Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Restituirea sumelor achitate catre bugetul general consolidat

17-Sep-2012
9874
Restituirea unor sume de la buget este una dintre cele mai complexe proceduri fiind de asemenea cunoscuta dificultatea de a obtine de la Administratia fiscala recuperarea sumelor achitate. Atunci cand nu este absolut necesara restituirea este mai accesibila solicitarea compensarii sumelor cu obligatii fiscale viitoare.

Operatiunea de restituire este reglementata de art. 117 din Codul de procedura fiscala si intervine pentru sumele:
- platite fara existenta unui titlu de creanta;
- platite in plus fata de obligatia fiscala;
- platite ca urmare a unei erori de calcul;
- platite ca urmare a aplicarii eronate a prevederilor legale;
- de rambursat de la bugetul de stat;
- stabilite prin hotarari ale organelor judiciare sau ale altor organe competente potrivit legii;

- ramase dupa efectuarea distribuirii sumelor realizate in cadrul procedurii executarii silite;
- rezultate din valorificarea bunurilor sechestrate sau din retinerile prin poprire, dupa caz, in temeiul hotararii judecatoresti prin care se dispune desfiintarea executarii silite.

Spre deosebire de compensare, unde operatiunea se realizeaza in prezent din oficiu, pentru persoanele juridice restituirea opereaza numai in baza cererii. in cazul persoanelor fizice, sumele de restituit reprezentand diferente de impozite rezultate din regularizarea anuala a impozitului pe venit se restituie din oficiu de organele fiscale, in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere dar numai daca suma depaseste nivelul de 5 lei.

Iata, succint, care sunt etapele derularii procedurii de restituire:
1. Determinarea sumelor susceptibile de restituire si oportunitatea utilizarii acestora pentru stingerea obligatiilor restante. in perspectiva solicitarii restituirii si a solutionarii favorabile a acesteia trebuie avut in vedere si termenul de prescriptie a dreptului de a cere restituirea. Acesta este de 5 ani calculat de la 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire.

2. Depunerea cererii de restituire la organul fiscal care are competenta sa o solutioneze cu anexarea documentelor necesare solutionarii cererii de restituire. Organul fiscal competent sa efectueze restituirea - organul fiscal pe raza caruia se afla domiciliul fiscal al solicitantului sau cel competent pentru celelalte cazuri speciale: marii contribuabili, contribuabili mijlocii si persoane nerezidente.

Cererea de restituire va fi insotita de copii dupa documentele din care rezulta ca suma a fost platita la buget pentru sumele platite fara existenta unui titlu de creanta, precum si de copii legalizate dupa hotararile definitive si irevocabile sau de pe decizii ale organelor jurisdictionale sau administrative, dupa caz, pentru sumele stabilite prin acestea.

Pentru creantele fiscale administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, reprezentand venituri la bugetul de stat si bugetele contributiilor sociale incasate de institutiile publice finantate integral de la bugetul de stat, pe cererea de restituire, depusa la organul fiscal competent unde este inregistrat ca platitor contribuabilul respectiv, vor trebui mentionate, in mod obligatoriu, confirmarea institutiei publice privind numarul si data documentului de plata cu care s-a virat suma respectiva la buget, precum si confirmarea unitatii de trezorerie la care aceasta a fost virata.

3. Organul fiscal efectueaza verificari cu privire la alte obligatii fiscale si compenseaza suma de restituit cu eventuale obligatii fiscale neachitate. Compensarea se face cu obligatiile fiscale principale sau accesorii, in ordinea vechimii acestora.

4. Cererea de restituire este solutionata. Termenul de solutionare a cererii de restituire este de 45 de zile, cu posibilitatea prelungirii acestuia pentru solicitarea de informatii suplimentare. in cazul in care organele fiscale intarzie efectuarea restituirii, potrivit art. 124 din Codul de procedura fiscala solicitantul restituirii poate cere plata unei dobanzi determinata de numarul de zile de intarziere si cote majorarilor de intarziere de 0,04%.

in urma finalizarii procedurilor prealabile de verificare si de compensare, organul fiscal intocmeste nota de restituire in trei exemplare pentru a fi transmisa dupa cum urmeaza:
- 1 exemplar la organul fiscal cu atributii de colectare pentru a opera restituirea in evidenta pe platitori;
- 1 exemplar la unitatea de trezorerie in vederea efectuarii platii sumelor restituite;
- 1 exemplar beneficiarului restituirii.

