Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Comunicat ANAF: Restituirea sumelor din taxele de poluare

25-Iun-2014
4819
ANAF a emis un nou comunicat cu privire la procedura de efectuare a platilor sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti avand ca obiect restituirea taxei pe poluare pentru autovehicule si a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.

Astfel, contribuabilii sunt informati ca, in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 454/20.06.2014 a fost publicat Ordinul comun al ministrului Finantelor Publice si ministrului Mediului si Schimbarilor Climatice nr. 741/365/2014 privind aprobarea Procedurii de efectuare a platilor sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti avand ca obiect restituirea taxei pe poluare pentru autovehicule si a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si a modelului si continutului unor formulare si pentru modificarea Anexei nr. 4 la Ordinul ministrului Mediului si Schimbarilor Climatice si al viceprim-ministrului, ministrul Finantelor Publice, nr. 490/407/2013 pentru aprobarea Procedurii de restituire a sumelor prevazute la art. 7, 9 si 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, precum si a sumelor stabilite de instantele de judecataprin hotarari definitive si irevocabile.

Plata sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti avand ca obiect restituirea taxei pe poluare
pentru autovehicule si a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, dobanzile calculate pana la data platii integrale si cheltuielile de judecata, precum si alte sume stabilite de instantele judecatoresti, devenite executorii pana la data de 31 decembrie 2015, se va realiza pe par
cursul a 5 ani calendaristici, prin plata in fiecare an a 20% din valoarea acestora.

Cererile de restituire a sumelor mentionate mai sus, depuse de contribuabili, se solutioneaza

conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in termen de 45 de zile de la inregistrare, iar plata transelor anuale se efectueaza conform graficului transelor anuale aprobate la restituire.

Cererile de restituire a sumelor se depun de catre contribuabili la autoritatea obligata prin hotarare
judecatoreasca sa efectueze restituirea, respectiv Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin organele fiscale competente sau Administratia Fondului pentru Mediu, dupa caz. Taxa pe poluare pentru autovehicule si taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, cheltuielile de judecata, precum si alte sume stabilite de instantele judecatoresti se actualizeaza cu indicele preturilor de consum comunicat de Institutul National de Statistica (I.N.S.).

Procedura de restituire a sumelor prevazute la art. XV alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2014 pentru modificarea si completarea unor acte normative si alte masuri financiar-bugetare, in situatia in care Agentia Nationala de Administrare Fiscala este obligata la restituirea acestora.

Contribuabilul care, in baza unei hotarari judecatoresti executorii, are dreptul la restituirea sumelor reprezentand taxa pe poluare pentru autovehicule si taxa pentru emisiile poluante provenite de la
autovehicule, dobanzile calculate pana la data platii integrale si cheltuielile de judecata, precum
si orice alte sume stabilite de instantele judecatoresti, depune, in vederea restituirii, la organul fisc
al competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala o cerere al carei model este prevazut in Anexa nr. 2 la ordin.

Sumele se restituie, la cererea contribuabilului, persoana fizica sau juridica, in conformitate cu
prevederile art. 117 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de catre organul fiscal competent, care reprezinta:

a) in cazul persoanelor juridice, al persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod
independent sau exercita profesii libere - organul fiscal la care persoana este inregistrata ca platitor de impozite si taxe;
b) in cazul persoanelor fizice - organul fiscal in a carui raza teritoriala persoana fizica isi are domiciliul fiscal.

Cererea de restituire trebuie sa fie depusa in cadrul termenului legal de prescriptie a dreptului de a
cere restituirea, respectiv in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire. Data la care a luat nastere dreptul la restituire este data hotararii judecatoresti executorii.

La cererea de restituire se anexeaza, in vederea verificarii acestora, urmatoarele documente:

a) hotararea judecatoreasca executorie, in copie legalizata;
b) actul de identitate al persoanei fizice/al reprezentantului persoanei juridice, impreuna cu imputernicirea data acestuia, in copie;

Cererea de restituire, insotita de documentele mentionate mai sus, se poate depune la registratura
organului fiscal competent sau se poate transmite prin posta cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire.


In baza cererii depuse de contribuabil, organul fiscal competent, prin compartimentul cu atributii
de compensare/restituire, verifica in baza de date centralizata daca pentru autovehiculul indicat in cerere afost restituita/compensata suma solicitata la restituire. Dupa verificarea prealabila si in situatia in care se constata ca nu a fost restituita/compensata suma solicitata la restituire de catre contribuabil, organul fiscal competent intocmeste Referatul privind restituirea sumelor stabilite de instantele de judecata prin hotarari judecatoresti executorii, Referatul, precum si copii dupa cererea de restituire si documentele depuse de contribuabil vor fi transmise Administratiei Fondului pentru Mediu, care va stabili graficul transelor anuale aprobate la restituire. Graficul transelor anuale aprobate la restituire stabilit de Administratiei Fondului pentru Mediu va fi comunicat organului fiscal si va cuprinde, in mod obligatoriu, perioada de restituire pentru fiecare transa anuala, precum si cuantumul acestora. P

