Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Noul Cod de procedura fiscala. Discutam Legea 207/2015 impreuna cu Adrian Benta, consultant fiscal

29-Iul-2015
10530

Legea 207/2015 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 0547 din 23 iulie 2015. Discutam noutatile aduse de Legea privind Codul de procedura fiscal impreuna cu Adrian Benta, consultant fiscal si auditor financiar.

Noul Cod fiscal 2017 PDF - Legea 227/2015 actualizat Oct 2017

Legea nr. 207/2015 - Codul de procedura fiscala actualizat august 2017

Noul Cod de procedura fiscala va intra in vigoare la 1 ianuarie 2016, ocazie cu care se abroga OG 92/2003 privind actualul Cod de procedura fiscala.

Este o lege ampla, cu lucruri bunuri si lucruri mai putin placute.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Operare SAGA Exemple practice si recomandari


CD Operare SAGA Exemple practice si recomandari va ofera exemple practice si recomandari Ghidul contine exemple grafice print screen-uri din program si explicatii pentru o multitudine de situatii practice informatii esentiale pentru obtinerea de rapoarte corecte din punct de vedere contabil si fiscal Meniul „Fisiere” –...

Oferta Speciala
expira in 1 ora 59 min 59 sec

Vom acorda Codului de procedura fiscala in perioada urmatoare mai multe analize, prin alerta de astazi facand o informare asupra unor lucruri de maxima aplicabilitate in viata de zi cu zi a contribuabililor persoane juridice sau persoane fizice.

Analizam in materialul de astazi termenul de prescriptie al impozitelor, respectiv dobanzile si penalitatile de intarziere din noul Cod de procedura fiscala.

Ce perioada de prescriptie au conform noului Cod de procedura fiscala impozitele si taxele?

Termenul de prescriptie, ca regula generala, este de 5 ani. Atipica este data de la care incepe acest termen de prescriptie, respectiv termenul de prescriptie incepe de la data de 1 iulie a anului urmator celui in care s-au nascut obligatiile fiscale.

Practic, pentru impozitele aferente lunii ianuarie 2016, cu scadenta pe 25 februarie 2016, termenul real de prescriptie incepe in 1 iulie 2017 si se finalizeaza la 30 iunie 2022.

Observam ca termenul practic real de prescriptie este de 6 ani si aproximativ 4 luni.

Pentru impozitele si taxele sustrase la plata ca urmare a incalcarii legislatiei penale, termenul de prescriptie este de 10 ani de la data faptei considerate infractiune.

Ce dobanzi si penalitati sunt datorate pentru neplata la scadenta a impozitelor?

Pentru neachitarea la scadenta a impozitelor si taxelor datorate se vor plati 3 tipuri de dobanzi si penalitati, respectiv (art. 174-181 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala):
- dobanzi de intarziere in procent de 0,02% pentru fiecare zi de intarziere, respectiv 7,3%/an.
- penalitati de intarziere in procent de 0,01% pentru fiecare zi de intarziere, respectiv 3,65%/an.
- penalitati pentru nedeclarare aferente debitelor stabilite suplimentar cu ocazia inspectiei, insa inclusiv pentru corectarea din proprie initiativa a unor erori, penalitatile de intarziere sunt in procent de 0,08% pentru fiecare zi de intarziere, respectiv 29,2% / an.

Aceasta penalitate creeaza cadrul ilegal, din punctul nostru de vedere, pentru a negocia legea cu inspectorul fiscal, respectiv penalitatea se reduce daca opinia inspectorului fiscal este generata de norme interne ale ANAF nepublicate in Monitorul Oficial. In plus, iarasi se creeaza o legislatie interna ANAF, nepublicata in Monitorul Oficial, in mod evident eronata si neaplicabila, datorita urmatorului temei normativ:

Art. 181. "(7) Penalitatea de nedeclarare nu se aplica daca obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere rezulta din aplicarea unor prevederi ale legislatiei fiscale de catre contribuabil/platitor, potrivit interpretarii organului fiscal cuprinse in norme, instructiuni, circulare sau opinii comunicate contribuabilului/platitorului de catre organul fiscal central.”

Ar trebui sa spuna cineva si organului fiscal ca orice procedura nepublicata in Monitorul Oficial nu este opozabila contribuabilului si are valoare juridica zero.

Atentie, dragi colegi, daca aveti o eroare in depunerea unei declaratii cu sume mai mici decat ar fi trebuit, penalitatea de nedeclarare este de aproape 30%, pe langa celelalte doua sanctiuni (dobanzi si penalitati de intarziere). Desigur, organul fiscal este generos, nu ne mai da amenda pentru depunerea unei rectificative.

Desigur, penalitatea asta de intarziere devine si metoda de santaj deoarece se reduce cu 75% daca platesti impozitele stabilite suplimentar prin decizia de impunere de la finele controlului.

Cu alte cuvinte, venim si iti stabilim impozitele, le accepti asa cum sunt si beneficiezi de o reducere de 75% din penalitatea de nedeclarare. Daca se contesta rezultatul inspectiei nu mai beneficiezi de aceasta reducere. Desigur, actuala forma a legii incalca prevederile constitutionale privind atat accesul in instanta cat si privind impersonalitatea legii.

