatoreasca, printr-o hotarare definitiva, emisa anterior, pentru situatii de fapt similare la acelasi contribuabil.

Desi, datorita exceptiilor si aplicarii strict a solutiilor care privesc contribuabilul in cauza, nu este o veritabila obligatie de a utiliza solutiile pronuntate de catre instantele judecatoresti, masura reprezinta un semnificativ pas inainte in raporturile cu administratia fiscala. Trebuie remarcate si doua principii generoase enuntate in cadrul art. 6 privind exercitarea dreptului de apreciere in limitele rezonabilitatii si echitatii, asigurand o proportie justa intre scopul urmarit si mijloacele utilizate pentru atingerea acestuia.

Cea de a doua dispozitie, plasata in sfera modalitatilor de interpretare legii, enunta in finalul succesiunii modalitatilor de interpretare a dispozitiilor legale si pe cea potrivit careia in cazul in care prevederile legislatiei fiscale raman neclare dupa aplicarea celorlalte reguli acestea se interpreteaza in favoarea contribuabilului

Masuri pozitive strecurate in Codul de procedura fiscala mai pot fi identificate. Ne-am rezumat in cuprinsul acestei analize la doar cateva, urmand ca in perioada urmatoare sa fie analizate in totalitate. Semnalarea acestora pentru a fi cunoscute si utilizate de contribuabili dar si analiza critica a lor va putea sa determine si o aplicare efectiva, pentru a nu face din principiile analizate doar o simpla enumerare de bune intentii ale adminstratiei




Justinian Cucu, Jurist, expert in proceduri fiscale, consultant Global Tax

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Referat scoatere din evidenta clienti prescrisi si reglementari cheie

    • Scoaterea din evidenta a creantelor prescrise reprezinta o operatiune contabila delicata, care necesita respectarea unui cadru legal strict si parcurgerea unor etape procedurale obligatorii. Conform legii, eliminarea din registrele contabile a datoriilor si creantelor prescrise se poate realiza numai dupa efectuarea tuturor demersurilor legale pentru decontarea acestora . In acest articol va prezentam un model de Referat de scoatere din evidenta a clientilor prescrisi, intocmit conform...» citeste mai departe aici

  • Amnistie fiscala. Cum sa aplicati amnistia fiscala OUG 107/2024 pentru obligatii pe anul 2025

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum se aplica amnistia fiscala prevazuta de OUG 107/2024, mai ales atunci cand obligatiile suplimentare sunt stabilite prin decizii de impunere emise abia in anul 2025. In practica, apar numeroase dileme privind prescriptia, tratamentul fiscal al veniturilor neidentificate, dar si aplicarea cotei de 70% conform art. 117 din Codul fiscal. Avem acest caz concret. Administratorul unei societati comerciale primeste instiintare de control pe persoana fizica pentru...» citeste mai departe aici

  • Dividende in 2025. EXEMPLU concret de calculare pentru CASS

    • Calculul contributiei la asigurari sociale de sanatate (CASS) pentru veniturile din dividende ridica deseori intrebari pentru persoanele fizice care cumuleaza mai multe surse de venit. In acest context, contribuabilii se intreaba cum se determina plafonul anual si cum se calculeaza efectiv CASS-ul datorat. Avem acest caz concret. Daca am scos in anul 2025 in fiecare luna dividende de 10.000 lei, deci pe tot anul 120.000 lei. Constributia la CASS este de 12000 lei pe 25.05.2026? Mentionez ca sunt...» citeste mai departe aici

  • Lichidare societate. Cum sa declarati impozitul pe profit la 31 decembrie 2025

    • Inchiderea unei societati reprezinta un proces juridic si fiscal complex, care presupune parcurgerea unor etape clar reglementate. Un aspect esential il constituie modul de declarare a impozitului pe profit in perioada dizolvarii si lichidarii. Reglementarile fiscale stabilesc termene si obligatii specifice pentru societatile aflate in proces de inchidere. In continuarea articolului vom prezinta cadrul general si obligatiile declarative aferente momentului de 31 decembrie 2025. Avem acest caz...» citeste mai departe aici

  • Monografie contabila echipament de lucru

    • Echipamentul de lucru reprezinta ansamblul de articole vestimentare pe care angajatorul le acorda angajatilor pentru desfasurarea activitatii profesionale. Echipamentul de lucru este diferit de echipamentul de protectie. In acest articol va prezentam reglementari cheie si monografia contabila pentru inregistrarea echipamentului de lucru. » citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016