Perioada de restituire pentru fiecare transa anuala din grafic este urmatoarea:

a) pentru prima transa anuala, perioada de restituire este luna urmatoare datei comunicarii graficului, de catre Administratia Fondului pentru Mediu, organului fiscal competent;

b) pentru urmatoarele transe anuale perioada de restituire este:

- pentru cererile de restituire depuse in primul semestru al fiecarui an, perioada de restituire a
transei este luna aprilie a fiecaruia din urmatorii 4 ani;
- pentru cererile de restituire depuse in cel de-al doilea semestru al fiecarui an, perioada de restituire a transei este luna noiembrie a fiecaruia din urmatorii 4 ani.

Contribuabilii vor primi din partea organului fiscal competent: graficul transelor anuale aprobate
la restituire, decizia de solutionare a cererii de restituire, instiintare de restituire a unor sume stabilite prin hotarari judecatoresti, decizia privind compensarea obligatiilor fiscale, dupa caz si decizia de restituire a sumelor de la buget.

In cazul contribuabililor persoane juridice, restituirea sumelor cuvenite se efectueaza numai prin
decontare bancara in contul bancar
indicat prin cererea de restituire, iar, in cazul contribuabililor persoane fizice, restituirea se efectueaza fie in contul bancar indicat de acestia, fie in numerar, la ghiseul unitatii Trezoreriei Statului, in baza notei privind restituirea unor sume. Daca pana la restituirea integrala a sumelor intervin schimbari privind datele de identificare ale contribuabilului sau ale contului bancar mentionate in cerere, contribuabilul are obligatia de a instiinta organul fiscal competent de indata.

Atentie! in situatia in care autoritatea obligata prin hotarare judecatoreasca sa efectueze restituirea este Administratia Fondului pentru Mediu, contribuabilii trebuie sa se adreseze acesteia in vederea punerii in aplicare a hotararii judecatoresti.



Sursa: ANAF



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Casarea mijloacelor fixe. Procedura, documente, monografii si reglementari cheie

    • Casarea mijloacelor fixe reprezinta procesul prin care activele imobilizate sunt scoase din functiune si eliminate din evidenta contabila a unei entitati deoarece sunt uzate fizic sau moral si devin nefunctionale sau inutilizabile din punct de vedere economic. Casarea se efectueaza pe baza unor documente justificative si respectand reglementarile legale in vigoare. In acest articol vom discuta despre procedura de casare a mijloacelor fixe si vom prezenta monografiile contabile aferente acestei...» citeste mai departe aici

  • Reactivare firma inactiva. [PROCEDURA] si reglementari cheie

    • Reactivarea unei firme inactive este un proces esential pentru reluarea activitatii economice si recastigarea drepturilor fiscale pierdute. Fie ca inactivitatea a fost cauzata de neconformitati fiscale sau de o suspendare voluntara a activitatii, este important ca antreprenorii sa inteleaga pasii necesari pentru repunerea firmei in legalitate. In acest articol, vom detalia procedura de reactivare a unei firme inactive, reglementarile cheie prevazute de legislatia fiscala si conditiile pe care...» citeste mai departe aici

  • [INFOGRAFIC] PFA sau SRL 2025. Ce tip de firma este mai avantajos?

    • Atunci cand vrei sa iti deschizi o firma in Romania, trebuie sa te gandesti bine, mai inainte, la forma juridica pe care o vei adopta. Cele mai multe persoane se indreapta catre PFA sau SRL. Iar in acest articol vom vedea care sunt avantajele si dezavantajele acestor forme juridice, dar si o comparatie intre cele doua cu privire la urmatoarele aspecte: costurile de infiintare si administrare, responsabilitatile juridice, regimul fiscal, flexibilitatea activitatilor, dar si impactul asupra...» citeste mai departe aici

  • D112. Va fi utilizat un NOU model de formular din luna martie 2025, conform Ordinului 299/2025

    • Prin Ordinul Comun nr. 299/455/435/729/2025, din 4 martie 2025, s-a legiferat noul model al declaratie 112, obligatoriu incepand cu declararea veniturilor aferente lunii martie 2025. Astfel, incepand cu declararea veniturilor lunii martie 2025, va fi folosit noul model al declaratiei 112.» citeste mai departe aici

  • SAF-T: Opinia specialistului cu privire la 2 situatii de raportare a stocurilor in SAF-T

    • Pentru modernizarea si eficientizarea controalelor fiscale autoritatile din Romania au implementat sistemul SAF-T. Chiar daca este utilizat deja de ceva timp, inca exista neclaritati cu privire la raportarea corecta si completa a stocurilor, mai ales in situatii complexe, cum ar fi cele care implica contracte internationale de tip "manufacturing toll" sau perioade tranzitorii in care stocurile sunt transferate intre entitati. In acest articol, vom vedea opinia specialistului cu privire la doua...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016