Dupa aprobarea restituirii, organul fiscal dispune restituirea sumelor respective trezoreriei teritoriale. Restituirea se finalizeaza prin transferul sumelor cuvenite in contul bancar indicat in cererea de restituire sau se realizeaza in numerar la trezoreria locala pentru persoanele fizice.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025

    • Termenul de prescriptie fiscala este perioada in care ANAF poate stabili creante fiscale prin decizii de impunere. Pentru anul 2019, acest termen nu se incheie la data obisnuita de 1 iulie 2025, ci a fost prelungit pana la 30 decembrie 2025, ca urmare a suspendarii intervenite in timpul pandemiei. In acest articol explicam cum se calculeaza acest termen si ce implicatii are pentru contribuabili.» citeste mai departe aici

  • Impozit pe dividende in 2025: Poti plati anticipat? Ce faci daca se schimba cota?

    • In anul 2025, distribuirea dividendelor continua sa reprezinte un subiect important pentru societatile comerciale si asociatii acestora, in special in contextul modificarilor privind cota de impozitare si obligatiile fiscale aferente. Avem acest caz. Asociatii doresc distribuirea de dividende pentru anul 2025, astfel ca societatea va intocmi bilant interimar la 30.06.2025, cu intentia de a plati dividende interimare in luna iulie, dupa finalizarea inventarierii. Daca societatea nu dispune de...» citeste mai departe aici

  • CASS pentru PFA in 2025. 2 solutii de luat in calcul dupa eliminarea D. Unice estimative

    • Anul 2025 a venit cu promisiuni de simplificare fiscala, dar si cu o doza serioasa de confuzie pentru persoanele fizice autorizate (PFA) si alte categorii de contribuabili cu venituri nesalariale. Una dintre cele mai importante intrebari fara raspuns clar este: cum se asigura continuitatea la sanatate, in lipsa declaratiei estimative? Daca in trecut aceasta declaratie era un pilon important in dobandirea calitatii de asigurat, acum, in contextul noilor reguli, contribuabilii se confrunta cu...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati numerar in valuta: Ce e permis si ce nu in relatia cu partenerii externi

    • Platile si incasarile cash cu parteneri straini pot ridica semne de intrebare, mai ales cand vine vorba de limite legale. Exista plafon pentru plati externe in numerar? Ce reguli se aplica in Romania si ce trebuie justificat cand operatiunea are loc in afara tarii? In acest articol, clarificam ce spune legea despre plafonul platilor numerar in valuta, in functie de locul tranzactiei si provenienta fondurilor.» citeste mai departe aici

  • Catalogul mijloacelor fixe. Exemple practice si reguli fiscale in 2025

    • Mijloacele fixe reprezinta bunuri materiale utilizate pe termen lung in activitatea economica sau administrativa a unei entitati. Acestea nu se consuma intr-un singur ciclu de exploatare si contribuie la desfasurarea activitatilor prin intermediul lor pe o perioada mai mare de un an. In cazul organizatiilor neguvernamentale (ONG-uri), gestionarea corecta a mijloacelor fixe este esentiala pentru transparenta si conformitate cu reglementarile contabile si fiscale aplicabile.» citeste mai departe aici

  • Controale antifrauda: Administratorii care NU raspund la somatia ANAF risca sa faca inchisoare

    • Incepand cu anul 2025, ANAF a adus o modificare esentiala in modul in care sunt desfasurate controalele antifrauda. Un nou document, cu efecte juridice majore, a fost introdus in arsenalul Directiei Generale Antifrauda Fiscala: somatia de prezentare a documentelor. Aceasta inlocuieste, din punct de vedere al fortei juridice, vechea invitatie informala, transformand refuzul nejustificat de cooperare intr-o potentiala infractiune penala.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016