Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Noul Cod de procedura fiscala. Discutam Legea 207/2015 impreuna cu Adrian Benta, consultant fiscal

29-Iul-2015
11265

Legea 207/2015 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 0547 din 23 iulie 2015. Discutam noutatile aduse de Legea privind Codul de procedura fiscal impreuna cu Adrian Benta, consultant fiscal si auditor financiar.

Noul Cod fiscal 2017 PDF - Legea 227/2015 actualizat Oct 2017

Legea nr. 207/2015 - Codul de procedura fiscala actualizat august 2017

Noul Cod de procedura fiscala va intra in vigoare la 1 ianuarie 2016, ocazie cu care se abroga OG 92/2003 privind actualul Cod de procedura fiscala.

Este o lege ampla, cu lucruri bunuri si lucruri mai putin placute.

Vom acorda Codului de procedura fiscala in perioada urmatoare mai multe analize, prin alerta de astazi facand o informare asupra unor lucruri de maxima aplicabilitate in viata de zi cu zi a contribuabililor persoane juridice sau persoane fizice.

Analizam in materialul de astazi termenul de prescriptie al impozitelor, respectiv dobanzile si penalitatile de intarziere din noul Cod de procedura fiscala.

Ce perioada de prescriptie au conform noului Cod de procedura fiscala impozitele si taxele?

Termenul de prescriptie, ca regula generala, este de 5 ani. Atipica este data de la care incepe acest termen de prescriptie, respectiv termenul de prescriptie incepe de la data de 1 iulie a anului urmator celui in care s-au nascut obligatiile fiscale.

Practic, pentru impozitele aferente lunii ianuarie 2016, cu scadenta pe 25 februarie 2016, termenul real de prescriptie incepe in 1 iulie 2017 si se finalizeaza la 30 iunie 2022.

Observam ca termenul practic real de prescriptie este de 6 ani si aproximativ 4 luni.

Pentru impozitele si taxele sustrase la plata ca urmare a incalcarii legislatiei penale, termenul de prescriptie este de 10 ani de la data faptei considerate infractiune.

Ce dobanzi si penalitati sunt datorate pentru neplata la scadenta a impozitelor?

Pentru neachitarea la scadenta a impozitelor si taxelor datorate se vor plati 3 tipuri de dobanzi si penalitati, respectiv (art. 174-181 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala):
- dobanzi de intarziere in procent de 0,02% pentru fiecare zi de intarziere, respectiv 7,3%/an.
- penalitati de intarziere in procent de 0,01% pentru fiecare zi de intarziere, respectiv 3,65%/an.
- penalitati pentru nedeclarare aferente debitelor stabilite suplimentar cu ocazia inspectiei, insa inclusiv pentru corectarea din proprie initiativa a unor erori, penalitatile de intarziere sunt in procent de 0,08% pentru fiecare zi de intarziere, respectiv 29,2% / an.

Aceasta penalitate creeaza cadrul ilegal, din punctul nostru de vedere, pentru a negocia legea cu inspectorul fiscal, respectiv penalitatea se reduce daca opinia inspectorului fiscal este generata de norme interne ale ANAF nepublicate in Monitorul Oficial. In plus, iarasi se creeaza o legislatie interna ANAF, nepublicata in Monitorul Oficial, in mod evident eronata si neaplicabila, datorita urmatorului temei normativ:

Art. 181. "(7) Penalitatea de nedeclarare nu se aplica daca obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere rezulta din aplicarea unor prevederi ale legislatiei fiscale de catre contribuabil/platitor, potrivit interpretarii organului fiscal cuprinse in norme, instructiuni, circulare sau opinii comunicate contribuabilului/platitorului de catre organul fiscal central.”

Ar trebui sa spuna cineva si organului fiscal ca orice procedura nepublicata in Monitorul Oficial nu este opozabila contribuabilului si are valoare juridica zero.

Atentie, dragi colegi, daca aveti o eroare in depunerea unei declaratii cu sume mai mici decat ar fi trebuit, penalitatea de nedeclarare este de aproape 30%, pe langa celelalte doua sanctiuni (dobanzi si penalitati de intarziere). Desigur, organul fiscal este generos, nu ne mai da amenda pentru depunerea unei rectificative.

Desigur, penalitatea asta de intarziere devine si metoda de santaj deoarece se reduce cu 75% daca platesti impozitele stabilite suplimentar prin decizia de impunere de la finele controlului.