In total, ca pondere anuala, dobanzile si penalitatile de intarziere si penalitatile pentru nedeclarare vor avea in anul 2016 o rata de 40,15%, procent ce se va aplica din pacate nu numai asupra impozitelor neachitate din diverse considerente, ci si celor generate de erori contabile. Frumoasa meserie contabila devine una dintre cele mai riscante activitati.

In anul 2015, dobanzile si penalitatile de intarziere sunt:
dobanzi: 0,03% / zi reprezentand 10,95% / an.
penalitati de intarziere in suma de 0,02% / zi reprezentand 7,3% / an.

Total procentual 2015: 18,25 % / an.

Crestere anuala 2016 comparativ cu 2015: 40,15 / 18,25 = 2,2 -> 220 % .

Prin urmare raspunsul la intrebarea de unde acoperim deficitul bugetar din perioada urmatoare este: o parte in acoperim prin cresterea uriasa a dobanzilor si penalitatilor, respectiv din amenzile pentru nerespectarea diverselor obligatii, amenzi ce le vom analiza in perioada urmatoare.

Autor:
Consultant fiscal,
Auditor financiar,
dr. Adrian Benta

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Noul Cod de procedura fiscala. Discutam Legea 207/2015 impreuna cu Adrian Benta, consultant fiscal":
Rating:

Nota: 4.13 din 20 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificari aduse diurnei neimpozabile pentru deplasarile in tara
    • In M.Of. nr. 797 din 18 septembrie 2018 a fost publicata H.G. nr. 714/2018 privind drepturile si obligatiile personalului autoritatilor si institutiilor publice pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, precum si in cazul deplasarii in interesul serviciului. Hotararea intra in vigoare la data de 01 ianuarie 2019, data de la care se abroga prevederile HG 1860/2016 privind drepturile si obligatiile personalului autoritatilor si institutiilor publice pe perioada delegarii si detasarii...» citeste mai departe aici

  • Spor de 15% din salariu pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat
    • In sedinta de Guvern de joi, 20 septembrie, s-a adoptat o hotarare prin care persoanele incadrate cu grad de handicap grav sau accentuat vor primi la salariu un spor de 15%. „Persoanele care, in conformitate cu Certificatul de incadrare in grad de handicap, au grad de handicap grav sau accentuat, de oricare tip prevazut de art. 86 alin. (2) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata cu modificarile si completarile ulterioare,...» citeste mai departe aici

  • Conditii de aplicare a cotei de 1% in cazul microintreprinderilor
    • Care sunt conditiile de aplicare a cotei de 1% in cazul unui SRL? In cele ce urmeaza vom vedea concret cum se aplica legea in cazul unei societati care a indeplinit conditia de minimum 1 salariat, pana la data de 13.07.2018, pentru a beneficia de cota de impozitare de 1% pe veniturile microintreprinderii. Pentru a beneficia fara intrerupere de aceasta cota de impunere, societatea trebuia sa angajeze un nou salariat in cursul trimestrului III (pana la 30.09 inclusiv), cu contract individual de...» citeste mai departe aici

  • Sesiune ANAF: Indreptarea erorilor materiale din documentele de plata intocmite de contribuabili
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a sustinut, miercuri, 19 septembrie, o sesiune de indrumare pentru contribuabili cu tema “Indreptarea erorilor materiale din documentele de plata intocmite de contribuabili". Sesiunea s-a desfasurat online, pe pagina de Facebook a institutiei. Ordin de plata cu un CUI gresit Unul dintre contribuabili a vrut sa afle ce se intampla in cazul in care pe ordinul de plata/foaia de varsamant se greseste si se trece CUI-ul altei societati: “Buna...» citeste mai departe aici

  • Diferenta dintre sponsorizarea in numerar si cea in natura. Tratament fiscal
    • Care este tratamentul fiscal aplicabil unei societati care vrea sa faca o donatie in numerar, un procent din vazarile unui produs? La aceasta intrebare vor raspunde specialistii nostri. O societate X, care are cod CAEN 5610, platitoare de impozit specific unor activitati, dar si de impozit pe profit pentru activitatile efectuate in afara codului caen 5610, doreste sa doneze cate 5 lei pentru fiecare desert vandut in restaurant, catre o asociatie de intrajutorare a copiilor bolnavi de cancer....» citeste mai departe aici

  • Producatorii agricoli, nemultumiti: Declaratia ministrului privind productiile istorice au prabusit pretul cerealelor
    • Presedintele Ligii Asociatiilor Producatorilor Agricoli din Romania (LAPAR), Laurentiu Baciu, atrage un atentia asupra faptului ca declaratiile ministrului Agriculturii, Petre Daea, care a anuntat ca Romania a inregistrat anul acesta productie record la grau, porumb si floarea-soarelui, au dus la prabusirea pretului cerealelor. "Producatorii sunt nemultumiti ca aceste declaratii au determinat prabusirea pietei si au prejudicii enorme. Productiile nu sunt nici pe departe istorice, ci sunt mai...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016