Cu alte cuvinte, venim si iti stabilim impozitele, le accepti asa cum sunt si beneficiezi de o reducere de 75% din penalitatea de nedeclarare. Daca se contesta rezultatul inspectiei nu mai beneficiezi de aceasta reducere. Desigur, actuala forma a legii incalca prevederile constitutionale privind atat accesul in instanta cat si privind impersonalitatea legii.

In total, ca pondere anuala, dobanzile si penalitatile de intarziere si penalitatile pentru nedeclarare vor avea in anul 2016 o rata de 40,15%, procent ce se va aplica din pacate nu numai asupra impozitelor neachitate din diverse considerente, ci si celor generate de erori contabile. Frumoasa meserie contabila devine una dintre cele mai riscante activitati.

In anul 2015, dobanzile si penalitatile de intarziere sunt:
dobanzi: 0,03% / zi reprezentand 10,95% / an.
penalitati de intarziere in suma de 0,02% / zi reprezentand 7,3% / an.

Total procentual 2015: 18,25 % / an.

Crestere anuala 2016 comparativ cu 2015: 40,15 / 18,25 = 2,2 -> 220 % .

Prin urmare raspunsul la intrebarea de unde acoperim deficitul bugetar din perioada urmatoare este: o parte in acoperim prin cresterea uriasa a dobanzilor si penalitatilor, respectiv din amenzile pentru nerespectarea diverselor obligatii, amenzi ce le vom analiza in perioada urmatoare.

Autor:
Consultant fiscal,
Auditor financiar,
dr. Adrian Benta

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Noul Cod de procedura fiscala. Discutam Legea 207/2015 impreuna cu Adrian Benta, consultant fiscal":
Rating:

Nota: 4.13 din 20 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Indemnizatiile pentru crestere copil ar putea fi majorate in anumite situatii
    • UPDATE, 18.03.2019 Senatorii au votat favorabil proiectul de modificare a OUG nr. 111/2010, in sensul ca mamele care intra intr-un nou concediu de crestere copii la mai putin de 12 luni de la revenirea dintr-un CCC sa primeasca o indemnizatie cel putin egala cu cea primita in CCC anterior. Senatorii considera ca ar trebui modificate anumite prevederi ale legislatiei in vigoare pentru incurajarea natalitatii, in contextul in care aceasta este oricum in scadere, de ceva timp, sporul fiind unul...» citeste mai departe aici

  • UPDATE! Legea Bugetului pe 2019 a intrat in vigoare!
    • UPDATE 18.03.2019 Legea bugetului de stat pe 2019 nr. 50/2019 a fost promulgata vineri, 15 martie 2019, de presedintele Klaus Iohannis si, tot in aceeasi zi, a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 209. Legea bugetului de stat a intrat in vigoare de astazi, 18 martie 2019. Asadar, desi presedintele Romaniei a intors in Parlament Legea bugetului, dupa votarea ei in forma initiala, Iohannis a promulgat bugetul pe anul in curs. Reamintim ca, pe 22 februarie, seful...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale pentru anul 2018
    • Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov vine in intampinarea nevoilor contribuabililor cu un nou material informativ, explicat pas cu pas, privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici pentru anul 2018 la Unitatile Teritoriale ale MFP. Asadar, in articolul publicat de DGRFP Brasov este explicat pas cu pas cine si in ce termen trebuie sa depuna situatiile financiare anuale, dar este precizat si tot ce trebuie...» citeste mai departe aici

  • Societate cu doi asociati: Deductibilitatea cheltuielilor cu dobanzile
    • "Intrebare: 1. Cum interpretati prevederile art. 40 2 alin. (5) coroborat cu art. 40 1 pct. 4. din Codul fiscal, in sensul ca o societate comerciala romana cu 2 asociati persoane fizice 40%/60% aplica limitarea deductibilitatii cheltuielilor cu dobanzile pentru imprumuturi/leasinguri/etc. de la terti? 2. In cazul in care exista cheltuieli cu dobanzile si diferentele de curs reportate din anii anteriori care depasesc plafonul deductibil in 2018, precum si cheltuieli din anul 2018 care ar trebui...» citeste mai departe aici

  • Este OFICIAL: Persoanele fizice care au datorii la stat nu vor mai fi publicate pe site-ul ANAF
    • Conform procedurii aprobate prin OANAF 558/2016, in vederea descurajarii acumularii de arierate bugetare de catre contribuabili, persoane fizice si juridice, organele fiscale centrale publica pe pagina de internet proprie a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala lista debitorilor care inregistreaza obligatii fiscale restante, precum si cuantumul acestor obligatii, pentru fiecare buget administrat de organele fiscale centrale. Listele se publicau separat pentru debitori - persoane juridice,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016